Dostojevski: Zločin
in kazen - mnenje o knjigi
"Revni študent Rodion Romanovič Raskolnikov
zagovarja teorijo, da se ljudje delijo na uši, ki niso zmožne velikih
dejanj in na redke posameznike, ki so dovolj močni, da lahko vzamejo pravico
v svoje roke in lahko zagrešijo tudi zločin, če se jim to zdi potrebno.
Tak zločin je upravičen, če je v prid celotnemu občestvu. Raskolnikov
na podlagi te teorije zagreši umor oderuške starke Aljone Ivanovne, po
naključju pa "mora" ubiti še njeno sestro Lizaveto. Z umorom
si hoče dokazati, da spada med tiste posameznike, ki lahko spreminjajo
svet. Za vzor si vzame Napoleona. Umor se mu sicer posreči, a notranje
ni dovolj trden, zato ga začne težiti vest. Izpove se prostitutki Sonji
Marmeladovi in po nekaj pogovorih z njo na policiji prizna zločin. Kaznujejo
ga s prisilnim delom v Sibiriji, kar pa za Raskolnikova ni najhujše; najhujše
je spoznanje, da je tudi on le uš. Roman se na neki način vseeno srečno
konča, saj Sonja zvesto spremlja Raskolnikova v Sibirijo. Tam Raskolnikov
dolgo ostane zakrknjen in zamorjen, a se nekega jutra ob reki prebudi
ter se odloči zaživeti novo življenje s Sonjo, potem ko bo prestal kazen."
Čeprav mi po navadi domača branja niso všeč, je ta knjiga povsem spremenila
moj pogled na takšna branja. Pravzaprav ne vem, zakaj mi je knjiga tako
všeč, mogoče so avtorjeve skrbno zapisane besede ali pa nasploh zgodba.
Mogoče mi je v knjigah všeč skritost, da si mora bralec s pomočjo branja
med vrsticami sam razložiti nekatere dogodke. Všeč mi je bilo, da se je
poigral s številkami in imeni. Všeč mi je, da je vključil tudi osrednjo
barvo, ki se tako rečeno vleče skozi roman. Posebej se mi zdi zanimiva
nihilistična teorija - ki pravi, da ni dobrega in slabega oziroma pravilnega
in napačnega - sta samo vzrok in posledica - katero skozi zgodbo Rodiona
pisatelj več kot odlično predstavi.
"Nietzsche je postavil teorijo nadčloveka:
vsak človek naj bi bil utelešenje moči in volje. Pri "nadljudeh"
sta moč in volja izrazitejši, zato družbo spreminjajo na bolje, vendar
ne sledijo normalnim moralnim normam. Nimajo slabe vesti, ker menijo,
da delajo dobro. Zato ker hoče Rodja dokazati, da je nadčlovek, ubije
starko, vendar ima potem slabo vest."
Na koncu nihilistično teorijo ovrže, saj smo vsi izpostavljeni istemu
zakonu, ne glede na to ali smo "veliki" ali "mali"
ljudje.
Raskolnikov misli, da če ni boga, je dovoljeno storiti vse. Zdaj tu ni
pomembno vprašanje, ali verujem ali ne, ampak to, da za zla dejanja ne
moremo kriviti drugega, ampak moramo za njih odgovarjati sami. Če je bog
ali ga ni, v nobenem primeru ne smemo ravnati, kakor se nam zazdi in storiti
kakršno koli hudobijo, ki se nam poroji po glavi, saj kot ste spoznali
v primeru Rodiona, bo najbolj trpela vaša duša. Pa naj bo to duša, o kateri
govorijo v cerkvi ali pa naša čista zavest. Samo mi vemo, koliko nam to
pomeni. Nihče ne bi smel odločati o življenju ali smrti drugega, saj je
nepotrebno ubijanje brezsmiselno. Če že koga ne moremo prenašati do takšne
mere, se ga raje izogibajmo in prekinimo stike z njim. Mogoče v vseh primerih
ni tako lahko, vendar se moramo vsekakor potruditi in najti razumnejšo
rešitev od pobijanja. Če pa je že kdo tako šibak, da ne ve ravnati po
zdravi pameti, si zasluži kazen, ki ga morda znova povede na dobra pota,
kot se je zgodilo tudi v primeru Rodiona.
Brala sem strnjeno
različico in menim, da če se mi je ta zdela zanimiva, se mi bo daljša
zdela še bolj. Zanima me tudi poglobljen značaj ostalih stanskih oseb,
ki mogoče v strnjeni različici niso predstavljeni tako podrobno kot v
izvirni.
Patricija Horvat
|