95 (sin)tez o umetnosti
Projekt je posvečen prevpraševanju smisla sodobne umetnosti v naši civilizaciji.
Kajti umetnost je po iznajdbi ready-made (Duchamp) postala del filozofskega diskurza
(Danto). In še zlasti je postala del tiste filozofije, ki je vzpodbudila kulturno hegemonijo
plačevanja odpustkov za grehe naše (zahodne, zdaj globalne) civilizacije. Tako se filozofski sistemi,
ki so podlaga sodobni umetnosti, ne razlikujejo od sistemov verovanja in religioznih obljub o ciljih in
smislu življenja. Glede na ta sodobni, umetniško-filozofski diskurz, bo moj projekt konceptualno
naravnan na odnos do zgodovine trgovanja z odpustki: podobno kot je Martin Luther pritrdil
svojih 95 tez na vrata cerkve v Wittenbergu pred 495 leti in kakor je Duchamp skušal razstaviti
svoj pisoar pred 95 leti, bom skušal tudi jaz pritrditi mojih 95 tez na vrata različnih galerij, ki bodo,
upam, dovolile to dejanje vere v umetnost.
Jiri Kočica, artist
95 tez o umetnosti
1. 1. Umetnost je vedno v odnosu do transcendence.
2. Vsa umetnost namreč izhaja iz religioznih občutenj in se je razvila kot del
obredja.
3. Umetnost ima moč transcendiranja dogodkov na način, da skozi domišljijske
situacije pomaga preživetveni logiki, ustvarjanju večje homogenosti družbe in
je v estetskem smislu povezana tudi s ťspolno selekcijoŤ, kakor jo je v grobem
opredelil že Darwin.
4. Te besede bi pomenile, da ni med različnimi obdobji in različnimi kulturami
nobene razlike- to je, da ni razlike v konceptualnem izhodišču, četudi so oblike
najrazličnejše.
5. In dejansko umetnost najdemo v taki obliki, kjerkoli naletimo na človeško
družbo.
6. V antični Grčiji pa se je začelo ozgodovinjanje na podlagi demokracije kot
svobodnega posameznikovega vstopa v polje skupnega in vloga umetnosti se je
začela bistveno spreminjati
7. Umetnost se je prvič pojavila na načine, da se je svetost, rezervirana samo
za brezčasni mit, začela vpeljevati tudi v transcendiranje ozgodovinjenega,
človeškega, običajnega realnega, ki je imelo svoj čas in kraj nastanka.
8. S tem je postala svoboda posameznika in družbe ter njihov odnos do drugega
(ne izključno skozi pogled boga, čeprav v območju transcendence) ključna za
urejanje medsebojnih odnosov v družbi in med kulturami.
9. Običaj in značaj (grško ethos in ethos), osebno in skupno, sta tako postala
globoko povezana v svoji etični razsežnosti.
10. Običaj je obdržal svoj pomen in svoje korenine v vezivu družbe (vse do časa
razsvetljenstva), saj so bili medsebojni odnosi uravnani glede na božansko transcendenco.
11. Značaj pa je začel odsevati v osebni svobodi kot tisti transcendenci, ki
lahko presega življenjske nujnosti in določenosti ter se je v zgodovinskem smislu
prenesel v rimsko ter kasnejšo evropsko umetnost in kulturo.
12. Starogrška inovacija ozgodovinjanja, ki lahko transcendira realnost skozi
umetnost, se je v evropski kulturi prenašala skozi spomin na antične začetke
in je svoj veliki razcvet doživela v renesansi ter humanizmu.
13. Prenos poudarka iz božje na človeško in osebno izkušnjo in njeno minljivo
naravo, je zahteval vedno večji poudarek na argumentaciji z racionalno logiko
in preverljivostjo, ki je dala trditvi značaj večnega zakona.
14. Hkrati pa je argumentacija z racionalno logiko in preverljivostjo izrinjala
transcendenco božjega iz filozofskih in znanstvenih razprav, v umetniškem ustvarjanju
pa je ritualne funkcije umetnosti začela zamenjevati vedno bolj realistična
podoba sveta, ki je podvržen racionalnim, vzročno posledičnim zakonom.
15. Zgodovinski, vsakdanji vidik realnosti je pridobil pomen v smislu zlitja
običaja in značaja, saj je odkrita struktura običajnega vsakdanjika v znanosti
(in umetnosti) pridobila značaj večnega zakona, če je bila preverljiva, logična
in preizkušena z eksperimentom.
16. Kajti tradicionalne oblike metafizičnega (boga) so vsled nepreverljivosti,
nelogičnosti in nezmožnosti neposrednega preizkušanja začele bledeti in izginjati.
17. Namreč šele s preverljivostjo, logiko in preizkušnjo se lahko kaže resnica
v svoji zgodovinski obliki.
18. Ko enkrat vstopimo v področje logike, izkušnje in preverljivosti, ne moremo
več stopiti v polje slepe vere, ne da bi občutili nelagodje, hkrati pa ne moremo
zanikati religioznih občutkov, ne da bi občutili podobno nelagodje.
19. Z zgodovinskostjo evropskega polja umetnosti so posamezniki in skupine začeli
spreminjati oblike transcendiranja vsakdanjosti.
20. Tako se je z vedno večjim pomenom preverljivosti, logike in izkušnje tradicionalna
oblika transcendence (metafizike, boga) kot oblika presežne vrednosti realnosti,
začela krhati in je končala v minimaliziranju vrednosti ethosa kot običaja (zavračanje
običajev in tradicije in povezave z vero), ter v maksimaliziranju vrednosti
ethosa kot karakterja (vzpodbujanje individualizma, posameznikovega značaja
v smislu čim večje emancipacije od tradicije, ki je bila prežeta z religioznimi
zapovedmi).
21. Kopernikanski obrat je s svojo spremembo človekovega statusa zahteval prevrednotenje
odnosa do tradicionalne oblike transcendence in do pomena statusa človeka.
22. Tudi Luthrovih 95 tez, kot poskus reforme znotraj cerkve, je z odpiranjem
novega razmerja individualne izkušnje transcendence imel daljnosežne posledice.
23. Osebno in posebno je v svoji zgodovinskosti izpodrinjalo tradicionalno skupno
z dvigom pomena individualnega vstopa v polje skupnega in v polje zgodovine.
24. Razmerje med poljem individualizma in poljem skupnega je vedno zelo krhko
in hitro lahko preide v nesorazmerje.
25. To nesorazmerje lahko na katerikoli civilizacijski stopnji zdrsne v razmerja
gole moči, nasilja in divjaštva.
26. Pri uravnavanju tega sorazmerja in ravnovesja ima umetnost pomembno vlogo.
27. Razsvetljenstvo je bilo morda zadnji val razuma, ki je še imel zaledje tradicionalne
(krščanske) oblike metafizične transcendence v družbi in torej splošnega kohezivnega
polja, ki pa ni bilo več totalitarno in dogmatično v deželah, kjer je razsvetljenstvo
vzniknilo;
28. hkrati pa je pomen tradicionalnega boga že skoraj izginil iz polja razuma,
logike, preverljivosti in izkušnje individualnosti.
29. Umanjkanje prastarega polja metafizike, ki je sledilo temu prevešanju, je
povzročilo panično iskanje transcendence, saj ni lahko misliti človeka, popolnoma
odsekanega od transcendence, ki jo zagotavlja izročilo povezav s predniki in
njihovimi bogovi.
30. Nastal je metafizični vakuum, v katerem je človek želel vero, a je hkrati
bil soočen z nezmožnostjo verjetja v nedokazljivo tradicionalno transcendenco.
31. Rousseaujev odmik od umetnosti in znanosti ter njegov zagovor nekorumpiranega
stanja divjaštva je zadal hud udarec težko uravnoteženi civilizacijski povezavi
med racionalno-logičnim znanstvenim ter več-slojno naloženim, izkustveno uravnavanim
verskim življenjem.
32. V divjem iskanju metafizičnih polj skupnega, ki pa so vsa izvirala iz različnih
individualnih izkušenj, se je oblikovala heterogena idejna in ideološka pokrajina
Evrope.
33. V taki heterogenosti je umetnost vse bolj zamenjevala tradicionalno vlogo
vere, saj je izvirala iz verskega obredja in je bila hkrati dovolj odmaknjena
od preverljive in logične znanosti (pa tudi dovolj povezana z njo).
34. Filozofija, ki je bila tradicionalno izhodišče za naravoslovne, družboslovne
znanosti in v novem veku tudi umetnosti, je po eni strani boga sestavljala iz
koščkov človekove kreativne moči (Kant, Hegel), po drugi strani pa je boga izganjala
(Nietzsche).
35. Umetniki so s tem pridobili status, ki je tradicionalno pripadal duhovščini.
36. Pod vplivom misli, da je človek zaradi svojega razuma odgovoren zgolj samemu
sebi, pa se je celo popolnoma profana zgodovina vedno bolj divinizirala.
37. Razširjenost ideje, po katerih naš razum svobodno subjektivno spoznava (objektivne)
nujnosti človeka in se idealizira v nekaj božanskega, je bilo zgolj premeščanje
človekove potrebe po transcendenci.
38. Jezik logike, racionalne razlage, argumenta in preverljivosti je vedno v
kontrapunktu z jezikom mita, ťmanterŤ, magije in pesniške strukture.
39. Toda oba vidika jezika segata do samih izvorov jezikovnega in sta osnovna
gradnika umetnosti in znanosti, verovanja in preverjanja.
40. Nevroznanost v zadnjem času vedno bolj jasno dokazuje, da je človek bitje
vere in da ima že vrojeno ťpotreboŤ po transcendenci.
41. S to premestitvijo transcendence iz tradicionalnih območij, (ki so bila
uravnavana z menjavami različnih kultur in civilizacijskih premikov skozi tisočletja),
v območje filozofsko in politično-utopične misli, se je umetnost le navidezno
osvobajala religioznih shem.
42. Tradicionalno versko osnovo, na kateri je bazirala vsa umetnost evropske
civilizacije, je umetnost postopoma popolnoma zamenjala s političnimi utopijami,
ki pa so po strukturi navidezno podobne religiozni obljubi.
43. Tudi francoska revolucija je v sebi imela isti naboj ťdivinizirane politikeŤ,
v katerem je umetnost po obdobju romantike iskala svojo transcendenco.
44. Odlepljanje od tradicije je postalo zelo pomembno dejanje samo na sebi.
45. Za vsakega umetnika je bil to znak napredovanja v področje večje individualne
svobode in bolj globoke samobitnosti posameznikove kreacije, pri čemer je sama
kreacija dobila značaj religiozne dejavnosti.
46. Tako se je razvil kult genialnih umetnikov in popolnoma zamenjal srednjeveško
pozicijo ponižnega umetnika, ki je nastopal le kot pomočnik boga v razkrivanju
njegove nedoumljive kompleksnosti in veličastnosti.
47. Tak kult umetnika je pritegnil veliko pozornost v vedno bolj pismeni in
z mediji (individualizirano sprejemanje informacij) vedno bolj prežeti družbi.
48. Konec 19. in v začetku 20. stoletja so bili pripravljeni vsi pogoji za dodatno
spremembo umetnosti in družbe.
49. Umetnost je z izginjanjem tradicionalne transcendence in hkrati z zanikanjem
razuma vedno bolj razblinjala upodabljanje realnosti.
50. Z razblinjanjem realnosti se je umetnost odmikala tudi od upodabljanja in
razmišljanja o resnici in lepoti.
51. Svete tekste so zamenjale nove ťkultneŤ knjige in manifesti ter nove, navidez
znanstvene in navidez logične razlage zgodovine, katerih jedro je bila spodbuda
za mnogokrat iracionalno spreminjanje družbenih razmerij.
52. V večini manifestov je bila izražena potreba po uporabi nasilja.
53. Ti manifesti so vsebovali navodila za spremembe, ki so navidez potrebne
za izboljšavo sveta- s pomočjo Rousseaujevske afirmacije čistosti ťplemenitega
divjaštvaŤ in ťnaravnega stanjaŤ in s pomočjo novodobnih surogatov za tradicionalno
religiozno misel v obliki (političnih, futurističnih, zanstvenih
) utopij.
54. Umetniki so v različnih družbah in ureditvah navdušeno prispevali k spreminjanju
in ťizboljševanjuŤ sveta.
55. Pri tem so se trudili čimbolj radikalno zanikati tradicionalne evropske
vrednote in iskati vzorce, ki bi fundamentalno spremenili način pogleda na svet.
56. Poskus rekonstrukcije plemenske ťenakosti, bratstvaŤ ali necivilizirane
ťsvobodeŤ je z vsako revolucijo zdrsnil v tiranijo in barbarstvo, saj se ta
utrjuje v umoru kot ključnem momentu zavezništva.
57. V času prehoda v 20. stoletje se je začel dogajati specifičen ikonoklazem,
ki se je kazal po eni strani z razbitjem klasične slike in figure, po drugi
strani pa z uvajanjem bolj ali manj konsistentne idejne sheme na mesto, kjer
je prej bilo umetniško delo kot izkušnja.
58. Lepoto, izvirajočo iz iskanja resnice in udejanjanja etične drže, so postopoma
menjale grdota kot izkaz realnega, laž kot način doseganja uspeha in cinizem
kot tista ťmoralnaŤ drža, ki omogoča prehod iz naivne družbe v družbo političnega
in zgodovinskega samo-upravljanja.
59. Prva svetovna vojna kot prelomnica v človeški zgodovini in zareza v civilizaciji,
se v umetnosti avantgard skoraj ni poznala.
60. Z državnim udarom v Rusiji (t.i. oktobrsko revolucijo) se je vzpostavil
politični sistem internacionalnega socializma, v katerem se je udejanjil manifest
nasilnega prevzema oblasti in odvzema lastnine, pri čemer so umetniki avantgarde
sodelovali preko svojih manifestov in preko iskanja radikalnih sprememb v družbenih
odnosih.
61. Toda takoj po revoluciji so bili hitro odstranjeni in umaknjeni iz javne
sfere prav isti umetniki, ki so hrepeneli po ťspremembi svetaŤ in so aktivno
pripomogli k razbitju tradicionalnih oblik umetnosti,
62. Med nacionalnimi in inter-nacionalnimi socializmi v različnih državah ni
bilo velikih razlik, kar se je kmalu pokazalo tudi v načinu izpostavljanja soc-realistične
umetnosti (pa tudi v ekspanzivni politiki, množičnih umorih in drugih značilnostih
totalitarnih držav).
63. Umetnost (nacionalnih ali internacionalnih) socialističnih diktatur so skušali
vpeti v propagando na najbolj enostaven in skozi evropsko zgodovino značilen
način prikazovanja; to je figuralni, idealizirani realizem.
64. Ta je imel svoj vzor v samozavestnem realizmu antičnega sveta in renesanse.
65. Toda totalitarni realizem je bil zaradi ukinjenih tradicij brez duhovne
podlage, ujet v kult vsakokratnega diktatorja in torej zgolj prazna forma propagande.
66. S tem se je figuralika dobila pečat, ki ga ni bilo moč izbrisati skozi celotno
20.stoletje (posebej se je to poznalo v državah, kjer so imeli diktature).
67. Umetniki so zato bodisi zavrnili figuraliko ali popačili figuro ali pa uporabljali
figuro skozi body art, fluxus ter drugačne performativne oblike, saj so s tem
prekinili tako s tradicijo kot tudi z socialističnim realizmom.
68. Prikazovanje ran, krvi, samopoškodovanja, sline in neposrednega trpljenja
v performativnih umetnostih je odmev baročnih (protireformacijskih) iskanj svetega
skozi skrajnosti telesne preizkušnje ter je hkrati sodobna povezava z baročnim
propagandnim ustrojem, v katerem se preko ran kaže izgubljanje transcendence
v vsakdanjem svetu.
69. Ob procesu različnih prekinitev s tradicijo je v totalitarnih državah tekel
proces ideoloških pobojev, ki v številu žrtev nima primerjav v zgodovini, a
ga umetniki avantgard skoraj niso opazili.
70. Eden od civilizacijskih izkupičkov izključitve figuralike in abstrahiranja
likovne umetnosti XX. stoletja je bil razbijanje oziroma ponovno definiranje
samega jezika umetnosti ter vzpostavljanje na novo estetiziranega okolja, v
katerem se danes narejena umetnost dogaja večinoma kot eklekticizem, ponavljanje
ali reinterpretacija.
71. Teorije humanizma so družbena razmerja zvedle na razmerja moči (Foucault,
Frankfurtska šola) in afirmirale postmodernistično navidezno uravnilovko umetniških
resnic, pri katerih se razlike kažejo le skozi moč inštitucij in mrež.
72. Posamezne umetnostne smeri in umetniška dela se torej naj ne bi izključevala,
temveč le sobivala v morju enakovrednih del- toda hkrati smo priča ostri selekciji
določenih del in določenih smeri v umetniških dejavnostih prav na podlagi ideoloških
predpostavk.
73. Umetnost s tem postane vedno manj pomemben člen v verigi svobodne menjave,
saj izgublja svoj, po renesansi pridobljen status svobodnega intelektualno-obrtniškega
početja in iskanja vizij za utrjevanje in zagotavljanje težko doseženih civilizacijskih
ravni v medsebojnih odnosih, hkrati pa skoraj v celoti izgubi stari pomen ohranjanja
skupnega in slavljenja življenja.
74. Politična religioznost je z utopičnimi projekti iz 18., 19. in 20. stoletja
zamenjala stare oblike metafizike in umetnost postmoderne vsrkala v vakuum lažne
osvobojenosti (od vsega), saj so konec 20. stoletja utopični projekti propadli
drug za drugim, s čimer je metafizična osnova tega političnega transcendiranja
naletela na svoj kopernikanski šok.
75. Umetnost, ki se posveča iskanju resnice, ethosa in lepote je s strani teh
mrež zapostavljena in spregledana, saj se resnica interpretira kot nekaj povsem
relativnega, ethos kot sistem zakonskih določb in relativiziranih vrednot in
lepota kot nekaj, kar je že v izhodišču laž glede na to, da je svet poln krivic
in ga je potrebno popraviti.
76. Nujnost povezave s prekinjeno tradicijo zahodne umetnosti se kaže v vseh
(geografskih in strokovnih) področjih, na katere je taka umetnost vplivala,
saj se ponarejanje transcendenc v sodobni umetnosti prenaša v življenje na način,
ki trga družbeno kohezijo in napoveduje anarhična stanja, ki pa so, zgodovinsko
gledano, vedno totalitarna in največkrat dogmatična.
77. Pomen tradicionalne transcendence (boga in tradicionalnih ritualov) ter
utehe, ki jo prinaša v vprašanjih nedojemljivosti, nezmožnostih ubeseditve,
nezmožnostih razumevanja ali vplivanja na potek kompleksnih procesov, omogoča
umetnosti ostajati izven dosega neposredne verske in politične propagande ter
izven območja konstruiranja novih kultov.
78. Umetnost se torej nujno začenja v razmerju do transcendence na način, ki
zahteva prostost.
79. Na prostosti je namreč utemeljena kohezija sodobne demokratične družbe,
saj je prostost po eni strani oprta na življenjski prostor skupnega (in terja
etično odgovornost do drugih), po drugi strani pa na osebno svobodo, v kateri
je vir vsakega umetniškega dejanja.
80. Četudi sodobna nevro-znanost s poskusi vedno bolj dokazuje nezmožnost koncepta
ťsvobodne voljeŤ pri posamezniku, pa dialog in poli-log odpirata osebno svobodo
prav zaradi naše zmožnosti uvidevanja lastne ťslepe pegeŤ preko vpogleda in
vloge drugega.
81. Tako se umetnost nujno naslavlja tudi na prostost drugega, s čimer zahteva
od drugega odgovornost in aktivno vpletenost v skupno polje.
82. Prostost je namreč oprta na osebno svobodo v kontekstu družbenega, psihološkega
in stvarnega fizičnega prostora.
83. Prostost ima v sebi zametek zmožnosti oprostitve oziroma odpuščanja v ireverzibilnem
svetu, kjer ne moremo ťzbrisatiŤ naših dejanj in je v tem smislu izrazito vezana
na krščansko tradicijo (odpuščanje kot zamenjava za princip ťoko za oko
Ť).
84. Prostost ni enaka svobodi, ki bi jo utemeljevala zgolj liberalna pozicija
svojstva (ethos v smislu posebnosti karakterja in zgolj izpolnjevanja osebnih
želja), ker bi s tem že v izhodišču zmanjšali prostost drugega in drugih.
85. In prav tako prostost ne more biti zgolj del običaja, kakor bi to utemeljevala
dogmatična pozicija, ker bi s tem onemogočili osebno svobodo in kreativnost
posameznika.
86. Zato mora umetnost nastati vmes: med mišljenjem, dejanjem, ustvarjanjem,
udejanja pa se v polju srečanja.
87. Posameznikova prostost skozi umetnost kot odprto in vmesno dejanje lahko
osvobaja drugega v njegovem potencialu človečnosti in ustvarjalnosti, ob zavesti,
da smo si ljudje in ljudstva različni in da narava ne pozna koncepta pravičnosti.
88. Z naslovitvijo na prostost drugega se ustvari polje, v katerem se lahko
različni ljudje srečajo v enakovrednosti njihovega potenciala svobode in potenciala
njihove odgovornosti za drugega v univerzalnem smislu.
89. Te besede bi pomenile, da se umetnost začne šele takrat, ko se začne ozgodovinjanje
na podlagi posameznikovega vstopa v zgodovino in družbo na način, ki ga je začela
ozaveščati antična civilizacija z njihovim prizadevanjem k skupnemu polju in
hkratni želji po osebni prostosti.
90. Transcendiranje, ki ga predcivilizacijske družbe vežejo izključno na mit,
kult in ritual znotraj skupine, se skozi umetnosti lahko utelesi v osmislitev
usode, umiritev in usmeritev, prav tako pa tudi v preseganje omejitev človekovih
naravnih nagonov, preseganje dogem in družbenih okvirjev s hkratnim naslavljanjem
na prostost drugega.
91. Toda hkrati se umetnost kot poseben izraz transcendence ne more več brez
rezerve vezati na politične ali kakršne koli druge utopije (posebej tiste, ki
predvidevajo nasilje), saj s tem ostaja v področju mita, rituala in kulta in
se odreka civilizacijskim pridobitvam, ki omogočajo prostost v ustvarjanju posamezne
osebe, spraševanju ter odgovarjanju na podlagi logike, izkušnje, dialoga in
argumenacije.
92. Povezava z znanjem in dokazljivim, preizkušenim in v dialogu (ali poli-logu)
argumentov preverljivim osebnim doživljanjem je torej tista, ki po padcih velikih
zgodb ostaja temelj konceptualnega izhodišča umetnosti.
93. Povezava umetnosti in znanosti poteka v polju, kjer se sreča čustven pol
jezika z razumskim polom in kjer je naš napor razumevanja podprt s čustvenimi
stanji, ki naša prizadevanja sploh omogočajo.
94. V tem je predpogoj ljubezen kot ključni moment človekovega čustvenega življenja.
95. Pomen teh osnovnih gradnikov umetnosti se izkazuje v ustvarjanju podlage
za občutenje sveta kot posode za vzpostavitev identitete in doma.