REVIZOR
Polna pričakovanj sem šla v lendavsko gledališko dvorano na uprizoritev
Revizorja v izvedbi Prešernovega gledališča Kranj. V meni se je postavljalo
vprašanje: kaj bo v predstavi drugače, kot je zapisano v Gogoljevi komediji,
v kateri je takratni družbi pisatelj in dramatik podržal zrcalo. Ali se
lahko vanj pogledamo tudi danes?
Gledališko predstavo Revizor, ki je sicer ena največkrat uprizorjenih
komedij, je Prešernovo gledališče Kranj posvetilo 200-letnici Gogoljevega
rojstva. Vodilni slogan predstave "oblast izgleda bolj prizadevna,
če se kaj koplje", je še danes tako znan in aktualen. Tudi današnja
družba je zelo podkupljiva in tako rekoč ni človeka, ki bi lahko z mirno
vestjo sprejel novico o prihodu revizorja. Ni človeka, ki ne bi imel skritega
greha. Tudi v Lendavi, kjer je bilo pomembneje zgraditi moderno nogometno
igrišče po vseh evropskih standardih, kot pa tako potreben otroški vrtec.
Verjetno malčki oziroma njihovi starši niso mogli ponuditi toliko kot
nogometni veljaki. Podkupljivost lokalne oblasti je grenka resnica, ki
kaže na to, da je že od nekdaj tako.
Besedilo, ki ga je Gogolj napisal v prvi polovici 19. stoletja, je časovno
precej oddaljeno od današnjega časa, pa vendar še danes tako zelo aktualno.
Režiserka gledališke predstave Mateja Koležnik je tako, kot nekoč Gogolj
takratni cesarski ruski oblasti, nastavila ogledalo današnjim oblastnikom.
Besedilo predstave je prirejeno tako, da se bosta v njem lahko ugledala
tudi današnja družba in oblast. Prirejeno je namreč današnjemu govornemu
izražanju. Predstava je zelo realistična, njegov jezik pa svež in živ.
V gledališki uprizoritvi se predstava dogaja v enem prostoru, medtem ko
so v literarnem delu različna prizorišča dogajanja. Prizorišče spominja
na gostilno socialističnega sloga oziroma na menzo, ki ima izhode v gostilniške
sobe in v županovo zasebno stanovanje. Morda je režiserka s tem želela
sporočiti, da se v današnji družbi žal velikokrat javno prepleta z zasebnim.
Menim, da je uprizoritev na enem mestu moteča, saj gledalec, ki ni prebral
knjige, ne more vedeti, kje se kateri prizor dogaja.
V uprizoritvi je posodobljena tudi kostumografija. Igralci so namreč oblečeni
v sodobna oblačila in na odru uporabljajo celo mikrofon, ki ga v prvi
polovici 19. stoletja še ni bilo.
V uprizoritvi so zamenjani nekateri spoli igralcev, npr. šolska nadzornica,
ki je v Gogoljevi komediji moškega spola. Ta zamenjava se mi je zdela
zelo posrečena, saj me je šolska nadzornica prepričala s svojim govorom,
z mimiko obraza in načinom premikanja po odru. Režiserka pa se je te zamenjave
poslužila verjetno zaradi tega, ker je želela pokazati, da so v današnjem
svetu tudi ženske na vodilnih položajih in tudi one delajo napake.
V nasprotju s knjigo je v gledališki predstavi izpostavljen lik natakarice,
ki je največ na prizorišču. Njen lik me je najbolj prepričal. Natakarica
je namreč zelo zaposlena, sicer pa rahlo zmedena, pa vendar trdna ženska.
Bila mi je zelo smešna, ko se je pogovarjala sama s sabo. Najbolj me je
presenetila, ko je vzela v roke mikrofon in zapela. Med petjem so se ji
pridružili tudi ostali igralci in s petjem zaključili predstavo. Režiserka
je nemi prizor zamenjala s petjem. Zapeli so popolnoma nesmiselne pesmi,
ki niso imele nobene zveze s predstavo. Glasba je zazvenela namesto besed
in je dala prizorom poseben čar. Predstavo je naredila bolj lahkotno in
ritmično.
Manj sta me na odru navdušila Bobčinski in Dobčinski, saj sta bila v knjigi
veliko bolj zabavna in smešna.
Vloga domnevnega revizorja v predstavi je pisana na kožo marsikateremu
današnjemu politiku in lokalnemu oblastniku, ki se vedejo tudi po 200
letih tako, kot v Gogoljevem času. Revizor oziroma inšpektor niti danes
ni nič nenavadnega, toda ko se pojavi, postavi njegov prihod vse na glavo.
Prijateljica mi je pripovedovala, kakšno travmo je doživela, ko je preko
študentskega servisa delala v nekem lokalu, v katerega je prišel inšpektor.
Po pregledu dokumentacije jo je seznanil, da je lastnik lokala ni prijavil
in da dela tako rekoč na črno. Povedala mi je, da se je že videla za rešetkami
in da jo je bilo zelo strah. Glede na to, da ni vedela za to, da ni prijavljena,
je inšpektor ni kaznoval, kaznoval pa je lastnika lokala.
Menim, da je uprizoritev Revizorja v državi, v kateri se pojavljajo pod
preprogo pometene afere o bulmastifih in podkupljivih sodnikih ter politikih,
še kako sodobna. Prepričana sem, da bi se v Gogoljevem ogledalu v Lendavi
zlahka ugledala tudi današnja družba in prepoznala današnja oblast. Toda
žal niso bili prisotni. Menim, da bi bilo prav, da bi si Revizorja v uprizoritvi
Prešernovega gledališča Kranj ogledali tudi predstavniki današnje politične
elite in lokalne oblasti, pa bi se morda tudi oni ugledali in v njem "s
smehom skozi solze prepoznali" svoje napake.
Elisa HALAS
|