Znakovni sistemi,
ki jih umetniki danes uporabljajo se nahajajo na širokem polju družbene
komunikacije. Umetniška dela ne sodijo v okvir klasičnega pojmovanja likovne
umetnosti. Znakovni sistemi v smislu umetniškega ustvarjanja prehajajo
v sisteme jezikovnega sporazumevanja – Rainer Ganahl, sisteme pretoka informacij
po globalnih telekomunikacijskih mrežah - Made in Hongkong, v sisteme
podeljevanja državnih nagrad, posebej kulturnih, v sisteme bančništva,
v sisteme produkcije igranih (hollywoodskih) filmov, v sisteme delovanja
državnih institucij – galerij, ... v delovanje ideoloških aparatov države.
Z uporabo različnih jezikovnih sistemov za umetniško izražanje se umetnik
po eni strani prilagaja razvoju družbe - nesluten razmah (ali razpad enotnega
sistema) znakovnih sistemov - po drugi strani pa z uporabo ustaljenih znakovnih
sistemov umetnik računa na večjo (drugo) publiko, kateri lahko posreduje
informacije ne da ji proda svoj izdelek. Kajti bistvo človeka je komuniciranje,
izmenjava informacij. Kadar je informacija podana na razumljiv način, v
kodu, ki ga pozna tudi prejemnik sporočila, potem je informacija smiselna.
K temu sodi še drug problem: takšnih informacij je veliko, dovolj ali celo
preveč. Da informacija doseže svoj namen mora poleg zgoraj naštetih momentov
biti še vidna. Vidnost pa najlaže doseže s prestavljanjem kontekstov, z
menjavo znakovnih sistemov, s preskakovanjem iz enega v drugega.
Kljub povedanemu
je stanje v družbi drugačno, tej umetnosti neprijazno. Nerazumljivo je
tako stanje toliko bolj, ker živimo danes z izkušnjo modernističnih avantgard
iz začetka tega stoletja: dada, surrealizem, konstruktivizem, suprematizem,
Marcel Duchamp, in mnoge druge. Mogoče je temu tako ravno zaradi njih,
če gledamo na njih kot nekateri gledajo na Galileja, ki naj bi s trmastim
vztrajanjem pri epur si mouve nazadnje povzročil več škode kot koristi:
za dolgo časa je cerkev ne samo njemu temveč na sploh prepovedala nadaljna
raziskovanja. Nerazumljivo je to stanje tudi z vidika umetniških izdelkov
in njihove sposobnosti komunikacije z gledalcem. Umetniški predmeti druge
polovice tega stoletja so postajali publiki vse manj razumljivi. Slike
so postale enobarvne, kipi so se spremenili v brezoblične gmote. Ko je
končno nastopil čas gledalcu prijaznejše, razumljivejše umetnosti – saj
govori v njemu znanem jeziku, ne v slikarskem na primer, temveč z gibljivo
televizijsko sliko, z zvokom, besedami in stavki – jo je gledalec gladko
zavrnil kot ne pravo, celo kot neumetnost. Ali gre tu za problem zgodovinskega
zavedanja, problem izobraževalnega sistema, ki ne izobražuje ljudi za jutri,
temveč za danes, a prej za včeraj.
Umetnost želi
biti vedno drugačna, vedno nova. Tukaj ne gre pozabiti na oblast,
ki odloča s svojimi ideološkimi aparati med pravilnim in nepravilnim. In
znotraj državnih ministrstev potemtakem ni prave koordinacije.
A umetniški predmet
vendarle ostaja. Obstaja kot relacija na katero se opirajo določena umetniška
dela – Peter Weibel – Gradec Graz, kot javni spomenik, ki deluje v sistemu
jezika in še ni zavrgel umentiškega predmeta – ostale so še nalepke – dvo
(za razliko od tro (kipi)) dimenzionalni predmeti.
Umetnost sebe
ne vidi več v ozkih omejenih krogih slikarskega ali kiparskega ustvarjanja.
Prav tako se trudi preseči omejenost umetniškega izdelka kot fetiša ali
potrošnega predmeta za elito. Postavlja se v opozicijo družbenim danostim
jih prevaja v vsem razumljiv jezik, jih problematizira in tako dela vidne,
ker povzroča "motnje v zaznavi".