|
asist. mag. Cveto Uršič, univ. dipl. prav.,
Inštitut Republike Slovenije
za rehabilitacijo, Linhartova 51, Ljubljana, tel. (01) 47 58 177, fax:
(01) 47 72 070, e-mail: cveto.ursic@ir-rs.si
Mednarodno leto starejših 1999 bilo je izziv in priložnost, da smo tudi
pri nas namenili tematiki starosti in invalidnosti več pozornosti. Znano
je namreč, da se Slovenija stara: delež prebivalstva, starejšega od 65
let nezadržno raste in je leta 1997 znašal 13,2 %, kar pomeni, da je
bil vsak šesti prebivalec Slovenije že star 65 let, vsak dvainštirideseti
pa je najmanj osemdesetletnik. Po drugi strani tudi vemo, da predstavljajo
invalidi v Sloveniji in tudi v Evropski Uniji približno 10 odstotkov
vsega prebivalstva. Kakšni bodo trendi v prihodnosti oziroma kako bodo
pričakovana demografska gibanja vplivala na invalidno populacijo težko
rečemo, saj študij o tej temi praktično ni. Vendarle pa lahko predvidimo,
da se bo, upoštevajoč razvoj medicine in pričakovano daljšo življenjsko
dobo, število invalidov v naslednjih desetletjih večalo. Nekateri celo
govorijo, da naj bi se do leta 2020 število (starih) invalidov povečalo
za okoli 25 odstotkov
Varstvo pravic in dostojanstva - prepoved diskriminacije - spodbujanje
solidarnosti med ljudmi
Združeni narodi namenjajo vprašanjem, povezanim s staranjem in invalidnostjo
(nekoliko) večjo pozornost šele zadnjih petindvajset let. To je tudi
čas, ko se ta vprašanja rešuje v širšem okviru človekovih pravic oziroma
načela enakih pravic. Zametki razumevanja invalidnosti ne le kot posameznikovega
zdravstvenega problema imajo sicer svoje korenine že v Deklaraciji o
pravicah invalidov, v kateri Združeni narodi izpostavljajo, da imajo
(starejši) invalidi >ne glede na vzrok, naravo ali resnost njihovih motenj
ali pomanjkljivosti, enake temeljne pravice kot njihovi sodržavljani
enake starosti, kar najprej in predvsem pomeni pravico do dostojnega,
kar se da normalnega in polnega življenja<.
Posebej pa je poudarjena vez med človekovimi pravicami in invalidnostjo
(tudi v luči 'starosti') v dokumentih, ki so nastali v zadnjem desetletju.
Tako je zapisano v deklaraciji, sprejeti na konferenci o človekovih pravicah,
ki je bila organizirana leta 1993 na Dunaju:
>63. Svetovna konferenca ponovno potrjuje, da so vse človekove pravice
in temeljne svoboščine splošne in jih zato brez pridržkov imajo tudi
invalidi. Vsaka oseba je po rojstvu enaka in ima enake pravice do življenja
in blaginje, izobraževanja in dela, neodvisnega življenja in dejavnega
sodelovanja v vseh pogledih družbe. Vsaka neposredna diskriminacija ali
drugačno negativno diskriminacijsko obravnavanje invalida je zato kršitev
njegovih pravic. Svetovna konferenca poziva vlade, da po potrebi sprejmejo
ali prilagodijo zakonodajo tako, da bodo invalidom zagotovljene te in
druge pravice.
Združeni narodi so konec leta 2001 (po mednarodnem letu starejših 1999)
pripravili predlog akcijskega programa namenjenega problematiki staranja
(21), v katerem 83. in 84. točka opozarjata na povezanost staranja in
invalidnosti in izpostavita naslednje cilje delovanja:
>Zagotavljanje potrebnih ukrepov in podpornega okolja,
ki je prijazno do invalidov in starejših, je bistvenega pomena pri omogočanju
neodvisnosti in polnega sodelovanja starejših invalidov na vseh področjih
življenja v družbi.
Staranje oseb s kognitivnimi prizadetostmi je na prvem
mestu pri oblikovanju politike, saj lahko te osebe danes preživijo družinske
člane, ki skrbijo zanje ali pa ti postanejo preslabotni, da bi jim lahko
pomagali.
Vprašanja vezana na življenje starejših invalidov je potrebno
uvrstiti na dnevni red organov, ki oblikujejo nacionalno politiko ali
se ukvarjajo s koordinacijo in so pristojni tako za starejše osebe kot
za invalide.
Razvijati je potrebno programe v lokalnih skupnostih za
izobraževanje o vzrokih invalidnosti in zagotavljanje informacij o preprečevanju
invalidnosti tekom življenja.
Oblikujejo naj se starosti prijazni standardi in okolja
za preprečevanje nastopa ali poslabšanja invalidnosti.
Spodbuja naj se razvoj takih možnosti za bivanje starejših
invalidov, ki ne ovirajo njihove neodvisnosti.
Razvijati je potrebno programe rehabilitacije in ustrezne
skrbi/nege za starejše invalide in s tem zagotavljati njihovo pravico
do storitev, pomoči in polne vključenosti v družbo<.
Da se ideja nediskriminacije oziroma bolje rečeno ideal 'enakih pravic'
za vse dejansko umešča tudi v same temelje delovanja Evropske Unije dokazujejo
zadnje dopolnitve osnovnih pogodb o združevanju v Evropsko Unijo. Tako
Amsterdamska pogodba določa, da lahko Svet unije >ustrezno ukrepa v boju
proti diskriminaciji, ki bi temeljila na spolu, rasi ali nacionalnem
poreklu, verovanju ali prepričanju, invalidnosti, starosti ali spolni
usmerjenosti<. Nadalje, Listina o temeljnih pravicah Evropske unije,
ki je priloga nove 'Evropske ustave' v 21. členu prepoveduje vsakršno
diskriminacijo na podlagi invalidnosti: >Prepovedana je vsakršna diskriminacija
na podlagi spola, rase, barve kože, narodnostne pripadnosti ali socialnega
porekla, genetskih značilnosti, jezika, vere ali prepričanja, političnega
ali drugega mnenja, pripadnosti narodnostni manjšini, gmotnega stanja,
rojstva, invalidnosti, starosti ali spolne usmerjenostUnija priznava in spoštuje pravico invalidov
do ukrepov za zagotavljanje njihove samostojnosti, socialne in poklicne
integracije ter sodelovanja v življenju skupnosti<. Ravno tako pa starejšim
v 25. členu > priznava in spoštuje pravico starejših do dostojnega in
samostojnega življenja ter sodelovanja v družbenem in kulturnem življenju
< .
Predstavitev mednarodnih dokumentov bomo zaključili z Malaško deklaracijo,
ki v treh točkah posebej govori o invalidnosti in staranju: >37. Da bomo
veliko pozornosti namenili potrebam invalidnih otrok in njihovih družin
kot tudi starejšim invalidom, ne da bi pri tem posegali v že pridobljene
pravice invalidov v aktivni dobi, ne glede ali so zaposleni ali ne, ker
zaposlitev ne sme biti edini način za vključevanje zagotavljanje državljanskih
pravic in dostojanstva; 43. Da bomo razvijali programe in pripomočke
za zadovoljevanje potreb invalidov, prilagojene njihovi starosti; 44.
Da bomo že od otroštva dalje osveščali ljudi o zdravstvenih navadah in
načinu življenja z namenom doseganja dobrega telesnega in duševnega zdravja
tudi v poznejši življenjski dobi<.
Oris mednarodnih dokumentov lahko zaključim s pojasnilom, da postopoma
prodira zahteva po prepovedi diskriminacije na podlagi starosti in/ali
invalidnosti tudi v nacionalne predpise. Nekatere države (na primer Nemčija,
Finska) v svojih ustavah izrecno prepovedujejo diskriminacijo, druge
države pa so v ta namen sprejele posebej zakon (v Evropi Velika Britanija
in Madžarska).
In kako je v Sloveniji?
Pri nas do sedaj nismo posvečali, ne v predpisih in ne v nacionalnih
programih, posebne pozornosti problemom starejših invalidov oziroma ljudi,
ki žive in so se postarali kot invalidi. Izjema je nacionalni program
invalidskega varstva, ki ga je sprejel Državni zbor leta 1991, v katerem
se posebej poudarja, da morajo imeti invalidi enake možnosti, enake pravice
in zagotovljeno enako varstvo, kot ostali državljani istega spola in
enake starosti (torej tudi stari invalidi!). V posebnih programih, ki
sta jih Državni zbor ali pa Vlada oziroma pristojna ministrstva sprejela
za posamezna področja, pa tej temi ni namenjena praktično nobena vrstica
- tudi ne v v programu varstva starejših oseb! Seveda pa velja opozoriti,
da bo v letu 2004 Državni zbor sprejel dopolnila k slovenski ustavi -
eno izmed dopolnil se nanaša tudi na 14. člen, ki govori o enakosti pred
zakonom. Ta člen naj bi dopolnili tako, da bo vanj vnesena besedica ,invalidnost'
in bi se tako glasil: >V Sloveniji so vsakomur zagotovljene enake človekove
pravice in temeljne svoboščine, ne glede na narodnost, raso, spol, jezik,
vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo,
družbeni položaj, invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino<.
Sklep
Potem ko smo se seznanili kako postaja temeljno načelo družbenega urejanja
invalidskega varstva načelo enakih možnosti oziroma načelo nediskriminacije,
je prav, da v sklepnem delu razmišljanja o varstvu pravic in dostojanstva
starih ljudi in invalidov razmislimo ali smo pripravljeni na izziv, ki
ga pred družbo postavljata večanje deleža starejših ljudi z invalidnostjo?
Če sprejmemo dejstvo, da gre tudi v tem primeru na načelni oziroma formalni
ravni za vprašanje (ne)spoštovanja vrste osnovnih človekovih pravic:
pravice do samospoštovanja in samoizpolnjevanja, pravice do spoštovanja
človekovega dostojanstva, itd., da gre torej gre za vprašanje pravice
do kvalitetnega življenja oziroma gre za vprašanje strpnosti v demokratični
družbi. Profesorica Alenka Šelih je v uvodnem nagovoru na posvetu ob
50-letnici Splošne deklaracije človekovih pravic poudarila, da je ravno
vprašanje strpnosti temelj nediskriminacije. Strpnost pa, tako Šelihova,
pomeni >predvsem in najprej pravico biti drugačen in pomeni sposobnost
sprejeti tisto, kar je in tiste, ki so različni od nas. Strpnost obsega
tudi pravico zavrniti nestrpnost, strpnost omogoča in krepi lastno identiteto
in lastno samozavest<. Upoštevajoč predstavljena dejstva v predhodnih
poglavjih lahko zaključimo najprej, da družba sprejema in priznava temeljne
človekove pravice tudi te skupine. Kako pa se uveljavljajo v vsakodnevni
praksi pa je seveda drugo vprašanje - deloma nanj odgovarjajo tudi vsa
tri današnja predavanja.
|