
BONSAJ
(Članek objavljen v pratiki Mohorjeve družbe
za leto 2001)
Že
staroindijski in starokitajski sveti spisi omenjajo čas kot
najhujše možno orožje, kot
najstrašnejšega in nepremagljivega sovražnika
vsega živega v Univerzumu. Morda je prav bonsaj niša,
ki jo človeštvo išče že od
pradavnine: orožje proti času. Kajti z bonsajem se da
premagati čas, doseči iluzijo, doživeti
nesmrtnost. Na videz 100 ali 150-letno drevo, je v resnici staro
le 10 ali 15 let...
Čudovita kitajska
narava, ki prezema vsa področja kulture, in ki se je
odražala tudi v čudovitih cesarskih vrtovih; taoizem,
ki ga navdihuje Narava; iskanje nesmrtnosti; meditacija -
mešanica vsega naštetega je rodila umetnost, ki ji
pravimo bonsaj in katere zgodovinska pričevanja segajo v 2.
stoletje pred n.š. Kulturna izmenjava med Kitajsko in
Japonsko, ki je dosegla višek v 6., 7. in 8. stoletju po
n.š., je nujno vodila tudi v izvoz bonsaja s Kitajske na
japonsko otočje. Tako kot vse, so znali Japonci prevzeti in
izpopolniti tudi bonsajsko umetnost, iz za nas grotesknih oblik
se je razvil japonski bonsaj, ki v vsem, tudi najmanjših
podrobnostih, posnema odrasla drevesa v naravi. Razvili so se
oblikovni slogi in zakonitosti, tipični za
minimalistični japonski ZEN Budizem, ki jih mojstri
upoštevajo se danes.
Evropa se je z
bonsajem seznanila leta 1878 na svetovni razstavi v
Parizu.
DREVO V
POSODI
Dobeseden prevod
besede bonsaj je drevo v posodi. BON pomeni posoda, SAI je drevo.
Bonsaj je torej povsem običajno drevo, posajeno v posodo.
Prav v ničemer, razen v velikosti, se od svojih
naravnoraslih bratov ne razlikuje. Ni posebne vrste dreves, ki bi
se imenovala Bonsaj, ne obstajajo posebna semena, iz katerih bi
vzklilo majhno drevo.

Japonski in kitajski
pismenki za besedo
BON-SAI sta popolnoma enaki.
Klasični bonsaji
so bili naravnorasla drevesa, ki jih je izoblikovala že
narava sama, lovci na bonsaje so jih le poiskali in presadili v
primerne posode. Takšna drevesa so tudi dandanes še
vedno najbolj cenjena. Od druge polovice 19. stoletja naprej pa
mojstri vzgajajo tudi drevesa, ki so pridobljena na drugačne
načine: z dolgotrajno vzgojo iz semena, z
grebeničenjem, ali pa primerno sadiko poiščejo
kar v drevesnici.
Bonsaj torej tudi ni
sobni okrasek, temvec miniaturna umetnina, ki naj izraža
vzvišenost, mir, davnost in lepoto. Kot navadnemu boru ali
brezi bi bili tudi bonsaju v stanovanju šteti dnevi,
pozimi celo ure. Japonci bonsaj v stanovanje prinesejo le ob
posebnih priložnostih, pomembnih obiskih. Razstavijo ga v
posebni niši imenovani TOKONOMA in s tem počastijo
obiskovalca.

Slavni 600 - letni
kitajski brin (Juniperus sargentii)
imenovan Michishiba v razstavni nisi Taikan Bonsai
muzeja v Obuseju na Japonskem.
V začetku 70-ih
let je svoj pohod po svetu sicer začel tudi sobni bonsaj,
toda drevesca iz rastlinskih vrst prilagojenih stanovanjskim
razmeram (najbolj razširjena primerna vrsta je ficus
benjamina) ne morejo doseči navdiha neuklonljive volje,
svežine in dramatičnosti, ki jo ponujajo drevesa iz
divje narave zemljepisnih pasov z izrazitimi letnimi
časi.
KAKO
ZAČETI
Novinec v bonsajski
umetnosti ima, tako kot seveda tudi izkušeni mojstri, na
voljo več različnih načinov za začetek.
Najenostavnejši način je nakup, vendar pa je nakup
priporočljiv le v specializiranih prodajalnicah, ki pa jih
zaenkrat pri nas se ni, dobri primerki pa dosegajo tudi visoko
ceno: 500.000 SIT in več. Vse tisto, kar nam ponujajo v
cvetličarnah, veleblagovnicah in še kje, imena bonsaj
ne zasluži. Za presajanje dreves iz narave v posodo je
že potrebnih nekaj izkušenj, prav tako za
različne vrste grebeničenja, cepljenja ali vzgoje iz
potaknjencev. Vzgoja iz semena za začetek prav tako ni
priporočljiva, saj bo do takrat, ko bo drevesce potrebovalo
resnejše oblikovne posege preteklo tudi 10 let ali
več. (Če se seveda ne odločimo za
najmanjše, MAME bonsaje.) Tako je najprimernejši
odgovor na vprašanje, kako začeti, na dlani:
odpravimo se v drevesnico in tam poiščimo primerno
sadiko.
BONSAJ IZ
DREVESNICE
Vsak večji
slovenski kraj že premore bolj ali manj dobro založeno
drevesnico, v kateri bomo prav gotovo našli tudi primerno
drevesce, ki ga bomo vzgojili v lep bonsaj.
Iščemo
tudi po kotih, kjer so morda obležala pozabljena drevesca,
morda polomljena, obsojena na žalostni konec, toda se kako
primerna za naš namen. Drevesa so namreč že
prilagojena našim podnebnim razmeram in se bolj pomembno -
navajena so življenja v posodi, tako sok ob presaditvi ne bo
prehud.
Za bonsaj so primerna
drobnolistna drevesa, ki jim bomo lahko ohranjali potrebno
sorazmerje, in seveda vsi iglavci. Najprimernejše
domače vrste so: bukev, gaber in breza med listavci ter bor,
brin in tisa med iglavci.
V drevesnici
iščemo predvsem sadike s čim debelejšim
deblom, ki se izteka v splet dobro vidnih korenin. VČasih je
potrebno odgrniti tudi malce zemlje, da se te korenine
pokažejo. Gre za zelo cenjen NEBARI, korenine, ki jih je
umetno zelo tezko vzgojiti, k celostnemu vtisu pa dodajajo
pomemben člen. Če sadika ne ponuja praktično
ničesar drugega kot dober NEBARI, je vredna
nakupa.

Dober nebari je
očitno zelo pomemben
Posvetimo se tudi
razvejanosti, določimo sprednjo in zadnjo stran (bonsaj je
namreč dvodimenzionalna umetnost, podobno kot slika, tudi
bonsaj opazovalcu vedno kaže le eno lice), in mu morda v
mislih že določimo oblikovni slog.
Predno se odpravimo iz
drevesnice ne pozabimo povprašati še po potrebah in
značilnostih drevesa, ki jih upoštevamo tudi pri
vzgoji v posodi.
Drevo doma presadimo v
bonsajsko posodo. Najprej obrežemo odvečne in morda
poškodovane korenine, v novi posodi pa poskrbimo predvsem
za čimboljšo drenažo. Morda odrežemo
še vejo ali dve, kaj več pa prihranimo za prihodnjo
pomlad. Preveč posegov naenkrat bi za drevo pomenilo
prevelik šok in tega ne bi preživelo. Raje se
posvetimo opazovanju novega prijatelja, spoznajmo ga do obisti, v
dušo, in mu tako poiščimo tudi primeren slog.
Prihodnje leto ga bomo že lahko oblikovali tudi z
ožicanjem in v vsega nekaj sezonah bo postal umetnina, na
katero bomo lahko ponosni.
Prav obrezovanje
korenin in vej ter oblikovanje z ožicanjem je skrivnost
majhnosti in dolgoživosti drevesc v posodi. Nasprotno kot
pri človeku ti lepotni posegi drevo v resnici pomladijo in
tako teoretično lahko živi večno. S tem lahko
odgovorimo tudi na večno vprašanje, ali je bonsajska
vzgoja mučenje dreves. Do neke mere prav gotovo - kot je
tudi lepotna operacija mučenje ljudi. Toda po posegu je
drevo lepše in tudi v resnici mlajše, za kar se nam
oddolži s pravljično svežino in neverjetno
energijo. Mnogo večje mučenje dreves je napr. sajenje
dreves v Parizu, kjer je povprečna življenjska doba
rastline zaradi onesnaženosti le 60 let...
In če se povrnemo
čisto na začetek: morda bo komu ukvarjanje s to mirno
in poglobljeno dejavnostjo v vse bolj hitrem in prenapetem
vsakdanu tudi v resnici podaljšalo
življenje...
Tomaž Kovšca
|