
1
RAZVOJNO-DEMONSTRACIJSKI CENTER OSNOVNIH ŠOL SLOVENIJE
1.1
UVOD
Osnovni namen Razvojno-demonstracijskega
centra osnovnih šol Slovenije je vzpostaviti ustrezno okolje,
kjer bodo različni deležniki (učenci, učitelji, šole,
raziskovalci, podjetja, ustanove javnega sektorja) razvijali
nove koncepte, modele, metodologije in didaktike ter nova učna
orodja in pripomočke, nove organizacijske in funkcijske forme,
testirali njihovo uporabnost ter demonstrirali in vpeljevali
uspešne rešitve v slovenski prostor in širše. Center bo finančno
samovzdržen in se bo v glavnem financiral iz konkretnih
projektov RDC ter projektov z industrijo. Projekt spada v širši
sklop programa Opening Up Education Slovenia, ki so ga
spodbudile nosilne inštitucije izobraževanja v Sloveniji od
vrtcev do univerz, industrijska in interesna združenja ter
Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, to pa je k
iniciativi povabilo Evropsko komisijo ter ministrstva vseh držav
EU.
Nosilni partnerji projekta
Razvojno-demonstracijskega centra osnovnih šol Slovenije so OŠ
Savsko naselje, Institut Jožef Stefan, Mestna občina Ljubljana,
Univerza v Ljubljani, Univerza v Mariboru, Univerza na
Primorskem, Univerza v Novi Gorici ter izbrani industrijski
partnerji.
Ideja za vzpostavitev Razvojno-demonstracijskega centra osnovnih šol
Slovenije je zrasla iz potrebe po preboju našega osnovnošolskega
sistema iz togega, ozko v kurikulum zapetega pedagoškega procesa.
Nove generacije zahtevajo nov vrednostni preskok na izobraževalnem
polju, saj izkazujejo drugačen način razmišljanja, prinašajo nove
trende; vstopamo v nov prostor in čas, to pa prinaša nove potrebe in
nove izzive.
Če želimo našo državo popeljati po poti razvoja, je zelo pomembna
vloga celotnega izobraževalnega sistema. Vizionarsko moramo
pogledati naprej, saj je naše poslanstvo vzgoja in izobraževanje
otrok, ki bodo v naslednjih dveh ali treh desetletjih prevzeli
vodenje države v svoje roke.
Kljub množici raziskovalnih inštitucij, ki se ukvarjajo z
vzgojo in izobraževanjem, opažamo primanjkljaj na področju vedenja o
sodobni pedagoški teoriji in njeni aplikaciji v praksi.
Razvoj novih tehnologij spreminja obstoječe modele izobraževanja,
vpliva na spreminjanje vlog izobraževalnega sistema in
izobraževalnih inštitucij tudi na relaciji: šola – učenec –
učitelj – okolica. Odprt dostop do vsebin, odprto izobraževanje,
novi mediji in interaktivne aplikacije, pametne stavbe in
inteligentne učilnice so že danosti in ne več razvojni projekti.
Novi izobraževalni pristopi se razvijajo mnogo hitreje, kot jim
lahko sledijo toga šolska zakonodaja in pravila. Ker mlade
generacije dnevno uporabljajo nove tehnologije, lahko rigidna šola
hitro postane dolgočasna, to pa vodi v izgubo motivacije za učenje
in ustvarjanje.
V
zadnjih letih nam je nevrofiziologija omogočila razumevanje
dogajanja v človekovih razvijajočih se možganih. V otroški glavici
se že pred rojstvom tvorijo miljarde nevronov, ki potem potujejo po
natančno določeni poti v možgansko skorjo, kjer se naprej povezujejo
preko nepredstavljivo velikega števila sinaps. Vsaka od teh sinaps
pa čaka na sporočilo ali nek dražljaj iz zunanjega sveta. Od tega
sporočila ali dražljaja je odvisno, ali se bo sinapsa obdržala in
razvila ali pa odmrla. Tako je za odraščajočega otroka izjemnega
pomena, da odrašča v spodbudnem domačem in tudi šolskem okolju.
Kajti samo tiste sinapse, ki bodo iz prvotnega obilnega nastavka
preživele, se bodo imele možnost razvijati naprej in bodo oblikovale
otrokovo osebnost in njegove sposobnosti.
Spoznanja nevrofiziologije, transpersonalne psihologije,
fenomenologije vzgoje in drugih ved nas zavezujejo, da na pedagoškem
polju naredimo preboj. Razumevanje in pojasnitev razmerja med
razvojem zavesti in načini vzpostavitve določenega stanja zavesti
nam bosta omogočila kreacijo novih razmerij med uzakonjenim in
skritim kurikulom. Prepričani smo, da bodo rezultati vrhunski, če
bo imel otrok spodbudno okolje doma, v vrtcu dobrega vzgojitelja, v
šoli pa dobrega učitelja, ki bo znal pri otroku že zgodaj prepoznati
njegova močna področja in jih razvijati.
Nekatere tematike: odprto izobraževanje, personalizacija izobraževanja,
mikro izobraževanje, vertikalni kurikulum, energetsko učinkovita in
v okolje integrirana šola, pametne učilnice, inteligentno
upravljanje z viri, etika in transparentnost, okolje in družba,
večjezikovnost in medkulturnost itd.
1.2
ORIS STANJA IN POTREBA PO VZPOSTAVITVI CENTRA
Stanje:
·
Pomanjkanje živega laboratorija
kritične mase idej, virov, poguma.
Trenutno šolsko okolje predvsem zaradi rigidnih pravil ovira
dinamično vpeljevanje novih idej, konceptov in rešitev.
·
Neusklajene vizije razvoja.
Obstoječe strategije razvoja šol so v večji meri odvisne od
postavljenih pravil s strani države, kar privede mnogokrat do
kaotičnin in neživljenjskih rešitev.
·
Razdrobljene
raziskovalno-razvojne aktivnosti.
Zaradi togih pravil, razdrobljenega sistema ter umanjkanja stične
točke prihaja do diversificiranih razvojnih idej, ki so redkokdaj
testirane in vpeljane v prakso.
·
Prevladovanje top-down
principa uvajanja sprememb. Trenutni
koncept uvajanja sprememb v šole je počasen in mnogokrat
neživljenjski. Poglavitni vzrok je v togosti sistema, ki vpeljuje
pravila po hierarhiji navzdol in ne upošteva fleksibilnega okolja
ter vrste dobrih praks, v katerih delujejo šole.
Potrebe:
·
Učenci, učitelji, ravnatelji in
starši zaznavajo potrebe po spremembah našega izobraževalnega
sistema, ki ne zmore slediti dinamiki in zahtevam globalnega sveta.
·
Potreba po razvojnem centru, ki je
hkrati živi laboratorij, je nujna. Šolsko okolje postaja vedno bolj
dinamično, razvijajo se nove ideje, prihajajo popolnoma drugačne
generacije otrok (način razmišljanja, vrednotenja, dojemanja, učenja
in odzivnosti), razvoj tehnologije dnevno spreminja obstoječe
koncepte in kaže potrebo po novih strategijah in načinih dela z
mladimi.
·
Testiranje in vpeljevanje dobrih
praks, ki se razvijajo po šolah širom Slovenije, mora postati eden
od osnovnih mehanizmov spreminjanja formalnega šolskega sistema.
·
Bolj kot le memomiranje
faktografskega znanja, ki je s pomočjo sodobne tehnologije dostopno
že na vsakem koraku, mora naš izobraževalni sistem omogočiti mladim
razvijanje njihove ustvarjalnosti, kreativnosti, inovativnosti in
socializacije.
·
Dvosmerno izobraževanje/prenašanje
znanja/vzgoja po celotni vertikali formalnega in vseživljenjskega
izobraževanja naj bo eden osnovnih gradnikov kreativne in inovativne
kulture. Osmisliti mora otrokovo izobraževalno pot v realnem loku –
od vstopa v izobraževalni proces do njegovega zaključka in možnosti
zaposlitve.
·
Integracija različnih znanj,
dognanj, modelov in orodij je nujna za inovacije v šolskem sistemu.
·
Vpeljevanje novih tehnologij v
infrastrukturo šole omogoča ne samo prihranke, temveč predstavlja
tudi pomemben vzgojni dejavnik.
1.3
VIZIJA
Vizija Razvojno-demonstracijskega centra osnovnih šol Slovenije je
vzpostaviti okolje za razvoj in testiranje šole nove generacije,
kjer bo poudarek na individualizaciji in personalizaciji
učno-vzgojnega procesa. Šola bo odprta za nova spoznanja o razvoju
zavesti, ki bodo temeljila na inovativnih spoznanjih pedagoške
stroke in novih tehnologij.
1.4
CILJI
1. Vzpostaviti okolje za razvoj in testiranje (v praksi) novih idej
šole prihodnosti.
2. Postavitev temeljev za nove perspektive izobraževalnega sistema;
vpeljevanje in sistemiziranje uspešnih praks na druge šole preko
konkretnih projektov, demonstracij in usposabljanj.
3. Povezovanje primarnega izobraževanja z znanstveno-raziskovalnim
in akademskim svetom in realnim sektorjem.
4. Okrepiti kompetence učiteljev za nova spoznanja in spremembe.
5. Pri učencih že takoj po vstopu v šolo razvijati kreativnost,
inovativnost, ustvarjalnost na vseh področjih, in sicer po principu
individualizacije in personalizacije. Še poseben poudarek bi
namenili promociji tehničnih in naravoslovnih ved.
1.5
PROGRAM RAZVOJNO-DEMONSTRACIJSKEGA CENTRA
Program Razvojno-demonstracijskega centra sestavlja več podprogramov
(glej sliko 1), ki celovito zapolnjujejo področje osnovne šole
prihodnosti.

Slika 1: Struktura programov
Razvojno-demonstracijskega centra
Vsak program (blok na sliki) lahko vsebuje več
razvojno-raziskovalnih projektov, ki pa se lahko širijo tudi v več
programov.
Osnovni koncept je inteligentna šola, ki
·
temelji na inteligentni
infrastrukturi, šoli,
·
je odprta do vseh deležnikov, do
drugih šol in okolja ter
·
izvaja procese vzgoje in
izobraževanja, in sicer povezano z integriranim kurikulumom.
Na zgornji sliki prikazujemo le nekatere projekte, ki so tik pred
ali pa že v fazi izvajanja. V nadaljevanju omenjamo štiri nosilne
programe:
Nosilni program: Novi pristopi k izobraževanju
Spremenjena didaktika in metodika dela z učenci, sloneča na
individualizaciji in personalizaciji s fleksibilnim, odprtim in
avtonomnim sistemom. Delovanje po učnem principu Few rules and a
lot of freedom.
Nosilni program: Nove organizacijske in funkcijske forme
Vzgoja in izobraževanje slonita na principu vzgajanja in
izobraževanja z vzgledom in izkustvom. Smo prostor, kjer je poudarek
na ekologiji, zdravem načinu življenja, smo okolju prijazni in
energetsko učinkoviti. Razvijamo mrežne organizacije – virtualna
šola. Izvajamo pilotska usposabljanja.
Nosilni program: Infrastruktura
Razvijamo odprt desigen po principu: forma sledi vsebini.
Vzpostavimo visokotehnološke učilnice. V šolski prostor integriramo
inteligentne sisteme, opremljene s senzoriko. Svoje delovanje
predstavljamo širši javnosti preko svojega spletnega portala.
Nosilni program: Novi poslovni modeli
Novi poslovni modeli so nujna posledica novih konceptov šolskega
izobraževanja. Možnosti, ki jih le-ti odpirajo, nudijo šolam
popolnoma nove načine delovanja, nove organizacijske forme ter nove
načine financiranja. Razvoj poslovnih modelov, njihovo testiranje v
praksi in vpeljevanje v izobraževalni sistem so ključnega pomena za
razvijajoč se izobraževalni sistem.
Ta program povezuje ideje, znanje in končen izdelek. Povezuje šole
in izobraževalni sistem z realnim sektorjem in mu omogoča pilotsko
testiranje novih izdelkov v šolski infrastrukturi.
1.6
PARTNERJI
·
OŠ Savsko naselje,
·
Institut Jožef Stefan,
·
Univerza v Ljubljani,
·
Univerza v Mariboru,
·
Univerza na Primorskem,
·
Univerza v Novi Gorici,
·
Mestna občina Ljubljana,
·
industrijski partnerji.
2
STANJE - PROJEKTI IN REZULTATI
2.1
MOJ SANJSKI STROJ
Projekt Moj sanjski stroj (My Dream Machine) je povzet po
uspešnem, večkrat nagrajenem in neprofitnem projektu
belgijske ekipe (http://www.mymachine.be/),
ki ga izvaja že od leta 2008. Ideja projekta je spodbujanje
kreativnosti otrok preko uresničevanja njihovih najbolj skritih
želja – izdelavi sanjskih strojev in naprav na eni strani, na drugi
strani pa spodbujanje tehnične kreativnosti pri študentih, ki morajo
na osnovi učenčevih načrtov tak stroj narediti.
Bistvo ideje je
združevanje idej in sanj otroških odprtih glav s tehničnimi in
izvedbenimi omejitvami. Vsak projekt je dolgoročen in pri njem
sodelujeta učenec in študent. Otrok spoznava raziskovalno delo,
najnovejše tehnologije, sodeluje v projektu ter tako začenja
razumevati, da v realnem svetu obstajajo omejitve. Na drugi strani
je študent postavljen v položaj, kjer mora na osnovi učenčeve skice
razmisliti o inovativni rešitvi, ki se ob zaključku, tj. funkciji
stroja čim bolj približa. Na spodnji sliki je prikazan potek
aktivnosti.

Slika 2: Tipičen potek projekta Moj sanjski
stroj
V fazi zasnove
otroku zastavimo nalogo (predšolska vzgoja, prvi razredi osnovne
šole), naj opiše svoj sanjski stroj. V naslednjem koraku ga otrok
skicira in opiše proces delovanja. V fazi priprave študentje zadnjih
letnikov programov mehatronika, robotika, elektrotehnika,
strojništvo, računalništvo, industrijsko oblikovanje ipd. izberejo
ustrezno idejo in jo predstavijo skozi definicijo naloge. Skupaj z
otrokom, čigar ideja je sanjski stroj, nato s skice naredita načrt
ter celovit projektni plan. V fazi izdelave otrok sodeluje pri
izvedbi tako, da prihaja v laboratorije, spremlja izdelavo,
programiranje, testiranje. Ko je prototip narejen, študent pripravi
poročilo/diplomo in jo zagovarja na matični inštituciji ob
prisotnosti otroka. Narejene prototipe in vse načrte predstavljamo
po Sloveniji v obliki razstav, prezentacij, demonstracij in tudi
aktivnih delavnic.
2.1.1
NAMEN PROJEKTA
·
spodbujanje učencev k izražanju
idej, kreativnosti in inovativnosti; spodbujanje razmišljanja izven
ukalupljenega sistema;
·
povezovanje primarnega
izobraževanja z znanstveno-raziskovalnim in akademskim svetom in
realnim sektorjem;
·
izmenjava idej, znanj in realnih
izkušenj med otroci, starši, študenti, podjetji, učitelji in
profesorji ob konkretnih projektih;
·
promocija tehničnih in
naravoslovnih ved pori učencih;
·
postavitev temeljev za nove
perspektive izobraževalnega sistema;
·
vzpostavljanje razmerja med
pričakovanji in možnostmi v realnem življenju.
2.1.2
CILJI PROJEKTA
·
Moj sanjski stroj
postane stalna praksa kot nova oblika izkustvenega učenja.
2.1.3
METODOLOGIJA
·
Nov način promocije
naravoslovno-tehničnih ved pri mladih, ki omogoča pretok idej,
znanja in izkustev po vertikali od primarnega šolstva preko
znansveno-raziskovalnega in akademskega sveta do realnega sektorja.
2.1.4
PARTNERJI
·
OŠ Savsko naselje s šolami
partnericami,
·
Institut Jožef Stefan – Odsek za
umetno inteligenco, Odsek za avtomatiko, biokibernetiko in robotiko,
·
Univerza v Ljubljani – Fakulteto za
strojništvo, Fakulteta za elektrotehniko, Fakulteta za računalništvo,
Ekonomska fakulteta,
·
Univerza v Mariboru – Fakulteto za
strojništvo, Fakulteta za računalništvo,
·
Univerza na Primorskem,
·
Univerza v Novi Gorici,
·
Mestna občina Ljubljana,
·
industrijski partnerji.
2.1.5
PLAN POSAMEZNEGA PROJEKTA
·
september do oktober – izdelava
zdelava skic,
·
november do december – izdelava
plana in načrta,
·
januar do junij – izdelava
prototipa.
2.1.6
DOLGOROČNI PLAN PROGRAMA:
·
Y0-Y2 – DM postane v OŠ Savsko
naselje redna praksa,
·
Y2-Y4 – DM vpeljan v 10 OŠ,
·
Y4-Y5 – DM postane prepoznavna
praksa v OŠ v Sloveniji.
Ljubljana, 17. 11.
2013 Verica Šenica
Pavletič, ravnateljica OŠ Savsko naselje
Mitja Jermol, Vodja centra za prenos znanj
iz informacijskih tehnologij, Institut Jožef Stefan