mr Vito Hazler, Celje Si
IMETI IN ZIVETI Z DEDISCINO
Z raziskovanjem na{e kulturne dedi{~ine se ukvarjajo razli~ne
vede, ki vsaka iz svojega zornega kota sku{a raziskati
identiteto in kontinuiteto dedi{~ine, nekatere med njimi pa
`elijo iz njenega poznavanja izdelati tudi izhodi{~a za
na~rtovanje razvoja stroke in dru`be v prihodnjosti.
V te procese so vpete tudi vede in stroke, ki pomembno
sooblikujejio kulturno zavest in so del soustvarjalnsti razvoja
na{e dru`be. V mislih imamo zlasti tri strokovna podro~ja:
arhitekturo, etnologijo in spomeni{ko varstvo.
Zlasti arhitektura in etnologija sta stroki, ki vsaka na svojem
podro~ju raziskujeta kulturno dedi{~ino in z ugotavljanjem
zakonitosti in znanstvenih resnic i{~eta odgovore za na~rtovanje
v prihodnje. Etnologija je sicer humanisti~na veda s predznakom
histori~ne discipline, toda tudi rezultati njenih raziskav so
lahko izhodi{~e za sodobno na~rtovanje in promoviranje na{e
razpoznavnoasti tako na materialnem, socialnem kot duhovnem
podro~ju. V tem pogledu naj opozorimo na obse`ne raziskave doma~e
obrti (1), glasbe (2), ljudske umetnosti (3), ljudske
arhitekture (4) in tudi na raziskave na~ina `ivljenja v vaseh,
trgih in mestih (5), ki so v marsi~em vzpodbudile ustvarjalnost
zasnovano na upo{tevanju identitete in kontinuitete.
Te in {tevilne druge etnolo{ke raziskave so pri svojem delu
uporabili na~rtovalci urejanja prostora, arhitekti projektanti
(pri na~rtovanju individualnih hi{i in ve~stanovanjskih zgradb)
in tudi industrijski ter grafi~ni oblikovalci. Prav slednji z
upo{tevanjem izsledkov etnolo{kih raziskovanj kulturne dedi{~ine
odpirajo zelo zanimiva vpra{anja kontinuitete na{e identitete na
tako aplikativnem podro~ju kot je sodobno oblikovanje (6) ali v
zadnjem ~asu aktualna izgradnja avtocest (7).
Seveda se tudi arhitektura posve~a raziskovanju na{e stavbne
dedi{~ine in je morda med vsemi za te naloge tudi najbolj
poklicana. Zlasti zadnji dve desetletji so vpra{anja identitete,
kontinuitete, in kulturne dedi{~ine v ospredju raziskovalnih
prizadevanj arhitektov v bazi~nih raziskavah (8), objavljene so
bile {tevilne raziskave in publikacije (9), tem vpra{anjem so
bila namenjena tudi {tevilna posvetovanja in strokovna sre~anja
(10). Pogled arhitektov v preteklost je bila za stroko nujna, saj
so vse {tevilnej{i samokritiki odkrito ugotavljali krizo
arhitekture (11) in izginjanje neko~ pomembnega kanona, kot
osnove poklicne in ustvarjalne etike.
Tudi vpra{anja celovitosti obravnave vseh kulturnih pojavov v
prostoru so vse bolj v ospredju zanimanj arhitektov (12) in tudi
etnologov (13) saj se je izkazalo, da se lahko le na tak na~in
lotimo uspe{nega urejanja prosotra, na~rtovanja novogradenj in
predvsem varovanja prostorske dedi{~ine (14). Prav to pa je
podro~je, kjer sodeluje {e tretja stroka, spomeni{ko varstvo,
kjer se etnologija in arhitektira sre~ujeta v tesnih strokovnih
in raziskovalnih povezavah.
Spomeni{ko varstvo se je od za~etka {estdesetih let kadrovsko in
strokovno zelo okrepilo (15). Postopoma je razvijalo lastno
raziskovalno metodologijo 16) in re{evalo {tevilna integralna
vpra{anja v prostoru, ki sta jih vsaj v {estdesetih in
sedemdesetih letih pogosto zanemarjali arhitekturna in {e zlasti
urbanisti~na stroka. V tem obdobju je spomeni{ko varstvo s tako
imenovanim aktivnim varstvom nastopalo v prostoru kot celovit
interpretator dedi{~ine in {e zlasti varovanih obmo~ij. To ga je
v marsi~em odmaknilo od njegovega temeljnega raziskovalnega
podro~ja in ga speljalo na trhli led urbanizma (17). To se v
stroki {e danes pozna kot hipoteka pretirano {irokih strokovnih
pooblastil. Toda kljub temu je spomeni{ko varstvo pomembno
prispevalo k celovitemu spoznavanju na{e kulturne in naravne
dedi{~ine ter zlasti v vsakdanji praksi razvilo kvalitetne
modele njenega vrednotenja (18). @al se je z nerazumljivimi
odlo~itvami konec leta 1994 ta in{titucionalizirani pristop
varstva narave in kulture razbil v {kodo vseh.
Vse omenjene stroke, arhitektura, etnologija in spomeni{ko
varstvo imajo ne glede na svoje temeljno strokovno podro~je tudi
vrsto skupnih interesov (zna~ilnosti), ki se pogosto sicer
pokrivajo, toda vsaka iz svojega zornega kota prispeva svoj
dele` k osvetlitvi problema. Vsem je skupno tudi to, da se
zavedajo pomena dedi{~ine in vseh drugih sestavin prostora. Te
elemente `elijo raziskati, pojasniti in ugotviti zakonitosti.
Cilj raziskovanja dedi{~ine je tudi njeno ohranjevanje, zato
morajo biti njihova prizadevanja ustrezno koordinirana, saj se
nemalokrat zgodi, da prihaja zlasti pri delu na terenu do
podajanja razli~nih napotkov in informacij.
Seveda so dolo~ena raziskovalna pokrivanja tudi sprejemljiva, {e
zlasti, ~e je problem zastavljen s pozicije ene od strok.
Etnologom-konservatorjem se na primer odpirajo teoreti~na
vpra{anja tudi o tem, kako naj izsledke etnologije prenesejo v
spomeni{ko pakso. Zaradi pomanjkljivih metodologij zlasti v
etnolo{kem konservatorstvu, so skupaj s sodelavci (zlasti
arhitekti in umetnostnimi zgodovinarji) razvijali metode dela,
ki bi naj izbolj{ale predvsem pa pospe{ile vsakokratno temeljno
evidentiranje in zbiranje gradiva o stvbarstvu.
V preteklosti spomeni{ko varstvo kak{ne posebne sistematike in
metodologije ni razvilo. Opiralo se je predvsem na spoznanja
umetnostnozgodovinske stroke. Zato je bilo potrebno razviti
etnologom-konservatorjem lastno metodologijo in s tem oblikovati
profil tega poklica. Prepri~anje, da je dober konservator
predvsem tisti, ki je razgledan v mati~bni stroki se je namre~ v
praksi ve~krat potrdilo.
Toda kljub raz{iritvi predmeta dela etnologov-konservatorjev, ki
niso ostajali zgolj pri obravnavi ljudske arhiteture, temve~ so
svoje delo bistveno raz{irili na vsa podro~ja stavbarstva
vsakdanjega `ivljenja (v tem kontekstu so zanimive tudi etnolo{ke
raziskave gradov, cerkva, mest in podobno in nekaj tak{nih
raziskav je bilo `e opravljenih), je delo v konservatorstvu {e
vedno bolj ali manj razdeljeno po posameznih fevdih. Kljub temu
so etnologi-konservatorji v zadnjih letih uspe{no razvili svoje
metodologije vrednotenja (19), ki so bile uskaljene s splo{no
konservatorsko dejavnostjo. Prav zaradi tega so lahko raz{irili
svoje delo tudi na podro~ja od kme~kega stavbarstva do delavskih
in obrtni{kih stanovanj, delavskih kolonij (20) in do elitnih
stanovanjskih sosesk (npr. Kersnikova ulica v Celju). Ob tem
sodeljejo tudi pri prenovah spomeni{ko zavarovanih naselij z
raziskavami na~ina `ivljenja, saj je prav ta vidik velikotrat
pojasnil marsikatero arhitekturno ali urbanisti~no posebnost
za{~itenega naselja.
Delo etnologov-konservatorjev obsega pripravo temeljnih evidenc
kulturne dedi{~ine, kjer morajo biti natan~no zabele`eni
podatki o lastnikih, hi{ne {tevilke, lokacije, v~asih tudi
koordinate s topografskih kart, stavbne in zemlji{ke parcele,
opisi, varstveni re`imi in smernice varovanja. To je na~in dela,
ki v drugih in{titucijah (npr. muzejih) ni tako izoblikovan,
zato je njihove izsledke velikotrat te`ko uporabiti v
konservaotrski praksi. Splo{na gneraliziranja so konservattorjem
sicer v pomo~ pri bolj{emu vrednotenju dedi{~ine, toda ko gre za
vpra{anja fizi~nega ohranjevaja, je potrebno zbirati podatke, ki
so stalni za vsak spomenik ali dedi{~ino posebej. Prav zaradi
tega je delo konservatorjev zahtevno, ker se v tej vlogi pojavlja
tudi kot javni delavec, da ne re~emo uradnik.
Zaradi tega je v spomeni{kem varstvu veliko govora o merilih
vrednotenja (kriterijih valorizacije). Za vsako resnej{e
raziskovalno delo konservatorji uporabijo `e veljava merila
vrednotenja, jih sku{ajo dopolniti ali oblikovati tako, da bodo
enostavni in razumljivi, predvsem pa prakti~ni. V tem smislu je
bilo naravnano tudi raziskovalno delo avtorja tega zapisa, saj se
je ob nekaterih nalogah pokazalo, da vstrajanje zgolj na
raziskovanju ljudskega stavbarstva v smislu nekak{ne sodobne
mitologije, ne prina{a ustreznih rezultatov. Zato je bilo na
osnovi upo{tevanja dosedanje raziskovalne prakse izdelanih pet
osnovnih kriterijev vrednotenja stavbne dedi{~ine:
- geografski,
- zgodovinski ali ~asovni,
- likovni,
- etnolo{ki in
- gradbeno razvojni kriterij.
Kratka obrazlo`itev:
- Geografija je veliko prispevala k raziskovanju stavbne
dedi{~ine (zlasti ljudskega stavbarstva), saj razvila tako
imenovano geografsko tipologijo. Med drugimi so jo prevzeli tudi
etnologi in jo uporavili zlasti pri raziskovanju ljudskega
stavbarstva 19. stoletja. To bi naj {e vedno ohranjalo vse
sestavine regionalne tipike. Toda podrobne raziskave so
pokazale, da ni vedno tako, saj imamo v vsakem okolju ohranjeno
stavbarstvo, ki je sediment razli~nih obdobij. Predvsem pa
nastane zadrega pri arhitekturi vi{jih socialnih slojev ali
arhitekturi delavske kulture, kjer geografska tipologija skoraj
povsem odpove. Zato smo s tem kriterijem sku{ali predvsem
ubla`iti stroge geografske meje ter poudarili predvsem to, da se
geografska meja ostri bolj kot se ni`a socialna lestvica, pa {e
tu se pojavi vpra{anje ~asa nastanka dolo~ene stavbe ali objekta.
- Zgodovinska obdobja so pomembno zaznamovala stavbarstvo. Ni
vseeno ali je neka stavba nastala v srednjem veku ali po drugi
svetovni vojni. Pa vendar se lahko nahajata obe stavbi na primer
v Britofu pri Kranju in obe pomembno prispevata k poznavanju
razvoja naselja in njegovi ~asovni razse`nosti ter poznavanju
razli~nih `ivljenjskih stilov v vasi. Vsak ~as je imel namre~
svoje navade in svoje zahteve in vse to se zrcali v stavbni
dedi{~ini, ki je "izdelek" dolo~enega obdobja ali prilagojenec
(skorajda ni cerkve na Slovenskem, ki bi bila zgrajena v enem
~asovnem obdobju, iz enega liva) kasnej{im obdobjem. ^as nastanka
se odli~no odra`a tudi v zasnovi kozolcev, na primer toplarjev.
Toplar iz Kala pod Turjem v Hrastni{ki ob~ini, ki je nastal ob
koncu 18.stoletja, se bistveno razlikuje od tolikokrat
fotografiranega toplarja v Bistrici pri [entrupertu. Prvega
uvr{a~mo v za~etna obdobja nastanka toplarjev, drugi pa je
skrajni arhitekturni in likovni domet v razvoju kozolca na
Slovenskem. Toda oba sta izjemno pomembna in brez njiju razlaga
razvojne poti kozolca ne bi bila mogo~a.
- Vsaka doba pusti na stavbarstvu svoje sledi. Umetnostna
zgodovina spoznava stavbarstvo predvsem po stilih, ki so ujeti v
kontekst posameznih ~asovnih obdobij. Gotska cerkev se bistveno
razlikuje od baro~ne ali povsem sodobne cerkve. Slog ali stil se
odra`a tudi pri arhitketuri vsakdanjega `ivljenja. Baro~na kme~ka
hi{a je po likovnem okrasju in proporcijah druga~na od hi{e, ki
jo je zaznamovala secesija. Zato je vrednotenje stavbarstva skozi
likovni zorni kot izjemnega poemna, {e zlati tedaj, ~e ga so~asno
vrednotimo tudi skozi zorni kot socilanega polo`aja lastnika ali
njegove poklicne usmeritve. Mestna pala~a bogatega trgovca je
gotovo likovno bolj izrazna od hi{e bogatega kmeta iz Poljanske
doline, pri tem pa se likovni izraz reducira in stilizira bolj ko
se ni`a polo`aj lastnikov na dru`beni lestvici.
- Enologija se veliko ukvarja z raziskovanjem na~ina `ivljenja
razli~nih socialnih slojev. Tudi v stavbarstvu je ve~ kot o~itna
socialna razslojenost graditeljev posameznih stavb. O~iten je
tudi vpliv kasnej{ih lastnikov. Povsem jasno je, da je na primer
v srednjem veku v gradu prebival priviligiranec takratne dru`be,
v leseni bajti ob vzno`ju gradu pa predstavnik z dna dru`bene
lestnice. Tudi v mestih ali v samih vaseh so razlike. ^eprav so
hi{e po gradbeni zasnovi podobne, vse so na primer zgrajene po
principu hi{ s ~rno kuhinjo, se vendar jasno vidi, da se hi{a
velikega kmeta vsaj po dimenzijah bistveno razlikuje od hi{e
va{kega ko~arja. Razlike so o~itne tudi pri kozolcih ali drugih
gospodarskih stavbah. Mali kmet na primer na Dolenjskem je imel
navadno dvojni kozolec - toplar z enim ali najve~ dvema paroma
oken, ali pa dvojni kozolec "na kozla". Bistveno druga~en je bil
kozolec velikega kmeta ali veleposestnika, kjer so poznani
primeri, da je imel toplar celo {est parov oken (npr. kozolec v
Hoteme`u).
- Za celovito razumevanje in spoznavanje stavbarstva je pomemben
tudi gradbeno razvojni kriterij, saj ni veeno kako in kje je neka
stavba zgrajena, kako je postavljena v prostor. Na vseh teh
elementih odra`ajo sestavine ~asa, geografskega okolja,
likovnega izraza in socialnega polo`aja lastnika in same
namembnosti stavbe. Zato smo zlasti stanovanjske stavbe v
gradbeno razvojnem smislu obravnavali predvsem v kontekstu
razvoja kuri{~. Pri tem smo lo~ili ognji{~nice, dimnice, kaminske
hi{e, hi{e s ~rno kuhinjo, hi{e s {tedilnikom, sodobno zasnovane
hi{e s centralno kurjavo itd. Z gradbeno razvojnega zornega kota
prav tako ni vseeno ali stavba stoji na ravnem ali je prislonjena
ali potisnjena v breg. To je namre~ bistvenega pomena za
razporeditev nivojev, prostorov, svetlobnih in vhodnih odprtin
in drugega. V tem smislu smo stavbe razdelili na:
- pritli~ne stavbe, ki stojijo na ravnem,
- nadstropne stavbe, ki stojijo na ravnem in na
- vrhkletne stavbe (izraz ni najbolj{i, pa vendar najboljje
ponazarja gradbeno - ne vsebinsko zasnovo stavbe), ki so
lahko:
* z dalj{o fasado prislonjene ob breg ali
* s kraj{o fasdado potisnjene v breg.
Pri tem pa je potrebno upo{tevati {e uporabo gradbenih
materialov, zato se za posamezne stavbe naj uporablja to~no
dolo~ena in vedno za isti pojem ista terminologija. V tem smislu
poznamo:
- zidane stavbe (kamen, opeka in drugi materiali),
- delno zidane stavbe in
- lesene stavbe (21).
Za analizo dedi{~ine smo uporabili strukturalno geneti~no metodo.
Izkazalo se je, da je edino na tak na~in mo`no ugotavljati
zakonitosti gradnje v izbranem vzorcu.
V prvi vrsti je bil cilj raziskave dose~i doslednost v
poimenovanju vseh sestavin stavbne dedi{~ine, ki s pomo~jo
ra~unalni{ke obdelave strukturiranih podatkov omogo~a navzkri`no
primerjanje in ugotavljanje zakonitosti v smislu geneze razvoja
kot splo{ne stavbne tipologije. To analizo, ki je bila
preizku{ena v raziskovalni nalogi (22), je projektant, ki je pri
nalogi sodeloval, preizkusil tudi v praksi in na osnovi
ugotovljenih temeljnih zakonitosti gradnje dedi{~ine (zasnova,
postavitev v prstor) izdelal ve~ projektov za gradnjo
stanovanjskih hi{ (23). S tem je bilo na nek na~in potrjeno, da
je tudi s tak{nim raziskovalnim postopkom mo`no vplivati na
kvalitetnje{o gradnjo na pode`elju. Obravnavane so bile predvsem
temeljne zakonitosti gradnje z upo{tevanjem postavitve v prostor,
z upo{tevanjem uporabe materialov in dimenzij posameznih stavb.
Upo{tavani so bili tudi izskledki etnolo{ke raziskave o tem,
kako nekdo `ivi. Bivalne in druge stavbe na pode`elju (in seveda
tudi drugod) je gotovo potrebno na~rtovati tudi glede na gomotni
in profesionalni profil naro~nikov.
Rezultat omenjenega raziskovalnega projeta za obmo~je celjske
regije bi bili vsekakor popolnej{i, ~e bi izsledke etnolo{ke
raziskave preizkusilo ve~ projektantov. Pri tem se je izkazalo,
da je iskanje novih re{itev za sodobno projektiranje na pode`elju
zgolj iz okvirov geografske tipologije stavbarstva, vsekakor
preozko in vodi k nekak{nemu ahitekturnemu folklorizmu.
Predstavljeno raziskovalno delo omogo~a tudi kvalitetnej{e
vrednotenje stavbne dedi{~ine, ki je predvidena za kakr{nokoli
varstvo. Tak{no strukturalno analiziranje dedi{~ine je povsem
primerljivo z `e poznanimi raziskovalnimi in varstvenimi
principi, ki so bili `e nekajkrat preizku{eni v spomeni{kem
varstvu (24).
Vsekakor raziskovanje in varovanje stavbne dedi{~ine zahteva
celovito obravnavo na nivoju prostora, posamezne poslitvene enote
in posamezne stavbe oziroma ojekta. Pri tem je stavbna dedi{~ina
nelo~ljivo povezana z naravnim okoljem, z varstvom narave
oziroma naravne dedi{~ine. Vsak{rno zapiranje v ozke strokovne
loge ne pelje nikamor, kjve~jemu v podvajanju podatkov in
raziskovalnih prizadevanj. Tega pa si verjetno na{a dru`ba `e iz
finan~nih, kaj {ele iz organizacijskih razlogov ne sme privo~iti.
Nerodnost je {e toliko ve~ja pri konkretnem delu, pri svetovanju,
pri sprejemanju odlo~itev, kaj in kako se naj gradi v prostoru.
Pri tem {e vedno vlada relativni kaos. Zato je sodelovanje med
posameznimi in{tutucijami, zlasti pa med strokami nujno.
Povezovanja med arhitekti, etnologi in tudi oblikovalci so se `e
nekajkrat izkazala za uspe{na. Zato velja vztrajati v teh
prizadevanjih.
OPOMBE:
1) Janez Bogataj, Doma~e obrti na Slovenskem, Ljubljana 1989;
Isti, Sto sre~anj z dedi{~ino na Slovenskem, Ljubljana 1992.
2) Ramov{ Mirko, Plesat me pelji, Ljubljana 1980.
3) Ivan Sedej,Umetnost stavbarstva na Slovenskem, Ljubljana 1985;
Gorazd Makarovi~, Slovenska ljudska umetnost, Ljubljana 1981.
4) Tone Cevc, Arhitekturno izro~ilo pastirjev, drvarjev in
oglarjev na Slovenskem, Ljubljana 1984, Isti, Kme~ke hi{e v
Karavankah, Ljubljana 1988.
5)Bogataj Janez, Mesto etnologije v prenovi mestnih in va{kih
jeder, Sinteza 58,59,60, Ljubljana, december 1982, str.153-154.
6) Etnolo{ka izhodi{~a kot identiteta prostora ob~ine Medvode
za oblikovanje njenega grba in raznih informativnih znakov
in logotipov - npr. logotip za Zbiljsko jezero, raziskovalna
delavnica, Zbilje 2.3.1995.
7) Maechtig Sa{a, Zemljo smo si sposodili od svojih potomcev,
Mednarodni seminar Oblikovanje avtocestnega prostora, Portoro`
1.- 3.december 1994, tudi pogovor o oblikovanju cestne opreme
avtocest na terenskih vajah {tudentov etnologije in
industrijskega oblikovanja, Diva~a 16.3.1995.
8) Fister Peter, Obnova kritja streh z bobrovcem, Varstvo
spomenikov 26 Ljubljana 1984, str.65-77; Isti, Arhitektura Zilje,
Ro`a, Podjune, Celovec 1989; Isti, Pogled na arhitekturo
dvojezi~ne Koro{ke, Traditiones 20, Ljubljana 1991, str.29-52;
Raziskovalni projekt, Kontinuiteta oblikovanja prostora v
Slovenskih Goricah, Krajina, Naselja, Arhitektura, register,
Ljubljana 1993 (vodja projekta prof.dr.Borut Juvanec);
Raziskovalni projekt, Kontinuiteta oblikovanja prostora v
Slovenskih Goricah II, skupni del, Aa,Ab, Ljubljana 1994 (vodja
projekta prof.dr.Borut Juvanec), Juvanec Borut, Koren iz per v
slovenskem kozolcu, Sinteza 69,70,71, 72, december 1985,
str.136-137; Marinko Jo`e, Poskus ovrednotenja kompozicije stogov
pri Studorju v Bohinju, Traditiones 7-9, Ljubljana 1982,
str.67-92.
9) Marinko Jo`e, Razvoj in revitalizacija slovenske vasi,
Ljubljana 1979; Durjava Matja`, Tipologija in razvoj slovenske
kme~ke hi{e, Na~ela oblikovanja slovenskih kme~kih naselij
in ljudske arhitekture, Maribor 1986; ^repin{ek Maja, Prenova
stavbne dedi{~ine v Sloveniji, Ljubljana 1993; Fister Peter,
Obnova in varstvo arhitekturne dedi{~ine, Ljubljana 197; Isti,
Umetnost stavbarstva na Slovenskem, Ljubljana 1986; Isti,
Glosar arhitekturne tipologije, Ljubljana 1993. sodelavci;
Isti, Arhitekturne krajine in regije Slovenije, sodelavci,
Ljubljana 1993; Isti, Za in proti identiteti v arhitekturi,
Arhitektov bilten, Ljubljana 1994, str. 76-85; Gabrijel~i~
Peter, Urejanje in varstvo kulturne krajine, Ljubljana 1985;
Isti, Urejanje zunajmestnega prostora in naselij, Arhitektov
bilten, {t.81/82, Ljubljana,maj 1986, str.5-17.
10) Na primer vsakoletna sre~anja arhitektov ob koncu novembra v
Piranu, kjer so eno prvih namenili prav vpra{anju identitete v
arhitekuri, Mednarodna konferenca o ljudski arhitekturi med
Aplami in Jadranom v Gozdu Martuljku, zlasti 2.konferenca z
naslovom: Identiteta v oblikovanju prostora, 22.in 23.okotober
1992 (glej Zbornik povzetkov, Ljubljana 1992), glej tudi
zbornik referatov s posveta ob 7.Mednarodnem bienalnem sejmu
gradbeni{tva in gradbenih materialov z naslovom Kaj lahko danes
naredimo z nepravo arhitekturo, Gornja Radgona 1993).
11) Ocvirk Marjan, Razprodaja in razvrednotenje arhitekturne
stroke je vzrok za propad kvalitativnih zna~ilnosti slovenskega
arhitekturnega prostora, koreferat na 2.Mednarodni konferenci na
temo Identiteta v oblikovanju prostora, Gozd Martuljek, 22.
23.okotber 1992, (glej Zbornik povzetkov, Ljubljana 1992,
str.49).
12) Peter Fister, Ljudska arhitektura o odlo~anju o urejanju
prostora, Glasnik SED 33/3-4, Ljubljana 1993, str.20-26.
13) Janez Bogataj,Sto sre~anj..., str.11.
14) Fister Peter, Prostorska dedi{~ina, nova spomeni{ka vrednota,
Varstvo spomenikov 34, Ljubljana 1992, str.27-57.
15) Z zakonom o varstvu spomenikov iz leta 1961 se uveljavi
decentralizacijski princip varstva kultrunih spomenikov. Takratne
dru`benopoliti~ne skupnosti ustanovijo regionalne zavode za
spomeni{ko varstvo.
16) Glej zlasti prve {tevilke Vestnika, ki ga je izdajal Zavod
SR Slovenije za spomeni{ko varstvo.
17) V mislih imamo predvsem izdajanje soglasij ali mnenj za
novogradnje na varovanih obmo~jih.
18) Naravna in kulturna dedi{~ina Logarske doline, njeno
varovanje in razvoj, Celje 1989.
19) Ko`elj Zvezda, Vrednotenje kulturnega pomena Tav~arjevega
dvorca na Visokem v poljanski dolini, Varstvo spomenikov 33,
Ljubljana 1991, str.105-110.
20) Leta 1980 so bile na obmo~ju ZVNKD Celje v Trbovljah prvi~
evidentirane delavske kolonije. Za tak{no usmeritev je bil med
drugim pomemben tudi posvet konservatorjev v Piranu leta 1965,
kjer je dr.Slavko Kremen{ek v svojem referatu opozoril tudi na
pomen delavske kulture.
21) Ne priporo~amo izraza "pollesene stavbe (hi{e)", ki se sicer
pogost v strokovni literaturi, ker je preve~ konkreten:, torej je
pol stavbe zidane, pol pa lesene. Iz prakse pa vemo, da temu ni
tako. Za osnovno poimenovanje je ne glede na razmerja v uporabi
materialov pri gradnji sten primernej{i izraz "delno zidana
stavba (hi{a)", saj je v tem pogledu stavba (hi{a) lahko zidana
do ene tretine, polovice ali celo do dveth tretin. Vrhkletne
stavbe pa so v kletnem delu tako ali tako vedno zidane.
Z izrazom "lesene stavbe (hi{e)" ozna~ujemo predvsem tak{ne
stavbe, kjer je les povsem prevladujo~i material. Tak{ni so
zlasti kozolci, seniki, hlevi in danes redke stanovanjske stavbe.
Seveda pa je predvsem od raztiskovalca odvisno, kak{en termin bo
za posamezno stavbo uporabil. Va`no je, da je pri poimenovanju
dosleden.
22) Milena Hazler-Papi~, Vito Hazler, Andrej Pajer, Gradnja v
va{kem prostoru celjskih arhitekturnih regij, Celje 1993,(naloga
je bila o oprta na raziskovalni projekt dr.Petra Fistra,
Tipologija arhitekture na Slovenskem).
23) Andrej Pajer, Predlog novih stanovanjskih hi{ v va{kem
prosotoru celjskih arhitekturnih regij, Celje 1994 (raziskovalna
naloga).
24) Zvezda Ko`elj, Prispevki k predmetu in vrednotenju
etnolo{kega konservatorstva, Varstvo spomenikov 29, Ljubljana
1987, str.203-207.
Hazler-Papi~ M.,Spomeni{ka identiteta naselja,
Varstvo spomenikov 28, Ljubljana 1986,
Str.45-50.
Prosen Anton, Sonaravno urejanje pode`elskega prostora, Ljubljana
1993.