Jezusa
pribijejo na križ, 84 x 59 cm, oglje in kreda
Akademski slikar Franc Košec - Karas je bil rojen v Šoštanju leta 1951
in tu preživel tudi svoje otroštvo. Po srednji šoli v Celju se je vpisal
na likovno akademijo v Ljubljani in študiral slikarstvo pri profesorju
Gabrijelu Stupici. Po opravljeni diplomi se je zaposlil kot likovni pedagog
na pedagoški gimnaziji v Celju. Več kot deset let je poučeval in se hkrati
posvečal zgolj ustvarjalnemu slikarstvu. Njegova ustvarjalnost in predanost
likovnemu delu mu je omogočila, da je kljub skopo odmerjenemu času veliko
razstavljal v slovenskih galerijah. Sčasoma mu je polno udejstvovanje na
dveh področjih, ki vsako zase zahteva celega človeka, postalo prenaporno.
Razpet med šolskim urnikom ter med neodvisnim in samostojnim ustvarjanjem,
se je odločil za slednje. Predan slikanju in risanju je, v več kot dvajsetih
letih, ustvaril velikanski opus del v različnih slikarskih tehnikah: olju,
akrilu, temperi, akvarelu in risbi.
Kakor je široko njegovo slikarsko znanje, tako je širok tudi njegov
motivni svet. Slika pravzaprav vse, kar ga v trenutni zamaknjenosti zanima:
tihožitje, portrete, figuralno kompozicijo, izreze človeških postav, krajine
in vedute. Toliko časa se spopada s problemom in išče izrazne možnosti,
dokler ni povsem zadovoljen z izdelkom. Zadnja leta se je predajal predvsem
akvarelu in svojemu najljubšemu motivu - morju, ki ga je s svojo, lahko
rečemo, mojstrsko virtuoznostjo upodabljal s pretanjenim smislom
za kolorit. V morju, počelu življenja, se porajajo in prelivajo njegovi
najintimnejši občutki, njegov notranji svet, ki ga izrazi s tenkočutnim
nanašanjem barv. Nedavno tega pa je avtor presenetil s čisto samosvojo
obdelavo v ciklusu slik bibličnega Križevega pota: odločil se je za risbo
z ogljem in črno kredo.
Izhaja iz realistično zasnovanih prizorov in nedvoumno pokaže, da mu
je dodobra poznana zgodba svetopisemske Kalvarije in zgodovina religiozne
umetnosti. Vendar se samo s tem ne zadovolji. V prizore je vpletel še svojo
vizijo dogodka in mu dodal svojo življenjsko izkušnjo; zato se tudi
ne drži strogo biblične ikonografije. Njegovi prizori so prežeti z najglobljimi
človeškimi občutji - enkrat dramatičnimi, drugič liričnimi ali melanholičnimi;
nikoli pa ne dovoli dvoma o sami svetosti trenutka. Pri tem mu pomaga tudi
izbira slikarske tehnike. Kontrast črno - belih površin mu omogoča poigravanje
s svetlobo in senco, ostri obrisi se nenadoma prelijejo v žametno transcendentnost.
Risbe zato ne učinkujejo grafično, marveč nasprotno, prej ekspresivno in
slikarsko dovršeno. Dinamika se spreminja in stopnjuje od prizora do prizora.
Skupno noto daje ciklusu trpljenje kot gibalo vsakega življenja. Kristus,
kot nam ga prikaže Košec, je umrl za nas, kakor tudi mi umiramo vsak na
svoj način. Črna in bela barva še poudarjata dramatičnost vsakega prizora.
Prikaz življenja, ki ga vsi živimo, je obogaten z avtorjevo težko izkušnjo
- iz razigranega sveta barv prešel v črno - belo religioznost. Vsaka človekova
pot skozi življenje je prežeta z neštetimi izkušnjami, vzponi, padci, napori
in trpljenjem. Ostaja pa nam hoja za svetlobo, iskanje upanja, vere in
ljubezeni. Skrivnostna zgodovinska zgodba iz Knjige vseh knjig, ki se pripoveduje
pred nami, je še vedno nedokončana.Vsak donosi svoj križ in po smrti šele
začenjamo živeti. Skrivnost o poslanstvu človekovega bivanja.
Razstava bo odprta do 17. maja 1998 vsak dan od 17. do
19. ure,
ob nedeljah od 9. do 12. ure in od 17. do 19. ure.
Kulturni program so oblikovale Anja, Mirjam in Simona
Gašperšič.
SAMOSTOJNE RAZSTAVE (izbor):
RAZSTAVO SO OMOGOČILI: