V nadaljevanju so predstavljeni za različne načine preverjanja in ocenjevanja znanja pri geografiji. Navedeni kriteriji so splošni in veljajo za vse tematske sklope.

Če se vam ob navedenih kriterijih poraja kako vprašanje, ideja ... mi to prosim sporočite.



















KRITERIJI ZA USTNO PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA PRI GEOGRAFIJI

odlično (5)

Učenec/učenka smiselno razlaga, povezuje in pojasnjuje geografske značilnosti določenega območja. Pri tem ustrezno uporablja geografsko terminologijo, ki jo razume in zna razložiti. Izraža se v celih stavkih, slovnično ustrezno, jasno in razumljivo. Pri delu s karto in/ali drugim gradivom (tabele, tematske karte, slikovno gradivo …) je samostojen/samostojna, iz podatkov zna razbrati bistvene informacije in jih ustrezno pretvoriti v zaključke, ki jih zna utemeljiti, pri tem ne potrebuje nikakršne učiteljeve pomoči. Samostojno razlikuje med vzroki in posledicami posameznih elementov geografskega okolja.

prav dobro (4)

Učenec/učenka večinoma smiselno razlaga, povezuje in pojasnjuje geografske značilnosti določenega območja. Pri tem večinoma (90%) ustrezno uporablja geografsko terminologijo, ki jo razume, pri razlagi manjšega dela naleti na težave. Izraža se v celih stavkih, slovnično ustrezno, večinoma jasno in razumljivo. Pri delu s karto in/ali drugim gradivom je samostojen/samostojna, iz podatkov zna razbrati bistvene informacije in jih ustrezno pretvoriti v zaključke, ki jih zna utemeljiti, pri tem potrebuje učiteljevo pomoč le občasno. Samostojno razlikuje med vzroki in posledicami posameznih elementov geografskega okolja, čeprav pri razlagi le-teh ni vedno nazoren/nazorna in prepričljiv/prepričljiva.

dobro (3)

Učenec/učenka razlaga geografske značilnosti določenega območja, pri povezovanju in pojasnjevanju posameznih elementov ni samostojen/samostojna. Pri tem večinoma ustrezno uporablja geografsko terminologijo, ki je ne razume v celoti (do 2/3), pri razlagi ni suveren/suverena. Izraža se večinoma v celih stavkih, slovnično večinoma ustrezno, občasno nejasno in manj razumljivo. Pri delu s karto in/ali drugim gradivom je samostojen/samostojna, iz podatkov zna razbrati bistvene informacije, pri pretvarjanju v zaključke in utemeljevanju le-teh večkrat potrebuje učiteljevo pomoč. Samostojno zna našteti vzroke geografskih procesov, pri navajanju njihovih posledic za geografsko okolje naleti na težave. Razlaga brez učiteljeve pomoči ni nazorna in prepričljiva.

zadostno (2)

Učenec/učenka razloži le najpomembnejše geografske značilnosti določenega območja, pri povezovanju in pojasnjevanju posameznih elementov ni samostojen/samostojna. Uporaba geografske terminologije je večinoma napačna, je večinoma ne razume (le polovico), pri razlagi ni suveren/suverena. Izraža se nepovezano, ne tvori povedi, slovnično manj ustrezno, nejasno in največkrat nerazumljivo. Pri delu s karto in/ali drugim gradivom potrebuje stalno pomoč učitelja. Iz podatkov zna razbrati informacije le ob pomoči učitelja. Vzroke geografskih procesov le prepozna.

Če učenec/učenka ne dosega niti zgoraj omenjenih zahtev, je ocenjen/ocenjena z negativno oceno (1).

KRITERIJI ZA PISNO PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA PRI GEOGRAFIJI




ODSTOTEK MOŽNIH TOČK

OCENA




do 49,9

nezadostno (1)




50,0—64,9

zadostno (2)




65,0—79,9

dobro (3)




80,0—89,9

prav dobro (4)




90,0—100,0

odlično (5)








V izjemnih primerih se kriterij lahko prilagodi dosežkom učencev, vendar nikoli v njihovo škodo!







KRITERIJI ZA OCENJEVANJE REFERATOV (PLAKATOV)

odlično (5)

Učenec/učenka učinkovito in natančno izbere podatke v učbeniku, dodatni literaturi in internetu. Problem je prepričljivo in nazorno opredeljen. Pri tem pokaže veliko mero samostojnosti in iznajdljivosti. Ključne besede so izpostavljene in ustrezno pojasnjene. Podajanje je tekoče, prepričljivo, nazorno, uporabljeni so lastni primeri. Plakat je izdelan pisno in likovno učinkovito, samostojno, učenec/učenka pokaže izvirnost.

prav dobro (4)

Učenec/učenka učinkovito in natančno izbere podatke v učbeniku, dodatni literaturi in internetu, vendar ni prisotna iznajdljivost. Problem je prepričljivo in nazorno opredeljen. Pri tem ni opazna ali pa le v zelo majhni meri samostojnost in iznajdljivost. Večina ključnih besed je izpostavljenih in ustrezno pojasnjenih. Podajanje je tekoče, prepričljivo, nazorno, vendar navaja le primere iz literature. Plakat je izdelan pisno in likovno učinkovito, samostojno, izvirnosti pa ni opaziti.

dobro (3)

Učenec/učenka izbere podatke v učbeniku, podatki iz dodatne literature in interneta so uporabljeni v skromni količini. Problem je nazorno opredeljen, vendar brez samostojnosti in/ali iznajdljivosti. Ključne besede so večinoma ustrezno izpostavljene, niso pa pojasnjene. Podajanje ni stalno tekoče, opazno je zatikanje pri govoru ali branje s plakata, ni ustrezne prepričljivosti in nazornosti. Plakat je izdelan pisno in likovno ustrezno, vendar bi bil lahko nazornejši. Opazna je pomoč učitelja ali učencev ali staršev …, vendar v zelo majhni meri.

zadostno (2)

Učenec/učenka izbere podatke v učbeniku, vendar so pomanjkljivi. Za delo z dodatno literaturo ali iskanjem po internetu učenec/učenka ne pokaže zanimanja, stalno mora biti spodbujan/spodbujana s strani učitelja ali sošolcev ali staršev …. Problem je opredeljen, vendar je rešen skromno in površno, ni prepričljivosti in ustreznosti. Ključne besede so premalo izpostavljene ali pa so izpostavljene napačne. Pri podajanje se ustavlja, govor je prekinjen, opazno je branje s plakata, ni ustrezne prepričljivosti in nazornosti. Informacije niso predstavljene v celoti. Plakat je izdelan tako, da vključuje vse osnovne likovne in pisne sestavine, ni pa nazoren. V veliki meri je opazna pomoč pri izdelavi plakata.

Če niso dosežene niti zgoraj omenjene zahteve, je ocena negativna (1).

Primer ocenjevanja plakata (referata):

V skladu s kriteriji je ocena sestavljena iz treh delov:

  • vsebine plakata (referata), ki zajema vsebinsko ustreznost plakata (referata), izbor literature ter ključnih besed ter učenčevo/učenkino uporabo strokovne literature in medijev (internet),

  • izdelave plakata, ki zajema pisno in likovno učinkovitost izdelave plakata ter učenčevo/učenkino samostojnost pri tem, nazornost in prepričljivost ter uporabnost plakata,

  • predstavitve plakata (referata), ki zajema način podajanja vsebine s plakata.

Vsak od treh delov prinaša 5 (pet) možnih točk, tako da je skupni seštevek možnih točk 15. Točke se pretvorijo v oceno po naslednji tabeli:




ŠTEVILO TOČK

OCENA




0,1,2,3,4,5

nezadostno (1)




6,7,8

zadostno (2)




9,10,11

dobro (3)




12,13

prav dobro (4)




14,15

odlično (5)








KRITERIJI ZA OCENJEVANJE SKUPINSKEGA DELA

odlično (5)

Učenec/učenka si aktivno prizadeva za izvedbo naloge celotne skupine. Ideje, ki jih prispeva, so smiselne in uporabne. Svoj del naloge odlično opravi, nato pomaga tudi ostalim članom v skupini. Svojim interesom se odpove, če ugotovi, da je skupni cilj laže dosegljiv. Pri predstavitvi rezultatov je samostojen/samostojna, prepričljiv/prepričljiva, navaja lastne primere. Govori jasno, brez zatikanja, slovnično pravilno. V morebitnem pisnem izdelku je jasno viden in prepoznan njegov/njen del.

prav dobro (4)

Učenec/učenka si prizadeva za izvedbo naloge celotne skupine. Ideje, ki jih prispeva, so smiselne in uporabne. Svoj del naloge korektno opravi, ostalim pomaga le ob spodbujanju vodje skupine in/ali učitelja. Svojim interesom se le težko odpove, če ugotovi, da je skupni cilj laže dosegljiv. Pri predstavitvi rezultatov je samostojen/samostojna, prepričljiv/prepričljiva, navaja večinoma primere iz literature, lastni primeri so uporabljeni napačno. Govori jasno, brez opaznejšega zatikanja, slovnično večinoma pravilno. V morebitnem pisnem izdelku je viden in prepoznan njegov/njen del.

dobro (3)

Učenec/učenka si prizadeva za izvedbo naloge celotne skupine, čeprav se pomembnejših nalog izogiba. Ideje, ki jih prispeva, so manj smiselne in težko uporabne. Svoj del naloge korektno opravi, vendar večinoma z zamudo ali ob pomoči vodje skupine in/ali ostalih članov. Pri delu je občasno moteč za skupino in ostale učence, saj jih ovira pri opravljanju njihovega dela. Svoje mnenje večinoma zagovarja do konca in se le težko prilagaja interesom skupine. Pri predstavitvi rezultatov je nesamostojen/nesamostojna, neprepričljiv/neprepričljiva, navaja večinoma primere iz literature, lastni primeri so uporabljeni napačno, pri poročanju mu pomagajo ostali člani skupine. Govori manj jasno, opazno je zatikanje, slovnično večinoma pravilno. V morebitnem pisnem izdelku je njegov/njen del le težko viden ali pa so ga v njegovem/njenem imenu naredili ostali člani skupine.

zadostno (2)

Učenec/učenka večinoma ni pripravljen/pripravljena sodelovati pri delu v skupini. Ideje, ki jih prispeva, so nesmiselne in večinoma neuporabne. Svoj del naloge opravi pomanjkljivo, ostali člani skupine ga morajo popraviti in dopolniti. Pri delu je občasno moteč za skupino in ostale učence, saj jih ovira pri opravljanju njihovega dela. Svoje mnenje večinoma zagovarja do konca in se ne prilagaja interesom skupine. Pri predstavitvi rezultatov je nesamostojen/nesamostojna, neprepričljiv/neprepričljiva, pri poročanju mu pomagajo ostali člani skupine. Govori nejasno, večinoma se mu/ji zatika, slovnično večinoma nepravilno. V morebitnem pisnem izdelku je njegov/njen del le težko viden ali pa so ga v njegovem/njenem imenu naredili ostali člani skupine.

Če niso dosežene niti zgoraj omenjene zahteve, je ocena negativna (1).

Primer ocenjevanja skupinskega dela:

V skladu s kriteriji je ocena sestavljena iz treh delov:

  • izvajanje dela v skupini, ki zajema učenčevo/učenkino prizadevanje za izvedbo dela v skupini, kamor sodi iskanje literature, razdelitev nalog ter določitev položaja v skupini, pripravljenost učenca/učenke za izvajanje določenih nalog,

  • sodelovanje v skupini, ki zajema njegovo sodelovanje z ostalimi člani skupine ter vodjo skupine, kar vpliva na učinkovitost dela v skupini,

  • predstavitve rezultatov, ki zajema način podajanja vsebine rezultatov.

Vsak od treh delov prinaša 5 (pet) možnih točk, tako da je skupni seštevek možnih točk 15. Točke se pretvorijo v oceno po naslednji tabeli:




ŠTEVILO TOČK

OCENA




0,1,2,3,4,5

nezadostno (1)




6,7,8

zadostno (2)




9,10,11

dobro (3)




12,13

prav dobro (4)




14,15

odlično (5)













Vsi kriteriji za preverjanje in ocenjevanje znanja so izdelani na podlagi standardov znanja, predpisanih z veljavnim učnim načrtom za geografijo v osnovni šoli.






















VIP


Prejšnja stran


Začetna stran