![]() Preteklost |
|
Najstarejša
poselitev koprskega otoka sega v rimsko republikansko obdobje. Novejše
arheološke najdbe iz 3. - 1. stoletja pr. n. št. segajo v čas, ko je bila v
pisanih virih na širšem koprskem območju omenjena antična naselbina Aegida.
Proti koncu rimskega cesarstva je bila na otoku večja naselbina, v
poznoantičnem obdobju pa ena izmed postojank obrambnega sistema Claustre Alpium
Iuliarum. V času preseljevanja narodov se je romansko in poromanjeno okoliško
prebivalstvo zateklo v otoško naselje. Ko so severno Istro sredi 6. stol.
zasedli Bizantinci, so Capris dobro utrdili in ga preimenovali v Iustinopolis
(po cesarju Justinu II.). Varna otoška lega ob poteh proti Gradežu, tedaj
pomembnemu središču ob severni jadranski obali, je mestu omogočila nagel
razcvet. V 8. stol. se je v zaledje istrskih mest naseljevalo slovansko prebivalstvo,
ki se je v postopno pomaknilo do obalnih mest. Koper se je 932 povezal z
Benečani. Ti so skrbeli za varnejšo plovbo, s pogodbami pa so si počasi
podrejali mesto. Kasneje so mestu do 1208 gospodovali istrski mejni grofje in
za njimi oglejski patriarhi. Ti so Koper izbrali za sedež svojih fevdalnih
posesti v Istri in ga poimenovali Caput Histriae (glava Istre), ki so ga
kasneje poitalijanili v Capo d`Istria. V času vladavine oglejskih patriarhov se
je mesto vztrajno borilo za privilegije in obdržalo lastne statute, ki so
omejevali oglejsko oblast. Mestu so patriarhi podelili oblast nad naselji v
zaledju severne Istre. Po daljšem obdobju samostojnosti je Koper skupaj z
drugimi Istrskimi mesti 1279 prešel pod Benečane. V 15. stoletju je dobil
privilegiran položaj na gospodarskem in upravnem področju. Na prelomu iz 14. v
15. stoletje so v Kopru ustanavljali menjalnice, banke in obrtne delavnice. V
robne dele mesta se je preseljevalo čedalje več Slovencev, ki so se predvsem
ukvarjali z solinarstvom, ribištvom in kmetijstvom. V času beneške vladavine je
mesto na trgovskem področju uspešno tekmovalo z bližnjim Trstom, saj je imelo
zaradi lege na otoku in utrjenih zidov ugoden obrambni položaj. V 15.stoletju
je Koper dobil sodišče za civilne in kazenske zadeve ter nekaj drugih upravnih
funkcij za naselja v zaledju severne Istre. Turški vpadi ob koncu 15. in 16.
stoletja so bili prek Istre in Krasa usmerjeni v Beneško republiko, zato Kopra
niso ogrozili, pač pa je bilo močno opustošeno njegovo podeželsko zaledje. V
času spopadov med Benečani in Avstrijo (1915-17) je trgovina z zaledjem,
predvsem s Kranjsko, upadla. Mesto je 1630/31 prizadela kuga, med katero je
število prebivalstva zmanjšalo z 8000 na 1800. Počasi si je ob trgovini s
soljo, s prodajo olja in vina opomogla. Šele sredi 17. stoletja so ponovno
našteli 4500 prebivalcev. Pomembna gospodarska moč Kopra je trajala vse do
1719, ko sta bila Trst in Reka proglašena za svobodni pristanišči. Pomembno
pomorsko in trgovsko vlogo je Koper izgubil s propadom beneške republike (1797)
ter z dograditvijo železnice Dunaj-Trst (1857). Glavno trgovsko, pomorsko,
postopno tudi industrijsko središče avstro-ogrske monarhije je postal Trst,
Koper pa z agrarno okolico vedno bolj njegovo zaledje za oskrbo s kmetijskimi
pridelki. Meščani, predvsem Italijani, so živeli od solinarstva, ribištva in
lokalnega ladjedelništva, ljudje v okolici, pretežno Slovenci, od poljedelstva
in živinoreje. Po 1819 se je začelo dokončno rušenje mestnega obzidja, 1827 je
bil zgrajen kilometer dolg nasip s cesto od starega pristanišča do Semedele.
Otok so s kopnim povezali v 19. stoletju. Tedaj so na plitvinah okoli mesta
uredili soline, vendar so jih v 20. stoletju opustili, zemljišče izsušili in ga
namenili kmetijstvu. Po koncu 2. svetovne vojne se je v letih 1945-54 iz Kopra
izselila v Italijo večina avtohtonega prebivalstva. Po podpisu
Londonskega memoranduma 1954 je postal Koper pomembno gospodarsko in politično
središče slovenske obale, kar je povzročilo hiter razvoj. Leta 1957 so začeli
vzhodno od starega mesta graditi novo pristanišče. Poglobili so plitvo morje
Škocjanskega zatoka, izkopano gradivo so uporabili za nasipanje plitvin ob
obali. S tem so pridobili dovolj ravnih površin za pristaniške objekte. Luka se
je začela pospešeno razvijati po 1967, ko so zgradili 31 km dolg železniški
priključek Koper-Prešnica, ki je povezoval Koper s slovenskimi in
srednjeevropskim zaledjem. Velik del prometa predstavlja tranzitno blago za
srednjo Evropo. Pristanišče je usposobljeno za pretovarjanje različnih vrst
blaga za kontejnerski in RO-RO (roll on-roll off) promet, generalno blago,
razsuti tovor (žito, rude), tekočine, les in sadje. Po 1957 se je spremenila nacionalna
in socialna struktura prebivalstva, saj se je v mesto priseljevalo prebivalstvo
iz slovenskega in jugoslovanskega zaledja. Vzporedno z gospodarsko rastjo so se
razvili šolstvo, zdravstvo in kultura. Pomembno je bilo načelo dvojezičnosti in
vključevanje pripadnikov italijanske narodnosti v vse oblike javnega življenja.
Kulturne ustanove, ki preraščajo krajevni pomen, so:bogata študijska knjižnica,
Pokrajinski muzej (od1911), radijska in televizijska postaja. Poleg slovenskih
osnovnih in srednjih šol sta v mestu tudi italijanska osnovna šola in
gimnazija. Obsežen luški kompleks, novo poslovno središče in nove primestne
stanovanjske četrti (Semedela, Žusterna, Šalara) so močno spremenili podobo
mesta. Zgodovinsko mestno jedro z vrsto pomembnih kulturnih spomenikov pa je
ohranilo osnovne značilnosti srednjega veka. |
| Copyright © Valentin Novak -- All Rights Resereved |