NEBEŠKO KRALJESTVO

IZVIRNI
NASLOV: Kingdom of heaven
IGRAJO: Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy
Irons, Brendan Gleeson, Marton Chokas
REŽIJA: Ridley Scott
SCENARIJ: William
Monahan ŽANR: Zgodovinski epski spektakel
TRAJANJE: 145 minut
DISTRIBUTER:
Continental film
PREMIERA: 5. maj 2005
www.kingdomofheavenmovie.cm
"Brez strahu se zazrite v sovražnikov obraz. Vedno povejte
resnico, četudi vas to stane življenja. Branite nemočne in nikomur ne storite
krivice. To je vaša prisega..."
Nebeško kraljestvo je epski spektakel o
križarskih vojnah. Balian iz Ibelina (Orlando Bloom) je mladi kovač iz Jeruzalema,
ki se v vojno poda, da bi ljudstvo ubranil pred tujimi osvajalci. Film je režiral
Ridley Scott, znan po uspešnicah kot so Gladiator, Hannibal in Sestreljeni črni
jastreb.
Pred skoraj natanko petimi leti se je režiser Ridley Scott po
nekaj povprečnih filmih (Peklenski valovi in G. I. Jane) z Gladiatorjem spet vrnil
v prvo režisersko ligo, ki jo je kasneje s filmoma Hannibal in Sestreljeni črni
jastreb samo še potrdil. Tudi vsi ostali so imeli od sodelovanja pri tem filmu
zgolj korist, saj se je denimo Avstralec Russell Crowe z vlogo karizmatičnega
gladiatorja v tem visokoproračunskem epskem zgodovinskem spektaklu prebil med
najbolj spoštovane in najbolj plačane hollywoodske igralce. Seveda, Gladiator
je štiri desetletja po Kubrickovem Spartaku spet obudil pozabljeni žanr zgodovinskih
spektaklov, saj so studii začeli na mah razvijati epske zgodovinske filmske projekte
z velikimi zgodovinskimi osebnostmi, velikimi zgodbami ter bitkami z zvezdniškimi
imeni pred kamero in za njo. Ti so pri nas prišli na spored v lanskem in v začetku
letošnjega leta. Prva je bila Troja, ki je iz dvatisočletnega spanja obudila Iliado,
nato je švistnil Kralj Arthur, ki se je spopadel z legendo o vitezih okrogle mize,
potem pa se je zabliskal še filozofski Alexander, s katerim je Oliver Stone želel
prodreti v možgane enega največjih vojaških osvajalcev vseh časov. Če se je Gospodar
prstanov, ta sedaj že arhetipski filmski boj med dobrim in zlim, z lanskih letom
za zmeraj iztekel, in če je lani največ kontroverznosti požel Kristusov pasijon,
potem nam je Ridley Scott, mojster vizualnih ekstravaganc, mogočnih kadrov in
epskega zamaha z Nebeškim kraljestvom pripravil nekaj, kar izgleda kot nekakšen
klon zgornjih dveh filmov.
ZGODBA
Zgodba filma je postavljena v
dvanajsto stoletje, v Jeruzalem in čas med drugo in tretjo križarsko vojno, osredotoči
pa se na zgodbo o mladem Francozu, ki najde svojo usodo kot vitez in izkusi, kaj
ta veličastni naziv resnično pomeni. Verske vojne, ki divjajo v oddaljeni Sveti
deželi, se mu zdijo daleč stran, vendar se po spletu okoliščin zaplete v to neverjetno
dramo. Mladi kovač Balian, ki ga je upodobil Orlando Bloom, je izgubil družino
in zato skoraj tudi vero, ko se sreča z velikim vitezom Godfreyem Ibelinskem (Liam
Neeson), ki se za kratek čas vrne domov iz bojev na vzhodu. Izkaže se, da je z
njim povezan
tesneje,
kot bi si lahko mislil - on je Balianov oče. Godfrey mu tudi razkrije pravi pomen
viteštva ter ga popelje na dolgo pot do svetega mesta. V njem vlada trhlo premirje
po zaslugi razsvetljenega krščanskega kralja Baldwina četrtega, ki mu pomaga svetovalec
Tiberias (Jeremy Irons), vojaško pa položaj nadzoruje legendarni muslimanski voditelj
Saladin (Ghassan Massoud). A Baldwinu so dnevi šteti, saj fanatizem, pohlep in
ljubosumje med križarji ogrožajo mir. Sredi poganstva in spletk srednjeveškega
Jeruzalema se Balian zaljubi, dozori v voditelja ter se nazadnje postavi v bran
mestu, ki mu grozi poguba. Vse to stori z namenom, da bi uresničil "NEBEŠKO KRALJESTVO",
Baldwinovo vizijo miru, po kateri naj bi med verami in kulturami na zemlji vladala
harmonija.
O PRODUKCIJI
Nebeško kraljestvo je skratka epska drama
o križarskih vojnah, podana skozi oči moškega, ki se znajde sredi bojev za ideale.
Mojster sodobne epske drame Ridley Scott zgodovinska dejstva uporablja zgolj kot
ozadje za intimno človeško dramo, dvigne tančico mističnega z viteštva in oživi
titansko bitko med muslimani in kristjani, bitko za Sveto deželo, ki se je bojevala
pred tisočletjem, a odmeva še danes.
William Monahan je scenarij napisal
v sodelovanju s Scottom in dogajanje izmišljene zgodbe postavil tik pred začetek
tretjega križarskega pohoda, ko so v Jeruzalemu in v večini Svete dežele vladali
evropski vitezi, ki sta jih v križarske vojne potegnili versko vrenje in obljuba
po zemlji in bogastvu v eksotičnih krajih. Njihove zgodbe se vrtijo okrog enega
od teh vitezov, Baliana Ibelinskega, ki postane junak, ko se odločno upre izdajalski
krščanski navezi in prebivalce Jeruzalema vodi pri obrambi zoper Saladinovo številno
saracensko vojsko.
V Jeruzalemu se Balian zaljubi v princeso Sibyllo, sestro
kralja Baldwina, ki se je proti svoji volji poročila z moči lačnim baronom Guyem
de Lusignanom (Marton Csokas).
"Že od nekdaj sem si želel posneti film
o vitezih in srednjem veku, posebej o križarskih vojnah," pravi Scott. Scottov
tipičen junak je povprečen, čeprav nadarjen mož (ali ženska) ki se zaplete v neverjetne
dogodke - lik, ki skozi tragedijo in muke postane pravi junak, nekdo, ki se zoperstavi
vsemu in vsakomur in se nikoli ne ukloni (na primer Maximus iz Gladiatorja, Deckard
iz Iztrebljevalca, Ripley iz Osmega potnika).
Tistim, ki jih zanimajo pretekli
časi, je zanimivo analizirati zgodovinsko verodostojnost filma, sploh v povezavi
z do trenutno do skrajnosti zaostreno situacijo na Bližnjem vzhodu. Režiser Ridley
Scott se je od vsega tega že distanciral z izjavo, da je "filmar in ne dokumentarni
zgodovinar," in da "gleda na samo temo iz perspektive akcije, iz katere je videti,
da so bili vitezi kavboji tistega časa". Zanesljivost Ridleyeve izurjene režiserske
roke zagotavlja, da bomo gledali vizualno fascinanten film s sentimentom Gladiatorja,
veličino Gospodarja prstanov in usodnostjo Kristusovega pasijona, zato lahko samo
upamo, da bodo religiozna zgodovinska dejstva, ki zmeraj veljajo za zelo občutljive
teme, mladim, ki so najpogostejši filmski gledalci, predstavljene čim bolj v skladu
z zgodovinskimi dejstvi.

"Zgodovinsko
vitez, tako kot kavboj ali policaj, predstavlja osebo na samem vrhu lastne kulture
v določenem obdobju," pravi Scott. "Ti liki nam od nekdaj omogočajo pripovedovanje
zgodb o junakih. Zelo pomembno pa je tudi, da je lik pošten, zvest in kavalirski."
Monahan,
ki je Scottu predlagal osnovno zgodbo, dodaja: "Vitez stoji za svojimi ideali
in obdobje, ki najbolj osvetljuje ta ideal, so križarske vojne."
Z vzklikom
"Taka je božja volja!" je papež Urban drugi leta 1095 pozval krščansko Evropo,
naj se ponovno polasti svetega mesta Jeruzalem, ki so ga zasedle muslimanske vojske,
ki so v sedmem stoletju osvajale Srednji vzhod. Klicu se je odzvalo na tisoče
ljudi, od kraljev do kmetov in v naslednjih dvesto letih se je proti vzhodu odpravilo
več valov križarjev, ki so oblegali starodavna mesta, ustanavljali kraljestva
in zasejali semena verskih konfliktov v prihajajočih stoletjih.
Jeruzalem
so si ponovno prisvojili med prvim križarskim pohodom (vseh skupaj jih je bilo
osem) in tam je vladalo več generacij krščanskih princev. A do leta 1186, ko se
začne naša zgodba, je v mestu vrelo. Saladin je postajal vse močnejši in tako
začel ogrožati sam obstoj mesta. Nadaljnji obstoj mesta so zagotavljali zgolj
garnizoni novih sil iz Evrope, zato so se kraljevi vazali, kakršen je bil Godfrey,
vračali domov, da bi rekrutirali nove bojevnike.
"Nebeško kraljestvo ni
tako, kot si mislite," pravi Bloom. "To ni nek zagrobni svet. To je svet, v katerem
ste lahko tisto, za kar ste se rodili, kjer ste lahko zvesti sami sebi. To je
kraljestvo vesti. To je kraljestvo upanja in enosti. To je idealni svet, po katerem
bi morali vse stremeti, svet miru."
OD ZASNOVE DO SNEMANJA
Ridley
Scott je s scenaristom Williamom Monahanom pripravljal projekt Tripoli, ko sta
se začela pogovarjati o tem, da bi posnela film o določenih vidikih križarskih
vojn. "To je zelo bogato zgodovinsko obdobje," pravi Scott. "Če na teh dvesto
let pogledate skozi oči zgodovinarja, vidite vse možne nianse obnašanja človeka.
V to obdobje se lahko zakopljete in skoraj kirurško izberete trenutek, ki ga želite
raziskati."
"Gre z obdobjem, ki ga je moč primerjati z današnjim časom:
odnos kristjanov in muslimanov, kako drug drugega izkoriščajo, kaj imajo v resnici
za bregom," pokomentira Jeremy Irons. Scott dodaja, da je ustvaril filmsko zgodbo
na podlagi zgodovine, ne dokumentarec. Nebeško kraljestvo je zgodovinske dogodke
uporabilo kot platno, na katerem so naslikali večplastno človeško dramo. "Izbrali
smo točko v zgodovini, v kateri vidimo stanje miru, ki ga danes očitno ne moremo
doseči," pravi režiser. "Prav to je tako neverjetno. Obe strani skušamo prikazati
v uravnovešeni luči. Junak, Balian, je človek, ki si najbolj od vsega želi, da
bi vse storil tako, kot je treba. Eden najmočnejših likov v filmu pa je a Saladin,
ki ga igra musliman."
Monahana že zelo dolgo zanima latinsko kraljestvo
Jeruzalema, posebej vladavina Baldwina četrtega. "To je obdobje ravnovesja med
križarji in muslimani," pripomni. "Gre za ravnovesje moči. Deloma je to praktično
premirje, hkrati pa sta obe kulturi fascinirani druga nad drugo. Obojestransko
spoštovanje miru zagotavljata kralj Baldwin IV in Saladin, saj ne eden ne drugi
ne marata ekstremistov v svojih taborih."

Monahan
je delal na podlagi prvotnih virov, uporabljal je pripovedi iz prve roke (v prevodih),
pripovedi ljudi, ki so bili prisotni, ko se je pisala zgodovina. Skušal se je
tudi izogniti interpretacijam, ki so bile zapisane v naslednjih stoletjih. Kot
so pokazale njegove raziskave, sta kralj Baldwin in Saladin res dosegla za takratni
čas nepojmljivo premirje med njunima družbama, med katerim so v Jeruzalemu vse
tri monoteistične religije svobodno prakticirali.
Ko se začne filmska
zgodba, je premirje res v veljavi. "Trgovina poteka v obe smeri," pojasni Monahan.
"Ljudje živijo v sožitju. Latinsko kraljestvo je na ta način obstajalo skoraj
sto let. Samo zaradi pohlepa, ambicije, fanatizma se nato njegovi temelji zamajajo."
ORLANDO
BLOOM
Orlando najbolje zgleda zamaskiran. Gospodar prstanov, Sestreljeni Črni
jastreb, Pirati s Karibov in Troja, so filmi, v katerih je nosil najrazličnejše
kostume. Najbrž ga še nikoli niste videli v kavbojkah in ga tudi ne boste prav
kmalu, saj že sname nadaljevanje "Karibskih piratov". Za 28-letnega Angleža lahko
rečemo, da je imel neverjetno srečo. Pred Gospodarjem prstanom je namreč v manjši
vlogi nastopil le v filmu o Oscarju Wildu. Orlando se ti pač vtisne v spomin.
Sploh pa mlademu občinstvu, ki mu je trenutku postal ikona in kar po vrsti pobiral
nagrade MTV-ja ter podobna priznanja najmlajših. To je njegova prva glavna vloga.

EVA GREEN
Odkril
jo je velikan svetovnega filma, italijanski režiser Bernardo Bertolucci, ki ji
je ponudil vlogo v svojem filmu Sanjači. Kot mlada anarhistka in zaljubljenka
v svobodo in film, je očarala občinstvo s svojim naravnim šarmom, z nevsiljivo
lepoto. Mnogi so se njene lepote zavedali šele po odhodu iz kina. V Sanjačih je
izjemno upodobila naivno dekle polno nesmiselnih idej in zablod, ki živi v samosvojem,
od realnosti odmaknjenem svetu. Eva ima pač tisto 'nekaj' v sebi in pa Nebeškem
kraljestvu Eva Green nikoli več ne bo neznano ime, kot se vem morda zdi v tem
trenutku.
LIAM NEESON
Bil je že Oskar Schindler, Rob Roy, Alfred Kinsey
in čez leto, dve bo Abraham Lincoln, v filmu, ki ga o tem legendarnem ameriškem
predsedniku pripravlja Steven Spielberg. Igral je v odličnih dramah irskega režiserja
Neila Jordana, v nepozabni romantični komediji Pravzaprav ljubezen, Scorsejevih
Tolpah New Yorka, igral bo v novem Batmanu. Tudi v Vojni zvezd je nastopil. Irski
igralec Liam Neeson je pač odličen igralec in vlog mu še dolgo ne bo zmanjkalo.
Ne glede na zvrst filma, je Liam vedno med najboljšimi. Morda res nikoli ni obveljal
za najboljšega, a tudi za to je še čas.
JEREMY IRONS
Izjemni 56-letni
angleški igralec najbolj ledenega pogleda na svetu je leta 1990 sicer prejel oscarja
za film Reversal of Fortune, kjer sta blestela z Glenn Close, a tudi po mnogih
letih in številnih izvrstnih vlogah in najrazličnejših priznanj, ostaja v senci
svojih ameriških kolegov. Jeremy Irons ni bil nikoli superzvezdnik, čeprav bi
si to zaslužil. Njegova prefinjena, angleško gosposka, minimalistična igra in
njegov srh vzbujajoči pogled, Jeremyja uvrščata med največje sodobne igralce,
glede na njegovo trenutno aktivnost, pa lahko zapišemo tudi, da njegov čas šele
prihaja. Pa naj se sliši še tako čudno.
Ogled
tega filma zelo priporočam tistim, ki imajo radi zgodovinske epe in ki jih ne
moti malo krvi (pa saj je ni tako veliko : ). Zgodba je zanimiva, da pa ne bi
bila preveč polna samo vojne in da bi bilo vse skupaj še bolj zanimivo se glavni
junak zaljubi. Se pravi, da bi se v filmu dalo najti nekaj tudi za 'romantike'.
Igralska zasedba je ODLIČNA, za mnoge najstnice pa je v tem filmu najbolj 'zanimiv'
Orlando Bloom. Upam, da večina deklet ne bo odločila za ogled filma le zaradi
njega, ampak tudi zaradi filma samega.
Za konec pa še nekaj citatov iz
filma:
Godfrey of Ibelin: Be without fear in the face of your enemies.
Speak the truth, always, even if it leads to your death. Safeguard the helpless
and do no wrong. That is your oath.
Balian of Ibelin: What man is a man
who does not make the world better? Sybilla: There'll be a day when you will wish
you had done little evil to do greater good.
Balian of Ibelin: You go
to certain death. Hospitaller: All death is certain.
Sybilla: A woman
in my place has two faces. One for the world, and one which she wears in private.
Hospitaller: Are you sorry for your sins? Godfrey of Ibelin: [Looking
at Balian, his illegitimate son] All but one.
Godfrey of Ibelin: You are
not what you were born, but what you have it in yourself to be.
Balian
of Ibelin: What could a king ask of a man like me? Godfrey of Ibelin: A better
world than has ever been seen. A kingdom of conscious. A kingdom of heaven.
Tjaša
Šimonka 1.a