SAŠO VRABIČ
VOGUE
… Vrabičevi avtoportreti iz serije Vogue
so pronicljive opazke k antropologiji sodobnega življenja. Avtoportret je
nedvomno eno najširših poglavij likovne umetnosti – najpogosteje slikarstva –
spomnimo se neprekosljivega Rembrandta. Toda v tem primeru ne gre za
avtoportrete Rembrandtovega tipa – psihološke študije lastne podobe, temveč gre
v Vrabičevem primeru za avtoportrete (imenujmo jih) Tisnikarjevega tipa.
Tisnikarjevi avtoportreti so le protagonisti na sliki, ki pa so prevzeli avtorjevo
fizionomijo. Vendar ne toliko zato, ker bi umetnik želel upodobiti samega sebe,
temveč bolj zato, ker njegova lastna podoba nadomešča podobo slehernika.
Vrabičevi avtoportreti sodijo v ta okvir.
Naj se v tem kratkem opisu dotaknem še
enega vidika slik iz serije Vogue. Toge in teatralne poze, ki jih zavzame
umetnik na sliki imajo veliko skupnega s poznano monumentalno ikonografijo
velikih diktatur 20. stoletja. Vrabič na teh slikah upodablja že nek minuli
čas. Podrobnejša analiza pokaže, da imamo pred seboj časovno zanko: Vrabič
vzame sodoben dizajn naslovnice modne revije Vogue in nanj prilepi lastno
podobo. Na sliki je združil dva trenutka: sodobno naslovnico revije Vogue in
nekakšno brezčasno irwinovsko lastno upodobitev. Pred nami je reprezentacijska
luknja, časovna diskontinuiteta. Upodobljeni znaki so realistični vendar
diskontinuirani v času. Koncept realizma se razširi s časovno komponento.
Ugotovimo lahko, da znaki ne delujejo samo prostorsko temveč tudi časovno in da
diskontinuiteta prostora ali časa povzroči, da podoba stopa iz koncepta
realizma.
Nič manj pomemben vidik teh del ni vprašanje avtorskih pravic. Odpirajo se mnogi problemi od umetniške svobode do intelektualne lastnine. A zdi se, da lastniki ne bi smeli biti preveč jezni na to, da umetnik predeluje njihovo naslovnico – navsezadnje je to lahko dobra reklama. Vendar se Vrabič poigrava z vsebino njihove naslovnice na zelo precizen in analitičen način, katerega rezultat je pred nami: slehernik na mestu rezerviranem za izbranke po posebnem ključu, ki določa lepotni ideal in Vogue gotovo ima moč, da prispeva k izbranemu lepotnemu idealu. Vrabič je tu storil podoben korak, kot so ga storili gotski slikarji, ko so se drznili upodobiti na religioznih slikah s strogo določeno ikonografsko shemo – na mestu blizu svetnika ali celo Marije, na mestu rezerviranem za človeka plemenitega porekla…