|
2. ?GRAFOSKOP IN GRAFOPROJEKCIJA Zaradi visoke didaktične vrednosti, se je v
šolski praksi uveljavil tip projektorja, ki ga imenujemo GRAFOSKOP, kot eden
izmet vizualnih medijev. Z njim je mogoče projicirati povečavo risbe,
slike, diagrame ipd., s prosojnih materialov. Nanj je možno tudi pisati in
risati, usmeriti pripravo na kako točko. Grafoskop nudi neštete možnosti združitve
didaktičnih in metodičnih prednosti aplikacijske plošče, ki omogoča postopno
prikazovanje razvoja določene situacije. PREDNOSTI
GRAFOSKOPSKE PROJEKCIJE - Učitelj lahko
učence opozori na določene posebnosti na zaslonu. - Učitelj je
obrnjen proti učencem, tako je lahko v stalnem vizualnem stiku z učenci, kar mu
omogoča direktno komuniciranje, hkrati pa lahko veš čas opazuje njihove
reakcije. - Močan vir
svetlobe omogoča projekcijo tudi pri normalni dnevni svetlobi, tako si učenci
lahko beležijo posredovane informacije v zvezke. - Projicirane slike
so tudi pri majhni oddaljenosti aparata do zaslona sorazmerno velike. - Le pri
grafoskopu, na osnovno prosojnico lahko v določenem
zaporedju polagamo druge prosojnice. Tako lahko
prilagajamo učno snov razvojni stopnji in zmogljivosti učencev. - Na vgrajen zvitek
acetatne folije lahko vnaprej pripravimo prosojne slike, ki jih med učno uro
menjavamo z obračanjem mehanizma za premik valja. - Med podajanjem
nove učne snovi ali utrjevanjem lahko uporabimo grafoskop kot pisalni
projektor, sliko lahko ustvarjamo pred očmi učencev. - Učitelj lahko
poljubno uravnava hitrost podajanja učne snovi, odvisno od tempa dela učencev. - Kadar uporabljamo
pripravljene prosojnice, to prispeva k večji
racionalizaciji pouka. Tako se učitelj med učno uro lahko bolj posveti učencem,
ki potrebujejo dodatna pojasnila. 3. ŠOLSKA MEDIOTEKA, FOTOTEKA IN FILMOTEKA? Šolska medioteka; zbirka učnih pripomočkov vseh vrst (knjig,
plošč, tonskih trakov itd.); izposojevalnica za učence. Šolska fototeka; sistematično urejena zbirka fotografij. Šolska filmoteka; sistematično urejena zbirka filmov. Primer: šolska
knjižnica, le-ta je uporabnikom na voljo v vseh zvrsteh (ne/umetnostnih) in
oblikah (knjiga, priročniki, revije, diafilmi, video
kasete, fotokopija). 5.
ALGORITEM UPORABE AVDITIVNIH SOFTVER MEDIJEV Med avditivne medije uvrščamo radijske oddaje, zvočne posnetke
na gramofonskih in laserskih ploščah ter
na magnetofonskem traku. Naloga učitelja je, da organizira učinkovito
poslušanje. Osnovna zahteva je vnaprejšnje proučevanje didaktičnega gradiva.
Pripravi naj dopolnilni didaktični material, kot so modeli, karte, diapozitivi…
Eden najvažnejših faktorjev, ki določa uspeh učencev je interes učencev za
učenje. Z uporabo avditivnega softver
materiala učitelj učence pripravi na poslušanje. Tako usmeri njihovo aktivnost
na učno problematiko. Radijsko oddajo ali
zvočno reprodukcijo s plošče ali magnetofonskega traku poslušamo v razredu.
Zato je potrebna ustrezna opremljenost s tehničnimi pripomočki ter ustreznimi
instalacijskimi priključki, tako, da je hardver pri
roki tedaj, kadar ga učitelj potrebuje. Učence je treba
vzpodbujati, da sodelujejo pri oblikovanju operativnih učnih ciljev, ki jih
želimo doseči s poslušanjem oddaje… Omogočajo tudi avditivno spoznavno doživljanje. Možnosti, ki
izhajajo iz poslušanja: -
- iskanje
dodatnih informacij -
- govorne
vaje -
-
oblikovanje oddaj, v katerih sodelujejo učenci… 7. POJMI
- MONOFONIJA, STEREOFINIJA, KVADROFONIJA Monofonija (gr. monos
- sam, enojen; gr. phone -
glas) imenujemo običajen način enokanalne
reprodukcije. Zvočne informacije so posnete
z enim mikrofona in preko enega ojačevalca prenesene na eno stezo
magnetofona ali vtisnjene na eno brazdo gramofonske plošče. Monofonsko
reprodukcijo poslušamo iz enega samega vira - zvočnika ali iz več zvočnikom, ki
oddajajo enake zvočne informacije. Pri tem nimamo prostorskega vtisa, saj vsi
zvoki prihajajo iz istega vira. Stereofonija (gr. stereos
- prostoren) ali prostorsko poslušanje zvoka je predvajanje zvoka z zelo malo
popačenji. Pri stereofonskem snemanju uporabljamo dva mikrofona, in se zvočne
informacije snemajo na dveh ločenih tonskih kanalih, ki sta ločena tudi pri
reprodukciji. Vsak kanal predvaja en posnetek. Stereo
naprava za reproduciranje je sestavljena iz dveh
popolnoma enakih ojačevalnikov in pripadajočih skupin zvočnikov. Pomembno je,
da sta zvočnika ustrezno prostorsko nameščena. Tudi streofonski
posnetek se da predvajati monofonsko, saj se oba
signala združita in nastane mešanica zvokov, zato prostorski vtis izgine. Kadar
poslušamo stereofonski posnetek skozi zvočnike, imamo občutek, da prihaja zvok
z leve in desne strani, pri poslušanju skozi slušalke pa imamo občutek, da smo
sredi ustvarjalcev zvoka (orkestra). Kvadrofonija (quattour - lat. štiri) ali štirikanalni prenos zvoka, pri katerem se snema na štiri
kanale s štirimi mikrofoni, od katerih dva zapisujeta direktni zvoki izvajalca,
dva pa zapis indirektnih informacij. Zato so tudi za reproduciranje
potrebni štirje, v prostoru pravilno razvrščeni zvočniki. Pomembna je
kompatibilnost z dvokanalno stereofonijo
oz. monofonijo. Monofonske zvočne posnetke
lahko reproduciramo tako z mono,
kakor tudi s stereo in kvadro
aparaturami, vendar le monofonsko. Reprodukcijo,
posneto v kvadrotehniki, lahko poslušamo z mono, stereo ali kvadro reproducerji, pri čemer je
kvaliteta reprodukcije odvisna od avditivnega hardverja, ki ga uporabljamo. 9. UČNI
MEDIJI IN POLIFAKTORSKO RAZUMEVANJE POUKA Od nekdaj je pouk
združeval vrsto dejavnikov, ki so medsebojno povezani in pogojeni omogočali
realizacijo širše zastavljenih ciljev in aspiracij
posameznikov. Z razvojem didaktike je nastala teorija o treh t.i. dejavnikih
pouka (učitelj, učenec in učna snov), ki so vzajemno dejavni. To triado so grafično ponazarjali v obliki didaktičnega
trikotnika, v katerem so nekateri na vrh postavljali učno snov (Herbart), drugi učenca (pedocentristi)
in tretji učitelja (Rudolf Dunde). To triado
zagovarjajo mnogi didaktiki še danes. V sodobni didaktiki pa govorimo o večjem
številu dejavnikov, ki jih nekateri delijo na objektivne in subjektivne.
Poenostavljene razlage zakonitosti učnega procesa so se opustile na podlagi
spoznanj o interakcijskem značaju pouka
in interfaktorski korelaciji
pri pouku. Širša in kvalitetnejša je interakcija med učiteljem in učencem,
tem boljše so možnosti za učenčev razvoj in za učiteljevo ustvarjalnost. Pouk
doseže didaktični maksimum, ko se vsi dejavniki sinhronizirajo
do stopnje maksimalne interfaktorske korelacije. Tak pristop k dejavnikom pouka pa je omogočil
oblikovanje didaktične polifaktorske teorije. Nekateri avtorji so didaktični trikotnik
dopolnili s četrtim dejavnikom pouka – materialno osnovo. Med elemente
materialne osnove pa uvrščajo tudi učne medije, a jih obravnavajo izven
konteksta interakcij med posameznimi dejavniki. T. Prodanovič je
učne medije uvrstil v okvir učne snovi in drugega učnega gradiva in v
okvir materialne osnove. Ob klasificiranju prvin polifaktorskega
pristopa je poudaril, da dejavniki pouka nastopajo v soodnosu
in medsebojno drug drugega dopolnjujejo. V. Poljak je leta 1989 didaktični trikotnik
razširil s tehniko – izobraževalno tehnologijo na didaktični štirikotnik.
Ideja o polifaktorskem
pristopu k pouku je v našo didaktično teorijo zašla zelo pozno v primerjavi z
Evropo. 10.
BERLINSKI MODEL DEJAVNIKOV POUKA (OPIS IN SHEMA)
11.
Vprašanje prvega sklopa in 1. vprašanje drugega sklopa DOLOČITEV
IZBIRE IN UPORABA UČNIH MEDIJEV
-
učiteljeve odločitve -
metodičnih odločitvenih razlogov -
metodičnih funkcijskih elementov
UČNI CILJI: Zelo dobro, če
ustvarimo nedvoumno povezavo med učnimi cilji in določenimi ustreznimi načini
učenja Gagne → ločil je 8
oblik učenja, ki jih je ločil po določeni hierarhiji tako, da so enostavne
oblike učenja temeljni pogoj za kompleksnejše. UČNE VSEBINE: Pomembno je, katere
informacije, spodbude,… je treba posredovati in na katerih mestih v predvidenem
procesu učenja in poučevanja in v kakšni obliki, primerni celotni didaktični
situaciji. DIDAKTIČNE
MOŽNOSTI: Možnosti
posredovanja informacij, znanj, gre za ekonomičnost, realizacijo TEHNIČNE MOŽNOSTI To je povezano z
didaktičnimi možnostmi PSIHOFIZIČNE
ZNAČILNOSTI UČENCEV: To pomeni, koliko
lahko učenec sprejme. USPOSOBLJENOST
UČITELJEV: Pomembne so
ustrezne » oblike posredovanja« in » načini prezentacije«,
način odzivov na spodbude. Pomembna pa je predvsem ustrezna izbira učnega
medija, učitelj mora znati upravljati z njim. Spretnost obvladovanja medijev je
predpogoj za učinkovito delo. STALIŠČA UČITELJEV Stališča učitelji
težko spremenijo. če učitelj spremeni stališče, to pomaga učencem. Prisotna so
čustva, simpatije, antipatije. UČNE OBLIKE: Te so lahko
skupinske, frontalne, individualne, v parih UČNE METODE: Ustno razlaganje,
laboratorijsko delo, razgovor, demonstracija… Glejte sliko, ki
nam jo je dal Blažič: Model izbere učnih medijev UČNI SMOTRI -
cilji -
vsebina
IZBIRA UPORABA- makro, mikro
ALGORITMI
Vsak praktik ve, da
je vsakič najustreznejši tisti medij, ki ga je mogoče najprimerneje vgraditi v
nameravani učni proces. Vsak učitelj si
zastavlja cilje, vendar pa ti cilji niso konstantni, so kategorija, ki se
spreminja. Cilji se lahko razlikujejo od predvidenih, ker: ♣ učenci so
različno osebnostno zreli ♣ učenci
imajo različne sposobnosti ♣ učenci
imajo različne interese Da bi učitelj
planirane cilje dosegel na najracionalnejši način, uporablja določene postopke-
algoritme, ki mu to omogočajo: ALGORITEM je
množica simbolov in splošnih postopkov za reševanje posameznih problemov. je
predpis, s pomočjo katerega pridemo v nekem procesu s končno mnogo koraki od
podatkov do rezultata in s tem do realizacije učnih ciljev. Uvajanje in uporaba
medijev v izobraževanju je izpolnila vsaj dvoje pričakovanj: ♣ izobraževanje
postaja dostopnejše ♣ mediji
omogočajo izboljšanje kvalitete izobraževanja Nekatera
pričakovanja pa se niso uresničila: ♣uporaba
medijev predstavlja dodatne stroške ♣malo je
dokazov o boljših rezultatih učenja pri učencih ♣ mediji ne
spreminjajo osnovne didaktične doktrine, nauka Pripravila: Mojca Ostan 12.
OBJEKTIVIRANJE UČNEGA MATERIALA K učnemu materialu
prištevamo prosojnice, diafilme,
diapozitive, video filme, razne knjige, slike… Pred uporabo različnega
materiala moramo analizirati njihovo primernost glede na zastavljene učne
cilje. Material izberemo glede na razvojno stopnjo učencev in primerno
tematiko, ki jo obravnavamo. Upoštevati mora uporabo časa, stroške in
predvideti učinke. Šele iz neke celovite pedagoško didaktične predstave podrobneje
primerno pretehtamo, katere tehnične in funkcionalne možnosti ter operacionalni učinki se najbolj prilagajajo tipom učenja,
oblikam posredovanja in komuniciranja, ki tvorijo celotni duktus
pouka (vodilo pouka). GRAFOPROJEKCIJA –
GRAFOSKOP Acetatno folijo
imenujemo prosojnica (transparentna
slika). Več prosojnic tvori skladovnico prosojnic. Prosojnice v
skladovnici imajo to prednost, da lahko z njimi delno prikažemo dinamiko
opazovanega sistema, ali da gradimo sliko o pojavu, kot da bi risali na tablo. Nekateri grafoskopi
so opremljeni s približno 10 m dolgo in
25 cm široko folijo, ki je navita na valju. Folijo premikamo z zasukom
vretena. Zadnje čase uporabljamo predvsem acetatno folijo v obliki listov, ker
se lažje in hitreje čistijo pa tudi zamenjava prosojnic
je hitrejša. Za pisanje in
risanje po acetatni filiji uporabljamo specialna
pisala (flomastre), katerih konica je iz poliesterskih vlaken. Pisala delimo v dve skupini: nepermanent (vodotopna – lahko zbrišemo z vlažno krpo), permanent ( niso vodotopna – za brisanje uporabljamo
posebno topilo – alkohol). Glede na možnost korigiranja zapisa zato delimo pisala na vodna in alkoholna.
Skice, narisane z omenjenimi pisali so odporne na toploto. Pisala izdelujejo v
več barvah. Poleg omenjenih pisal porabljamo tudi mastne svinčnike (omogočajo
zapis poudarjenih črt z ostrimi robovi). Pomanjkljivost – barve praviloma niso
prepustne za svetlobo(Skica je vedno črne barve.) Na tržišču se
dobijo tudi barvne folije, plastične figurice, ravnila, kotomerji,
črke in številke iz tega materiala. Iz tega materiala lahko učitelj pripravi
primerne predmete in situacije iz prosojne plastike ali pleksi
stekla. Mogoče je dobiti tudi prosojne modele različnih mehanizmov, ki so
izdelani iz raznobarvnega prosojnega materiala. Prosojnice lahko
izdelamo na različne načine z uporabo
različnih tehnik. Lahko jih pripravljamo z direktnim risanjem na folijo ali s
fotokopiranjem. DIAPROJEKCIJA -
DIAPROJEKTOR Diafilm imenujemo filmski
trak, širine 35 mm, na katerem je večje število pozitivnih prosojnih slik, ki
so med seboj vsebinsko in tematsko povezane. Slike so lahko barvne ali
črno-bele. Razlikujejo se tudi po velikosti in položaju slike na filmu. Ločimo diafilme s horizontalno projekcijo (velikost slike 24 × 36
mm oz. razmerje med širino in dolžino projicirane slike 2 : 3 - Leica format, in diafilme z vertikalno projekcijo, pri katerih je velikost
slike 18 × 24 mm oz. razmerje med širino in dolžino projicirane slike 3 : 4. Diafilm vsebuje navadno od
20 do 50 slik. Hranimo ga v valjasti škatlici iz lepenke, plastike ali
aluminija. Nekateri filmi se dopolnjujejo s kasetami ali gramofonskimi
ploščami. Take diafilme imenujemo zvočni diafilmi. Diafilm lahko razrežemo na
posamezne slike ter jih vstavimo v okvirčke, ki se razlikujejo med seboj po
velikosti ter izvedbi. Za šolske potrebe uporabljamo okvirčke dimenzije 5 × 5
cm z različnimi odprtinami, od 16 × 24 mm, 24 × 36 mm, ki je najpogostejša
velikost diapozitivne sličice in standardni format,
ki ga uporablajmo v šolah, do 40 × 40 mm. Diapozitive hranimo
v zaprtih škatlah, te pa moramo hraniti v posebnih pogojih (temen in hladen
prostor, temperatura naj bo okoli 20º C, vlaga pa 30%. Zbirko diapozitivnega materiala, diafilmov
in diapozitivov, imenujemo diateka. EPIPROJEKCIJA –
EPIPROJEKTOR Pomembna prednost epiprojekcije je, da omogoča uporabo najrazličnejšega
slikovnega materiala, ki ga razmeroma lahko zberemo.Slika lahko dopolnjuje ali
zamenja film oz. televizijsko oddajo Epiprojekcija časovno lahko
traja tako dolgo, dokler si učenci dobro ne ogledajo posamezne detajle ali
sliko v celoti oz. toliko časa, kolikor je po učiteljevem mnenju to potrebno.
Da bi slika odigrala tisto vlogo, ki jo od nje pričakujemo, je potrebno veliko
pozornost posvetiti njenemu izboru. Izogibati se moramo umetniških fotografij
in idealiziranih slik. Velikost slike naj
bo primerna trenutni situaciji. Naj bo taka, da jo bodo vsi učenci v razredu
lahko opazovali, ne da bi pri tem zapuščali svoj prostor. Slikovni material,
ki ga želimo projicirati mora biti urejen. Posamezne elemente slikovnega
materiala urejamo na več načinov (slikovno gradivo pripravljeno v zvitku, v
obliki harmonike, posamezne ilustracije nalepljene na črne papirnate liste. Slikovni material
za epiprojekcijo shranjujemo v šolski medioteki. 14. TEORETIČNI VIDIKI UČNIH MEDIJEV Učne medije vključujemo v VI proces z določenim namenom. Pričakujemo
predvsem večjo racionalizacijo pri
organizaciji pouka in večjo učinkovitost.
V didaktični teoriji in praksi poznamo številne medije, ki omogočajo transfer informacij oziroma vzgojno komunikacijo.
Uporaba medija je
možna v določenem didaktičnem kontekstu, kjer so prisotni tudi drugi delujoči
strukturni elementi, kot npr. učni cilji, vsebina, metode, oblike, sociostruktura, psihostruktura. Didaktična razmišljanja
o medijih se morajo vedno navezovati na
celotni didaktični sklop, vendar se ga raziskovalci lotevajo tudi s
specifičnega izhodišča. Če bi imeli uporabniki učnih medijev na voljo ustrezne
didaktične kriterije in vidike za njihov izbor in uporabo, bi lahko kritično in
neodvisno presojali ponudbe in propagandni učinek industrije medijev. Zanimiva
je Dohmenova trditev, da je "kot didaktično
merilo za izbor in uporabo medija mogoče priznati le stopnjo pomoči učitelju in
učencu, ki jo nudi učni medij, da bi bilo poučevanje in učenje lažje ter
najbolj ustrezno." Pojavijo se tudi
težave pri odločanju o izbiri in uporabi medijev. Vsako izhodišče vedno bolj ali manj predpostavlja neko izhodiščno točko,
neodvisno od drugih, praviloma v obliki
standardov in ciljev - fiksno točko.
Iz nje v celoti izpeljemo didaktične postopke in opredelimo didaktično
ravnanje. Na to se veže tudi uporaba učnih medijev. S pedagoškega vidika bi
bilo zelo problematično, če bi hoteli učence načrtno spreminjati in jih
oblikovati samo po ciljih z vidika določene družbene optike in na osnovi tega
izbirali enostransko izbrane informacije, metode in učne medije. Didaktično ravnanje mora prispevati k
razvoju samostojnosti miselnih procesov in učencu pustiti dovolj
manevrskega prostora, da oblikuje njemu najprimernejši način
(individualiziranje učnih procesov). Procese poučevanja
in učenja primarno ne določajo le cilji,
vsebine, sekundarno pa mediji in metode. Nobeden od teh dejavnikov ne obvladuje
procesov poučevanja in učenja dominantno, temveč kot sozvočje različnih dejavnikov. Dialektični pristop naj bi upošteval
učinke posameznih dejavnikov in možnosti ter učinke medijev v njihovi
soodvisnosti. Kvalitetno načrtovana
kombinirana uporaba različnih medijev (personalnih in nepersonalnih)
prinaša boljše učne rezultate kot uporaba enega samega. Najpogostejša vprašanja učiteljev se nanašajo na
učinkovitost medija za doseganje določenega učnega cilja, za posredovanje
konkretne učne vsebine, za uporabo konkretne učne metode in motiviranost učencev
v učnem procesu. Rezultate razmišljanj o tem lahko uredimo v obliki ugotovitev
po določenih kriterijih v tabele ali klasifikacije in so uporaben pripomoček
učitelju praktiku. V okviru
pripravljanja na učno delo mora učitelj strukturirati različne elemente in
aktivnosti za pouk. Jedro za oblikovanje učiteljevega dela je jasno
razločevanje med "metodičnimi odločitvenimi razlogi", ki so rezultat
učiteljevih odločitev in "metodičnimi funkcijskimi elementi", ki mu
predstavljajo osnovna sredstva s pomočjo katerih sprejme te odločitve. Konkretna izbira učnega medija je odvisna od treh
glavnih spremenljivk: -
učiteljeve odločitve -
od metodičnih odločitvenih razlogov -
od metodičnih funkcijskih elementov. Glej sliko str. 45. STRUKTURNE KOMPONENTE IZBIRE UČNIH MEDIJEV -
učni cilji -
učne vsebine -
učne metode -
učne oblike -
stališča učiteljev -
usposobljenost
učiteljev -
psihofizične
značilnosti učencev -
tehnične možnosti
medija -
didaktične možnosti medija -
Če za določen cilj
pouka najdemo ustrezno obliko učenja, smo se bistveno približali ravni
praktičnih odločitev o pouku in tudi medijsko-didaktičnim odločitvam. -
Glede vsebin
velja, da je treba najti možnosti transportiranja -
katere informacije, spodbude je treba posredovati na katerih mestih v kakšni
obliki. Sledijo neposredne zveze s tehničnimi in funkcionalnimi možnostmi
posameznih medijev. -
Pomembno je tudi vprašanje o trajanju podajanja vsebine. -
Če se vprašamo po čutilih
s katerimi naj bi sprejemali določeno vsebino, moramo temu primerno izbrati
ustrezne medije. -
Didaktične inplikacije kaže
proučiti tudi z vidika udeležencev,
predvsem učencev, njihovega predznanja, pozornosti, ki jo je treba
vzbuditi, motivacije, oblike prezentacije, navodil
komuniciranja, količine povratnih informacij, potrebe po ponavljanju, vaji,
sposobnosti učencev in njihovih učnih in delovnih navad… -
V metodah je treba iskati
povezave z ostalimi dejavniki odločitev o medijih v praksi. -
Učni mediji spadajo k
instrumentom. -
Spretnost
obvladovanja medijev je predpogoj za učinkovito učiteljevo delo pri pouku. -
Izbor učnih medijev sodi
v izbor učiteljevih dejavnosti. -
Pomembni so vidiki, kriteriji
za izbor učnih medijev. Na osnovi povedanega lahko razvijemo smernico, ki bi
pomagala učitelju pri izbiri učnih medijev. V modelu smo
nakazali, kako bi na osnovi zbiranja in preučevanja izkušenj in rezultatov
teoretičnih raziskav prišli do spoznanj, ki bi bila v pomoč učiteljem pri
utemeljenih odločitvah o medijih. Problem
je v pomanjkljivo izoblikovanih klasifikacijah. Omejitvene vidiki: -
Manevrski prostor za didaktične odločitve o medijih je
relativno majhen. Odločitve se sprejemajo po po
kriterijih kot so: stroški, poraba časa, organizacijske zahteve, dostopnost in
časovno fleksibilna uporabnost medija ter razpoložljiv programski material. Na
tej pragmatični ravni odločanja nesporno dominira pisni študijski material. Če izhajamo iz razmerja med stroški in
učinkom, prekaša vse druge nepersonalne medije. -
Pomembnost oziroma težo medijsko didaktične odločiteve omejuje pripomba, ki opozarja na dejstvo, da lastnosti in kakovost delovanja posameznih
medijev razkrije presenetljivo plastičnost oziroma prilagodljivost, če jih
uporablja izkušen, ustvarjalen učitelj. -
Učitelji diferencirano razmišljajo o uporabi medijev. Povsem
jasno moramo vedeti, kakšen naj bi bil učinek, kako in na kakšne načine naj bi
informacije posredovali. Potrebno se je prilagajati tudi potrebam in interesu
udeležencev. Šele iz neke celovite predstave lahko podrobneje pretehtamo,
katere tehnične in funkcionalne možnosti ter operacionalne
učinke različnih medijev se najbolj prilagajajo tipom učenja, oblikam
posredovanja in komuniciranja, ki tvorijo celotni duktus
pouka. Upravičeno lahko podvomimo, ali
se praktik sploh lahko ukvarja s takšnimi zapletenimi razmišljanji. Določilnice izbire in uporabe učnih medijev 15. UPORABA
IT V VZGOJNOIZOBRAŽEVALNEM PROCESU Učne medije
vključujemo v VI proces vedno z določenim namenom. Od uporabe medijev pričakujemo
predvsem:
V didaktični
teoriji in praksi poznamo številne medije, ki omogočajo transfer
informacij oz. vzgojno komunikacijo. Uporaba medija je
možna v določenem didaktičnem kontekstu, kjer so prisotni in delujoči tudi
drugi strukturni elementi, kot npr. učni cilji, učna vsebina, učne
metode in oblike, učna sociostruktttra, učna psihostruktura, ki pomenbno
vplivajo na odločitve o izbiri in uporabi določenega medija. O različnih
nosilcih in posredovalcih informacij v procesih poučevanja in učenja lahko damo
določeno oceno, če gledamo v
didaktičnem kontekstu, tj. v zvezi s cilji, vsebinami, oblikami posredovanja,
metodami ter antropološkimi, socialnimi, družbenimi in institucionalnimi
predpostavkami vsakokratne didaktične situacije. V literaturi se
pojavljajo zelo različni kriteriji za izbor in uporabo učnih medijev. Zanimiva
je Dohmenova zelo splošna trditev, da je « kot didaktično
merilo za izbor in uporabo medija mogoče priznati le stopnjo pomoči učitelju in
učencu, ki jo nudi učni medij, da bi bilo poučevanje in učenje lažje in najbolj
ustrezno." Kvalitetno
načrtovana kombinirana uporaba različnih medijev (personalnih in nepersonalnih) v funkciji posredovalca prinaša boljše učne
rezultate kot uporaba enega samega. Pri načrtovanju
izbire medijev si učitelji praktiki najpogosteje postavljajo vprašanja, ki se
nanašajo na : • učinkovitost medija za doseganje
določenega učnega cilja, • za posredovanje konkretne učne
vsebine, _ • za uporabo konkretne učne
metode, • in motiviranje
udeležencev v učnem procesu, • lastnosti
učencev, • izkušnje uč., • sposobnosti in stališča učitelja, • ekonomski pogoji, • zemljepisni položaj šole. Pripravila: Darja Rijavec ELEMENTI IN
AKTIVNOSTI PRI IZBIRI MEDIJEV V okviru pripravljauja na učno delo mora učitelj strukturirati
različne elemente un aktivnosti aa
pouk. Razišče različne predpostavke in vplive, ki pogojujejo izbiro učnih
medijev. Ni dovolj, da izbere učne medije po prednostih in slabostih. Konkretna izbira je
odvisna od učiteljeve odločitve, metodičnih odločitvenih razlogov in metodičnih
funkcijskih elementov. Nekateri elementi
in aktivnosti, ki se nanašajo na One medije in so z izbiro Ie-teh
povezane: 1.Pomembno je, da ustvarimo nedvoumno povezavo med učnimi cilji in
določenimi ustreznimi načini učenja. Logična bi biIa
naslonitev na Gagnejeve oblike učenja ( razvrstitev
po določeni hierarhiji, kjer so enastavne oblike
pogoj za zahtevnejše ). Če za dolačen cilj najdemo
ustrezno obliko učenja. smo se približaIi tudi
medijsko didaktičnim odločitvam. 2. Glede vsebin
velja, da je potrebno najti možnost delovanja na konkretni ravni didaktičnega
odločanja. ( katere informacije je potrebno posredovati, na katerem mestu, v
kakšni obliki) 3. Pomembnno je trajanje podajane vsebine v didaktičnem sklopu 4. Vprašati se
moramo po čustvih, skaterimi naj bi sprejeIi določeno vsebini in o primerni obliki razumevanja
. Pomambno je, kakšne in kako močne dražijaja, obIike prezentacije, kakšne količine povratne informacije, potrebe
po ponavljanju je potrebno predvideti na osnovi učnih in delovnih navad. 6. V metodah je
potrebno iskati povezave z ostalimi dejavniki odločitev o medijih v praksi 7.
Učni mediji so kot predmeti oblikovani v raznih klasifikacijah medijev. 8. Predpogoj za
učinkovito učiteljevo dela je spretnost obvladovanja medijev, kar vpliva na
stil poučevanja in organizacijo učnega procesa. 9. lzbira učnih medijev sodi v okvir učiteljeve dejavnosti 10.
Pri izbiri so pomembni kriterji za izbor učnih
medijev 11. Oblikovati je potrebna učenčevo učno strategijo, kognitivni stil,
motivacijo, motivacijsko tehniko, socialne oblike učenja in učne metode za
izbiro učnih medijev. DIALEKTIČNI PRISTOP
V PROCESU ODLOČANJA fldločitve o medijih so možne
le v določenem učnem kontekstu, v povezavi z določenimi cilji, vsebinami,
udeleženci, metodami - z določenimi interakeijskimi
in situacijskimi sklopi. Uuotovitve, ki zmanjšujejo praktični pomen modelov za izbiro in uyorabo učnih mediiev 1.Odločitve o
medijih se sprejamajo po kriterijih, Ia ne spadajo v didaktični sklop ( stroški, poraba
časa,...) 2. V okviru
tehničnih, aperativnih in funkcijonalnih
možnosti so u. Mediji presenetljivo plastični. če jih
uporabIja učitelj s fantazijo in izkušnjami. 3. Omejevalna
ugotovitev je tudi diferenciranast v didaktičnih
razmišljanjih. Na osnovi učnih
ciljev, vsebin in subjektov ni mogoče sprejeti utremeljenih
adiočitev o uporabi najustreznajšega
medija: Jasno nam mora biti, kakšen naj bo učinek kurikulima,
ki ga je potrebno razviti, kako in na kakšen način, želimo spodbuditi spremembo
znanja, na katere interese udeležencev se bomo ozirali. Iz celovite
pedagoške didaktične predstave Iahko pretehtamo
kateri mediji se najbolj prilagajajo ripom učenie, oblikam posredovanja komuniciranja,... Vsakič je
najustreznejši tisti medij, ki ga je mogače majprimerneje vgraditi v nameravani učni proces. 16.
NOVEJŠI RAZVOJ NOVE INFORMACIJSKE TEHNOLOGIJE Naše stoletje je na
področju vzgoje in izobraževanja prineslo vrsto tehničnih sredstev in
pripomočkov: od filma takoj po prvi svetovni vojni prek radia v 30. letih,
televizije v 50. letih do računalnika v najnovejšem času in še vrsto drugih. Interes za uporabo
medijev v učne namene se je v ZDA pojavil v začetku dvajsetih let. V začetku 30. let
se je pojavil interes za raziskave radijskih šol; ta raziskovalna veja je bila
v tistem času daleč najbolj cenjena in se je kasneje povezala z raziskovalno
smerjo, ki je proučevala področje komunikacij. V 50. in 60. letih
je potekala raziskava televizije, v 60 in 70. letih pa raziskava na področju
programiranega pouka in v 80. letih raziskave o didaktični vrednosti novih inf. tehnologij. Prva najpomembnejša
vojaška raziskava po vojni je bila raziskava o filmu pri pouku, ki jo je
izvajal .C.R.Carpenter (1956 ). Gerlič (1997), ki je
proučeval vpliv inf. družbe in njenih konsekvenc, posebej uporabo računalniške in multimedijske tehnologije, na delo v osnovni šoli. DODAJAM ( ni v knjigi) Informacijska
znanja ne služijo le izobraževalnim ciljem, temveč pomembni pripravi in vzgoji
mladih za življenje v informacijski družbi. V sedanji prenovi slovenskega
šolstva se moramo zavedati, da učenje in izobraževanje ne bosta potekala
pretežno v šolah, niti ne tako kot nekdaj – tradicionalno predavateljsko.
Potekala bosta (oz. že potekata ) po različnih medijih, obsegala bosta različna
področja in imela pestrejše organizacijske oblike. Ni malo sodobnih učnih pripomočkov
na naših šolah, od grafoskopa, avdio in video naprav do računalnikov in
sodobnih informacijskih mrežnih sistemov. Pomemben element prenovljene šole naj
bo E – izobraževanje, elektronski in multimedijski
elementi ( npr. CD zgoščenk ) naj postanejo tudi normalen dodatek učbeniškemu
gradivu s svojo logično navezavo v učnih načrtih. Veliko slišimo tudi o
povezavi globalnega računalniškega omrežja internet s šolo; pogovori po E –
pošti, listanje po spletnih straneh, elektronske konference, učenje na daljavo.
17. OPIŠI
TRI ETAPE V RAZVOJU IT PREVERITE!!! V različnih
zgodovinskih obdobjih se je v šolah pojavljala različna IT, ki je praviloma
odražala trenutno stopnjo razvoja znanosti, tehnologije in tehnike. Naše
stoletje je na področje vzgoje in izobraževanja prineslo vrsto tehničnih
sredstev in pripomočkov: ·
od filma takoj po 1. svet. vojni ·
prek radia v 30. letih, televizije v 50. letih ·
prek računalnika v novejših časih in še vrsto drugih Interes za uporabo
medijev v učne namene se je v ZDA pojavil v začetku dvajsetih let Hkrati s tem pa so
se začele tudi raziskave o vključevanju medijev v izobraževalni proces: -
raziskave o radijskih šolah -
proučevanje komunikacij -
raziskave o bralnih spretnostih Pozitivne
primerjalne vrednosti so vplivale na stališča učiteljev oziroma na konkretno
učno prakso. V 50/ 60 letih so
raziskovali pomembnost TV, v 60/ 70 so
raziskovali učinkovitost programiranega pouka v 80 letih pa
didaktične vrednosti novih informacijskih tehnologij. Kljub številnim
kritikam in neznanstvenem značaju je
zgodnje raziskovanje učnih medijev postavilo trdne temelje za kasnejši razvoj. 1.
Raziskave so usmerile pozornost pedagogov na učne medije kot
legitimne in zmogljive kanale za posredovanje pedagoških vsebin in opozorile na
učinkovitost medijev. 2.
Raziskave so opozorile na mnogovrstne možnosti uporabe
medijev v učnem procesu. 3.
Iz raziskav komunikacij so se razvile različne merilne tehnike in
instrumenti za analizo odgovorov učencev. 4.
Raziskave so prispevale k boljšemu razumevanju
prepričevalne in motivacijskih vidikov
komunikacije. 18. OPIŠI
VRSTE PLANOV IN KOTOV SNEMANJA , KAKO
GIBAMO KAMERO? Plan snemanja
=tisto kar snemalec vidi v določenem trenutku skozi iskalo kamere A)plani in koti
snemanja -splošni, prikazuje velik
prostor,posameznosti (človeške figure)
so neprepoznavne -pol splošne,približa plan
dogajanja do te mere, da se da opaziti posamezne prvine okolja -srednji,prikazuje celotno
človeško figuro, kot osrednji predmet v kadru, okolje je vidno le toliko, kot
je nujno za potek dejavnosti -pol srednji, človek je zajet do
pasu, ta plan prikazuje lastnost, razpoloženje -veliki, v kader vključuje
samo glavo ene ali dveh oseb, z njim dosežemo umetniške karakteristike filma -detajlni, je v zvezi s
predhodnim ali s kasnejšimi plani in usmerja pozornost na pomembno prvino B)koti
snemanja Rakurs=kot snemanja -normalni ,predstavlja vse
tisto, kar je posneto v višini snemalčevih oči -spodnji, predstavlja
veličino objekta -gornji, posneti objekt
zmanjšuje in mu odvzema pomen, tak človek deluje majhen in nepomemben C)Kako gibamo
kamero Zaradi spremljanja
dogajanja je treba kamero premikati in zoomirati.
Vsak premik kamere mora biti premišljen in hiter le toliko, da je možno
spremljati dogajanje.Gibanje kamere je lahko: 1. VERTIKALNO ,izvajamo ga od
zgoraj navzdol ali obratno, pozorni moramo biti na osvetljevanje slike,snemanje
ulice. 2. HORIZONTALNON,se izvaja z
vrtenjem kamere okoli svoje osi za 360○ ,z leve na desno ali obratno,
gibanje vedno izvajamo vedno le v eni smeri (snemanje pokrajine), snemamo s
pomočjo stojala, s konstantno hitrostjo. 3. ZOOMIRANJE, to ni pravo
premikanje kamere, vendar ga zaradi specifičnosti uvrščamo v to skupino, za
pravilno zoomiranje je pomembna prava ostrina. PRAVILO: ne
premikajmo kamere,če se objekt, ki ga snemamo ne premika, z roke snemamo le, če
ni možno stativa, če snemamo mirujoč predmet moramo
uporabiti najmanj dve luči. 19. KAJ
JE SCENARIJ? Scenarij napišemo
za vsako načrtovano snemanje. To je dokument, v katerem natančno razčlenimo
vsebino, razvrstimo vloge, določimo ustrezne razsežnosti in kote snemanja,
način panoramiranja, kompozicijo itd. 20. OPIŠI
DEJAVNIKE POUKA. V zgodovini
didaktike se je izoblikovala teorija o t.i. dejavnikih pouka. Nastala je na
opredelitvi pouka kot procesa, v katerem so vzajemno dejavni UČITELJ - UČENEC -
UČNA SNOV. a)Te tri dejavnike
so med seboj povezali v hierarhično razmerje, pri čemer so nekateri v vrh
piramide postavili. -
učno snov ( Herbart), -
učenca (pedocentristi), -
učiteija (Rudoif Dunde). Didaktično triado so grafično ponazarjali v obliki DIDAKTIČNEGA
TRIKOTNIKA, ki pojasnjuje medsebojne funkcionalne odnose.
b) Danes ne govorimo
več samo o omenjenih dejavnikih - govorimo o večjem številu dejavnikov, ki
posredno ali neposredno sodelujejo v učnem procesu. Tak pristop je omogočil
večdimenzionalni razpravljanje in oblikovanje didaktične polifaktorske teorije.
Med prvine
materialne osnove pouka uvrščajo tudi učne medije, ki jih ne obravnavajo v
kontekstu interakcij med posameznimi dejavniki. T. PRODANOVIĆ: govori
o dveh enako pomembnih skupinah dejavnikov pouka, ki jih imenuje POSREDNE in
NEPOSREDNE. Med neposredne
uvršča : učenca, učitelja, učno snov in učno gradivo, sistem in tehnologijo
učnega dela, stopnjo razvoja pedagoških disciplin in materialno osnovo učnega
dela (razdelitev ni najbolj posrečena). c) BERLINSKl MODEL DEJAVNIKOV POUKA
Berlinska
didaktična šola - p. Heimann je predstavil
shemo šestih osnovnih dejavnikov, ki tvorijo ogrodje pouka. (učni cilji, učna
vsebina, učne metode, učni mediji, Antropološko-psihološke in socialno-kulturne
predpostavke. Prve štiri je uvrstil v PODROČJE ODLOČANJA, zadnja dva pa v
PODROČJE POGOJEV. Dejavnikov ni hierarhično rangiral
- razume jih kot enakovredne, med seboj povezane. UČITELJ JE OSREDNJI
DEJAVNIK PRI ODLOČANJU IN NAČRTOVANJU, ANALIZIRANJU UČNEGA PROCESA. Na ta
model se je naslonila ena najmlajših smeri pri proučevanju dejavnikov pouka -
KIBERNETIČNA DIDAKTIKA. Heimannov sodelavec je
koncept dopolnjeval in ga predstavil kot HAMBURŠKI MODEL. TA MODEL POVDARJA
TAKO UČITELJA KOT UČENCA. d) KIBERNETIČNA
DIDAKTIKA ( po H. Franku). Kibernetična didaktika izraža
težnjo po algoritmizaciji in formalizaciji, po
preciznejšem vodenju pouka. Ta didaktična teorija poskuša odgovoriti predvsem
na dvoje vprašanj : -
KAKO DOSEČI ZASTAVLJENE CILJE ? (Z UČNIM ALGORITMOM) -
S ČIM DOSEČI CILJE ? (Z UČNIMI MEDIJI). DIMENZIJE
PEDAGOŠKEGA PROSTORA PO FRANKU - KIBERNETICNI MODEL
|