![]() |
![]() |
||||||
|
|
Izhajajoč iz spoznanj, da je potrebno umetnostni in
kulturni vzgoji dati poseben in večji poudarek, sva
načrtovala projekt, ki bi zaobjel možnosti, da so učenci v šoli
soudeleženi pri ustvarjanju
zavesti o pomenu lokalne, nacionalne in evropske kulturne
dediščine. Pridobijo vedenje, znanje in spoštovanje o pomenu
ustvarjalnega mišljenja
in izražanja. Poglobljeno se
soočijo in spoznajo medij, s katerim lahko izrazijo ves svoj
kreativni potencial, ideje, čustva. V krizi moralnih vrednot je
kultura in angažirano ukvarjanje z umetnostjo, v našem primeru
fotografija, dana možnost učencem, da se soočijo in najdejo možnosti
in oblikujejo
vrednote, ki presežejo vrednote ulice, raznovrstne
manipulacije, potrošniško mentaliteto. V odprtem prostoru
Evropske unije in seveda tudi sveta, bodo te izkušnje in
znanja učencem nakazale
poti strpnega, tolerantnega in ustvarjalno dialoškega odnosa do
drugače mislečih, drugačnih, drugih kultur. Sposobnost razbrati
kvalitete v raznovrstnosti
ustvarjalnih produkcij skozi raznolike umetniške prakse bo
nujno potrebno. Sodobne umetniška produkcija je nepoznana in
nerazumljena. Učenci s težavo sledijo in razumejo nekatera sodobna
(moderna), ekstremna umetniška dela, prakse. Tovrstni projekti
ponudijo možnost, da učenci zakorakajo v ustvarjanje in umevanje
tudi tovrstnih vprašanj. Mediji v sodobni družbi ključno vplivajo na
razvoj otrok. V osnovni šoli se lahko prvič srečajo z njimi
sistematično in pridobijo osnovna ter dovolj dobra znanja, da jih
lahko kritično opazujejo, berejo, poslušajo in nenazadnje tudi
soustvarjajo.
Izhodišča uporabe IKT (informacijsko komunikacijska tehnologija)
tehnologij v projektu in ustvarjalna raba fotografske kamere v šoli,
temeljijo na dosedanjih izkušnjah. Spoznanje, da skoraj vsak učenec
»fotografira« bolj ali manj spontano, naključno in brez namena in
brez osnovnega vedenja o osnovah fotografiranja in likovnih
zakonitostih gradnje fotografije, naju je napeljalo na misel, da je
vsaj nekatere učence
smiselno seznaniti s fotografijo in s tem tudi fotografsko
umetnostjo in umetnostjo nasploh, nekoliko globlje.
Vodilo, ki ga upoštevava pri izvajanju fotografske delavnice, se
pravzaprav nanaša na vprašanja, ki jih postavlja delo, sobivanje v
šoli, šolski vsakdan. Torej življenje v šoli, ki upošteva in temelji
na dialogu. Dialogu, ki
ga odpira »fotografija«. Fotografija kot medij, ki je zaznamoval čas
in umetniške prakse od
njenega izuma naprej.
V osnovnih šolah so delovali nekoč krožki fotografije. S pojavom
digitalne fotografije so zamrli, ne povsod. Digitalni fotografski
aparati so ponudili možnost fotografiranja vsakomur.
Nastaja neznanska količina fotografskih posnetkov. Učenci,
fotografi naj bi z osnovnim vedenje likovnih zakonitosti, bili
sposobni izbirati iz množice fotografskih posnetkov predvsem
kvalitetne. Temeljno tehnično znanje in obvladovanje fotografske
kamere in ustrezne računalniške opreme, pa jim omogoča vpogled v
pogoje, ki jih terja dobra tehnična realizacija fotografije.
Želiva projekt, ki bi učence v osnovni šoli napeljal k »ustvarjalni,
dialoški« rabi fotografske kamere, računalniške opreme, ki zmore
celostno zaokrožiti možnosti, ki jih ponuja fotografija v življenju
in delu v šoli. Fotografska delavnica učence osnovnih šol seznanijo,
jih naučijo uporabljati digitalni fotografski aparat (tehnika
fotografiranja), da znajo uporabiti IKT kot osnovno vedenje,
praktično znanje.
Temeljni cilj, vodilo je, da učenci izrabijo predvsem ustvarjalne
možnosti, lastne kreativne potenciale, da z razmislekom in lastno
idejo predstavijo svoj pogled na izpostavljen fotografski motiv,
likovni problem, vsebinska vprašanja. Znajo selektivno izbrati iz
množice posnetkov kvalitetna dela. Zmorejo fotografije ustrezno
opremiti (signatura). Zmorejo postaviti razstavo fotografij v
ustreznem razstavišču. Zmorejo in vedo, kako organizirati otvoritev
razstave. Zmorejo voditi in se udeležiti pogovora v razstavišču z
obiskovalci razstave.
Teoretični del je zasnovan tako, da učence seznanimo:
Vsem udeležencem strokovnjak s področja tehnične vidika
fotografiranja in poznavalec likovnih zakonitosti (ustvarjalni vidik
fotografiranja, fotografije, likovne umetnosti) uvodoma
predstavita in
na izbranih fotografskih delih teoretično predstavita cilje
delavnice in metode dela s katerimi dosežemo in realiziramo svoje
zamisli v skladu z zastavljenim fotografskim in likovno ustvarjalnim
(motiv, vsebina) problemom.
Bistveno spoznanje pri tako zastavljeni fotografski delavnici je, da
učenci zmorejo razumeti svojo nastalo fotografijo večplastno.
Pomeni:
da jo
znajo vrednotiti kot samostojno umetniško delo,
da
prepoznajo njeno vsebino in jo likovno ovrednotijo,
da
razumejo in občutijo možnosti lastne ustvarjalne izpovedi s pomočjo
specifičnega, fotografskega
medija,
da se
zavejo družbenih
razsežnosti fotografskega medija,
da
organizirajo razstavo svojih fotografskih del v šoli in kraju,
da
vstopijo v razstavišče (galerijo),
da se
zavejo tudi kulturnega vidika takšne prireditve.
Praktični del projekta:
Projekt sva v osnovi zasnovala z naslednjimi okvirnimi cilji:
V praksi smo organizirali tri delavnice, ki bi jih lahko tudi poimenovali »Na lokaciji«. Na vse smo povabili mentorje šol z učenci, ki jih veseli fotografiranje. Zbrali smo se na šoli in najprej v uvodu predstavili tematiko posamezne delavnice ter teorijo tehničnega vidika ter umetniškega vidika fotografije.
Tako smo se na prvi delavnici dotaknili fotografskih motivov:
krajina, bližnji posnetek, tihožitje in portretna fotografija.
Uredili smo improviziran fotografski atelje z dodatnimi umetnimi
svetili za fotografiranje tihožitij ter portretov. Dejansko smo
improvizirali, saj nismo za postavitev fotografskega ateljeja
porabljali dodatna finančna sredstva, ampak smo pobrskali po šoli in
uporabili najdeno: stare reflektorske luči, kose pločevine,
senčila... Na koncu delavnice je sledil izbor fotografij in
podrobna, večplastna strokovna analiza posameznih posnetkov. Zatem
je bilo potrebno narediti zahtevnejši selektivni izbor boljših
posnetkov iz množice nastalih. Najožji izbor je bil objavljen v
spletni galeriji.
Drugo delavnico smo zastavili že širše. Želeli smo predstaviti
lepote in tudi zgodovinsko pomembne objekte v naših krajih. Začeli
smo prepletati tudi druge interese na šoli v povezavi s fotografijo.
Fotografija je začela služiti širšim potrebam na šoli. Vseeno pa smo
se držali osnovnih pravil fotografiranja. Na prvem mestu je bila
dobra, kvalitetna fotografija. Mentorjem in učencem smo podrobno
predstavili tehnične podrobnosti fotografiranja glede na izbran
motiv in cilj, ki smo si ga zadali. Na izboru in predstavitvi
kvalitetnih fotografij s podobno tematiko so se seznanili tudi z
drugo razsežnostjo fotografije – umetniško platjo. Vse skupaj pa smo
nadgradili še z vsebino, ki je povezana z zgodovino Koroške. V
projekt se je tokrat vključila še zgodovinarka, ki je pripravila
podroben pregled znamenitosti ter njihov pomen. Na sami lokaciji je
opozarjala na pomembnejše podrobnosti ter njihovo vrednost. Tako je
veliko prispevala k osveščenosti mladih in ne nazadnje pri samem
izboru motivov učencev. Ta delavnica je bila nekaj posebnega tudi iz
organizacijskega vidika. Zjutraj smo se dobili na šoli, kjer smo
imeli uvodni, teoretični del. Sledil je skupen prevoz do Slovenj
Gradca, kjer smo se osredotočili na tri glavne točke fotografiranja.
Fotografiranje je trajalo skozi ves dan in na koncu je sledil kratek
povzetek z analizo narejenega. Zaključili smo z napotki za delo v
domačem kraju. V naslednjih štirinajstih dnevih so mentorji z učenci
izpeljali podobne fotografske seanse in tako je nastala fotogalerija
zgodovinskih in sakralnih znamenitosti krajev sodelujočih šol ter
Slovenj Gradca na spletu. Vključili so se tudi zgodovinarji
posameznih šol ter pripomogli k celoviti podobi nastalih fotogalerij
s podrobnimi opisi. Vse je bilo prevedeno še v angleščino in
nemščino.
Zgodila se je tretja delavnica. Najprej je sledil izbor motiva in
nato povabilo šolam. Odzvala se je tudi šola preko meje iz Pliberka
– Glavna šola Pliberk (Hauptschule Bleiburg). S tem se je izpostavil
še vse težji organizacijski vidik, ki pa smo ga prav tako uspešno
premagali. Po ustaljeni praksi smo imeli uvodni del na šoli, potem
pa je sledil prevoz na lokacijo v Sloveniji in nato še prevoz v
»neznano« v Avstriji. Zadnja delavnica je dobila tudi končno svoj
rezime. To je uradna predstavitev nastalih fotografskih del na način
kot si to fotografija zasluži – postavitev klasične fotografske
razstave v primerno izbranem prostoru s primernim kulturnim
programom, predstavitvijo projekta in sodelujočih. S tem so vsi
sodelujoči začutili pravi pomen besed kot so fotografija, umetnost,
kultura. Še posebej je pomembno, da so to začutili mladi. Ne smemo
pozabiti omeniti še nekaj. Cel projekt so pospremili nasmejani
obrazi udeležencev, kar pomeni, da so se pri vsem skupaj zabavali in
uživali.
Omenjena klasična fotografska razstava bi bila na voljo tudi udeležencem
SIRIKT-ja 2009.
Seveda pa ne spimo. Pripravljamo četrto fotografsko delavnico za katero
sploh ne moremo več reči, da gre zgolj za fotografsko. Motiv in lokacija
izvedbe naj ostaneta še skrivnost. V četrtem delu se bomo dotaknili
ljudi. Potrebovali bomo tudi šolske novinarje in ker bomo vse skupaj
začinili še z videospoti, se nam bodo pridružile ekipe z digitalnimi
kamerami. Seveda ne bo manjkala niti glasba, zabava in zopet nasmejani
obrazi. Kot končni produkt bodo nastale galerije na spletu, klasična
fotografska razstava izbranih del v kraju (kasneje se bo selila po
krajih šol, ki bodo sodelovale in še kje), tiskana publikacija in
videospoti (dokumentarni o samem projektu ter povsem umetniški,
inovativni…)
Skratka iz piksla bomo prišli do multimedijskega kulturnega dogodka. Na
ta način bomo ustvarili na šolah ekipe, ki bodo sposobne obvladovati vse
prireditve in dogodke tako na šoli sami kot v kraju v smislu medijskega
informiranja iz vseh vidikov (besedilo, zvok, slika, video, tisk…). Po
drugi strani pa bodo nastajali inovativni, ustvarjalni izdelki mladih
avtorjev na vseh področjih z različnim medijskim izražanjem.
Postavitev
razstave v kraju, v razstavišču, galeriji, ki s svojim pomenom in vlogo,
ki jo ima v družbi, postavi delo učencev v bistveno kvalitetnejši vidik
razumevanja, doživljanja. Učenci spoznajo pravo vrednost svojega dela,
sporočilnost, ki temelji na ustvarjalnih (duhovnih) temeljih, se sooči z
možnostmi dialoga, ki ga
vzpostavi vizualni medij z okoljem in sam živo doživlja in razpravlja o
nastalih delih in vsebinah. Vstopi v svet, prostor » ustvarjalnih
razsežnosti - duhovnega«, in ubeži
prevladujoči potrošniško usmerjeni mentaliteti današnjega časa.
Krepi se otrokova samozavest, samopodoba. Vstopa v »dialog« s svetom,
ožjim okoljem, sošolci suvereno preko svojih lastnih del (fotografijo).
Učenec vstopi v
razstavišče (galerijo), kjer s tem končnim dogodkom, postavitvijo
razstave lastnih fotografski del, osmislijo, doživijo in umestijo svoje
delo v šolski prostor, v širše družbeno okolje in tako zaokroženo,
celostno predstavijo svoj ustvarjalni razmislek o vprašanjih današnjega
časa. Seznani se z možnostmi in oblikami družbeno artikuliranega
izražanja vsebin.
Postavitev
razstave v kraju, v razstavišču, galeriji, ki s svojim pomenom in vlogo,
ki jo ima v družbi, postavi delo učencev v bistveno kvalitetnejši vidik
razumevanja, doživljanja. Učenci spoznajo pravo vrednost svojega dela,
sporočilnost, ki temelji na ustvarjalnih (duhovnih) temeljih, se sooči z
možnostmi dialoga, ki ga
vzpostavi vizualni medij z okoljem in sam živo doživlja in razpravlja o
nastalih delih in vsebinah. Vstopi v svet, prostor » ustvarjalnih
razsežnosti - duhovnega«, in ubeži
prevladujoči potrošniško usmerjeni mentaliteti današnjega časa.
Krepi se otrokova samozavest, samopodoba. Vstopa v »dialog« s svetom,
ožjim okoljem, sošolci suvereno preko svojih lastnih del (fotografijo).
Učenec vstopi v
razstavišče (galerijo), kjer s tem končnim dogodkom, postavitvijo
razstave lastnih fotografski del, osmislijo, doživijo in umestijo svoje
delo v šolski prostor, v širše družbeno okolje in tako zaokroženo,
celostno predstavijo svoj ustvarjalni razmislek o vprašanjih današnjega
časa. Seznani se z možnostmi in oblikami družbeno artikuliranega
izražanja vsebin.
|