|
RAZSTAVA odprta leta 1999 |
| Razstava je vizualizacija znanstvenoraziskovalnega
dela. Preučevanje je preraslo zastavljeni okvir teme domobranstva na Slovenskem,
v želji po celovitejšem spoznanju obdobja je prešlo v tematizacijo
procesa. Izhajali smo iz omejenih dokumentov, vendar smo skušali pripeljati
dih resničnosti, oživiti realni konflikt in s prikazom dimenzije časa prodreti
pod površino dejstev, ko se pozornost usmeri tudi na umiranje, sovraštvo,
ljubezen, strah in tesnobo. Ob temi vojne se nam odpirajo vprašanja o zatekanju
k vrednotam in iskanju smisla. Vrednote niso same zase cilj, ampak njihovo
uresničevanje lahko postane cilj in smisel človekovega delovanja.
Smisel je to, zaradi česar postane marsikaj razumljivo.
Ljudje ne prekinejo zlahka s preteklostjo, težko se odkrito soočajo s svojo preteklostjo. Odsevi strasti in preteklosti se radi zmešajo s pristranskimi stališči sedanjosti, pogled se skali in človeška stvarnost je le še črno-bela slika. Spomin večkrat služi kot orodje za preživetje. Lahko je obujanje ali pa na drugi strani želja po pozabi. Ali pa - spomin zre nazaj v preteklost in se ozira naprej v prihodnost. Predvsem pa razumevanje torej in ne razsojanje. Prek objektivne resnice, ki se ji lahko samo približamo, lahko pridemo do celovitejšega spoznanja nekega obdobja. |
![]() |
![]() |
| Prva soba
Obiskovalec vstopi neposredno med dogodke
jeseni 1943. Ti se nadaljujejo v teme vstopa v domobranstvo, prisege,
življenja v posadkah, bojev, amnestije, konca vojne, umika na Koroško maja
1945 in tragične vrnitve. Bogat fotografski izbor se vsebinsko prepleta
z besedili letakov.
|
![]() |
| V drugi sobi
je prikazana identična tematska zgodba, vendar
skozi partizanske dokumente. V ospredju je bunker Edvarda Kocbeka,
osebnosti, ki predstavlja posebno raven, saj skozi svojo individualno izkušnjo
nadgrajuju čas spopadov.
|
![]() |
| Tretja soba
je prikaz sčiščene domače "slovenske" sobe. Polna je spominov in nostalgije, pa tudi strahu. Javni spomin se je zaprl med štiri domače stene. Osrednja je ležeča vitrina, v kateri je shranjena uniforma generala Leona Rupnika, nasproti ji stoji njegov kip. Omara, ki je hkrati vitrina, je polna medvojnega in povojnega gradiva, v večini tiskanega v emigraciji. Obdobje ponazarjajo zvezki z dokumenti ljudi, ki so ostali v domovini, zapisi iz begunskih taborišč in izvlečki iz glasil, ki so izhajala v emigraciji. V ozadju se slišijo pesmi domobranskega pevskega zbora, ki še poudarjajo čas spominov. |
![]() |
| Četrta soba
Predmet raziskovalnega dela v muzeju je tudi sedanjost s predmeti in dogodki, ki nas obkrožajo. Scena obiskovalca umesti v Slovenijo konec drugega tisočletja. Nakupovalni vozički, prebarvani v belo, modro in rdečo barvo, predstavljajo slovensko družino. Ob fotografijah nesreč ter različnih ideologijah se vprašanje življenja in smrti spet pojavi kot rdeča nit. Videokaseti prikazujeta maši za ubitimi v Teharjih in odkritje farne spominske plošče v Ljubljani in s tem znova posegata v čas vojne, znova odpirata oz. nakazujeta nerešena vprašanja. |
![]() |
| Poznavanje preteklosti, te izkušnje človeških
različnosti, se razvija, se vseskozi spreminja in izpopolnjuje.
Ob razstavi se nam odpirajo naslednji modeli:
In tezi:
|
Muzeološki koncept
Monika Kokalj Kočevar in SerpentesAvtorica razstave Monika Kokalj KočevarOblikovanje razstave Serpentes |
|
MATI DOMOVINA BOG |
| Glavna urednica: Monika Kokalj Kočevar;
Prevodi: Martin Cregeen Izdal in založil: Muzej novejše zgodovine Slovenije, Ljubljana (zanj dr. Iztok Durjava) Oblikovanje: Dolores Gerbec Fotografije: fototeka Muzeja novejše zgodovine Lektor slovenskih tekstov: Vlado Motnikar Lektor in prevajalec povzetkov v angleščino: Martin Cregeen Tisk: Tiskarna Hren Naklada: 1000 izvodov Ljubljana, oktober 1999 Teksti v zborniku so sestavni del razstave z enakim
naslovom Mati Domovina Bog. Zbrana besedila predstavljajo prvi zbornik
o domobranstvu na Slovenskem, zato je poudarek predvsem na prikazu razvoja
domobranstev in ključnih dogodkih od jeseni 1943 do konca maja 1945.
Naslov je povzet po geslu z domobranskih protikomunističnih zborovanj.
Eden izmed medvojnih časnikov je to geslo takole pokomentiral: "Mati je
roditeljica in vzgojiteljica, učeča mati, ki že v naročju vceplja mlademu
Slovencu ljubezen do staršev in domovine. Lepa je naša domovina, s planinami,
jezeri in žitnimi poljanami. Tudi njej so hvaležni sinovi postavili večne
spomenike v pristni, svoji blagoglasni govorici. In čez vse to je Bog."
Prvi članki v zborniku prikazujejo kratek pregled razvoja vaških straž
in nato posameznih domobranstev, ki so bila razen Gorenjske samozaščite
povezana med seboj in so tudi uradno sodelovala. Posebno poglavje predstavlja
študija uniform, činov in orožja Slovenskega domobranstva. V zbornik so
vključene tudi pesmi domobranskih enot in pa sociološki prikaz lika domobranca.
Pregled dopolnjuje dnevnik domobranca, ki je bil komaj polnoleten ob koncu
vojne usmrčen. Izbrane fotografije in celoten bogat fotografski izbor bo
najbrž marsikomu vzbudil spomine. Skratka, zbornik smo si zamislili
kot knjigo, ki jo lahko preberamo tudi še, ko bo razstava že davno zaprta.
Zbornik naj bo osnova za nadaljne študije in objave in je plod
dela piscev, ki se že desetletje ukvarjajo s tematiko domobranstva.
Namen zbornika je "predvsem, ljudem dati vedenje", kot je v pogovoru s
slovensko novinarko dejal britanski zgodovinar Timothy Ash, ko ga je spraševala
o namenu raziskovanja tem iz novejše zgodovine-in če to prenesemo na našo
razstavo in zbornik- dati predvsem široko vedenje, da bi skušali razumeti
dogajanja med drugo svetovno vojno na Slovenskem.
Dodatno gradivo: MAPA s kopijami letakov in plakatov |
Muzej novejše zgodovine Slovenije
Copyright © 1999/2013 Ivo Vraničar