|
Kriteriji za ocenjevanje:
ˇ Ocena naloge (60 točk)
ˇ kreativnost oz.originalnost naloge
ˇ znanstveni pristop, sistematičnost (temeljitost - natančnost)
ˇ uporaba znanstvenih - raziskovalnih metod
ˇ znanje določenega področja - snovi vezane na raziskovalno nalogo
ˇ analiza podatkov, rezultatov
ˇ potrditev ali negacija hipoteze, sinteza
ˇ oblikovanje in podajanje zaključkov, citiranje in navajanje
literature
ˇ jezik
ˇ Ocena zagovora (40 točk)
ˇ zakaj je raziskovalna naloga napisana
ˇ zanimivost naloge
ˇ suverenost
ˇ uporabnost
BIOLOGIJA
Prijavljenih je bilo 9 raziskovalnih nalog, na zagovor pa so prišli
le avtorji 7 nalog. Tematika je bila raznolika, in sicer s področja
biologije, agronomije, lesarstva in zootehnike.
V komisijah je sodelovalo naslednjih 8 strokovnjakov:
doc. dr. Zora Korošec Koruza, Gregor Rep, dr. Nataša Siard, dr.
Ignac Sivec, dr. Jelka Strgar,
doc. dr. Peter Trontelj , dr. Dominik Vodnik in mag. Dušan Vrščaj.
V preteklih letih so bile med nalogami pogosto velike kakovostne
razlike, letos pa so te bolj enakovredne in to na razmeroma visoki
kakovostni ravni. Predvsem nas veseli, da je bilo na zagovorih
pri vseh dijakih čutiti veliko zavzetost in navdušenje nad tem,
kar so raziskovali.
Opazili smo, da dijaki svoj del naloge praviloma zelo prizadevno
in, v okviru svojih možnosti, dobro opravijo, kljub temu pa so
v nalogah pomanjkljivosti, zaradi katerih so naloge kot celota
slabše ocenjene. Zato dobronamerno predlagamo, da se na ocenjevalnem
listu doda še rubrika za ocenjevanje dela mentorjev. Tako bi tudi
mentorji, ne samo dijaki, dobili povratno informacij o svojem
delu.
Pri izbiranju najboljših nalog smo upoštevali naslednje kriterije:
Osnova je bila ocena (točke), ki jo je dal strokovni recenzent
naloge. Ker recenzenti niso imeli enotnega kriterija, saj je vsak
ocenjeval le eno nalogo, smo to napako korigirali z medsebojno
primerjavo nalog po opravljenih zagovorih.
Posebej smo pohvalili naslednje naloge:
1. Vloga lesnih gliv
pri razstrupljanju z bakrovimi solmi zaščitenega lesa
avtor: Gregor Ključevšek (Gimnazija Želimlje)
mentorja: Miha Humar, Borut Lazar
2. Vpliv bakra na prisotnost arbuskularnih
mikoriznih gliv pri nizkem fižolu
avtorji: Boštjan Cvetan, Andrej Indihar, Simon Milič (Kmetijska
šola Grm, Novo mesto)
mentor: Irena Hočevar
3. Vinogradništvo v Bojniku
avtorici: Blanka Matko, Tanja Brzin (Srednja trgovska šola, Ljubljana)
mentorica: dr. Tatjana Ferjan
Predsednica komisije: dr. Jelka Strgar
Biotehniška fakulteta-Oddelek za biologijo
EKOLOGIJA Z VARSTVOM OKOLJA
S področja ekologije z varstvom okolja so bile letos prijavljene
in tudi predstavljene samo 4 naloge, ki jih je pripravilo 9 mladih
raziskovalcev, v nasprotju s preteklimi leti, ko je sodelovalo
od 30 do 35 dijakov. Ponovno je to skupino bogatil zelo raznolik
izbor obravnavanih tem, zato tudi ne preseneča interdisciplinarna
komisija v sestavi:
Nataša Gorjanc z Nacionalnega inštituta za biologijo,
dr. Sašo Medved s Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani
in
mag. Aleš A. Smrekar z Inštituta za geografijo (predsednik).
Na podlagi prebranih raziskovalnih nalog in njihovih
ustnih zagovorov smo soglasno izbrali za najboljšo nalogo z naslovom:
Primerjava biološke raznovrstnosti
nereguliranega in reguliranega dela potokov Podosojnica in Jezernica,
avtorjev Danila Bevka in Simona Poljanška z Gimnazije Škofja Loka,
pod mentorstvom prof. Mojce Mravlja.
Naloga je zelo kreativna, z odličnim znanstvenim
pristopom, sistematičnostjo in poznavanjem raziskovalnih metod.
Natančno analizirani in nazorno prikazani rezultati potrjujejo
začetno hipotezo. Zaključki so poglobljeni in kažejo na razumevanje
ožje in širše problematike. S prebojem v lokalne medije sta avtorja
dala nalogi tudi uporabno vrednost. Zagovor je bil suveren, sistematičen
in zanimiv.
Komisija je mnenja, da so tudi preostale naloge kakovostne in
so vredne vse pohvale, v prihodnje pa si ponovno želimo številnejšo
konkurenco.
Predsednik komisije: mag. Aleš A. Smrekar
Inštitut za geografijo
EKONOMIJA
Predstavitev nalog je potekala na Visoki strokovni šoli, Dunajska
156, Ljubljana.
Komisija: mag. Franci Vidic Visoka strokovna šola za podjetništvo
Portorož - predsednik, Viljem Pšeničny, spec.mgmt., Visoka strokovna
šola za podjetništvo Portorož - član, mag. Branko Mayr; Visoka
strokovna šola za podjetništvo Portorož - član.
Število nalog: 13
Izbor najboljših nalog:
1. Kolo dobrot
(99 točk)
Avtorja: Aleksandra Sibila in Miloš Suša, Srednja ekonomska šola
Ljubljana
Mentorji: Marina Trampuš, Tanja Dovžak, dr. Aleš Vahčič.
2. Ekonomska učinkovitost
ekološke pridelave (92 točk)
Avtorja: Polona Pašič in Andrej Bavec, Srednja ekonomska šola
Ljubljana, Roška 2
Mentorica: mag Lidija Kodrin.
Predsednik komisije: mag. Franci Vidic
Visoka strokovna šola za podjetništvo Portorož
ETNOLOGIJA
Predstavitev raziskovalnih nalog s področja etnologije je potekala
na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske
fakultete Univerze v Ljubljani.
Komisija v sestavi:
docent dr. Vito Hazler - predsednik, prof. dr. Janez Bogataj -
član in docentka dr. Ingrid Slavec-Gradišnik - članica, je imela
težko delo, saj so bile naloge dokaj izenačene in kakovostne.
Po zaključku ustnih predstavitev se je komisija sestala in odločila
naslednje:
1. Zagovora se je udeležilo 14 mladih raziskovalcev.
Predstavili so 7 nalog, ki so obravnavale raznovrstno problematiko
s področja materialne, družbene in duhovne kulture. Avtorji so
z različnih zornih kotov raziskovali živinorejo, obrt, sodobne
oblike poslovne kulture in tibetansko duhovno kulturo.
2. Komisija je ugotovila, da večina nalog ustreza
zastavljenim merilom etnološkega strokovnega dela. Glede na dosežene
točke pisnega in ustnega dela smo naloge razvrstili v štiri kakovostne
skupine, in sicer:
- v prvo skupino se je uvrstila naloga, ki je
dosegla najboljši rezultat in s tem največ točk. V njej so se
avtorji približali raziskovalnim izhodiščem etnološkega strokovnega
in raziskovalnega dela; nalogo so zastavili problemsko, kar odseva
v metodah dela in metodologiji,
- v drugo skupino sta se uvrstili nalogi, kjer so avtorji pokazali
dobro poznavanje osnov etnološkega raziskovalnega dela; bistvena
lastnost nalog je poudarek na precejšnjem samostojnem terenskem
delu in na seznanjanju avtorjev s povsem novimi etnološkimi vsebinami,
- v tretjo skupino se je uvrstila naloga, kjer sta avtorici dosegli
dober rezultat, vendar sta nalogo zastavili nekoliko premalo problemsko,
zato bosta morali še izpopolniti tehnike in metode svojega strokovnega
dela,
- v četrto skupino pa sodijo naloge, kjer se bodo morali avtorji
še nekoliko izpopolniti v znanju in izostriti kritičen pogled
na obravnavano problematiko, predvsem pa se bodo morali mentorji
poučiti o standardih etnološkega raziskovalnega dela.
Rezultati po skupinah in avtorjih so naslednji:
1. skupina:
V to skupino se je uvrstila ena naloga:
- Pletarstvo iz koruznega
ličja v Prekmurju (Martina Balažic, Štefan Dervarič, Natalija
Gjerkiš iz Srednje živilske šole Maribor. Mentorici: Mateja Bukvič,
Apolonija Lipovšek).
2. skupina.
V to skupino sta se uvrstili dve nalogi:
- Zorka Rupnik
(Živa Čar, Barbara Rejc iz Gimnazije Jurija Vege Idrija. Mentorici:
Ivana Leskovec, Ladislava Bizjak).
- Čipkarstvo (Olivera Bubulj,
Biljana Jarič, Mira Drinič iz Ekonomske šole Kranj. Mentorica:
Mojca Kranjc Zevnik).
3. skupina:
V to skupino se je uvrstila ena naloga:
- Lipicanec, kulturno-zgodovinski
spomenik Slovenije in Avstrije (Jana Jerše, Tea Balažic
iz Gimnazije Kranj. Mentorica: Antonija Greif).
4. skupina:
V to skupino so se uvrstile tri naloge:
- Poslovna darila Bele
Krajine (Albina Klemenčič, Darja Tkalčič iz Srednje poklicne
in strokovne šole Črnomelj. Mentor: Anton Kambič).
- Mandale (Ana Tepina, Kristina
Avsenik z Gimnazije Šentvid. Mentorja: Eva Jeler-Fegeš in mag.
Igor Cvetko).
- Etnološko raziskovanje nastanka in
pomena panjskih končnic kot ljudske umetnosti (Petra Jeršin,
Mitja Pritržnik, Urška Zagožen iz Srednje šole za farmacijo, kozmetiko
in zdravstvo Ljubljana. Mentorica Nevenka Tomšič Iskra).
Vsem avtorjem in njihovim mentorjem iskreno čestitamo,
saj so ne glede na dosežen rezultat izdelali naloge, ki so pomemben
prispevek k osvetlitvi raziskovanih vsebin, nekatera med njimi
pa celo obravnavajo problematiko, ki je v slovenski etnologiji
komajda omenjena.
Predsednik komisije: doc. dr. Vito Hazler
Filozofska fakulteta-Oddelek za etnologijo
in kulturno antropologijo
FILOZOFIJA
Strokovna komisija v sestavi asist. dr. Borut Cerkovnik, doc.
dr. Franci Zore in doc. dr. Borut Ošlaj je po opravljenih zagovorih
raziskovalnih nalog Matije Breclja (Pomen
uma v Heglovi Fenomenologiji duha) in Tine Bilban (Kafka
v Zenonovem paradoksu) prišla do naslednjih sklepov:
Nalogi obeh kandidatov sta bili - njuni stopnji primerno - zelo
dobro pripravljeni in uspešno zagovarjani; zato jima člani strokovne
komisije izrekamo pohvalo.
Izbrani temi se ukvarjata z različnima področjema filozofskega
raziskovanja: prva ima za temo analizo enega najveličastnejših
del v zgodovini filozofije - Heglovo Fenomenologijo duha - druga
pa se posveča možni filozofski refleksiji književnih del Franza
Kafke, zaradi česar vsaj toliko kot na področje filozofije posega
tudi na področje primerjalne književnosti. Obe nalogi sta bili,
glede na zastavljeno problematiko, zelo zahtevni, predvsem to
velja za recepcijo Fenomenologije duha.
Od obeh tem strokovna komisija želi posebej izpostaviti
nalogo Matije Breclja, ki je zelo zahtevno filozofsko snov, ki
predstavlja trd oreh tudi za marsikaterega učenega filozofa, predstavil
na visoki analitični ravni. Naloga je bila suverena v zastavitvi
in v izpeljavi; presenetljivo dobro je tudi kandidatovo razumevanje
dialektičnih zagat, osupljivih miselnih obratov in paradoksov,
ki jih je morda od vseh filozofskih del najbolj polna prav Heglova
Fenomenologija duha. Edina omembe vredna pomanjkljivost naloge
je v nezadostni uporabi sekundarne literature in pomanjkljivem
citiranju. Kljub temu strokovna komisija predlaga, da bi bil Matija
Brecelj za svojo raziskovalno nalogo "Pomen uma v Heglovi
Fenomenologiji duha" posebej nagrajen.
Predsednik komisije: doc.dr. Borut Ošlaj
Filozofska fakulteta-Oddelek za filozofijo
GEOGRAFIJA
Srečanje mladih raziskovalcev - geografov je tudi letos potekalo
v Zemljepisnem muzeju. Komisija v sestavi dr. Matej Gabrovec,
Blaž Komac, mag. Miha Pavšek, Mimi Urbanc in Matija Zorn je pred
srečanjem dobila v pregled 6 nalog 13 avtorjev. Žal se avtorice
ene izmed nalog srečanja niso udeležile.
Komisija letos z veseljem ugotavlja, da se je kakovost nalog v
primeru s prejšnjima dvema letoma v povprečju bistveno popravila.
Odlične in suverene so bile tudi vse predstavitve. Predstavljene
teme so bile pestre tudi po svoji tematiki, posebej veseli smo
bili nalog z aktualnimi aplikativnimi temami. Sem sodijo proučitve
naravnih nesreč in raziskovanje problemov v kmetijstvu. Avtorji
teh nalog so uspešno uporabili raznovrstne terenske, statistične
in druge metode ter dobro oblikovali zaključke.
Spodaj navedene najboljše tri naloge so si bile
po kvaliteti in številu točk zelo blizu, komisija pa jih je po
daljši razpravi razvrstila takole:
1. Plaz pod Čavnom avtoric Deane
Kodela, Nane Lavrenčič in Jane Vidrih s Srednje šole Veno Pilon
iz Ajdovščine pod mentorstvom Irene Šen Vitez,
2. Suša v Prekmurju avtorice Saške
Gomboc z Gimnazije Murska Sobota pod mentorstvom Draga Balajca,
3. Opuščanje kmetijske dejavnosti v ribniški
občini avtoric Ksenje Kljun in Ane Mihelič z Gimnazije
Bežigrad pod mentorstvom Marjete Vidmar in dr. Irene Rejec Brancelj.
Vse tri naloge je Ljubljansko geografsko društvo
nagradilo z udeležbo na eni izmed enodnevnih ekskurzij po Sloveniji,
Zveza geografskih društev Slovenije pa jih vabi k objavi njihovih
nalog v Geografskem obzorniku.
Predsednik komisije: dr. Matej Gabrovec
Geografski inštitut ZRC SAZU
GEOLOGIJA
Predstavljena je bila ena sama naloga kar odraža preslabo zastopanost
geoloških vsebin v srednješolskih programih.
Avtor te naloge (dijak Gimnazije Poljane, Ljubljana) Miha Krofel
je raziskoval "Pleistocenske mačke
(Felidae) na območju Slovenije". Nalogo je izdelal
pod mentorstvom prof. dr. Vide Pohar.
Menimo, da je naloga izredno dobra, rezultat izrednega zanimanja
in znanja paleontologije in geologije. Vsebuje vse elemente odličnega
raziskovalnega dela.
Zato jo predlagamo za posebno pohvalo!
Komisijo sta sestavljala dva člana: dr. Marko Vrabec in mag. Uroš
Herlec z Oddelka za geologijo, Naravoslovnotehniška fakulteta.
Predsednik komisije: asist.mag.Uroš Herlec
NTF-Oddelek za geologijo
MEDICINA
Na zaključno ocenjevanje je na področje medicine
v letu 2001 prispelo šest raziskovalnih nalog, ki so jih izdelali
dijaki srednjih šol v Sloveniji. Strokovna komisija v sestavi
prof. dr. Radovan Komel (predsednik), prof. dr. Matjaž Zorko,
prof. dr. Bronislava Črešnar, prof. dr. Damjana Rozman in prof.
dr. Tatjana Avšič (vsi z Medicinske fakultete v Ljubljani) je
najprej ocenila pisne predloge, prvi trije člani komisije pa smo
bili navzoči tudi pri javnem zagovoru nalog v Cankarjevem domu
v Ljubljani, dne 28.9.2001.
Naša splošna ugotovitev je, da je kvaliteta vseh
nalog na visoki ravni. Večinoma so bili upoštevani potrebni elementi
raziskovalnega dela, ki so: dobre teoretske osnove, smiselno izbrane
in opisane metode dela, natančen prikaz raziskovalnih rezultatov
in razprava, pri nekaterih nalogah pa smo morda pogrešali nekoliko
bolj natančno in jasno izpostavljeno hipotezo oziroma namen dela
in z njima povezane zaključke. Literatura je bila pri večini del
ustrezno citirana in na koncu v pregledu tudi ustrezno označena.
Vseeno, zaradi poenotenja, predlagamo, da mentorji bodočih del
prejmejo predhodna navodila o zasnovi in izvedbi raziskovalne
naloge (kot je navedeno zgoraj) ter o citiranju in označevanju
virov. Pohvaliti moramo tudi uporabo dobre slovenščine, kar je
na strokovnih in hitro razvijajočih se področjih kot so medicina,
biokemija in molekulska genetika lahko tudi precej zahtevna.
Komisija je zaradi izenačenosti del imela težko
nalogo. Upoštevali smo tako zahtevnost dela, njegovo izvirnost
in pomen ter zaključke oziroma njihovo povezanost s postavljeno
hipotezo, kot tudi kvaliteto javne predstavitve in zagovora. Naša
odločitev je bila naslednja:
Prvo mesto si delita dve, raziskovalno dobro zastavljeni
in neoporečno izvedeni nalogi:
1. Dea Hudarin, Nina Koniček: Kombinirana
terapija celulita (Srednja šola za farmacijo, kozmetiko
in zdravstvo, mentorici Darinka Fajdiga in Maja Kozlevčar-Živec).
1. Angela Svoljšak, Andreja Pavlin: Ugotavljanje
sprememb tumorja zaviralnega gena p53 pri bolnikih z želodčnim
rakom (Škofijska klasična gimnazija v Ljubljani, mentorja
Ana Bavec in Radovan Komel).
Sledijo tri precej enakovredne in tudi zelo kvalitetne
raziskovalne naloge:
3. Mojca Gamse, Petra Lešnik, Nina Rep: Odnos
mladih do zdravja, umiranja in smrti (II. Gimnazija Maribor,
mentorica Jožica Gamse).
4. Jana Kenda: Določanje
količine protiteles, ki je potrebna za lizo eritrocitov
(Gimnazija Kranj, mentorja Marija Štremfelj in Vladimir Kotnik).
5. Miha Vodičar: Ugotavljanje
vpliva tripsina na replikativne sposobnosti človeških keratinocitov,
gojenih in vitro (Gimnazija Poljane, mentorji Jana Triplat,
Matjaž Jeras, Metka Krašna).
In nazadnje naloga, ki je po namenu in vsebini
manj raziskovalna in je bolj učne narave ter v zaključkih celo
nekoliko filozofska:
6. Uroš Škorc: Virusi
pri ljudeh v Sloveniji (Srednja elektro in strojna šola
Kranj, mentorica Darija Kramarič).
Člani komisije čestitamo dijakom, avtorjem nalog
za veliko prizadevnost pri izvedbi raziskovalnih nalog in njihovim
mentorjem za uspešno vodenje!
Predsednik komisije: prof.dr. Radovan Komel
Medicinska fakulteta v Ljubljani, Inštitut za biokemijo
PREHRANA
Komisija: doc.dr. Verena Koch, Pedagoška fakulteta, Ljubljana
mag. Marlena Skvarča, Biotehniška fakulteta, Ljubljana
mag. Stojan Kostanjevec, Pedagoška fakulteta, Ljubljana
Komisija je prejela v pregled in oceno 5 raziskovalnih
nalog od katerih je bila pravočasno izločena (po odločitvi avtorjev)
in neocenjena 1 naloga.
Na zagovor raziskovalnih nalog, ki je potekal 28.9.2001 v prostorih
Pedagoške fakultete v Ljubljani,so prišli avtorji dveh raziskovalnih
nalog.
Po zagovoru obeh raziskovalnih nalog je komisija ocenila še zagovor
in sprejela naslednje ocene:
- raziskovalna naloga: Spremembe
kakovosti olja med cvrenjem (97 točk)
avtorji: Miroslav JASNIČ, Danil HRŽENJAK, Damjan
ŠPARAKL
mentor: mag Neva Malek
Živilska šola Maribor
- raziskovalna naloga:
Maščobe v živilih (90 točk)
avtorji: Maja HABJANIČ, Mojca KOCBEK, Sabina KOROŠAK,
Nataša ŠOŠTARIČ
mentor: Mija Vaupotič Gregorinčič
Ekonomska šola Ptuj
Na podlagi navedenih ocen komisija predlaga raziskovalno
nalogo Spremembe kakovosti olj med cvrenjem kot nalogo uvrščeno
na prvo mesto:
Obrazložitev:
Naloga je odlično načrtovana, praktični del je
izveden na osnovi znanstvenih metod in skladno s postavljeno hipotezo
in predstavitvijo v teoretičnem delu. Predstavitev izhodišč za
vnaprej je popolna, saj izhaja iz rezultatov opravljene raziskovalne
naloge. Pogrešamo le dosledno citiranje avtorjev med tekstom.
Glede na dejstvo, da je v tem letu prvič izločeno
področje prehrane iz ostalih področij, komisija ugotavlja, da
je nivo pregledanih nalog ustrezen. Predlagamo mentorjem, da bolj
dosledno upoštevajo navodila za pisanje raziskovalnih nalog in
s tem omogočijo avtorjem višjo oceno.
Veseli smo, da so raziskovalne naloge s področja prehrane pripravili
tudi dijaki šol, kjer prehrana ni eden pomembnih strokovnih predmetov
saj tako izkazujejo njihovo zavest o pomembnosti tega področja
za vse prebivalstvo.
Morda bi bilo dobro, če bi na področje prehrane
opozorili tudi srednje šole, kjer je ta predmet široko zasnovan
(npr. šole zdravstvene usmeritve, gostinske šole, kmetijske šole,
itd).
Organizatorju predlagamo, da ocenjevalne liste raziskovalnih nalog
in zagovora dopolni s kriteriji, ki so navedeni pri oblikovanju
ocene raziskovalnih nalog s področja kemije in biologije.
Predsednica strokovne komisije:
doc.dr. Verena Koch
PSIHOLOGIJA
Komisija v sestavi dr. Melita Puklek, dr. Vlasta Zabukovec in
mag. Petra Lešnik Musek je pregledala in ocenila 10 raziskovalnih
nalog srednješolcev s področja psihologije in ugotovila, da posebej
izstopajo naslednje naloge:
1. Zrcalce, zrcalce
Samopodoba
mladih in kvaliteta odnosov avtorice Marje Kuzmanič, Gimnazija
Poljane. Naloga vsebuje izčrpen uvod, sistematičen pristop k raziskovanju
s poglobljeno analizo rezultatov in dobro ter jasno grafično predstavitev
rezultatov. Odličnost naloga dosega zlasti na področju interpretacije
rezultatov, kjer avtorica logično poveže izsledke s preteklimi
raziskavami na tem področju. 1. mesto - 93 točk
2. Povezava med starostjo in odnosom
do sanj avtorice Mance Strajnar, Srednja šola Jesenice.
Zanimiva in originalna je tema naloge, kandidatka pa je pokazala
tudi dobro poznavanje problematike, kar je razvidno tudi iz sestave
vprašalnika. Dobljene rezultate je izčrpno in kritično predstavila
ter nakazala možne smernice za nadaljnje proučevanje dane problematike.
2. mesto - 91 točk
3. Stres in celjski srednješolci avtoric
Natalije Jagodič, Mojce Rovan ter avtorja Andreja Petka, Poslovno-komercialna
šola Celje. Nalogo odlikuje sistematičen in jasen pristop k proučevanemu
fenomenu, dobro poznavanje raziskovanega področja in poudarek
na uporabnosti rezultatov. 3. mesto - 90 točk.
Predsednica komisije: asist. dr. Melita Puklek
Filozofska fakulteta-Oddelek za psihologijo
SLOVENSKI JEZIK IN KNJIŽEVNOST
Letošnjega srečanja se je udeležilo 24 dijakinj in dijakov s 13
raziskovalnimi nalogami. Med njimi so po tematiki prevladovale
naloge, v katerih so dijakinje in dijaki raziskovali bralne navade
srednješolcev in frazeologijo slovenskega jezika. Še na nekatere
druge zanimive teme bodo opozarjali že sami naslovi tistih nalog,
ki jih je strokovna komisija v sestavi doc.dr.Simona Kranjc ,
doc.dr.Erika Kržišnik, dr. Marija Stanonik, mlada raziskovalka
Alenka Žbogar, doc.dr.Aleš Bjelčevič in doc.dr.Tomaž Sajovic prepoznala
kot najustvarjalnejše in s tem tudi najboljše. To so naslednje:
1. Matevž Ružič z Gimnazije Murska Sobota: Frazeologija
in mladi. Mentorica: prof. Danica Muhič.
2. Kristian Koželj z Gimnazije Želimlje: Neobjavljeni
dnevniški zapisi mojega kraja. Mentor: prof. Jože Zadravec.
2. Gašper Porenta in Saša Rakar s srednje šole za farmacijo, kozmetiko
in zdravstvo, Ljubljana: Bralni interesi
dijakov Srednje šole za farmacijo, kozmetiko, zdravstvo v Ljubljani.
Mentorica: Tatjana Reščič Rihar, univ.dipl.bib..
3. Renata Esih, Darinka Orel, Anton Golež, Sašo
Sevšek in Franc Kranjc s srednje šole za gostinstvo in turizem
Celje: Funkcionalna (ne)pismenost na
SŠGT Celje. Mentor: prof. Vid Burnik.
3. Tina Nemanič in Anja Pezdirc s srednje šole Črnomelj: Folklorna
pripoved v Dragatušu in okolici. Mentorica: prof. Mira Kure.
3. Eva Kink, Sonja Poznič z Gimnazije Brežice: Antične
in krščanske podobe v Prešernovih Poezijah in njihova povezanost
s tematiko Prešernovih del. Mentorica: prof. Judita Marolt.
Predsednik komisije: doc. dr. Tomaž Sajovic
Filozofska fakulteta-Oddelek za slovanske jezike in književnost
SOCIOLOGIJA
Prejeli smo 14 nalog, ena naloga zaradi odsotnosti avtorja ni
bila predstavljena. Pomanjkljivost nekaterih nalog se kaže predvsem
v površnem prikazu teoretskega ozadja obravnavane tematike, odlika
večine nalog pa je v izbiri zanimivih in aktualnih tem, širokih
in empirično podprtih raziskovalnih pristopih in v intenzivni
delovni angažiranosti avtorjev in avtoric. Glede na to, da se
pojavlja čedalje več nalog, ki vsebinsko presegajo sociološke
okvire obravnave, bi nemara v prihodnosti veljalo razmisliti o
oblikovanju posebnega področja kulturologije.
Prezentacije nalog so potekale v Cankarjevem domu v dveh skupinah,
ki sta ju vodili dve komisiji (eden od prijavljenih članov se
srečanja zaradi bolezni ni udeležil). Komisija v sestavi:
Mag. Aleša Črniča
Dr. Slavka Kurdija
Metke Kuhar, dipl. komunikologinje in
Dr. Zdenke Šadl
je najboljše naloge razporedila na naslednja mesta:
1. mesto: Od mini krila
do stoinenega stila
Maida Alilović, Gaja Mežnarič-Osole (Gimnazija Poljane)
Mentorici: Nina Ostan, Karin Košak
2. mesto: Gvatemala -
izrabljena dežela miru
Andraž Melanšek (Gimnazija Ravne na Koroškem)
Mentorica: Leonida Konič
3. mesto: Problemi mladih:
kriza identitete
David Božič (Gimnazija Šentvid)
Mentor: Marjana Ratkai-Ilič.
3. mesto: Položaj žensk
v občini Ravne na Koroškem
Janja Šuler (Gimnazija Ravne na Koroškem)
Mentorica: Leonida Konič
Predsednica komisije: doc.dr. Zdenka Šadl
Fakulteta za družbene vede
TURIZEM
Predstavitev nalog je potekala na Visoki strokovni šoli, Dunajska
156, Ljubljana.
Komisija: mag. Aleksandra Brezovec, Visoka strokovna šola za turizem
Portorož - predsednik, Tadeja Jere Lazanski, Visoka strokovna
šola za turizem Portorož - član, mag.Franc Vidic, Visoka strokovna
šola za podjetništvo Portorož - član.
Število nalog: 7
Izbor najboljših nalog:
1. Šport kot animacija
v turizmu (89 točk)
Avtorici: Vesna Jagodic in Nina Pečoler, Srednja šola za gostinstvo
in turizem Ljubljana
Mentorica: Vesna Loborec
2. Turistični vodnik
po Kočevski (87 točk)
Avtor: Uroš Jelenovič, Srednja trgovska šola Kočevje
Mentorica: dr. Tatjana Ferjan
Predsednica komisije: mag. Aleksandra Brezovec
Visoka strokovna šola za podjetništvo Portorož
UMETNOSTNA ZGODOVINA
Komisija: mag. Mojca Jenko (predsednica), Mateja Breščak
Prejeli smo štiri naloge, od katerih smo eno preusmerili
na področje sociologije; komisija je za slednjo namreč presodila,
da ne more enakovredno konkurirati, saj je po tematiki in načinu
obravnave kulturnozgodovinske oziroma sociološke narave.
Na predstavitev, ki je potekala 28. septembra
2001, od 10.30 do 12.30, v sejni sobi novega krila Narodne galerije,
Puharjeva 9, Ljubljana, so prišle avtorice vseh treh raziskovalnih
nalog, in sicer v spremstvu svojih prizadevnih in skrbnih mentoric.
Mlade raziskovalke so prišle iz Ajdovščine (Srednja
šola Veno Pilon), Ljubljane (Gimnazija Poljane) in Želimelj (Gimnazija
Želimlje).
Dve nalogi moremo označiti za specialni topografiji;
njuni avtorici sta se ob delu seznanili tudi z zanimivim, a napornim
terenskim delom. Tretja naloga pa se je osredotočila na obravnavo
srednjeveških stenskih slikarij.
Kvalitativni nivo letošnjih nalog je v poprečju
precej višji kot v nekaj preteklih letih. Pristop k obravnavani
temi je strokovnejši, uporaba strokovne terminologije suverenejša,
oprema nalog z znanstvenim aparatom boljši; tudi jezikovno so
letošnje naloge veliko boljše oziroma primernejše stopnji gimnazijcev
- potencialnih bodočih slovenskih intelektualcev. Komisija upa,
da letošnje naloge niso rezultat spleta naključij, temveč med
drugim tudi načrtnega oziroma sistematičnega dela mentorjev.
Po zaključku današnjega delovnega srečanja je
komisija na podlagi točkovanja ugotovila, da je tretje mesto (72
točk) zasedla naloga z naslovom Znamenja
v Ajdovščini in njeni okolici, ki je prišla izpod peresa
Svetlane Andjelič, kateri je stala ob strani prof. Nežka Mikuž,
obe pa prihajata s Srednje šole Veno Pilon v Ajdovščini. Na drugo
mesto (82 točk) se je uvrstila Karmen Perko z Gimnazije Želimlje,
katere naloga, ki je nastala pod mentorstvom prof. Tjaše Celestina,
nosi naslov Freske v cerkvi sv. Pavla
v Podpeči pod Skalo. Prvo mesto (89 točk) pa je zasedla
naloga z Gimnazije Poljane iz Ljubljane in nosi naslov Raznolikost
zvonikov na slovenskem Krasu; avtorica je Martina Malešič,
mentorici prof. Nina Ostan in mag. Helena Seražin (ZRC SAZU).
Utemeljitev: Raznolikost
zvonikov na slovenskem Krasu je naloga, ki predstavlja
osnovo za dobro specialno umetnostno topografijo. Avtorica suvereno
uporablja strokovno terminologijo in obvladuje znanstveni aparat.
Besedilo je jezikovno dobro, zaključek eksakten in jedrnat. Z
nekaj dopolnili in dodatno proučitvijo arhivskega gradiva bi bila
naloga primerna za objavo in bo imeniten prispevek umetnostnozgodovinski
stroki na Slovenskem.
Predsednica komisije: mag. Mojca Jenko
Narodna galerija, Ljubljana
ZGODOVINA
Za letošnje srečanje je bilo komisiji v sestavi mag. Saša Serše,
Arhiv Republike Slovenije, dr. Zdenko Čepič, Inštitut za novejšo
zgodovino, doc. dr. Damijan Guštin, Inštitut novejše zgodovine
predloženo v oceno 15 raziskovalnih nalog 30 mladih raziskovalcev.
Ocenjene raziskovalne naloge imajo podobne značilnosti
kot prejšnja leta:
ˇ časovno so raziskovalne naloge zajemale različna obdobja, od
antike do današnjih dni, osredotočenje pa je kot običajno na 20.
stoletje,
ˇ zajemajo vsa poglavitna področja zgodovinopisja, od socialne
do ekonomske in zgodovine vsakdana.
ˇ so kvalitetno dokaj izenačene, hkrati pa povečini originalne
po zamislih in raznolike.
Naloge so ustrezale kriterijem, ki jih stroka
zahteva kot je uporaba virov in ustrezne literature.
Žal letos opažamo v nekaj primerih, da so naloge po zamisli in
zbranem gradivu sijajne, po izpeljavi oziroma analizi zbranega
gradiva pa mnogo šibkejše, kar kaže, upamo, na pomanjkanje časa
in končne motivacije, ne pa na nekakšno razumevanje zgodovinopisja
kot predvsem kronike.
Želeti pa je, kar ponavljamo vedno znova, da bi mladi raziskovalci
in njihovi mentorji več skrbi posvetili ne le uporabi, pač pa
tudi obliki navajanja virov in literature.
Na ustnem zagovoru je bilo predstavljenih 12 (od
prejetih 15) raziskovalnih nalog pred komisijo, ki so jo sestavljali
mag. Saša Serše, dr. Zdenko Čepič in dr. Damijan Guštin.
Komisija se je odločila, upoštevajoč propozicije,
da je potrebno za končno uvrstitev naloge upoštevati tudi ustni
zagovor, da pohvali 4 naloge:
Prvo mesto:
ˇ Rimski obrambni sistem v Sloveniji,
avtorica Anja Polajnar, mentorja Dragica Marinko, dr. Marko Frelih,
Gimnazija Bežigrad, Ljubljana
Drugo mesto:
ˇ Nemške knjige iz realčne knjižnice,
avtorici Anja Kravanja, Darinka Petrič, mentorica Ladislava Bizjak,
Gimnazija Jurija Vega, Idrija
Tretjo mesto (enakovredno):
ˇ Vsaka ptica ljubi svoje gnezdo,
avtorici Jasna Rogan, Anja Moric, mentor Janez Tanko, Gimnazija
Kočevje
ˇ Antična zgodovina Ptuja s poudarkom
na ptujskih mitrejih, avtorice Vesna Bratec, Dražana Marinovič,
Jerneja Križan, mentorica Sandra Krnjič, Srednja šola za gostinstvo
in turizem Celje.
Predsednik komisije: doc. dr. Damijan Guštin
Inštitut za novejšo zgodovino
|