VELJKO TOMAN - Čas sončnic


SONČNICE 1994,olje - platno, 60 x 40 cmSONČNICE 1994, olje - platno, 60 x 40 cm

V naravi se kot v ciklu letnih časov vedno znova ponavljajo določena obdobja in zaporedja, ki že tisočletja vplivajo na človekovo življenje in se odražajo v njegovih dejanjih. Ravno ta večna cikličnost se zrcali tako v delih starih mojstrov kot tudi sodobnih umetnikov, ne glede na način, stil in smer njihove umetnosti.

Na to misel bi lahko navezal tudi občutke, Ki se mi porajajo ob spremljanju ustvarjanja znanega in uveljavljenega slovenskega slikarja-kolorista Veljka Tomana. Kakor bi v naravi lahko označil poletje za čas lahkotnega sonca polnega zorenja, je to v življenju Veljka Tomana čas poletnih slikarskih kolonij, ex-temporov različnih srečanj, na Katerih se združujeta tako študioznost in eksperimentiranje kot lahkotno in sproščeno ustvarjanje.

In kdaj bi potem lahko potegnili črto in rekli, da po času zorenja pride čas pobiranja plodov. V prenesenem pomenu bi ta čas v delih Veljka Tomana imenovali "Čas sončnic". Čas, ki zaključi lahkotno poletno iskanje, čas, ki že napoveduje resno delo v jeseni ter sešteje do tedaj ustvarjeno in z njim obračuna. To je čas, ko se naš umetnik s šopi sončnic zapre v svoj atelje, opazuje, raziskuje, resno slika in skicira, barvo intenzivira do naravnost fauvističnega stilnega izraza. Kompozicije so včasih spremenjene ter poudarjene ali razgrajene kot pri ekspresionističnih slikarjih, samo raziskovanje barvnih vtisov pa s pomočjo pastoznega nanosa barv, njihovega mešanja in oblikovanja daje vtis impresionističnega slikarstva. Ravno to upoštevanje različnih stilnih obdobij v slikarstvu, poznavanje načina in tehnike ter resen in študiozen, a obenem gestualno sproščen in rutiniran pristop potrjuje slikarjevo znanje in izkušenost, priznanost in visok ugled med slovenskimi slikarji-koloristi.

Zaporedje ter prepletanje že na začetku omenjenih obdobij, pa tako kot "čas sončnic" v primerjavi s prejšnjimi deli in cikli, stalno vznemirja tako slikarja kot likovne kritike. Kaj prinaša napredek, kaj spremembe, kje se ta nakopičena energija in izkušnje zrcalijo, kaj je novejše, kaj je kvalitetnejše in kaj naprednejše? Ta vprašanja se bodo še naprej zastavljala avtorjem in kritikom, publika pa bo slike neobremenjeno ter v lastno veselje in užitek sama ocenila. In prav je tako.

Blaž Rotar

Podatki o razstavi


grb.gif
KDFJM
Galerija mežnarija