IGRALSTVO |

Prvič so se mi
ovire, nejasnosti, bistvo in hkrati celota vpraševanj, kar vse je
temelj mladega igralstva, združile in razjasnile v jasno podobo v
vlogi Handkejevega Kasparja. To je bila ena od temeljnih prelomnic v
mojem življenju nasploh. Tega se takrat, leta 1970 ob otvoritvi
Gleja, sicer nisem natanko zavedal, vendar mi je popolna odprtost
vase, v nepredvidljivost notranjih svetov, v njihov izvir in v
kompozicijo rudimentarnih gibov in glasov, podarila svet, ki ga
lahko raziskuješ vse življenje. Ne le kot igralec, tudi kot pesnik
ali pisatelj, morda tudi kot likovnik in arhitekt. S tem hočem reči,
da so ustvarjalni notranji goni, liki, zvoki, prostorja in nizi, ki
so začetek človekove splošne časovne kompozicije ali muzikalno
čutenje prostora, določljivi in da je prav nekje v globinah
igralstva, kot kaže, izhodišče za skupni jezik različnih zvrsti
umetnosti in nemara tudi govorice drugih človeških področij.
MED KRINKO IN OBRAZOM,
iz eseja Kaspar v Samorogu, Žabah, Ljudožercih,
str 66 in 67
|
Posnetki s predstave Peter Handke,
Kaspar v gledališču GLEJ, maja 1970.
|
Med pisanjem obširnejšega eseja sem
veliko razmišljal o občutju, ki naj bi ga doživljala Antigona, potem
ko bi jo živo zazidali v grob. O občutju, v katerem se bivanje
popolnoma spoji s samoto, ko je človek še živ, a dokončno izločen iz
občestva, ko se trenutki groze ob prodirajočem gladu vzbujajo in
spet izgubljajo v halucinantnih videnjih, ko je misel na samomor
edino resnično logična. To je svet, ki je – vmes, svet, v katerem se
hkrati zrcalita tako življenje kot smrt. To je področje izven
realnega časa, ko se duh giblje med materijo in ničem, ko se
materija predaja hkrati totalni zavesti o svojem bivanju in osebnost
absolutnosti imaginacije o lastni svojskosti. Ob poskusu vživljanja
v takšno situacijo, ki je že izven dramatične konfliktnosti in je
zato – postgledališka, hkrati pa, kot soočanje z gluho samoto, -
antepoetska, so se mi v zidu, kamnih, zemlji, ki sem si ji poskušal
zamišljati, nekako pojavljale slutnje o vizijah in o strukturah
sveta, ki jih je težko popisati z besedo, predočiti s sliko ali s
skulpturo, zajeti z glasbo. Ni jih mogoče dojeti na primer niti kot
konkretnost mikroskopsko povečane upodobitve detajla iz grude prsti
niti kot zapis abstraktnih zvokov, ki bi se sprožali v mojem telesu
ob spominu na to,da nekje izven mene bivajo ljudje, ki jih poznam,
ki pa z njimi v nekaj nadaljnih, a neskončno dolgih dneh, ki mi še
preostajajo, ne bom mogel vzpostaviti nikakršnega stika.
ANTIGONINO ZRCALO,
iz Uvodne besede,
str. 9 in 10
|

ANTIGONINO ZRCALO,
iz eseja Dunajski zapis o igralstvu,
str. 84 in 85
|
Pogosto smo priča brezplodnim
razglabljanjem o tem, v čem je fenomen igralstva v smislu, ali
igralec vlogo živi ali predstavlja, koliko osebnosti in kakšne vrste
je v njem in katera prevladuje in podobno. To so napačno zastavljena
vprašanja in se v bistvu ne razlikujejo dosti od tistih o eksistenci
in esenci, o kuri in njenem jajcu. Igralec paradoksalno misli s
telesom, ima na koncu čutov dušo in čustvuje kot prostor-čas. Vse
hkrati. Seveda je nujno, da vzpostavi za izčiščenje dramskega lika
jasno realno strukturo osebnosti, ki jo igra in njenih odnosov. A
brez irealnega pola, brez hotenja, volje in zavesti o drugačnostni
sestavi človeškega in svetovnega bivanja in nehanja, lahko na primer
igra o ljudožerstvu kot prvini sedanje civilizacije in kulture,
ponikne v larpurlartizem zgodbe. Svet Strniševe ljudožerske družine
in vseh, ki jo obkrožajo in z njo izginjajo, ne zaživi brez vpetosti
v širši kontekst, a tudi ta, kakor sem ga nakazal doslej, ki obsega
avtorjevo filozofijo in odprtost njegovega teksta, predvsem pa
takšen igralski čut in misel, ne more obstati brez realne strukture
v njih. V študiju lahko ločimo obe sferi. Toda skozi asonančnost v
govorici morilcev in kanibalov Strniševega relativno prozno
komponiranega verza in jezikovnega izraza, povezanega s pojavo
njegovih oseb v našem času in okolju, stopa področje irealnega.
Situacija dogodkov, na primer hranjenje kot fakt, po drugi strani
zahteva stvarno obnašanje in akcijo, ki pa sploh nima zgolj
ljudožerske konotacije, pač pa je tu kot realni izrez v videnju
sveta. Kaj naj bo na primer nadomestno čustvo ali substitut, kot ga
imenujemo v igralski terminologiji, za kanibalski užitek? Ali
imenitna večerja v gostilni ali spomin na okus po odličnem siru?
Lahko je eno in drugo ali oboje hkrati, predvsem pa občutek
zmagoslavja, ne le ob tem, da morda zauživamo življenjsko moč in
dušo umrlega, pač pa ob notranji zanesenosti, značilni za občutek,
da lahko obvladujemo vse, česar se dotaknemo. To pa je izhodišče, ki
je nujno, če naj substitut običajne človeške požrtije za kanibalski
užitek ne bo zgolj plehko komičen. Igralstvo torej implicira, ne
samo v tem primeru, ampak nasploh, v še tako skrbni akribiji
realizma, vsaj nezavedni uvid v hkratni obstoj različnih nivojev v
svetu dramske osebe ali gledališke predstave.
MED KRINKO IN
OBRAZOM,
iz eseja Kaspar v Samorogu, Žabah, Ljudožercih,
str. 64 in 65
|
Še en takšen usoden dogodek ali bolje
nekakšno ironično naključje se je zgodilo veliko kasneje, malo pred
izbruhom zgodovinskih in vojnih dogodkov pri nas in v bivši
Jugoslaviji, ko sem v filmu Veljka Bulajića Donator igral visokega
gestapovskega SS oficirja. Nisem kaj podobnega igral prvič in tudi
pozitivistični podatki in realni detajli s tem v zvezi niso
pomembni, pač pa osupljivo in zame srhljivo dejstvo, da me je, ko
sem v garderobi prvič oblekel elegantno črno uniformo s kapo z
mrtvaško glavo, prevzelo nenavadno zadovoljstvo. Občutil sem, da je
nekje v meni gon, sla po ubijanju in obvladovanju ljudi. Ni šlo za
vživetje v vlogo, za transformacijo, predstavitev, za poistovetenje,
ne, za dejstvo je šlo in, če že uporabim termin iz igralskega
izrazoslovja, za prezenco nečesa doslej nepoznanega v meni. Zgolj
takšna uniforma, spoj z njo je povzročil, da kljub vsej
civilizacijski in osebni vzgoji, kot znojenje groze, izstopi iz sfer
za mojim jazom moritev sama. To je resnica, ki si jo moram priznati,
ki me je begala, zaradi katere sem začel čutiti neko strašno
odgovornost in ki je, poleg povsem drugačnih dejstev ali dogodkov,
močno vplivala na to, da sem začel na nov način gledati na igralstvo
in tudi na svoje pisanje.
MED KRINKO IN
OBRAZOM,
iz eseja Kaspar v Samorogu, Žabah, Ljudožercih,
str. 67
|
Iz razlok med pojavi, kakor jih dojema
naša psiha, iz dialektičnih razmerij njihove govorice, se pojavljajo
osebnosti, za katere nismo imeli pojma, da živijo v nas. V tem je
bistvo igralske poti vase in k sebi. Igralstvo je čiščenje, katarzis
in je lahko rast, če sta v njem uravnotežena volja in ljubezen. Rast
je zadrževanje entropije, kopičenje časa, v nji je mejnost med redom
in kaosom. Potovanje skozi svojo drugačnost v drugega je lahko
globlji smisel sleherne igre. Njena pravila nas varujejo pred shizmo
med zavednim in nezavednim, pred vdorom podzavestnih vsebin v
bežnost pojavov. Nezavedno, ki ob povečani energiji predira opno
zavesti in prežarja strukturo običajne govorice, pa nas prestavlja
iz časa življenja v prostor nepredvidljive igre sveta. Osebnostna
rast je hoja po robu enega in drugega.
MED KRINKO IN OBRAZOM,
iz eseja Rob časa,
str. 117 in 118
|

|
 |
MED KRINKO IN OBRAZOM,
iz eseja Protejske risbe,
str. 199 do 201
|
|