Wolfgang Temmel: REMIZA
Začnimo tam, kjer začne
Wolfgang Temmel, pri navadnih stvareh, nepomembnih stvareh, pri tistih, ki
manjkajo.
Ne gre za to, da bi
lahko kdor koli karkoli neodvisno ocenjeval, gledal ali meril. Stvari so v
naravi povezane mnogo bolj, kot si mislimo. Ni res, da lahko nekaj ocenimo
objektivno, da se lahko postavimo izven sistema in gledamo nanj od zunaj.
Človek je družbeno bitje in ne more brez nje. Vpet je v to družbo in vse kar
dela, misli in govori, počne zaradi tega okolja, te družbe, odnosov, ki vladajo
tam, in ostalih posebnih pogojev, katerim se vsak dan podreja.
Schrödingerjeva mačka
Kot so pokazale meritve
malih delcev v fiziki. Ko opazujemo nek delec, ga opazujemo s pomočjo drugega,
po možnosti manjšega delca, ki se od merjenega odbija in pade na zaslon, ter
nam tako posreduje sliko merjenega delca. Meritev je torej poseg v neko stanje,
povzroči spremembo, kar mi merimo in posledično dojemamo kot realnost, je
sprememba in ne dejansko stanje. Zato nekateri trdijo, da pred in po meritvi
nekaj sploh ne obstaja, oziroma, da obstaja neodvisno od nas, da mi ne moremo
nikoli vedeti, kako obstaja, ali, če sploh obstaja, dokler tega ne izmerimo.
Meritev pomeni poseg, stanje se z meritvijo spremeni.
Kvantna mehanika se
ukvarja z majhnimi razsežnostmi v fiziki. Eden temeljnih principov kvantne
mehanike in tako tudi narave se imenuje princip nedoločenosti: elektronu ne
moremo hkrati izmeriti hitrosti in določiti mesto, na katerem se nahaja. Kadar
mu določimo mesto, ne vemo, kdaj bo na tem mestu, kadar poznamo čas, ne vemo,
kje je. Princip nedoločenosti je ob deformaciji prostora in časa v velikih
razsežnostih ena temeljnih neznank fizike.
Einsteinova splošna
teorija relativnosti zaznamuje konec klasičnega sveta. Od takrat dalje prostor
in čas nista več kontinuirana in absolutna, evklidska geometrija velja samo še
za eno od možnih. Dve vzporedni premici nista vzporedni do neskončnosti.
Obremenjeni s tisoč- in
večletno tradicijo, da obstaja nekaj, kot je začetek in konec, zunaj in
znotraj, se še danes spopadamo z napačnimi predpostavkami, da so stvari med
seboj ločene. Da je med mano, med mojim in tvojim telesom, prazen prostor. Kako
si naj torej razlagam, da lahko občutim tvojo prisotnost, tvojo bližino, tudi
če te ne voham, vidim, slišim, okusim ali se te dotikam.
To dejstvo lahko danes
razložimo s tem, da med telesi, kot jih vidimo, in človek vidi le en del
spektra elektromagnetnega valovanja, ni praznega prostora do zelo zelo majhnih
razsežnosti. Tudi medzvezdni prostor ni prazen, v njem so enakomerno razporejeni
delci snovi. Narava ni kontinuirana, temveč zrnata. Snov je povsod: temne
energije je 73% in potiska vesolje narazen, temne snovi je 23% in samo iz 4%
snovi so zvezde, planeti in ljudje.
Človek dojema prostor
kot nekaj, kar je znotraj in nekaj, kar je zunaj. Jaz sem v hiši, zunaj je
drevo. Med mano in drevesom je stena, so molekule zraka in je ogromno ostalih
delcev snovi, ki jih niti ne poznamo. Te delce držijo skupaj šibka in močna
jedrska sila, elekromagnetna sila in gravitacija. Snov v opeki, v drevesu, v
zraku in v meni se ne razlikuje med seboj prav dosti. Pripada tistim 4% snovi v
vesolju, ki jo poznamo. Samo atomi so sestavljeni v drugačne molekule, v nas in
v drevesu, v bolj kompleksne, imenovane tudi organske, v opeki in zraku pa v
molekule z nekoliko manj atomi. V vseh primerih sestavljajo te molekule isti
atomi kisika, ogljika, vodika, po periodnem sistemu elementov do železa.
Ostalih je manj.
Komunikacija med stvarmi
v naravi je temeljna značilnost sveta, kot ga poznamo. Stvari komunicirajo med
seboj na različne načine. Izmenjava informaciji, med vsem, kar je v naravi, je
njena temeljna značilnost. Informacija o tem, kako se naj razvija vesolje, se
je ohranila do danes – 1012 let kasneje, čeprav je od velikega poka
ostalo le prasevanje. Informacija se ohranja. Vesolje je ohranilo začetno
informacijo o zgradbi snovi: enaki zakoni fizike menda veljajo tako tukaj kot
na drugem koncu vesolja.
Tudi v črni luknji
informacija ne izgine. Kot domneva Stephen Hawking črna luknja ni popolnoma
črna, ne vsrkava samo vsega, kar se ji usodno približa – kolaps prostora in
časa – temveč snov tudi seva. V zelo dolgem času lahko črna luknja celo izgine,
izseva vso snov/ energijo.
Dedna informacija se
prenaša z molekulo DNA. Iz celice nastane točno taka in taka celica, ki
opravlja to in to nalogo. Evolucija živih bitij je podrejena fizikalnim pogojem
na nekem planetu: temperatura, tlak, vsebnost določenih plinov v atmosferi in
drugo je tisto, kar določa razvoj živih bitij in drugih oblik. Količina
informacije zapisane v DNA se poveča za približno en bit vsakih sto let.
V delu »2 lista« se Temmel sprašuje, kako je
mogoče, da obstaja v naravi toliko različnih oblik. Kako je mogoče, da na
ogljiku temelječe življenje izhaja in se dogaja na podlagi zapisa v molekuli
DNA. Genski zapis, kombinacija baz nukleotidov, določa vse, kar je živo. Zakaj
je oblika listov ravno takšna, kot je?
Čas označuje spremembe.
Drugi zakon termodinamike pravi, da stvari težijo k neredu. Vesolje je v
velikih razsežnostih homogeno in strukturirano: 1080 delcev je
enakomerno razporejenih. Obstajajo le manjše nepravilnosti: zvezde, planeti,
ljudje, etc. V tem smislu je vse, kar je kaos, vsako bitje, vsak planet,
zvezda, vse razen medzvezdnega prostora, v katerem so delci enakomerno razporejeni.
Vse naše delo prispeva samo še k večji zmešnjavi delcev v prostoru, vsaka naša
stvaritev je v tem pogledu ekološko oporečna, saj na novo razporeja delce
snovi, se upira drugemu zakonu termodinamike, po katerem vse stvari težijo k
enakomerni razporejenosti, k redu.
Ironija optične prevare
Najzanimivejša
komponenta Temmlovega ustvarjanja je odkrivanje navadnih stvari. Vsakdanje
stvari, kot so zemljevidi, listi ali pa zvok in stopnice, so za večino med nami
nepomembne sestavine vsakdana. Šele, ko nam jih kdo omeni, se zavemo, da sploh
so. Raje kot z njimi se ukvarjamo z veliko večjimi, pomembnejšimi stvarmi in te
nam vzamejo veliko več časa. Vendar te manjše stvari, vsakdanje stvari niso
zato nič manj pomembne. Skozi njih prepoznamo vse eksistencialne probleme
povezane s človekovim bivanjem: od problema invalidov (neveljavnih), do
splošnih filozofskih: zakaj je nekaj tako, kot je, in ne raje drugače. Preproste stvari
vzbudijo v nas zanimanje za kompleksnejše: zakaj so stvari, kot so, zakaj sploh
so in zakaj raje niso. Ali zakaj sploh vse je
in ne raje nič?
Ljudje menda zasedamo
zelo zgodnjo fazo evolucije, če nismo sploh prva inteligentna bitja v vesolju,
smo gotovo med prvimi. Vendar razdalje so prevelike, hitrosti premajhne in
življenjska doba človeka, celo človeške vrste, prekratka, da bi lahko karkoli
kakorkoli spremenili. Poleg tega je biosfera na Zemlji veliko preveč ranljiva,
da bi inteligentnim, a potratnim bitjem omogočala daljši obstoj in človeška
vrsta je preveč samovšečna, da bi se ukvarjala z resničnimi problemi, kot je
obvarovati življenje na Zemlji pred vplivi iz vesolja, kot so padci meteoritov
ali za organske molekule smrtonosno sevanje.
Človekovo rekombiniranje
atomov povzroča nastajanje novih oblik, neobstojnih oblik.
Temmlovo delo »Torta za
rojstni dan« je narejeno iz jekla, ki, izpostavljeno vremenskim danostim,
počasi rjavi, razpada, na nek način torej živi. Ker se delo imenuje torta za
rojstni dan, je seveda nujno povezano s človekovim življenjem, s telesom,
sestavljenim iz celic, ki se nenehno obnavljajo in odmirajo, dokler se nekoč,
ko pride njihov čas, ne nehajo obnavljati in samo še razpadajo na sestavne
dele: molekule, atome. Potovanje atoma kisika se nadaljuje, od njegovega
nastanka ob eksploziji supernove, do takrat, ko se je ujel v oblak snovi, iz
katerega je nastala Zemlja, katere gravitacija ga je zadržala v atmosferi.
Dihali so ga dinozavri in ptiči, dokler se ni znašel v meni. Do sedaj se še ni
spremenil, vedno je isti in bo ostal isti še naprej, dokler ga kakšna katastrofa
večjih razsežnosti usodno ne spremni.
Umetnost dvajsetega stoletja je morda eno samo
prepričevanje gledalcev, da tisto, kar vidimo, in tisto, kar je res, nista eno
in isto. Spomnimo se abstraktne umetnosti, kjer slika ali kip ne reprezentirata
nekega realnega stanja stvari ali pač in celo še bolj verno kot kakšna
»realistična« podoba, ki gradi na renesančni geometrijski perspektivi, ki je
izumetničen približek vidni realnosti, je prevara. Abstraktna umetnost
upodablja ali reprezentira več stvari hkrati, mogoče psihičnih stanj ali
namenoma le na barvo ali samo obliko reduciranih likovnih elementov. V tem
smislu je abstraktna umetnost zadnja faza klasične, z renesančno perspektivo,
zaznamovane umetnosti, enako kot je Einsteinova relativnostna teorija zadnja
faza klasične fizike, ki jo zaznamuje absoluten prostor in čas.
Meje mojega jezika so meje mojega sveta.
Rene Magritte: »C'est ne pas une pipe«. Na sliki
je zelo prepričljivo naslikana pipa, tako prepričljivo, da bi jo kmalu
zamenjali z resnično pipo, vendar je Magritte pod pipo dodal napis: to ni pipa.
To je seveda samo slika pipe.
Znotraj posameznega sistema jezika (angleščina,
slovenščina, likovni jezik, matematika) so nekatere stvari jasne in same po
sebi umevne, ker so utečene in se ponavljajo že veliko generacij. Kadar
prestavimo nekaj, kar je jasno v enem jeziku v drug jezik, to tam nujno
izstopa, kot bi bila v besedilu neka beseda napisana napačno. Marcel Duchamp je
na umetniško razstavo v začetku 20. stoletja postavil pisoar, lopato ali sušilec
za steklenice. Izbral je vsakdanje stvari in jih namestil v drugo okolje, v
drug kontekst, v drug jezik. Prestavljeni v umetniški sistem so vzbudili
zanimanje in odklon. Duchampov namen ni bil le šokirati, njegov namen je bil
sporočiti gledalcu, da obstajajo različni sistemi in da se moramo naučiti jih
videti, da bomo potem lahko spoznali našo vlogo v svetu, našo vpetost v družbo.
Šele ko se zavemo te vpetosti, odvisnosti od nekega, ne nujno samo jezikovnega
sistema, šele potem lahko pogledamo na drug sistem bolj odprto in kritično.
Duchamp je vpeljal povsem nov pogled na svet,
podobno kot je to storila kvantna mehanika. Dejstvo, da so se te spremembe v
umetnosti in znanosti dogajale skoraj istočasno, dokazuje morda spoznanje o
soodvisnosti družbe, zgoraj omenjene soodvisnosti različnih sistemov. Tudi
Temmel razmišlja o sistemih. Naj bo to umetniški sistem – risbe, sistem
gledanja – optične prevare, botanika, sistem računalniških programov.
Adobe photoshop je program za izdelavo slik.
Tako izdelana podoba je potem malce preveč jasna
in čista. Še do nedavnega smo lahko zamenjevali reprezentacijo realnosti (npr.
sliko pokrajine) z realnostjo (krajino), ker je bila ta tako neverjetno podobna
resnični krajini, ki jo vidimo. Danes je reprezentacija lahko celo preveč
podobna realnosti. Simulaker je že nadomestil realnost. Toda ali ni realnost
sama že reprezentacija. Tudi pokrajina, ki jo vidimo, je samo slika resnične
pokrajine, slika, ki nastane v naših možganih. In zares ne poznamo načina, kako
bi se prepričali, da je slika pokrajine v naših možganih zares ekvivalentna
pokrajini pred nami. Kaj ni v tem primeru tudi reprezentacija realnosti že
nadomestila realnost? Kar se sedaj dogaja na drugi stopnji, se je v osnovi že
enkrat zgodilo. Kanček dvoma je zrasel v nas, odkar so Schrödinger, Heisenberg
in Bohr ugotovili, da obstaja resničnost povsem neodvisno od nas – kvantna
resničnost – še več, kot smo omenili zgoraj, narava, kot jo vidimo mi, je že
spremenjena, reprezentirana, neodvisnega opazovalca ni.
Računalniško grafiko sestavljajo pravilno
razporejene točke v določenem vzorcu, ki se ponavlja do mikrometra natančno
prek vse podlage. Računalniško generirana podoba je sestavljena iz
dvodimenzionalne matrice točk – pixlov, ki dodelijo vsaki barvni točki
številčno določeno mešanico treh temeljnih barv: rdeče, zelene in modre. Na teh
grafikah ni nepravilnosti v vzorcu, ki se ponavlja kot mandelbrotova množica,
kot fraktal. V programu ni ukaza, ki bi povzročil naključne nepravilnosti, tako
značilne za človeško pisavo. Ni madežev solz, ki bi zablurale posamezne odseke
slike. Računalniško generirane podobe so enako kot zvok narejene mehansko,
sekvenčno in so tako pravilne, da se zdijo vulgarne, perverzne.
Kljub tem pomanjkljivostim so računalniško
generirane podobe presenetljivo različne, se razlikujejo med seboj, kot se
razlikujejo posamezne avtorske poetike. V tem je ogromen potencial
računalniškega programa. Ta je tako obsežen, da razen osnovnih tehničnih
značilnosti ni podobnosti med posameznimi računalniško generiranimi podobami.
Zgodovinsko gledano računalniško generirana
podoba ne izhaja iz televizije, temveč z radarja. Tehnologija, ki se danes
uporablja tudi v umetniške namene, je v osnovi vojaška tehnologija. Radarski
zasloni morajo točke, ki se pojavijo na njih kot indici sovražnikovih letal,
določiti v vsaki dimenziji, da jih lahko v vsakem trenutku sestrelijo s
pritiskom na gumb. To natančno določanje točk je prevzela računalniška slika od
radarja, čeprav ta ne dela s polarnimi koordinatami, temveč s kartezijskimi.
Jezik
Z »Zgodovino umetnosti« je Temmel posegel v
sistem jezika. »Zgodovina umetnosti« govori o tem, kako Temmel ustvarja
umetnost. Posnetih je 52 zgodovin umetnosti v 52 jezikih. »Zgodovino umetnosti«
vedno pripoveduje drug umetnik v svojem materinem jeziku. Besedilo je neke
vrste umetniški manifest, govori o tem, kako in kdaj nastane umetniško delo.
S tem delom je Temmel opozoril na več stvari.
Označil je umetnost v našem času za prihodnost. Poigral se je s sistemom
zgodovine umetnosti in jo ustvaril kar sam. Po drugi strani pa je želel Temmel
opozoriti na pojav jezika. Koliko različnih jezikov govorimo, zakaj jih je
toliko? Kako to, da se moramo materinega jezika naučiti, čeprav je vendar
materin?
Teritorij: zemljevid
Osvajanje ozemelj,
fizični prostor, real estate, izkoriščanje naravnih bogastev, kolonializem,
imperializem.
Afrika.
Potem so ljudje naredili zemljevide …
Upodobili so ozemlje, ga zmanjšali na velikost
slike. Verjetno so istočasno z zemljevidi izbruhnile tudi vojne med posameznimi
skupinami, ki so verjetno govorile različne jezike.
Za primerjavo vzemimo Borgesovo zgodbo, v kateri
kraljevi kartografi narišejo tako natančen zemljevid, da ta natančno pokrije
teritorij. Kartografi naredijo torej natančno kopijo teritorija, tako natančno,
da ta zamenja realen teritorij. Naredijo virtualno realnost. Toda ali ni vse,
kar je, že virtualna, navidezna resničnost?
Umetniška slika je vedno hkrati tudi zemljevid.
Ne v tehničnem smislu seveda, temveč zaradi analogije med upodabljanjem
realnosti in kartografiranjem.
Tretji vidik Temmlovih zemljevidov je vloga
zemljevidov v človeški družbi. Zemljevid predstavlja teritorij, ki nekomu
pripada oziroma si ga nekdo prilašča. Ljudje se polaščajo teritorijev in ljudi,
ki tam živijo. Ozemeljske ambicije so tudi najpogostejši vzroki vojn. Temmlovi
zemljevidi govore tudi o trpljenju ljudi.
Evropa je vedno na sredini na vrhu zemljevida,
medtem ko je Afrika vedno spodaj. Vzrok za to je gotovo tudi v tem, da so
zemljevide, kot jih poznamo, izdelali Evropejci. Osvajanje in izkoriščanje
poteka še danes in ne zgolj s silo. Pomembno vlogo pri tem igra predvsem ideologija.
Mehko podjarmljenje. Poleg zemljevidov, so tu še drugi mediji, na primer
knjige, ki opravičujejo neenakost med ljudmi. Tu so nato evropski muzeji, ki
hranijo neprecenljivo umetniško bogastvo, ki je nastalo izključno v Evropi
(razen redkih izjem iz Egipta, Mezopotamije in Kitajske) in Unescova kulturna
dediščina, katere je kar 70 % v Evropi.
Realnost pred nami je vedno samo model realnosti, kajti
realnost vedno spoznavamo s pomočjo meritev, naj bo to fotografija, meritev
temperature, pritiska, vlage, barv. Tako kot je tudi zgodovina samo simulacija,
zemljevid teritorija, ki je izginil, simulaker.
Človek ustvarja,
rekombinira molekule in dobi tako nove materiale, nove oblike. Človek je del
narave, saj je sestavljen iz enake snovi, kot ostalo poznano vesolje. A snov je
v naravi razporejena kaotično in teži k temu, da bi se enakomerno razporedila.
Vsi ti kamni, skale in voda, ki prekriva skoraj ves planet. Temu človek doda še
svoje stvaritve: avtomobile, hiše, telefone, polizdelke in umetniška dela. Entropija
se povečuje, vesolje se širi, snov potrebuje energijo, da ostane skupaj. Človek
je zelo potratno bitje, za vzdrževanje življenju primernega okolja potrebuje
neznansko veliko energije. Človek poskuša zadržati usodo snovi, jo ustaviti na
njeni poti k redu. Svet se ne bo končal s pokom, ampak s cviljenjem.