Percepcije slovenske integracijske politike I
Slovenija
se na različnih področjih intenzivno vključuje v raznovrstne procese
evropskih integracij, hkrati pa potekajo tudi procesi kulturne in etnične
pluralizacije slovenske družbe. Prepletanje teh z globalizacijo dodatno pospešenih
procesov predstavlja izziv ohranjanju narodne identitete in družbene
kohezivnosti. Večina prebivalstva Slovenije se je ob popisu prebivalstva 1991
opredelila za pripadnike slovenske narodnosti. Število pripadnikov klasičnih
(avtohtonih) narodnih manjšin je znašalo 11.567 oseb (oziroma 13.860, če prištejemo
še pripadnike romske skupnosti). Tej kategoriji prebivalstva priznava država
status »narodnih skupnosti« ter jim zagotavlja celovito pravno zaščito
kolektivnih in individualnih pravic. Istega leta so 11.45 % prebivalstva
Slovenije (222.321 oseb) sestavljali pripadniki različnih narodov. Zadnji popis prebivalstva 2002 bo verjetno izkazal
nekoliko spremenjeno sliko narodne/etnične sestave, delno tudi zaradi
migracijskih gibanj v zadnjem desetletju.
V
državah članicah Evropske unije (EU) status migrantov - državljanov tretjih
držav, ni koherentno reguliran s strani evropskega prava. Večina evropskih
norm, ki določajo legalni status državljanov tretjih držav izhaja iz
bilateralnih in multilateralnih sporazumov. Šele od oktobra 1999 EU razmišlja,
da bi bilo državljanom tretjih držav v vseh državah članicah potrebno
podeliti uniformne pravice kolikor je mogoče blizu tistim, ki jih uživajo državljani
EU (prim. Tampere Presidency Conclusions). V tem smislu Evropska komisija prvič
poudarja pomembnost integracije šele v svojem predlogu o imigracijski politiki
Skupnosti (glej Com (2000) 757, 22. 11. 2000), medtem ko so mnoge države članice
že prej aktivno razvijale svoje integracijske programe. S podobno situacijo smo
soočeni tudi, če pogledamo odnos med evropskim pravom in tradicionalnimi manjšinami,
saj je njih varstvo rezervirana domena držav članic. EU je na »novo« razvito
manjšinsko politiko omejila na zunanjo dimenzijo (glej Copenhagenske
kriterije), a molči o tem ali naj bi bil ta eksterni standard, vsaj po
sprejetju držav kandidatk, apliciran tudi na interno sfero EU. Medtem ko so
politični cilji integracijske politike Unije v podelitvi (predvsem ekonomskih)
pravic državljanom tretjih držav, (ki jih državljani EU že imajo), so cilji
manjšinske politike EU, vsaj v njeni eksterni relaciji, spoštovanje določene
ravni pravic na področju izobraževanja, kulture in rabe jezike (ki jih
nekateri državljani EU imajo in drugi ne). V kolikor pojem »manjšine« vključuje
tudi t.i. »nove, (novodobne, imigrantske)« manjšine, bi razprava o evropski
manjšinski politiki lahko vsebovala tudi naturalizirane migrante in legalno
bivajoče državljane tretjih držav.
Ustava
RS vsakomur zagotavlja izražanje narodne pripadnosti (61.člen). Vendar je možno
reči, da različni standardi vis-`a-vis klasičnih in t.i. novih manjšin - državljanov
in zakonito bivajočih tujih državljanov predstavljajo različne možnosti
ohranjanja in razvijanja identitete, različne ravni participacije v slovenski
družbi in pridobivanja možnih storitev ali koristi iz državnih virov in tudi
različne ravni zaščite proti diskriminaciji. Njihov učinek tako lahko deluje
bolj v smeri marginalizacije in izključevanja kot pa integracije in družbene
kohezivnosti. Državni zbor RS je leta 1999 sprejel Resolucijo o imigracijski
politiki, katere del je posvečen tudi integracijski politiki. Parcialna
raziskovanja kažejo, da je ponujeni teoretično-programski in pravni okvir
potreben dopolnitev (predvsem na področju financiranja, informiranja, šolstva
in političnega predstavništva) in da se že sprejete rešitve le počasi
uresničujejo v praksi. Dosedanje raziskovanje odnosov, ki se odvijajo med
imigrantskimi populacijami in slovensko državo kaže na to, da smo verjetno šele na začetku izgradnje odnosa, ki ga
imenujemo proces adaptacije in razvitega kulturnega pluralizma, ki je z
vsestranskim spoštovanjem različnosti identitet v kulturno in etnično
pluralni družbi verjetno edina pot doseganja njene ustrezne notranje
kohezivnosti in integracije.
Cilj
projekta je zbiranje relevantnih informacij o disjunktivnih in konjunktivnih
procesih v slovenski družbi z namenom zagotovitve raziskovalne podpore za
izgradnjo operativnih modelov implementacije sprejete integracijske politike,
oziroma za njeno nadgradnjo. Zato bo raziskovalni projekt temeljil na štirih
problemskih sklopih, in sicer:
1.analizi
percepcije
integracije in integracijske politike pri pripadnikih večinskega naroda,
2.analizi
pričakovanj pripadnikov (novodobnih) narodnih skupnosti,
3.
pripravi primerjalne analize integracijskih politik in programov v nekaterih članicah
EU državah ter v nekaterih državah kandidatkah za članstvo v EU, inštitucijah
Unije ter Sveta Evrope,
4. oblikovanju možnih modelov in programov na različnih integracijskih področjih.
Rezultati projekta so predstavljeni v publikaciji Percepcije slovenske integracijske politike : zaključno poročilo.
Povzetek projekta Percepcije slovenske integracijske politike je bil objavljen v reviji Razprave in gradivo, številka 46, 2005.
© INV Ljubljana, Zadnja sprememba: 27. marec 2008