• domov • gor •

 

 PEDAGOGIKA


Posnetek 2. letnika dramske igre v šolskem letu 1980/81.
Z leve na desno: Damjana Grašič, Janez Škof, Irena Varga, Milan Vodopivec, Jožef Ropoša, Kristijan Muck (kot docent), Boris Ostan, Brane Završan, Mare Mlačnik, Damjana Černe, Vojko Zidar in Maja Blagovič.
Foto: arhiv AGRFT

 
ANTIGONINO ZRCALO

 

ANTIGONINO ZRCALO
iz eseja Pedagogika osvoboditve,
str. 177

     

   Osebna izjava, čeprav ista, se v na prvi pogled neopaznih posebnostih vselej razlikuje od izjave drugega človeka, tudi kadar rečemo na primer le “Dober večer”. Ta “Dober večer” je, če natanko premislimo, kot izjava na sebi odnos med prehajanjem dneva v noč in med tem, da ljudje ob svojem vstopanju v občestvo izražamo občutje sorazmerne pripadnosti. Vendar kot takšna izraža iskrenost le, kadar se giblje v okvirih melodičnega zarisa, kakršnega kot skupni kod nekega jezikovnega občestva priznavamo na primer v sistemu slovenskega jezika. Vsaka drugačna intonacija od nezavedno dogovorjene pomeni, da “Dober večer” ni bil izrečen spontano in da pomeni lahko karkoli drugega, odvisno seveda od načina intonacije.
   Igralec naj bi se vsega tega vsaj približno zavedal. Kajti šele zavest o iskreni izjavi lahko omogoča igralčevo spontano spremembo v intonaciji, ki odgovarja posebnostim, kakršne nastajajo med osebami na odru v dinamiki dogajanja. Seveda je analogno mogoče obravnavati ali raziskovati vse in tudi zelo zapletene izjave.
   Ob natančnem motrenju, ki ga lahko opravi igralec, v hipu preden se izjava “Dober večer” pojavi na robu naše zavesti, lahko doženemo, da, tako kot obstajata objektivni svet občestva in subjektivni svet samega sebe ter njuna medsebojna odvisnost, ne glede na možnost posebnih okoliščin, v tej izjavi obstaja tudi dvoje enot, ki sta v medsebojni napetosti “Dober” in “večer”. V kolikor ne obstaja izravnava med maso enega in drugega pojma in se v intonaciji prevesi teža ritma dinamike in tonske višine na eno ali drugo stran, se s tem pomen izjave spremeni. Nagib tehtnice daje izjavi smisel.
   Ob nadaljnem motrenju tega pojava se zavemo, da se v globinah zavesti posamezni pojmi-besede pojavljajo kot elementi ali enote, ki med sabo povezujejo zvok in bolj ali manj abstraktne podobe.
   Takšne zvokovne podobe z veliko naglico polzijo iz globin nezavedja v področje, kjer naš miselni sistem s prav takšno hitrostjo preskakuje ali povezuje nize in ravni ter medsebojne zveze sistemov, ki obenem s stanji duha ali čustev vzdržuje v horizontu obvladljivosti preteklost in prihodnost, dogodke, dejanja, kategorije in ideje, skratka bolj ali manj posamezno in splošno področje generiranja govora. Eden od igralčevih mnogih postopkov je lahko preigravanje takšnega instrumentarija, teh neznanskih orgel, tega fantastičnega planetarija.
   A le posamezna izjava je tista enota, takt skladbe, mikrokompozicija likovnih elementov, na kateri je mogoče do potankosti raziskovati spontanost pojavljanja govora. Ta je odvisna od sproščenosti, zbranosti, sposobnosti imaginacije oziroma uvida v bistvo izjave ter seveda nekakšne korajže, da si upamo zaupati, da se bo izjava zgodila sama od sebe, če bomo le v trenutku preden jo izustimo v celoti dojeli vse njene posamezne enote in hkrati celoto.

MED KRINKOIN OBRAZOM,
iz eseja Blodnjak in tehtnica,
str. 93 in 94

 

   Eden od temeljev v principih visokošolskega študija je razumevanje problema. Naj poskusim na kratko in le v grobih obrisih označiti takšno paradigmo.
   Naša šola je umetniška akademija. Ali obstajajo in kakšne so razlike med “običajno” fakulteto in nami? Kaj je na našem področju problem oziroma, kaj so problemi? In kaj nam pomeni izraz razumevanje? Vsekakor razumevanje problema ne vključuje rešitve. Pač pa trasira pot razreševanja. V kolikor dojamemo bistvo problema in cilj, ki ga želimo doseči z njegovim razreševanjem. In v tem so vsekakor sorodnosti s študijem na drugih visokih šolah. Pomembnejša razlika pa se nemara zastavlja v vprašanju pojma svobode. V takoimenovani umetniški sferi, bolje pa bi bilo reči, na področju ustvarjalne produkcije modelov, ki naj bi kot osebno resnico izražali odnos med polji resničnosti, metafizike in transcendence, se svoboda, za razliko od znanstvene ustvarjalnosti, kjer se pojavlja kot rezultat raziskovalnih metod in principov, kaže kot predpogoj pristopa k ustvarjalnosti...
   ...Vendar se pri tem zastavlja vprašanje, kaj je problem. In ali so možna zanj skupna razumevanja.
   Ker sem si dovolil postaviti tezo, da je umetniška svoboda izhodišče ustvarjalnega procesa, naj mi bo dovoljeno, da zarišem izhodišča lastnega ustvarjanja. Čeprav bi bilo v tem razmišljanju potrebno prej ali slej upoštevati celostno dinamiko gledališkega prostora in časa pri nas in v svetu.
   Moja gledališka in takoimenovana umetniška zavest izhaja predvsem iz prakse in razmišljanj ob delu pri Odru 57, v Pekarni in Gleju, deloma iz situacije slovenskega gledališča, precej pa iz sodelovanja z nekaterimi režiserji, ki so delovali v tujini, kjer sem na nemškem govornem področju tudi sam preizkusil igralstvo. Moja vizija igralstva in s tem vsaj do neke mere gledališča se obrača k temu, kar je zasnoval Artaud, raziskoval Grotowski in nekoliko vzporedno razvijal Brook. Pri čemer me kot izhodišče, kot preplet notranjih razlik in splet zunanjih različnosti vznemirja - osebnost. Ta pa kot vir sveta, kot arhitektura, glasba, podoba, zgodba. Kot realnost, kot metafizični fenomen, kot ontološka odgovornost. Od tod moje zveze s pisanjem, likovno dejavnostjo, organiziranjem posebnih projektov ter v njih z nekaterimi radikalnejšimi preizkusi s sabo. Na videz ob robu mogočnega toka postmodernih konceptov, v resnici v primerjalni refleksiji in v iskanju njihovega skupnega vira.
   Vsega vedenja v zvezi s tem lahko v šoli direktno uporabiš 10 ali 20 procentov. Mogoče in nujno pa je, da pedagog v pristopu, strategiji in taktiki, v dolgoročnem postopku (4 leta) in v sprotnem dodelovanju (komplementaren pedagoški team v letniku), s spreminjanjem in tudi z improvizacijo ustvari pogoje, v katerih lahko študent v razpokah, ki se pojavljajo v skorjah njegove zavesti, zazna notranje plasti svojega zavedanja in v njih samostojno zažari. Bistveno v takšnem procesu, ki naj se dogaja kot občutek osvobajanja, je študentovo resnično notranje stanje, iskrenost, s tem pa individualne posebnosti in hkrati enostavnost in razvidnost. Kljub umetniški svobodi oziroma pedagogovemu posluhu za plasti nezavednega ali nadzavednega, obstaja nuja, da študenta igre po gimnazijskem drilu sicer opozoriš na kaotični vidik ustvarjalnosti, a ga po več mesecih tudi jasneje orientiraš, da, kot v igri sveta, tudi na odru obstajajo nekakšna izhodišča, cilji, smotri, kategorije, ki jih je, kot vemo, razpostavil in organiziral v sistem najbolj razvidno Stanislavski. Da brez orientiranosti, ki pa je seveda lastna in posebna vsakemu posamezniku - cilj igralčevega celotnega življenja je v razvijanju takšnega postopka, šola mu lahko da le osnovni zagon - ni profesionalnosti. Da je hočeš nočeš pogoj za vsakršno ustvarjalno svobodo najprej le celostno in organsko obvladovanje različnih tehničnih znanj. Sam mislim, da mora sodobni igralec o vsem tem imeti jasne predstave in da je to lahko optimalni cilj naše šole.
   Torej je nekje v startu ustvarjalnosti, ali pa predvsem v njeni pedagogiji, če je sploh mogoče uporabiti zvezo - pedagogija ustvarjalnosti-, le nekakšna nesvoboda. Vendar je to nam, ki smo že desetletja v teh poklicih docela jasno.
   Kako študentu zastaviti takšen problem?
  
Kako ga na Akademiji razumevati?
  
V družbi, v gledališču, v šoli torej - bodimo malce platonski - medsebojno presevajo različne, individualne ustvarjalne energije. Obstreti njihovih idej pa seveda ne obstajajo naslikani na površini kakšne stene, zmodelirani v fantastičnem planetariju človeški usod, ali zarisani v protokolu o brezdušnem konceptu kozmosa, ali celo radikalno realizirani v konkretni glasbi, ki jo zaslišiš, ko si prerežeš žile. Demiurg je lahko le transcendenten. Človek iz krvi in mesa lahko le potuje skozi vice in je nemara blažen, ko v peklenskem devetem krogu za hip uzre “... sled sence zarje onstranske glor’je.” Naj torej v družbi, gledališču, šoli, ustvarjamo vsem skupni pekel? Vsaj njegov model? Blaznost?
   Tudi to je že bilo storjeno. Brez haska.
   Problem je smisel.
  
Ali je ta lahko skupen? Morda. Morda je odvisen, ali je celo v nekem premem sorazmerju z razdaljo med konkretno realnostjo in transcendenco. Deset procentov tega, ne, neskončno pomanjašani delček te razdalje lahko pedagog da študentu.
   Razumevanje mer, razdalj in daljav v tej relaciji je pomen.

MED KRINKO IN OBRAZOM,
iz  Nekaj misli za skupni pogovor,
 str. 99  do102