
FINAL REPORT ON EDITORIAL 
CULTURES:  
SLOVENIA 

 
 

 

National coordinator: Igor Z. Zagar, Educational Research Institute & 

University of Primorska 

Researcher: Katja Zeljan  

 

 

EDUCATIONAL RESEARCH INSTITUTE, Ljubljana, Slovenia 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Project report prepared for EMEDIATE, WP3 

Project title: EMEDIATE: Media and Ethics of a European Public Sphere from 

the Treaty of Rome to the ‘War on Terror’. 

EU Sixth Framework Program, Specific Targeted Research Project, Priority 7:  

Citizens and Governance in a Knowledge-Based Society. Project no. CIT2-CT-2004-

506027. 

 1



CONTENTS: 

 

Introduction (3) 

Literature review 

General description of the literature review (5) 

Literature review (6) 

Interviews 

Analysis of interviews (9) 

Conclusion (15) 

Annotated bibliography 

Annotated bibliography with short abstracts (17) 

 Books (17) 

 Students’ diplomas (22) 

 Articles and debates (36)

 2



 

1. INTRODUCTION  

 

Settled in four distinct areas (Styria, Carniola, Carinthia and Gorizia) since the sixth 

century, Slovenia was later variously dominated by the Bavarians, the Frankish 

Empire of the Carolingians, and the largely Germanic Holy Roman Empire, which 

lasted in one form or another from the 9th to the 19th century. The Slovenes 

themselves were a Slavic people, converted to Roman Catholicism. In the 14th 

century, the Slovene territories became hereditary possessions of the House of 

Habsburg. After 1867, when the Habsburg realm became the Dual Monarchy of 

Austria and Hungary, the Slovenes fell under the jurisdiction of the Austrian Crown. 

Despite considerable socio-economic progress locally thereafter, the ancient threat 

posed to Slovene survival and cultural identity by germanization pushed local political 

sentiment towards supporting the growing south Slav movement of the Croats and 

Serbs. Thus, following the destruction of the Austro-Hungarian Empire during World 

War I, Slovenia became a part of the new ‘Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes’ in 

1918 (renamed ‘Yugoslavia’ in (1929)). In 1941, when the Axis powers dismembered 

Yugoslavia, Slovenia was carved up between Germany, Italy and Hungary.  

 

Local resistance, initially from non-communist nationalists, was hijacked by the 

Yugoslav Communist Party (transformed into the League of Communists after the 

war) led by Josip Broz Tito, himself partly of Slovene origin. In 1945, after the 

communists emerged victorious, Slovenia became a constituent republic of the new 

Yugoslav federation. The ruling League of Communists of Slovenia (LCS) supported 

the Croats in the demand for an effectively confederal Yugoslavia during the 1960s 

and 1970s, although never to the point of provoking Tito into repression, as the pne 

that took place in Croatia in 1971. Among other things, this caution made a relatively 

liberal political atmosphere in Slovenia possible, culminating in a pluralist ‘Slovene 

Spring’ after Milan Kucan became LCS leader in 1986. Kucan steered Slovenia 

towards independence following multi-party National Assembly elections in April 1990 

which brought to power a six-party center-right coalition, calling itself DEMOS, led by 

Premier Lojze Peterle.  

 3



 

After 14 months, during which both Slovenia and Croatia became increasingly 

alienated from Belgrade, Slovenia declared independence. The central Government 

immediately sent in armoured convoys to take control of federal border posts and 

key installations in the capital of Ljubljana. The army was clearly not expecting the 

resistance put up by well-prepared Slovene irregulars and after about 10 days of 

sporadic and largely inconclusive fighting, a ceasefire was reached. By October 1991, 

all federal military forces had left the republic, and Slovenia proclaimed its 

independence on 8 October. Full international recognition followed in January 1992, 

after which the DEMOS Government collapsed, having achieved its sole objective of 

securing international recognition.  

 

Slovenia was admitted to the United Nations in May 1992. A non-party government 

of technocrats took over pending new elections. Today, Slovenia has a multi-party 

democracy, although it is on the road to permanent coalition politics with three 

parties (the customary European mix of center-right, center-left and liberal) as the 

main contestants.  

 

The government, which took office in October 2000, is typical of this pattern, 

consisting of a four-party coalition led by the Slovenian Liberal Democratic party, the 

centrist grouping which has consistently been the largest party in the national 

assembly. The result was similar to those of 1992 and January 1996. One constant 

presence, until his recent retirement, was Milan Kucan, who completed his second 

and final presidential term in 2002. His successor has been Janez Drnovsek, who first 

took office as premier in 1992 and remained at the helm for the next 10 years. In 

2002, following the most recent presidential poll, Drnovsek replaced Kucan as 

president, while Anton Rop replaced Drnovsek as Prime Minister. After 2004 party 

elections, Janez Jansa, leader of the Slovenian Democratic Party, took office as the 

new prime minister. 

 

Slovenian foreign policy focused on improving links with Western Europe, with the 

eventual aim of joining both the EU and NATO. The EU began membership 

 4



negotiations with Slovenia in early 1998. By and large, these proceeded smoothly: 

the only real obstacle was a series of interrelated disputes with Italy over territory 

and property acquired by Yugoslavia after the 1947 post-war settlement in the 

region. With these issues settled, Slovenia joined the EU, along with nine other 

countries, in May 2004; it was the first of the former Yugoslav republics to attain 

membership. Slovenia was also formally invited to join NATO at the organization’s 

Prague summit in November 2002. Slovenia’s only major outstanding problem in its 

foreign relations is a long-standing border dispute with Croatia, an aspirant to EU 

and NATO membership, which has so far defied solution. 

 

 

2. GENERAL DESCRIPTION OF THE LITERATURE REVIEW 

 

Collection of literature regarding editorial policies of Slovene media presented the 

first phase of this project’s assignments. Different Slovene libraries (National Library, 

University of Primorska Library, Faculty of Arts Library, Faculty for Social Sciences 

Library, ISH Library, Faculty for Education in Ljubljana Library, Faculty for Education 

in Maribor Library, Faculty for Education in Koper Library, Peace Institute Library) 

were accessed through bibliographic system COBISS/OPAC and available services. 

Not many results matching to our search were found. This was the reason for wider 

examination of literature regarding Slovene media, especially in National Library and 

Faculty for Social Sciences database. This examination included mainly student 

diplomas and published articles/debates regarding Slovene media and their editorial 

policies as there are practically no books dealing with editorial policies and editorial 

orientation of Slovene media.  

 

Finally, 13 students diplomas, 9 published articles/debates regarding editorial policies 

of Slovene media and 4 books, helping at least partially understand (editorial) 

orientation of Slovene media, affected by political and economic changes in last 

decades, were selected for a further research. The usability of matching results for 

this project’s goal is of some, but not of significant importance as it provides just 

partial information regarding editorial policies of Slovene media.   

 5



 

 

3.  LITERATURE REVIEW: NEWS-MAKING CULTURES 

 

According to Gorse (2000), editors of Slovene media were usually employed and 

removed by the League of Communists after the Second World War, and the party 

thoroughly kept sharp inspection of media content. In Ljudska pravica (People’s 

justice) - which later developed in Delo (Labour), Slovenia’s most prominent daily - 

for instance, texts were written by the most important party leaders creating 

political-theoretical essence of a newspaper. As Gorse also states, collaborators of 

Ljudska pravica were almost entirely partisan journalists, and development of 

journalism was many times impeded by the League of Communists itself, as it moved 

editors and journalists to another posts. Until the end of 1980's chief editors of Delo, 

Slovenian most prominent daily newspaper, were named by the Presidency and the 

Executive Committee of the Socialist Association of Working People. Connection 

between the League of Communists of Slovenia and Delo could also be seen in the 

functions/positions of Delo's editors in the League of Communists of Slovenia. For 

instance: Rudi Janhuba, one of the former chief editors of Delo, was a member of  

the Central Committee of the League of Communists of Slovenia and a member of 

the Chief Committee of the Socialist Association of Working People; Janez Vipotnik, 

also a former chief editor of Delo, was the president of the Socialist Association of 

Working People; Joze Smole, similarly, was a member of the League of Communists 

of Slovenia,  president of the Social Association of Working People, and also the 

Head of the Yugoslav President’s Cabinet. 

 

League of Communists’ leaders regularly supervised the content of the newspaper 

(Delo). Janez Vipotnik, a former editor of Delo, once said: ‘As an editor-in-chief I had 

practically daily connections with Slovene leaders, who helped newspaper's 

reputation with their well-intentioned critiques, advices, help, but also cooperation 

and writing…’ Slavko Fras, one of former managing editors of Delo, described Mitja 

Gorjup, also a former managing editor of Delo, as …’a person, who made enormous 

contribution in establishing the profession of self-management journalist’. This is 

 6



perhaps the best illustration how editors (and society) understood the role of 

journalism at that time. Gorjup actually postulated a principle that being a journalist 

is not a job, but political and individual determination of an individual… (Gorse: 

2000:59).  

 

In his memoirs named The story of a communist journalist (1994) Joze Smole, a 

former editor-in-chief of Delo, wrote: »I am not ashamed of my work. On the 

contrary, I am proud of it. I am aware I have made many mistakes. In the area of 

political decisions and in my activities as well. But … I have contributed a small piece 

in the building of the new society, which should not exploit people, but enforce new 

international relationships, which should be based on full equality of all states, big 

and small, rich and poor. This historical project was not realized, but this was not the 

reason why we should have been ashamed for taking part in it. Each political 

movement has different currents and each political party has different wings. In 

Slovenian League of Communists,  I was never part of any dogmatic wing, as I 

belonged to a free and critical democratic wing,« he wrote. And added that a final 

thought of the League of Communists of Yugoslavia programme, which had been 

adopted on 7th congress in Ljubljana in 1958, was the closest to him: »Nothing of 

the achieved is not that holy that could not be replaced by more progressive, more 

free and more humane…« (Smole, 1994:5). 

 

Such cases are perhaps the best illustration how Slovene media operated between 

the end of the Second World War until the fall of a socialist regime in former 

Yugoslavia in late 1980’s and in the beginning of 1990’s. According to Micic (2004), 

in the period prior to the declaration of Slovenian independence in 1991, there have 

also been very strong formal and informal pressures of authorities, which prevented 

journalists from their independent work. Slovene journalists could not work 

independently in this period. Moreover, the authorities have maintained pressures on 

journalists, especially on those opposing Yugoslav government, with their repression 

apparatus. With the declaration of Slovenian Independence in 1991, radical changes 

occurred also in the area of journalism and editorial policies of Slovene media. 

According to Gorse (2000) political changes and transformation of power relations 

 7



also brought internal clash between editorial and journalistic lines in many media. In 

Delo, for instance, some of the most influential journalists and editors (Bozo Kovac, 

Joze Vilfand, Vlado Slamberger, Janez Korosec, Mile Setinc) were removed. Many 

new media were established at that time.  

 

The period after 1991 was importantly influenced by other changes in the media 

world, such as privatization of the media, liberalization of the print media market and 

superficial regulation of broadcasting market, media monopolization and 

commercialization (Basic-Hrvatin & Milosavljevic, 2001). As several other authors 

(Cepin, 1999; Rednak, 2004) note, the interests of profit are often stronger than 

interests of the public, although journalist should primarily serve the public. Not 

surprisingly, big pressures and tensions on journalists occur in the last decade and 

they are many times forced to adopt certain contents to satisfy advertisers’ demands. 

 

Nevertheless, it could be argued that Slovene media were also significantly affected 

by political changes during the 1990’s (Basic-Hrvatin & Milosavljevic, 2001) and even 

later on. Splichal, for example, ascertains that “democratic political changes in 

Eastern Europe brought greediness for media, which can be compared with plague, 

which new democracies have not yet succeeded to dam up. All classical branches of 

power – legislative, executive and judicial – have limited the freedom of media, but 

the greatest contribution to that came from executive power” (Splichal, 2000:7).  

 

Basic-Hrvatin (2002) emphasizes another, rather problematic issue: importance of 

appointment of editors as one of the main questions posed by the journalists in 

public debates. This issue relates to the question whether the appointment of editors 

in the media needs approval or merely opinion. Article 20 of the law regulating RTV 

Slovenia, for example, stipulates that the RTV Council appoints and dismisses the 

editors in chief of the individual programs at the proposal of the program directors, 

subject to the approval of the employees of the department in question. The term 

'approval' was later replaced with 'opinion'. The amendments to the RTV Slovenia 

Act, which were adopted after the controversial appointment of one of the director-

general, introduced a compromise, so paragraph 6 of the amended Article 20 now 

 8



states that »if the director of the radio or television programmes proposes to the RTV 

Council a candidate for the position of the editor-in-chief who has not received a 

positive opinion from the representative body of the programme staff in the editorial 

office, this body has the right to propose to the RTV Council another candidate who 

has received its positive opinion. In such a case, the RTV Council chooses the editor-

in-chief from among the candidates proposed by the director of the radio or 

television programs and those proposed by the representative body of the 

programme staff in the editorial office.« After two years of debates and pressure 

from journalists, the legal provision thus changed from mandatory approval to a non-

binding opinion to the above mentioned compromise. Frequent changes to the law 

regulating the functioning of a public service broadcaster are one source of the 

production and reproduction of its crisis.  

 

Similar cases regarding appointment of editors were also very evident in other 

Slovene media in last years.   

 

4. ANALYSIS OF INTERVIEWS 

 

9 selected media (radio stations Radio Slovenia, Murski val/Mura Wave and Radio 

Robin, television stations TV Slovenia, POP TV and TV Primorka, and Delo/Labour, 

Primorske novice/Primorska News and Vecer/Evening) and more than 20 editors 

were invited to participate in the project. Some of them persistently ignored our 

requests for cooperation in the project. Finally, 8 different media and 10 editors 

participated in the project.  

 

10 interviews were conducted for the purpose of the project. The interviewees were: 

 

-Irma Benko, former managing editor of Mura Wave and now its director; 

-Milan Predan, former editor-in-chief and managing editor of Evening;  

-Slobodan Valentincic, former managing editor of Primorska News and now an editor 

of its central redaction; 

-Blanka Dobersek, editor of external policy redaction at TV Slovenia; 

 9



-Zdenka Bakalar, editor of internal policy redaction at Radio Slovenia; 

-Tanja Staric, editor of informative programme at TV Slovenia; 

-Damijan Slabe, editor of external policy redaction of Labour; 

-Darijan Kosir, former editor of external policy redaction of Delo and now its editor-

in-chief; 

-Karmen Saksida, editor-in-chief and managing editor of TV Primorka; 

-Marko Vuksanovic, former editor and now a director of Radio Robin.  

 

 

Findings: 

 

Generally speaking, our interviewees differentiated between two kinds of values in a 

culture of journalism today. On one hand, there are classical/traditional journalistic 

values, such as trustworthiness, credibility, a sense for fairness, truth, and, to a 

lesser extent, openness of the media to its readers/listeners/viewers. On the other 

hand, accuracy and being the first one who reports on the subject/event is becoming 

more and more important value in a culture of journalism today although not all of 

the editors find this value as the most important value. Majority of our interviewees 

stated that the most important journalistic values are primarily maintained through 

editorial policy of the media and through journalists’ respect of professional 

journalistic standards. According to the majority of the interviewees, journalist’s 

character plays an important role in this process. The most important journalistic 

values are not necessary dominant values of the society/state although the majority 

of interviewees is convinced that the dominant values in a society and the most 

important journalistic values are very much connected. Media can, in best case, 

shape public opinion, but they can not, at least not in a view of Slovene editors, 

create new values. Newspapers and electronic media also do not automatically 

reflect society's values. According to our interviewees reflecting society's values is 

not even a journalists’ job; their job is in stimulating positive values (such as 

tolerance) in society by reflecting such values through media. In other words, the 

most important values are just partially drawn out over time by journalists, meaning 

 10



that journalists can contribute to stimulation and adoption of certain (positive) values 

in society.  

    

Answers whether journalistic values have changed in last decades varied a lot. Some 

of the editors are convinced that the most important journalistic values have 

remained the same, while the others think that those values have changed. They 

mentioned that Slovenia faced important ‘transition’ changes after the break of the 

socialist regime and the declaration of Slovenian independence in 1991; the change 

of the social and political system importantly influenced the value system and this is 

the main reason why journalistic values have changed. For instance, in the second 

half of 1980's, Slovene journalism played important role in wider stimulation of social 

changes and democratization of Slovenia. As one of our interviewees pointed out, 

journalists were led by values, such as freedom, democracy, human rights, tolerance, 

welfare and social change. After Slovenian independence in 1991, many of those 

values became reality and Slovenian journalism had to adopt to a completely new 

situation. This was not really easy knowing that journalists were used to strongly 

criticize Yugoslav and Slovenian 'partitocracy' for years. When the first democratic 

government was established in Slovenia, journalist were faced with a completely new 

situation, demanding the same amount of criticism, although there was no longer a 

presence of 'internal enemy'. According to one of the interviewees, in such a 

situation some of the media decided to strongly support the new government, 

another choose extreme opposition, while the third group tried to establish a certain 

balance between those two options. Although journalistic values were pretty much 

the same among majority of the media, media clearly had different opinions about 

what was going on in Slovenia.  

 

Journalistic practices and processes in Slovenia were influenced by structures of 

media ownership, but they were even more influenced by market forces in the last 

years. Before 1991, the state was the owner of the media. Majority of media was not 

influenced by market forces at that time, but political pressures were, according to 

most of the interviewees, much more evident. After 1991, when many new media 

boosted, political pressures were replaced by pressures of the media owners. In the 

 11



mid-1990’s, another element importantly influenced future development of Slovenian 

media. The state was no longer the (only) owner and this resulted in the fact that 

the owners of media could become people, working in media.  Privatization law, 

adopted few years later, of course changed this fact. Today, national broadcaster, 

such as Radio and Television Slovenia, is still directly or indirectly owned by the 

state. State has also important shares in other national media. The other media - and 

especially commercial ones - are importantly influenced by market forces and 

advertisers demands. Current ownership trends in majority of Slovene media do not 

necessary support existence of traditional journalists’ values, such as credibility and 

trustworthiness. This fact results in ‘infotainment’, which is very much present in 

Slovenian media. In a view of majority of our interviewees, dispersed ownership of 

media, economic success of media and journalists’ professionalism could be regarded 

as safeguards of independent journalism, although majority of interviewed editors 

doubted that something as independent journalism truly exists. Our interviewees also 

confirmed the ‘top-down’ pressures: those pressures are both political and economic 

in bigger/national media and primary economic in smaller/commercial media. Luckily, 

in opinion of our interviewees, they do not really affect the media contents. The 

results of this study also suggest that the majority of Slovenian media does not have 

any concrete experiences with international ownership, as there are just two cases 

(POP TV and Finance), where such ownership is evident. 

Contested or controversial issues are the most challenging for the majority of 

Slovenian media. On the other hand, they can increase recognition and circulation of 

the media. But in view of the majority of our interviewees, it is important to secure 

journalistic credibility when it comes to coverage of contested or controversial issues. 

Credibility in such cases implies mainly correct information, journalist’s experiences 

and professionalism, but also his/her trustworthiness. In other words, reporting on 

any contested or controversial issues should respect general journalistic values. More 

urgent stories are usually less controlled as they have to come in the public as soon 

as possible. Some of the interviewees even claimed that journalistic reporting could 

hardly be regarded as controlled: a job of editors is to organize work and not taking 

care of censorship, some of the interviewees said.       

 12



All of the editors taking part in this survey agreed that technological changes 

influenced journalistic processes and practices drastically in the last 10, 15 years. 

Modern technologies provided easier access to different kinds of information on the 

one hand, and made publishing of information faster on the other. This results in 

high accuracy of modern media and changed work of journalists today. Some of the 

interviewees also expressed the opinion that journalism does not provide broader 

information on subjects/matters as this was the case in the past. This results in 

different journalistic products, which are not necessarily worse, but they are much 

different in the sense of  graphical design, language, writing style etc. But 

technological changes have not changed traditional journalistic values (with the 

exception of accuracy), at least not in view of majority of Slovene editors, although 

the audiences demand completely different things today. This is the reason why 

media became much more specialized for different areas of people's life (technology, 

tourism, leisure activities). On the other hand, the audiences' struggle for 

'infotainment' is much more evident as this was the case in the past. There is less 

analytical and serious reporting and bad news (crisis, conflicts and different kinds of 

disasters) are usually top news of the day.        

None of the Slovenian interviewed editors recognized any specific 'European’ 

journalistic culture, in the sense that there would be values, standards (including 

ethical standards) and practices that reflect a specifically European sense of identity 

and/or common purpose. In their point of view, 'European journalism' does not exist. 

It is better to talk about Irish/French/British etc. journalism and about national 

journalistic cultures. Majority of interviewees also pointed out the difference between 

European and American journalism, but hardly regarded identity of “European 

journalism” captured in a statement, a writing style, a story idea, and a brand 

identity. According to one of the interviewees, there is nothing like European 

journalism: rather, there is a decision of (certain) media to deal with European issues 

– European policy, European economy, European transport, European ecology – and 

to educate people on these issues. 

Majority of the interviewed editors recognized evolution in the concept of ''Europe’ in 

the context of reporting and analysis of news and current affairs over the period of 

the past 10-15 years. And yet, they confessed that, especially after Slovenian 

 13



integration in the European Union, Europe is mainly identified with European 

bureaucracy; neverthless, Europe is still seen as something positive by Slovenians. 

According to one of the interviewees, it seems that Slovenian media lost their 

interest for Europe after the enlargement: nowadays, the majority of Slovenian 

media report on the EU in technical, bureaucratic sense and do not provide deeper 

reflexion on Europe and its perspectives. In his opinion, reporting on Europe is one 

of the weakest points of Slovenian journalism. Nevertheless, majority of interviewees 

defined the concept of 'Europe' as absolutely positive one. Especially regional media 

do not facilitate great production of articles and reports on European coverage: they 

are primary concerned with ‘localization’ of EU issues and topics, which could have a 

significant importance for  people in a local areas. The situation is different in 

national media, although some of their editors confessed that 

readers/listeners/viewers respond to 'European' coverage badly. According to one of 

our interviewees, Europe has always been present in Slovenian society and Slovenian 

people have felt as Europeans long before the EU enlargement. But people are not 

interested in European Union as such; they rather prefer reports on historical, 

economic, cultural aspects of Europe. In other words, they are not interested in 

Europe as a kind of imaginary idea, they are not interested in bureaucrats in Brussels 

and they are not interested in EU policy. Readers/listeners/viewers long for reports 

on specific countries and their specific aspects, problems, perspectives.       

 

The answers of our interviewees about the change in relationship between 

journalists/editors and their audience varied a lot. Some of the interviewees see this 

relationship differently as it was 10, 15 years ago. According to some editors taking 

part in the survey, the relationship between journalists and readers/viewers has not 

changed in the past 10-15 years. They said that the audience had always been the 

most important to them and that they always paid a lot of attention to their 

readers/listeners/viewers. This is why it would be rather hard to say that media are 

more attentive to audience complaints and comments than before, although the 

technological change brought easier contacts and feedbacks with the audience. 

Readers/viewers can contact journalists in all media taking part in the survey directly 

 14



– by email or phone. This is something very positive for majority of the editors 

interviewed.   

 

According to the interviewees, there is not a specific pattern to the way in which 

‘European’ topics or issues (i.e. issues connected with the governance, enlargement, 

and political agenda of the European Union and the European project generally) are 

dealt with in their publication/broadcasting station. European stories are many times 

selected when they have direct national relevance, but this is not a general rule or a 

long-standing trend. In many cases, selection refers to the decision of 

journalist/editor of what might be of interest to readers/viewers/listeners and what  

might be important for Slovenia in the future, directly or indirectly. According to the 

interviewees, there are no special rules of what makes a story 'European'. One of 

them pointed out that each story could be European: crisis in Iraq, for instance, is 

also a European story, as it has at least partial consequences for many European 

countries. This is why it would be better to talk about global than European stories. 

Bad journalistic story and non-direct relevance for people and their interests usually 

make a “European” story uninteresting to national readers. There are also no specific 

reasons why might an EU story be discarded in majority of Slovene media: the most 

often explanation is not having enough place/time to publish it. There are also no 

“house rules” on “European” stories in Slovenian media: the only rule is to provide 

good, interesting and accurate story.  

 

5. CONCLUSIONS 

 

Not much literature regarding editorial policy of Slovenian media exists for the period 

1945-1990. Generally speaking, it could be said that editors of Slovenian media - 

similarly as in all republics of former Yugoslavia - were usually employed and 

removed by the League of Communists in this period and that the party thoroughly 

kept sharp inspection of media content. According to Gorse (2000) political changes 

and transformation of power relations at the end of 1980’s and in the beginning of 

1990’s also brought internal clash between editorial and journalistic lines in many 

media. Nevertheless, it could be argued that Slovene media were also significantly 

 15



affected by political changes during the 1990’s and that the period after the fall of 

the socialist regime and declaration of Slovenian independence 1991 was importantly 

influenced by other changes, such as privatization of the media, liberalization of the 

printed media market and superficial regulation of broadcasting market, media 

monopolization and commercialization (Basic-Hrvatin & Milosavljevic, 2001). Those 

changes very much influenced media and their work, as much as their editorial 

policies. 

 

From a point of view of the interviewees participating in this project, editorial policy 

of Slovene media today does not depend on political parties’ decisions as this was 

the case in the past, although the political and economic pressures on media are still 

very much evident. Luckily, in opinion of our interviewees, those pressures do not 

really affect the media contents. In view of majority of our interviewees, dispersed 

ownership of media, economic success of media and journalists’ professionalism 

could be regarded as safeguards of independent journalism, although majority of 

interviewed editors doubted that something as independent journalism truly exists.   

 16



 

ANNOTATED BIBLIOGRAPHY WITH SHORT ABSTRACTS  

 

1. BOOKS 

 

Basic-Hrvatin, Sandra (2002). Serving the State or the Public. Ljubljana: 

Peace Institute. 

 

The author of this book stresses importance of appointment of the editors, as one of 

the main questions posed by the journalists in public debates was whether the 

appointment of editors in the media needs approval or merely opinion of the 

employed journalists. Article 20 of the law regulating RTV Slovenia, for example, 

stipulated that the RTV Council appoints and dismisses the editors in chief of the 

individual programs at the proposal of the program directors subject to the approval 

of employees of the department in question. The term 'approval' was later replaced 

with 'opinion'. The amendments to the RTV Slovenia Act, which were adopted after 

the controversial appointment of the director-general, introduced a compromise, so 

paragraph 6 of the amended Article 20 now stated that »if the director of the radio 

or television programs proposes to the RTV Council a candidate for the position of 

the editor-in-chief who has not received a positive opinion from the representative 

body of the program staff in the editorial office, this body has the right to propose to 

the RTV Council another candidate who has received its positive opinion. In a such a 

case, the RTV Council chooses the editor-in-chief from among the candidates 

proposed by the director of the radio or television programs and those proposed by 

the representative body of the program staff in the editorial office.« During the two 

years of debates and pressures from journalists, the legal provision thus changed 

from mandatory approval to a non-binding opinion to the above mentioned 

compromise. Frequent changes to the law regulating the functioning of a public 

service broadcaster are one source of the production and reproduction of its crisis.   

 

 17



Basic-Hrvatin, Sandra & Milosavljevic, Marko. (2001). Media Policy in 

Slovenia in the 1990’s: Regulation, Concentration and Commercialization 

of the media. Ljubljana: Peace Institute.  

 

During the 1990s the Slovene media were significantly affected by political changes. 

The events that most influenced the media world of the nineties were the 

introduction of the new media law (arguments and discussions about the media law 

in Slovenia have again become topical ten years later), the privatization of the media, 

liberalization of the print media market and superficial regulation of the broadcasting 

market, media monopolization and commercialization. These events are the subject 

of the analysis of this essay.  

The authors argue that the fundamental question posed over the last decade 

remains unchanged and, more importantly, unanswered. This question is: What kind 

of the media policy does the state actually support? In the nineties Slovenian media 

field has been largely affected by political and economic changes, both inseparately 

connected.    

 

Smole, Joze. (1994). A Story of a Communist Journalist. Ljubljana: 

Enotnost. 

 

In an introduction of this book, Joze Smole describes himself as a young communist, 

who found himself in exacting area of a journalistic work. »I am not ashamed of my 

work. On the contrary, I am proud of it. I am aware I have made many mistakes. In 

the area of political decisions and activities. But I … have contributed a small piece in 

the building of the new society, which should not exploit people, but enforce new 

international relationships, which should be based on fully equality of all states, big 

and small, rich and poor. This historical project was not realized, but this is not the 

reason why we should be ashamed for taking part in it. Each political movement has 

different currents and each political party has different wings. In the League of  

Communists of Slovenia, I was never a part of any dogmatic wing, but I belonged to 

free and critical democratic wing,« he writes. And adds that a final thought of the 

League of Communists of Yugoslavia programme, which was adopted on the 7th 

 18



congress in Ljubljana in 1958, was the closest to him: »Nothing of the achieved is 

not that holy that could not be replaced by more progressive, more free and more 

humane…«  

 

Veronik, Sasa. (2004). Journalism Between Knifes and Forks. Ljubljana: 

Mladinska knjiga.  

 

In this book Sasa Veronik describes his rich professional career of a journalist and 

editor. He worked for several Slovene media houses, and for a short period he was 

also a chief-spokesman of Andrej Bajuk 6 months government (in 2000). Here are 

some of his quotations, which best describe author's opinion regarding Slovene 

journalism and its editorial policies: 

 

-In November 1986, Delo published an extended article about a session of the 

Socialist Association of Working People. The authors of this article, Janja Klasinc and 

Marko Jensterle, wrote: »on today's meeting in the publishing house Delo, the 

presidency of the Socialist Association of Working People...«. This sentence nicely 

reflects that political establishment and daily press were one and the same thing in 

those days. In a boldface of this article it was clearly stated that chief-editor of 

cultural-entertainment programme on Radio Ljubljana became Aleksander (Sasa) 

Veronik. (page 56) 

 

-Former morning programme was – with one word – terrible. Sleepy voices of sleepy 

speakers announced exact time every five minutes. No matter what kind of music 

there was on the radio – sweet-sounding Slovene national songs performed by 

Slovene octets or partisan marches – they cut into the listeners ears with: »It is 

precisely  quarter past five…« This was followed by news, which was a translation of 

the only Yugoslav press agency called Tanjug. The news was a kind of the League of 

Communists appeal and you could listen to them each hour. Of course, there was 

also weather forecast. This was mainly everything. Stane Urek practiced gymnastics 

on a radio, and a programme for children was each day – on sundays and holidays 

also – at 6.50. My editorship started in 1979. Partisan marches between half past 

 19



four and five in the morning were slowly abolished. When Tito died, everything went 

faster. It is true – a few months after his death people were walking around with 

long faces, but you could feel that things will never be the same again. (page 76, 77) 

 

-In three years we developed a programme, which was comparable with other 

European countries. This was between 1979 and 1982. (page 81) 

 

-At that time (in 1991) something happened, which had very unpleasant 

consequences for me. Almost fatal. Radio Slovenia for the first time in its history 

elected democratic directors. At least I thought so. These were France Vurnik and 

Francek Rudolf. I wrote Vurnik about possible modernization of radio programme and 

about suggestions from Germany. But like all non-Party people, he was pervaded 

with real nationalism. I still have a feeling that it was precisely the non-Party people 

– very successful in Slovene radio-television system - who were the most eager 

defenders of the system. Well, they had to be, at least outdoors, because they were 

known as 'not-our' people. (page 123) 

 

-When I wanted to meet people, who stood behind the newspaper 

(Slovenec/Slovenian), I was a witness of the following scene: Telephone. General 

secretary Hilda Tovsak. On the other side Vinko Zalar, editor of Slovenec. Rot was 

not there for a long time. Subject of discussion: what to put on the first page of 

tomorrow’s newspaper. I was horrified. I did not say anything. This was a classical 

case of political interference into the freedom of the press. It was precisely what it 

should have happened, and Reissmueller explicitly told me that. (page 138) 

 

-Journalistic reports on Slovene television were made similarly like houses are. With 

one difference – that their constructions started on the roof and not on the ground. 

The whole procedure was also interesting from sociological and political manipulation 

point of view. It all started on editors meeting. When a question about new thoughts 

and ideas was raised, everybody was quiet. Including editors. When half-beginners 

came back from their shooting, they wrote a text and then went to the basement, 

where they recorded it on a tape. The structure of their texts was very similar to the 

 20



texts, published in newspapers. Technicians later pasted journalists’ text to the 

picture. And the consequence? People who watched television, many times did not 

know and understand what they are watching. Text was telling one thing, but the 

picture was telling another. Television screen was full of old people. You could guess 

that the picture was taken somewhere in the centre of Ljubljana. And the voice on 

the television was telling something about law changes in pension and social system 

(page 150). 

 

-Morning programme was removed from daily meetings of people on responsible 

positions. When I am looking back, I can not get rid of impression that transition in 

Slovenia put on the top decisions of people, who could never lead so complex and 

complicated institution like Slovene Radio and Television. This institution was – more 

unknowingly than systematically – destroyed, until it was blown away by its own 

party. This happened in 2001 and 2002. (page 152) 

 

-Home correspondents were special jewels. They practically did not do anything; yet 

they were incited by local lobbies to stimulate 'a state must help' principle. Class logic 

was far away from educating audience to do something on their own. (page 172) 

 

-Slovene journalism is without any critical distance. It is also corruptive. Its morality 

is under threshold that could still be tolerated. (page 175) 

 

-Well – the system works like this: political centre makes up a certain event or issue 

that should be placed into the public. Then it sends official invitation to different 

media. The editors distribute these invitations to young and nice female-journalists, 

who hardly know something about the background and content of the event they are 

going to report about. Then the journalists – together with film shooters – run on the 

place of the event and put the microphone under someone's nose. This person gives 

a short statement about the subject, the journalist adds a few obligatory phrases and 

– that is it. And all the people watch TV news at 7.30 p.m. But the interesting point 

is that the form and content of the news is usually different from what it was agreed 

uponin the morning on editorial meeting. Despite the fact that nothing unusual, 

 21



tragically or very serious happened during the day. And all the people believe that 20 

minutes of TV news actually reflect what happened in the state and in the world. 

(page 184) 

 

-Foreign correspondents are tie between their homeland and host-country. Their 

reports many times reflect economic and political relationship between both 

countries. The whole policy, actually. This is of special importance in European 

Union. If we analyze Slovene foreign correspondents and their work, we can easily 

get a feeling that they are in continuous conflict with the country, they are reporting 

from. (page 303) 

 

  

2. STUDENTS' DIPLOMAS 

 

Cepin, Maja. (1999). Marketing Local Newspaper. Ljubljana: Faculty of 

Social Sciences. 

 

Author presents different marketing strategies that could serve as an introduction 

and existence of a local newspaper. On the other hand, she also describes the 

problems connected with unprofessional marketing of local newspapers. Sometimes 

newspaper companies employ the utmost kind of acquisition and preservation of 

their advertisers and decide to accommodate their editorial policy to the advertisers 

needs. This is, of course, a great danger for journalistic autonomy and journalistic 

responsibility for the public needs. Vidic (1996:27), for instance, believes that 

inclination to financial success could create new working places and raise the quality, 

but it also presents a great danger as the interests of society could become 

subordinated to the commercial interests. Splichal (1992:478) assumes that 

subordination to the maximisation of the profit threatens autonomy of journalists and 

media the most, while Poler (1996:112) explains market orientation of modern media 

by a demand to achieve a well-being of organisation.  

 

 22



Author of this text also mentions big pressures and tensions on journalists, who are 

forced to adopt certain contents to satisfy advertisers’ demands. This problem is 

even more present at the local newspapers, which are – at least in Slovenia – mostly 

dependent from one or few strong local companies. For that reason local media 

usually do not publish information which is in contrast with advertisers interests. In 

last years, the value of local market of advertisers and readers was largely 

recognized by national newspapers. National newspapers have accommodated their 

selves to local markets: This is the reason why we can, for instance buy Veèer for 

Koroska or Veèer for Ljubljana. These editions put more emphasis to different 

regions. Delo has decided for similar strategy in last years.  

 

Eory, Silva. (1988). Ljudska Pravica and Its Contribution to Joining 

Peasant Masses into Communist Movement. Ljubljana: Faculty for 

Sociology, Political Sciences and Journalism. 

 

As the first half-legal and legal newspaper of the Communist Party, Ljudska pravica 

was created for wide public masses. It meant a break of old Yugoslavia forces, which 

suffocated Labour Movement. Ljudska pravica connected its readers with criticism of 

social situation and with fighting capture for the rights of working people in Slovenia. 

Many of those critiques were written by average Slovene people, mostly workers and 

farmers, as Ljudska pravica widely opened its door to them. Readers were also 

attracted by simple people's language and natural – not scientific or distorted – way 

of writing.  

 

Communist Party intended Ljudska pravica mostly for farmers and their inclusion into 

Communist movement. But Ljudska pravica was not only warming welcomed by 

farmers, but also by other exploited social classes. Ljudska pravica became 

announcer of huge masses. It was published in a time of deep economic, political 

and social crisis, which forced people to critique of present situation and regime. In 

its reach to resolve such situation, Ljudska pravica - and therefore also Communist 

Party – got important respect. There was another contribution of Ljudska pravica 

 23



that needs to be emphasized: with its breadth and messages, which served as 

propaganda for establishing the Slovene Peoples Front and with its anti-fascism 

orientation Ljudska pravica was a preparation for the Slovene Liberation Front. 

 

A review of Ljudska pravica’s publishment: in 1939 there were some attempts to re-

establish Ljudska pravica in Zagreb (under the name Nova Ljudska Pravica/New 

People’s justice), but there was just one edition published. Preparations for 

establishment of this newspaper were Edvard Kardelj's work, Rado Irsic was signed 

as publisher and a chief editor was Maks Durjava. In 1941 there were three editions 

of Ljudska pravica published. Their subtitle was 'A newspaper of workers and 

farmers' and their guideline was 'For bread, peace and freedom'. Those editions were 

edited by Miha Marinko and Tone Tomsic, and published by illegal party printing-

house in Sadinja vas near Podlipoglav in Dolenjska region. During the occupation of 

enemies, Ljudska pravica was published between 15.1.1943 and 6.3.1945: at the 

beginning as weekly, and later two times per month. Despite technical problems it 

was published regularly. It was edited by Boris Ziherl, C. Logar, Vlado Krivic, Vida 

Tomsic, dr. Ales Bebler and Lidija Sentjurc. After the end of war, in 1951, it was 

published as a daily and later as a weekly. Its chief editors were Ivan Bratko, Dusan 

Bole, Vlado Vodopivec and Tomo Brejc. In 1955 it was margined with Borba and it 

was published as a Slovenian version of this newspaper. Editor-in-chief in that time 

was Ivan Sinkovec. Publishment of Ljudska pravica stopped on 29th April 1959, when 

this newspaper joined Slovenski porocevalec. The result of this was now daily Delo, a 

newspaper of Socialist Association of Working People in Slovenia.  

 

Gorse, Mojca. (2000). Newspaper 'Delo' in Place and Time. Ljubljana:  

Faculty for Social Sciences. 

 

This diploma is divided into two parts. The subject of research in the first part is 

Slovene national daily 'Delo' (and its forerunners – Trzasko Delo, Slovenski 

porocevalec and Ljudska pravica) defined as a mass print media, while the second 

part refers to five different time periods (1920-1940, 1940-1945, 1945-1959, 1959-

 24



1990, 1990-2000), to which the author gives a special attention with regard to 

historical events, programme directions and a role of specific newspapers and 

magazines in each investigated period, as much as to newspapers circulations, 

editorial policies and differentiation of readers. 

 

According to the author, Delo has grown from a small party leaflet into a mass media 

with a great influence on shaping of Slovene public opinion. Importantly, it has also 

adapted changes in time and place. Delo has therefore survived a transformation 

from illegal and half-illegal period of its publishment during both World Wars into 

partisan press and later – after the second World War - into a mass Marxist press 

and through a central paper of former Socialist Association of Working People into 

the largest Slovenian national daily. Today, Delo has no real competition among 

Slovene quality national dailies, and the public – after Slovene independence and 

transformation of political system – still recognizes it as a main Slovene national 

daily. Despite centralization and monopolisation of Slovene print media, Delo has 

succeeded to remain its basic characteristics from the 1960's unchanged. These 

characteristics could be described as a kind of Delo 'trade mark'. Delo is known as 

the main Slovene newspaper with almost unchanged structure of readers and 

circulation, although it has successfully adopted its programme guidelines to past 

social situation. With its continuity, and by assuring its presence in Slovenia it had 

(and still has) an important influence in formulating of Slovene public and Slovene 

public opinion.   

 

Author's conclusions regarding editorial policies of Delo could be summarized as 

follows: 

 

Delo in a period 1945-1959: in this period, editors were employed and removed by 

the Communist Party (and its later successsor, the League of Communists), which 

thoroughly kept sharp inspection of newspaper content. Informing newspapers and 

organization of correspondents was a Slovene Liberation Front committees' job. Not 

surprisingly, texts written by the highest party leaders created political-theoretical 

 25



essence of newspapers. »Editors did not really write a lot. But they did publish many 

speeches of political activists. There were almost any professional journalists. 

Journalists actually became partisan propagandists and former warriors.« According 

to Lev Modic, »collaborators of Ljudska pravica were almost entirely partisan 

journalists, while Slovenski porocevalec also employed older journalists. In 

comparison with today, newspapers had small working collectives. In post-war 

redaction of Porocevalec, there were approximately 30 people employed, including 

correspondents. Development of journalism was many times impeded by Communist 

Party itself, as it moved editors and journalists to another posts. Pravica was a kind 

of reservoir for cadre – but sometimes, it was also a kind of garbage dump. 

 

Delo in period 1959-1990: At the beginning, former editors of Ljudska pravica got 

majority and the most important editorial positions in Delo. Until the end of 1980's 

chief editors of Delo were named by the Presidency and the Executive committee of 

the Socialist Association of Working People. How strong was a connection between 

the League of Communists of Slovenia and Delo is shown in the information about 

Delo's editors and their functions in the League of Communists of Slovenia. For 

instance: Rudi Janhuba was a member of the Central Committee of the League of 

Communists of Slovenia and a member of Executive Committee of the Socialist 

Association of Working People in Slovenia; Janez Vipotnik was the president of the 

Socialist Association of Working People; Joze Smole was a member of the League of 

Communists of Slovenia, president of the Socialist Association of Working People, 

and also the Head of the Yugoslav President’s Cabinet. 

 

Political leaders regularly supervised the content of a newspaper, which was directly 

subordinated to the League of Communists and to directions of its policy. Janez 

Vipotnik once said: »As an editor-in-chief I had practically daily connections with 

Slovene leaders, who helped newspaper's reputation with their well-intentioned 

critiques, advices, help, but also cooperation and writing… Slavko Fras who described 

Mitja Gorjup as …«a person, who made enormous contribution when raising the 

profession of self-management journalist« is perhaps the best illustration how editors 

(and society) understood the role of journalism at that time. Gorjup actually 

 26



postulated a principle that being a journalist is not a job, but political and individual 

determination… 

 

Delo in period between 1990 and 2000: 1990s brought radical changes also on this 

area. By that time chief-editors of Delo were named by Socialist Association of 

Working People, but naming Tit Dobersek for editor-in-chief and responsible editor 

means an important break of such practice. Political changes and transformation of 

power forces also brought internal clash between editorial and journalistic lines in 

Delo. At the beginning of 1990s some of the most influential journalists and editors 

(Bozo Kovaè, Joze Vilfand, Vlado Slamberger, Janez Korosec, Mile Setinc…) were 

eliminated. The whole thing ended with departure of a group of journalists, who later 

established right-oriented political weekly Mag.  

 

Jere, Nina. (2003). Slovene Newspapers in Place and Time – 'Pionirski List' 

in 1948 and 'Pil' in 2001. Ljubljana: Faculty for Social Sciences. 

 

The author describes historical background in development of youth newspapers in 

Slovenia, but also Yugoslavian youth policy from the end of Second World War until 

the break of millennium. There is also a comparison of values, present in Pionirski list 

in 1948 on the one hand, and in Pil in 2001 on another. The author concludes that 

mass media for children and youngsters are for surely the most wanted target of all, 

who seek to influence the audience of mass media. Everybody who wants to have 

power in society needs to raise, shape and educate audience by his/her own taste. 

This goal can be best achieved in youth, when individuals do not yet have a capacity 

of critical reception and evaluation of media contents. On the other hand we should 

not neglect the fact that one of the main goals of children and youth media is to 

educate them for successful life in specific social system. Pionirski list and Pil were 

therefore very appropriate arena for comparison of values, which were mediated in 

youth magazines in different social systems.    

 

Values, pursued in Pionirski list soon after the end of the Second World War, got its 

modern echo in Pil. Taking care for a well-being of community was withdrawn by 

 27



individualism, taking care of yourself and of your own life. An individual was suddenly 

no longer a member of community, but its own project. If Pionirski list encouraged 

youngsters to work for the well-being of a state, Pil emphasized importance of 

creating individual way in your own life. If a system of beehive was a crucial for 

functioning of the state in socialism, capitalism appreciated only those individuals, 

who were able to find their own way to success. 'All different – all equal' was a 

guideline at the end of 20th century, not only promoting tolerance, but also 

presenting life guidance for youngsters. Equality is 'in', difference is 'out'. But there is 

still equality in terms of equal rights. Tolerance to different and marginalized is main 

value, promoted in Pil, meaning the extension of brotherhood value. In socialism, all 

people were equal brothers, connected with the same socially-political system. In 

capitalism, love between people does not exist anymore, but the tolerating ('others' 

and 'different') remains.  

 

According to Nina Jere, a love for native country also went through transformation. 

From benevolent and caring mother, demanding unconditional love native country 

became individual geographic place, where we live. Country is no longer caring 

guardian, but alienated apparatus. Country is no longer native country; it is just a 

totality of interesting, unique, lovely, geographical, historical and ethnographical 

characteristics on one hand, and bureaucratic apparatus on the other. The only 

characteristic, which could eventually attract youngsters, is that we can trade native 

country and try to sell it, and that we take care for its image. National pride is 

therefore contracted on successful sportsmen. Image of Slovenia is contracted on 

idyllic alpine country with good sportsmen. 

 

Both Pionirski list and Pil faithfully reflect the effort of its era to educate individual, 

who will serve high (ideal) standards of the society.  Pionirski list wants to educate 

ideal pioneer, who will do everything for his/her native country, will give priorities to 

the needs of community, and will love other people everywhere on the Earth as 

his/her own brothers. On the contrary, Pil wants to educate ideal modern person, 

who will be able to create his/her own way, who will be a real consumer, will 'live 

 28



and let live', and will not be bind on native country, but will rather be a citizen of the 

World.  

 

Korosec, Igor. (2004). Slovene Newspapers in Place and Time: Motorist 

Magazines and Politics. Ljubljana: Faculty for Social Sciences. 

 

The author investigates how motorist press reflected basic characteristics and 

changes in different periods of time. He builds on hypothesis that international 

economic and political relations in Kingdom of Slovenes, Croats and Serbs, in 

Socialist federative republic of Yugoslavia and in independent Slovenia importantly 

influenced motorist magazines. 

 

In 1928, for instance, motorist magazines reported on American, French and English 

cars, but with the rise of Germany a few years latter inclination toward German cars 

is more than obvious. In a post-war Yugoslavia, around 1960, motorist magazine 

Avto moto reflects certain economic and political influence, as articles with political 

and economic modulation have important presence. Self-sufficiency of Yugoslavia 

and new domestic acquisitions are also very present on magazines pages. However, 

motorist magazines also published many speeches of President Tito and other 

important authorities, therefore showing support to different social and economic 

guidelines of policy at that time.  

 

Between 1980 and 1991 motorist magazine Avto magazin published articles about 

economy and partly about motorist industry policy in each magazine. However, there 

was almost any pressure or influence from economic or political area on magazine's 

work. In contract to other similar magazines, Avto magazin was particularly oriented 

toward informative presentation of cars in 2002. This means that its aim was to 

inform the public about novelties on motor market.  

 

 29



Lapajne, Maja. (2003). Political Control of News and Influencing Citizens 

Attention. Ljubljana: Faculty for Social Sciences. 

 

When considering how the presence of media in political communication influences 

the quality of political information, it is necessary to search for the differences in a 

quality of political information when media are present or non-present in a political 

communication process. However, it is also necessary to define, what kind of political 

information could be described as quality, the author says. And because mediating 

democracy is the only possible democracy in modernity, this means that media need 

to be included in a process of political communication as a third political actor. But 

the media did not only take a role of mediator, but want to be active and 

independent actor in political communication. Journalists’ wishes for inspection under 

political news many times lead them to create such products, which maintain 

journalists’ inspection, but also emphasize their status of political communication 

control.   

 

Lesjak-Jakomin, Alenka. (1998). Business-Financial Press in Slovenia. 

Ljubljana: Faculty for Social Sciences. 

 

The fundamental thesis made by author of this work is that business-financial press 

in Slovenia could have better quality and that there are only a few media, which are 

able to achieve designed business and informative-editorial concepts. Among main 

characteristics of business-financial press in Slovenia, she puts out editorial concepts 

of media and their editorial policy, a number of employees and external 

collaborators, their age and sex, distribution of thematic issues in redactions, and 

educational structure of journalists.  

 

The author also made an opinion poll among editors of business-financial press in 

Slovenia. The editors described their editorial concepts as follows: 

 

 30



-Finance is commercial project, which has to make profit by following their main 

missions. 

-Gospodarski vestnik (Economic gazette) defines its editorial concept in terms of 

objective and informative reporting about business world. 

-Manager wants to be specialist-popular magazine about management. 

-Kapital (Capital) defines its editorial concept with this sentence: »Kapital is a 

magazine for investment of money, where investment means money, stocks and 

bonds, real estate, cars and knowledge. 

-Obrtnik (Craftsman) defines its editorial concept as practical and useful. This 

magazine provides much information, which craftsmen can use in their every-day 

work – business evidences, business information, craftsmen policy and technical 

newness.  

-Podjetnik (Entrepreneur) came into this world by inspiration of its editor, who was 

at the beginning an editor of Magazine for development. He found this magazine too 

intellectual and decided to create own press media, which is more practical and 

oriented toward undertakers. 

-Profit wants to offer its readership a broad collection of themes, which do not 

necessary refer to economy in its strict sense. Profit writes, for instance, about cars, 

computers…and wants to write about different issues in their widest sense. From a 

content of this magazine, a reader needs to husk what is perspective, what is worth 

buying, what could become interesting investment and so on. 

-Slovenski delnicar (Slovenian stockholder) wants to create a magazine, which will 

open different financial issues in their widest sense, will look for answers and will be 

a kind of guide, a demystification of financial and business world.   

 

The author also ascertains that financial-business press in Slovenia has private 

ownership, where individuals prevail. The majority of money - two thirds on average 

- comes from advertisers. This presents a specific threat to independent and quality 

reporting of journalists. Redactions of business-financial press have a small number 

of employees, but they help themselves with many external collaborators. Business-

 31



financial press in Slovenia competes for its readers in more and more sharpened and 

competitive environment. Despite this fact the quality of business information is still 

on rather low level. 

 

Lunder, Sonja. (2001). Political Propaganda and Press for Youngsters. 

Ljubljana: Faculty for Social Sciences, Ljubljana. 

 

Media, especially those for children and youngsters, have many times ideological 

connotations. In this diploma, the author analyses texts with political and 

propaganda connotations in Ciciban (no adequate translation), the most popular and 

known magazine for children in Slovenia, from sociological, ideological and 

psychological point of view. She focuses on political propaganda in Ciciban in a 

period between 1974 and 1991, when important transformations in Slovenian 

political life took place. She puts a special emphasis to celebration of 25th May and 

29th November, as she foresees that the elements of political propaganda were the 

most present in these two periods. She builds on three hypothetical assumptions: 

 

-before Tito's death and soon after that the elements of national ideology were the 

most present 

-textbooks and school handbooks from that time reflect the influence of present 

ideology; this is also seen in Ciciban, where propaganda and education are almost 

inseparable connected 

-Ciciban accommodated to new political and social situation in successfully 

maintained its basic characteristics 

 

The first three yearbooks (after 1974) did not include much political propaganda. In 

this period, verbal associations, like Tito's pioneers, Tito's partisans and so on, were 

not really common. But the issues, such as love for the homeland, brotherhood and 

unity, were quite common. Political propaganda was very seen in the years before 

 32



Tito's death and soon after that. Tito's personality cult was a kind of guarantee of 

internal stability of the state and Yugoslavia's position in the world. His death 

brought several uncertainties and Ciciban content also reflected that.  Generally, it 

could be said that political propaganda in Ciciban was very present in a period 

between 1974 and 1991. Values of socialism, brotherhood, unity, equality, love for 

the homeland and symbols of ideology, like partisans and pioneers, were very much 

emphasized. A special place – highly above the others – was dedicated to Josip Broz 

– Tito. 

 

At the end of 1980's new winds revealed Ciciban. Texts with ideological connotations 

remain, but in lesser and different context. Homeland – from now on Slovenia – is 

still praised, and different, capitalistic values have prevailed in Ciciban. Ciciban 

educates individuals, community looses its meaning. It could be generally stated that 

Ciciban reflects trend in society, modern ideals of life and schemes of identification. 

If we compare Ciciban in 1974 and in 1991, we can see that political and social 

situation importantly influenced the content of media. 

 

Micic, Aleksandar. (2004). Censorship in the Press – 'Mladina' and 

Authority in the Period between 1985 until Slovenian Independence. 

Ljubljana: Faculty for Social Sciences.  

 

According to Micic, in the period between 1985 until declaration of Slovenian 

independence in 1991, there have been formal and informal pressures of authorities, 

which prevented journalists from their independent work. Micic claims that Slovene 

journalists could not work independently in this period. Moreover, the authorities 

have maintained pressure on journalists with their repression apparatus. Therefore, 

journalists had to be very carefully what and, especially, how they write. The 

author's thesis is that magazine Mladina (Youth) had to face the censorship of the 

press, but also informal pressures. Mladina was, after all, one of the few alternative 

magazines, which dared to write (and warn) about mistakes of socialist authorities. 

13 cases of censorship and prohibition of this magazine in only few years are 

 33



sufficient evidence that there has been a huge precipice between declared and actual 

freedom of the press in Slovenia.  

 

Murko, Metka. (1989), Content and Editorial Policy of Religion 

Newspapers. Ljubljana: Faculty for Sociology, Political Sciences and 

Journalism.  

 

According to Metka Murko, Slovenia does not have not even one scientific work on 

religious press. Although this kind of press has specific orientation – in its content 

and editorial policy – modern Slovene religious press is not occupied with strictly 

religious matters, but also with secular matters. Religious communities started with 

systematic construction of journalistic redactions and editorial policy. They also pay a 

lot of attention to their cadre and modernisation of graphical appearance in 

newspapers. Murko is also convinced that content and editorial policies in religious 

press are tightly linked, but editorial policy undoubtedly has a leading position in this 

interaction.     

 

Podbreznik, Slavko. (1998). Media as a Dagger. Ljubljana: Faculty for 

Social Sciences. 

 

During social crisis, media do not serve as carriers of reasoned public, but rather as a 

political stand for spectators, from which agitators of social conflict quarrel on the 

level of ideology. In extreme circumstances, this can eventually lead to physical fight 

(war, revolution). The author presents main actors in media conflict, inspired by 

Smolnikar affair (a clash between military and police secret services). This affair 

could actually be seen as a clover, where policy, mass and mass media present main 

three actors of media conflict. Mass media, known as the fourth branch of power in 

modern societies, got totally different characteristics during this affair. Mass media 

became 'media as a dagger'. In this context, 'media as a dagger' have double role: 

they confirm their own choice of the mass, which tend to take revenge of their 

 34



opponents, but on the other hand, media took legitimisation role in possible violence 

toward the enemies. 

 

Rednak, Andreja. (2004). Business Journalism in Modern Slovenian Press. 

Ljubljana: Faculty for Social Sciences.  

 

The author notes that independence of Slovenia, a transformation of economy in a 

new state, and independent economic and monetary politics in Slovenia led to 

different issues and contents in journalists’ reports. These facts were followed by 

'business of the century', privatisation of property, which used to be common to all 

citizens. This was a totally new process, about which majority of citizens (including 

journalists reporting on economy) did not know anything. Media had to face with 

their privatisation also. Journalists sold their shares not knowing that this will 

probably threaten their autonomy in the future. 

 

Rednak is convinced that Slovene journalism is in the crisis. Market has done its own 

also in media and journalism. The interests of profit are stronger from interests of 

public, although journalist should primary serve to the public. On the other hand, 

press has to compete with television and the readers, who do not really have much 

time to read, are not real allies of the press. The whole process could be compared 

with a junk food (McManus): it looks nice and tasty, but it is rather without value and 

even harmful. 

      

The author draws from three basic hypotheses:  

1. journalist reporting on business and economy, are target of many pressures;  

2. the strongest pressures come from advertisers and editors, as much as from 

the owners of media; 

3.  the quality of journalism, dealing with business and economy, is lessening.  

 

The author concludes that journalism is becoming more and more market driven, 

serving to interests of media owners, advertisers and capital, while the interests of 

readers and public are subordinated. Among different pressures, lessening autonomy 

 35



and independence of journalists, Rednak also mentions the pressures of editors. 

These are mainly time pressures, but also accommodating to demands of 

management and advertisers. Majority of interviewed journalists is, however, more 

aware of editors and readers pressures than pressures made by advertisers and 

marketing.      

 

Zist, Vesna. (2002). Slovene Newspapers in Time and Place: Social Issues 

in Dolenjski List between 1987 and 1997. Ljubljana: Faculty for Social 

Sciences. 

 

Transformation from self-managing socialist economy into market-driven economy in 

Slovenia did not change the attitude and reporting on social issues in Dolenjski list 

(Gazette of Dolenjska) between 1987 and 1997, claims Vesna Zist. She builds this 

premise on comparison and analysis of newspaper articles on this issue. She 

concludes that reporting on social issues was critical and objective in the whole 

period, and also after newspaper got private owner. Dolenjski list kept almost all of 

its rubrics and images in the period between 1987 and 1997; its content does not 

reflect changes of editorial policy either. Editorial policy did not avoid critical 

reporting about mistakes and abuses, made by carriers of public warrant holders; on 

the contrary, it particularly dedicated a lot of attention and place to social issues.  

 

    

3. ARTICLES AND DEBATES 

 

Jerovsek, Janez. (1991). I Want to be a Lighting Conductor in a Defence of 

a Free Word - General director of Slovene Radio and Television about the 

policy making and organization of electronic media. In: Nasi Razgledi (5th 

April 1991) 

 

The author of this article builds on hypothesis that politically plural relations in media 

can not be completely independent and non-party. Slovene Radio and Television, for 

 36



instance, shows dependency from 1. subscribers 2. Radio and Television Council as 

an organ of management, which is based on party and parliamentary principles 3. 

owners who have a certain influence on a work of organization or institution 4. 

political parties, which are interested for spreading their influence on public 5. 

potential investors in Slovene Radio and Television 6. different groups of pressure 

and organizations, which are typical for every modern civil society 7. economy and all 

subjects, with whom Slovene Radio and Television communicates on the business 

area. According to Jerovsek, it is precisely this plural dependence that makes 

professional autonomy possible. On the other hand, this also results in greater 

freedom of Slovene Radio and Television. This freedom is much bigger from the 

times when Slovene Radio and Television was dependent from just one, absolutely 

dominant subject in society.      

 

Jerovsek also talks about possibilities of independent editorial policy on Slovene 

Radio and Television: »It is precisely plural dependency, which makes possible and 

dictates independent programme and editorial policy of Slovene Radio and 

Television. Such policy does not serve any political party, but it can be in accordance 

with policy and values system of certain political parties, at least to some extent. This 

means that political-structural position of Slovene Radio and Television does not 

force this institution to be a party media.« And continues: »I can not imagine any 

media, which would want to have quality, professionalism and certain influence on 

different stratums of social activities, without having elaborated programme and 

editorial policy. Editorial policy has to build on certain premises, constants and value 

orientations, which are sophisticated and dedicated on present situation in Slovenia. 

Such premises and value orientations include considering: whether Slovene Radio 

and Television should be oppositional or positional media or whether it should take 

one or another orientation in different cases. According to Jerovsek, this means that 

in its editorial policy Slovene Radio and Television should decide, whether it is going 

to act toward political destabilization, and reconsider, whether such destabilization 

could provide bigger economic, social and political harm than expected benefits are. 

 

 37



Jerovsek also expresses opinion that editorial policy of newspapers, such as 

Allgemeine Zeitung or Die Zeit, is worth every imitation, because the orientation and 

content of those newspapers are close to government's orientation. On the other 

hand, those two newspapers also influence government's opinions and policy, 

although they keep a certain critical distance toward the government. »That does not 

mean that editorial policy of Slovene Radio and Television should be strictly 

influenced by Slovene government and its policy. On the contrary, Slovene Radio and 

Television should influence government through highly professional programme. It 

can be concluded that in present situation Slovene Radio and Television should not 

have editorial orientation, which would destabilize hardly re-established pluralistic 

political system,« Jerovsek said. 

 

According to him, editorial policy should be based on premise that Slovenia – with 

independency, developed economy, vigorous private structure and initiative, of 

course – could reach Austria development in five to seven years. To achieve this 

goal, media need to have an important role in stimulation of undertaking. »We need 

to resist a syndrome of 'red director', which was partly produced media in those 

political forces, which wanted to freeze mobility of leading positions in society. If we 

want to stimulate undertaking, editorial policy must come on liberal position, where 

the main value belongs to individual, and not to collectivism. An individual must 

become responsible for him/her self. But we should not loose way into conservative 

liberalism, known as 'Thatcherism', which claims that each individual is responsible 

for own poverty and unpleasant situation. However, we will overthrow socialist value 

orientation, according to which the state should provide work for every citizen and 

his/her social security. We will support social democratic state of welfare, but also 

point out that present situation does not provide enough economic possibilities to 

make state welfare possible.« 

 

For that reason, »editorial orientation will gradually try to devaluate socialist vales of 

egalitarism and all those values, which negatively influenced on discipline, dedication 

to work, identification with working organization, and extreme comprehension that 

 38



we go to work because of money and social security, but not to give certain working 

equivalent for all that. To conclude: strong editorial orientation should be dedicated 

to the problems in economy, to the problems of management and undertaking, and 

to cultural orientation, which is strongly connected with successful work and 

successful economy.« 

 

Leskovic, Alenka; Podobnik, Branko & Setinc, Mile. (1987). Pressures on 

Freedom and Against It. In: Delo, vol. 29, n. 224, 1987, pp. 20-21. 

 

The subject of this article refers to the one of the most important reasons for low 

level of constitutionality and legitimacy in Slovenia. According to the authors of this 

article, pressures on press, judicature and on other state organs and institutions are 

responsible for such situation. The authors of the text questioned different types of 

pressures by inviting many people to this group-interview. They discussed the topic 

with Mitja Deisinger, deputy of republic district attorney, Tit Dobersek, chief editor of 

Delo, Alenka Jelenc-Puklavec, deputy of Slovene Supreme Court president, Manca 

Kosir, a researcher of journalism at the Faculty for Sociology, Political Sciences and 

Journalism, Matevz Krivic, a teacher at the Higher administration school, Mitja 

Mersol, an editor of Delo's edition Sobotna priloga (Delo on Saturday), Mojmir Ocvirk, 

a member of the presidency of the Slovene Socialist Youth Association, Slobodan 

Rakocevic, a member of the Executive Committee of the Socialist Association of 

Working People, and Lenart Setinc, executive secretary of the Central Committee of 

the League of Communists of Slovenia.      

  

Many participants in this interview pointed out an examination of not yet published 

texts. Mojmir Ocvirk told: »Political reality, which I understand as a sphere of political 

institutions and other places of social decision-making, does not show its power of 

sanctioning the pressures, at least not directly (by confiscation of newspaper, by 

instance). Secondary faces of pressures are much more seen. Political judgement 

about one editorial's decision damage is stated by carrying texts from the printing-

 39



houses, before the text is published. Political pressure is then directed toward 

editors: they need to be convinced that certain text could harm international 

relations in the country – although this text could actually contribute to clarification 

of certain problems. For that reason, journalistic realm and perception of the world is 

abolished. 

 

This group-interview also touched other important issues, like democratic 

appointment and removal of editors. Rakocevic pointed out that Social Association of 

Working People always paid attention to journalistic redactions opinion. Lenart Setinc 

thought that ten violent removals of editors among 800 newspapers in Slovenia at 

that time could not be described as a mass event. Manca Kosir had different 

experiences: Nova revija (New Journal) magazine proposed Ivan Urbancic for editor-

in-chief twice, but this proposition was rejected without any arguments. Rupel and 

Grafenauer were removed without any explanation also, and the editor of Teleks 

(Telex) magazine Jure Apih too – without knowing what he actually did wrong. 

 

Lorenci, Janko. (1996). Nova Revija: We Do Not Want To Be Opposition 

Nor Apology. In: Teleks, vol.42, n. 28, 1996, pp.24-27. 

 

Lorenci made an interview with Niko Grafenauer, chief editor, and Dimitrij Rupel, 

responsible editor of Nova revija. They both stressed that this magazine came into 

the world in the moments of distress, but now the situation is better and better. 

Despite the fact that the political public is still rather sceptic regarding the magazine. 

According Grafenauer and Rupel, statement that Nova revija is publicized by 

exclusive closed group, arise from totalitaristic point of view, from position always 

seeking for enemy. Collaborators of Nova revija magazine look upon fundamental 

definitions - democratisation of society, for instance – the same, but they are 

internally differentiated. After all, is it also a politics that is differentiated itself. 

Grafenauer also emphasized that politics was at the beginning afraid of too 

politicised magazine. This is the reason why they wanted to tighten the magazine 

 40



exclusively to literary monthly. »In principle, we were refusing that, because 

literature and publicists are obviously connected with all other environments, which 

belong to the world of culture, including economy and politics. The concept of a 

magazine is therefore based on culture in its widest sense. This has probably positive 

effects on daily politics,« concluded Grafenauer.   

 

Markic, Bostjan. (1991). Editor's Message. In: Teorija and praksa, v. 28, n. 

1-2, pp. 3-10 (January 1991). 

 

The editor of Teorija and praksa (Theory and practice) Bostjan Markic presents main 

programme guidelines for this magazine in 1991. In 28 years, since this magazine 

was published for the first time, many things happened on Faculty for Sociology, 

Political Sciences and Journalism, which publishes the magazine. These events also 

influenced editorial policy of the magazine and changes of editorial boards with their 

chief and responsible editors. »The magazine went through different phases of 

development. It could be argues that it lost 'specific political orientation' in last years, 

which can be seen in its content and openness of its editorial policy. Therefore, 

Teorija in praksa magazine lost its characteristics of 'political magazine' and a voice 

from the past is less present nowadays. 

 

According to Markic, Teorija and praksa editors are perfectly aware of competition on 

Slovene press area. »Our consciousness that we exist in pluralistic environment, is 

healthy and educational for editors. It is also good for the readers of this magazine. 

In 1991 we want to act intellectually and autonomous. A high level of Teorija in 

praksa editorial autonomy will, of course, demand a higher degree of scientific and 

publicist responsibility. In this manner, a new environment is opening to our 

magazine; it will be filled with higher theoretical solidness of debates and scientific 

articles on one hand, and with analytical discussion of social practice on another. In 

1991, magazines – including Teorija in praksa, will be faced with sharpened 

competition for their readers and subscribers with all financial and economic 

 41



implications. Teorija in praksa has a circulation of approximately 3200 editions and 

the efforts of our redaction will be directed toward such circulation in the future. 

 

Splichal, Slavko. (1971). Where Do Suspicions and Doubts Come From? In: 

Teorija in praksa, vol. 8, n. 8-9, pp.1297-1298. 

 

On three different cases, Splichal tries to proof that mass media have not yet 

renounced 'benefits' (political, of course), arising from transmission situation. He 

points out that all information (including some of the most important) does not pass 

selection successfully, as Socialist and Federative Republic of Yugoslavia is far away 

from 'communication totality'. »We can also get half-real and not objective 

information, which can not be stored in a clear frame, on a common denominator, 

and this is the main reason why we can not create the whole picture about events, 

which are – many times, if not regularly – a product of long-term development and a 

battle of contrasts«. Splichal also emphasizes that information many times encourage 

individuals to social-intensive direction, which forces 'black' or 'white' interpretation 

with explaining dimensions of black or white colour. Such reporting is socially 

harmful; but the question is, of course, if there is anybody (and who is) interested 

for such presentation of information. Writing itself does not provide the answer on 

this question. But we can ascertain something else: what are the reasons for one-

sided reporting on international relations. A very good illustration for such argument 

is writing about relations between Soviet Union and Yugoslavia«.  

 

According to Splichal one possible reason lies in Soviet external policy (its policy 

toward Yugoslavia), which actually builds on such principles and demands from 

Yugoslavia something that will never be acceptable for the state. 'Points de filtrate' 

for such demands and for information about them are convinced, that they could 

launch more damage than profits therefore stimulation public to sharp reaction. Such 

reaction could eventually make relations between both socialist states even worse. 

This is the reason why they do not want to stress public opinion, and they hold it 

 42



back at the 'potentional level'. In this case, media serve as extended arm of external 

policy interests'. Second possible reason is that information selectors in mass media 

denounce possibilities for better informing about relations between the states 

because of very simple reason – they do not wish to risk, although this would, in last 

instance, provide possibilities for free selection. 

 

Splichal concludes that the public remains to be uninformed through mass media in 

their homelands. He also demands to tell the public what is the truth and what is 

not. »What bother Soviets and what bothers us. If we do not know that, we do not 

want to know that or we are not suppose to know that, then it is better that we shut 

up. There will be less excitement in mass media audiences in such circumstances… 

There will be less non-objective and exaggerated thoughts, suspicions and doubts.«        

 

Splichal, Slavko. (2000). From a Swan's Story to Intellectual Who Needs to 

Find a Sense in It. In: Delo, vol. 42, n. 157, pp.7 (8th July 2000). 

 

Splichal problematizes one Slovene intellectual's state claiming that »the government 

has the right, not just duty, to intervene into the competences of media and to take 

care for bigger professionalism of their editors and journalists. If there is no other 

way, government also has the right to change editors and journalists. Splichal 

comments such supervisory relations in the following manner: »if (present) political 

authorities will supervise 'professionalism' of media, media will not criticise the 

authorities, but rather report about their work in a manner, which will please 

authorities. Let they become respectful and grateful, if our prime minister wishes so. 

Let they become professional and responsible!« So, what kind of control do media 

need? Preventive or repressive? According to cited intellectual, the answer is very 

clear: one or another, whatever satisfies the needs of authorities, concludes Splichal. 

 

He also ascertains that democratic political changes in Eastern Europe brought 

greediness for media, which can be compared with plague, which new democracies 

 43



have not yet succeeded to dam up. All classical branches of power – legislative, 

executive and judicial – have limited the freedom of media, but the greatest 

contribution to that came from executive power. Splichal also thinks that journalist 

and media are partly responsible for party's desire for them. In his opinion, a story 

about 'intervention into media' includes one big paradox: post-socialist authorities – 

taking oath on market, economy and privatisation, independent from the state – 

enforce their political interests precisely by using economic means. Political levels of 

disciplinating media are, according to Splichal, no longer successful. »Times, when 

political actors' words implied terror-respect and any criticism, are no longer present. 

Defenders of such inspection in media can only lament over those times, concludes 

Splichal. 

 

Setinc. Mile. (1991). Freedom for one Lighting Conducter. Reaction on 

Janez Jerovsek openhearted explanation of what Slovene Radio and 

Television should be, »where a freedom is a system characteristic«. In: 

Nasi razgledi, n. 9, pp.255-256, (May 1991) 

 

This article is a reaction on Jerovsek explanation what kind of policy will Slovene 

Radio and Television practise in his general director mandate. Setinc marks Jerovsek 

speech as a naive-sincere explanation of political-propaganda television concept. 

According to Setinc, in such concept media are one of the most important ideological 

apparatus of a 'new' state to discipline its citizens. Setinc also emphasizes that he did 

not expect something like that from Jerovsek, especially after his indignant fight for 

political control under Slovene Radio and Television, which was clumsy, but 

consistent hidden by DEMOS. Setinc also thinks that Jerovsek subjugated to his own 

theoretical thesis – that 'freedom is system characteristic', as 'freedom became 

systematic characteristic of system' with pluralistic situation in Slovenia. If freedom 

became systematic characteristic of Slovene system, than our country has - looking 

from a perspective of freedom - a plenty of it. For that reason it is completely 

irrelevant what Jerovsek is going to do with Slovene Radio and Television, concludes 

Setinc. 

 44



 

1●Greater Importance, Minor Influence. (1998) In: Delo, n.59, pp.49 (12th 

March 1998). 

 

This article puts emphasis on editorial policy of magazines publishing literary texts 

written by Slovene authors, and criteria for the publicizing those texts. Editors, who 

were interviewed for this article, think that there are many criteria relevant for 

publicising such texts, and the methods of selection could be very much different – 

but only at a glance. 

 

-Ciril Zlobec, chief editor of Sodobnost (Modernity) magazine, described his editorial 

policy in a following manner: »The magazine is not keen of style, generation, 

principle or political unity and uniformism. We do not support polemic polarisation 

either, but synthesis of different personal endeavours of the authors collaborating 

with us. Sodobnost is mainly authorial magazine, which is from the editor's point of 

view not an easy task: polarisation, opposition and denial have always been 

something fatal important, if not the most recognized characteristics of Slovene 

national character. This is not just very present in Slovene politics, but also in our 

literature. However, it could be claimed that all Slovene literary magazines have one 

common characteristic: no matter what editorial policy they pursue, they are loosing 

their former national, social and outside-literature influence. In a certain sense, they 

are becoming more specialized and less dedicated to aesthetic delight, acquaintance 

with authors and their work, and to literature in its former meaning. In other words, 

literary magazines are slowly transforming into specialised magazines for a small 

sphere of those, who are interested and qualified to follow the literature.  

 

-Vida Gorjup Posinkovic, editor-in-chief of Primorska srecanja (Primorska encounters) 

magazine, describes her editorial policy in such manner: »If I have to describe the 

                                                 
1 The article does not have a known author. 

 45



 46

magazine with a single sentence, I would say that this is a regional magazine serving 

national needs.«       

 

-Vida Mokrin Pauer, editor of literary part of Primorska srecanja, said: »Main part of a 

magazine is dedicated to the problems of Primorska region, while the literary part 

puts a little more emphasis to the authors of this area.« And: »My goal is to 

stimulate interest for the literature and raise literary tolerance, cohabitation of 

different writings and readings.« 

 

-Samo Kutos, editor-in-chief of Literatura (Literature) magazine, described his 

editorial policy with these words: »Editorial credo? One of the biggest superiorities of 

the magazine is co-existence of different personal poetics, thoughts and styles, 

without any limitation on certain authors or narrowly defined groups. 

 

-Emica Antoncic, editor-in-chief and responsible editor of Dialogi (Dialogues) 

magazine, said: »Dialogi is magazine for culture in general, but in last years we 

define ourselves as a 'magazine for culture and society'. Dialogi is, above all, a 

magazine for intellectuals, covering different arts (literature, theatre, paintings and 

music), issues regarding culture in general, and humanism and social sciences. 

 

-Mitja Cander, editor of literary part of Dialogi, said: »For the last years Dialogi has 

renovated literary edition. This edition introduces home and foreign authors, many 

times also different selections of national literatures. We do not belong to any 

literary-aesthetic, value or generation stories. Decisive is the literary quality of the 

texts. 

 

 

 


