KRISTUSOV PASIJON

Film Kristusov pasijon (The Passion of Christ), ki govori o zadnjih dvanajstih urah zemeljskega življenja Jezusa iz Nazareta, je dvignil veliko prahu med filmskimi kritiki, verskimi voditelji in nenazadnje tudi med slovenskim občinstvom, le-to je nanj čakalo od začetka pomladi. Kmalu po prvih informacijah o nastajanju filma so njegovega režiserja in koscenarista Mela Gibsona začeli obtoževati, da ustvarja kontroverzen, preveč nasilen in protijudovski film, danes pa je kljub vsem govoricam nekaj povsem jasno; Kristusov pasijon je postal super uspešnica, ki je v kinodvorane po vsem svetu vlekla tako verne kristjane kot vse druge radovedneže.

ZGODBA

Film se začne z gorečimi molitvami Jezusa (James Caviezel), ki se po zadnji večerji s svojimi učenci zateče na Oljsko goro. Po Judeževi izdaji Jezusa aretirajo in farizejski duhovniki ga obsodijo bogoskrunstva. Privedejo ga pred Poncija Pilata, rimskega guvernerja v Palestini, ta pa razsodbo zaradi političnih konfliktov raje prepusti kralju Herodu, ki prav tako ne želi sprejeti odločitve. Zato si Pilat "umije roke" in Jezusa prepusti ljudski množici, ki raje osvobodi morilca Barabbo kot Jezusa. Rimski vojaki Jezusa krvavo prebičajo, vendar to razjarjeni množici še ni dovolj, naložijo mu težek lesen križ, ki ga mora sam nesti skozi jeruzalemske ulice na goro Golgoto, kjer ga z žeblji pribijejo nanj in zasmehujejo vse do njegove smrti.

OZADJE FILMA

Film je sicer rezultat ameriške produkcije, v celoti pa so ga posneli v sosednji Italiji, delno na jugu v Materi, čudovitem starem ohranjenem mestecu, kopijo mesta Jeruzalema so postavili v velikih studiih rimskega Cinecitta. Skoraj polovico filma so posneli ponoči ali pa v temnih prostorih, tako da človek dobi občutek, kot da hoče svetloba premagati temo.

Zgodovinski spektakel je posnet v dveh jezikih: Jezus in njegovi učenci uporabljajo aramejski jezik, rimski vojaki, Poncij Pilat in kralj Herod pa pogovorno latinščino.

Čeprav je večina ekipe iz Italije (večina igralcev je iz Italije in vzhodne Evrope), pa so strokovnjaki za masko prišli naravnost iz Hollywooda. Gibson si je želel najboljše sodelavce, da je lahko prikazal kruto resničnost križanja. (Igralec James Caviezel je moral vsak dan sedem ur sedeti na stolu za masko, ko so snemali zadnje prizore.)

Ameriško filmsko združenje je filmu zaradi nasilja, predvsem krvave upodobitve križanja, podelilo oceno R, ki mlajšim od 17 let prepoveduje oziroma odsvetuje ogled filma brez spremstva staršev, Gibson pa je na obtožbe odgovoril, da film verodostojno sledi Novi zavezi oziroma štirim evangelijem (po Luku, Marku, Mateju in Janezu) in da je bil njegov namen povsem pozitiven, saj želi z njim v ljudeh vzbuditi vero in ljubezen.

O PRODUKCIJI

"Moji prijatelji ste in največja ljubezen, ki jo lahko človek izkaže prijateljem, je, da za njih žrtvuje življenje."

Rim se je v času snemanja filma Kristusov pasijon ponovno prerodil v starodavni svet. Režiserju Melu Gibsonu, oskarjevemu nagrajencu, je uspelo prepričljivo poustvariti tako prizorišče kot vzdušje v mestu Jeruzalem ob zadnjem dnevu življenja Jezusa Kristusa. V sodelovanju z vrhunsko igralsko zasedbo in izurjeno ekipo rokodelcev, je Gibsonu s pomočjo tehnike prikazovanja surovih čustev, ki jo omogoča sodobna kinematografija, uspelo obuditi večno zgodbo, podano na brezkompromisno realističen način.

Še nikdar do sedaj noben od filmskih ustvarjalcev ni poskušal tako intenzivno, nadrobno in stvarno prikazati zgodbe o Kristusovem trpljenju in velikem žrtvovanju. V Melu Gibsonu so sanje o tem filmu dozorevale dolgo časa. Vrsto let je namreč trajalo, da je zbral dovolj energije in poguma za uresničitev svoje močne, globoko zakoreninjene želje. Pri tem mu je stalo ob strani mnogo ljudi, še posebej pa Bruce Devey in Steve McEveety, partnerja iz produkcijske hiše Icon.

"S filmom sem želel ustvariti trajno umetniško delo, spodbuditi skrbno razmišljanje in zrelo presojanje med raznolikim občinstvom, prihajajočim iz vseh družbenih okolij", pravi Gibson in nadaljuje z besedami: "Moj najvišji cilj in obenem največji up je, da bi globoko sporočilo zgodbe o silnem pogumu in žrtvovanju pri ljudeh zbudilo čut za strpnost, ljubezen in odpuščanje, česar današnjemu svetu močno primanjkuje."

Z raziskovanjem biblije, spremljajočih dogodkov ter opisov Kristusovega trpljenja je Gibson začel pred 12 leti, na razpotju življenja, ko se je znašel v veliki duševni stiski, ki ga je preko globokih razmišljanj o sami naravi trpljenja, bolečini, odpuščanju in osvoboditvi, vodila do ponovnega odkritja lastne vere. Gibson, ki je pred Kristusovim pasijonom režiral film Pogumno srce in prikazal Škotsko v 13. stoletju, je uvidel, da se mu ob tem ponuja enkratna priložnost za izražanje svoje umetniške ustvarjalnosti, ki jo je črpal iz svojega srca.

Scenarij je Gibson na podlagi svetopisemskih evangelijev po Mateju, Marku, Luku in Janezu napisal skupaj z Benedictom Fitzgeraldom (Wise Blood). Kljub temu se je vseskozi zavedal, da se podaja na neznano in ne dovolj raziskano umetniško področje - ko se združi umetnost pripovedovanja s človekovim osebnim čustvovanjem. "Ko se lotiš tako obče znane zgodbe in se soočaš s povsem različnimi doumevanji stvari, je edino, kar lahko narediš, da jo prikažeš kolikor se le da resnicoljubno in jo na svojevrsten način čimbolj ustvarjalno izraziš," meni Gibson. "To sem želel doseči tudi sam."

Film sloni na povsem realističnem, grobem prikazovanju telesnega trpljenja, kar Gibson komentira z naslednjimi besedami: "Objektivno sem želel izraziti veličino žrtvovanja, kakor tudi, da ljudje občutijo grozo ob tem. Toda ravno tako sem hotel, da film nagovarja k pristnemu čustvovanju, lepoti in odrešitvi z ljubeznijo, kajti to je zgodba, ki govori o veri, upanju in ljubezni. Kot menim sam, gre za najplemenitejšo zgodbo vseh časov."

Kristusov Pasijon je režiral Mel Gibson, producirali pa so ga z njegovo pomočjo tudi Bruce Davey in Steve McEvety. Izvršni producent je bil Enzo Sisti. Uspešni producentski ekipi so se pridružili tudi: štirikratni oskarjevi nominiranec Caleb Deschanel kot direktor fotografije, večkratni nagrajenec Francesco Frigeri, Oskarjevi nominiranec Maurizio Millenotti kot kostumograf, Keith VanderLaan in Greg Cannon, dvakratni oskarjevi nagrajenec, skupaj z vrhunsko ekipo maskerjev in oskarjevi nominiranec John Wright v montaži.

Tjaša Šimonka
, 1. a