Časovne kapsule

 

Leta 1997 je Sašo Vrabič naredil serijo slik z naslovom Slike kot ekrani. Na njih »zavestno evocira rabo heterogenega polja«, kot to poznamo denimo iz del Roberta Rauschenberga. To sestavljanje različnih podob generira v taki hiperpovezavi eksponentno veliko zgodb. Za Slikami kot ekrani nastane v letih 1999 do 2001 ciklus Zvočnih slik. Na tej stopnji je slika s svojimi zakonitostmi Vrabiča začela omejevati, zato ji je dodal zvok, da bi tako čim popolneje upodobil svoje doživetje. Zvočne slike so naslikane fotografije. Od tu do videa ni več daleč. Vrabič upodablja že upodobljeno, lahko so to njegove fotografije ali pa stvaritve drugih avtorjev. Na ta način zamegli izvor podobe in hkrati ustvari distanco do tistega, kar je predstavljeno.

 

Tudi slika Varno skozi mesto (150 x 180 cm, olje in akril na platnu, 2001) je zvočna slika in hkrati del kompleksnejše instalacije, h kateri sodi še klavir, na katerem igra posneti zvok. Slika prikazuje pogrnjeno mizo in stole v restavraciji. Metafizični učinek slike spodbuja popolnoma prazna restavracija in na steni nad mizo ploščati TV-zaslon, ki prikazuje nadvoze neke avtoceste in avtomobile: prizor iz računalniške igrice Grand Theft Auto. Dinamiko slike povečuje kontrast med prazno notranjostjo in intenzivnim gibanjem zunaj, ki pa je nato umirjeno z ravnimi cestami. A tisto zunaj je le še reprezentacija reprezentacije virtualne realnosti. Podobe so reproducirane tolikokrat, da se zamegli njihov izvor. Slika nam prikliče v spomin Magrittovo sliko Kraljestvo luči, na kateri vidimo s cestno svetilko skrivnostno osvetljeno hišo. Na sliki Varno skozi mesto je položaj obrnjen: tu smo v notranjščini in gledamo ven, toda tisto zunaj ni resnična pokrajina, je računalniško generirana podoba, »umetna« podoba.

 

Naša realnost je restavracija, kjer veljajo stroga pravila obnašanja. Tisto na televiziji je tam zunaj, tam daleč, je samo digitalno generirana podoba, virtualna realnost, ustvarjena resničnost. Svoboda je tam zunaj in drugje, v kolikor sploh obstaja, je virtualna in navidezna, pot do nje vodi skozi ekran. Restavracija je prazna, nobenih ljudi ni v njej, nobenega dogajanja. Ali so vsi odšli? So se vsi odpeljali?  V tej sliki slutimo kasnejši cikel Privat(e), v katerem Vrabič prikazuje različne strategije preživetja v sodobni kapitalistični družbi, kako opraviti z vsakdanom, kako se izogniti pritiskom ustaljenega delovnega časa, pritiskom družbenih vezi.

 

Cikel slik V nedeljo za Bežigradom je Vrabič leta 2001 predstavil v Bežigrajski galeriji v Ljubljani. Na sliki Klikni na nedeljo:) spletna kamera (180 x 150 cm, akril na platnu, 2001) je ženski akt v nenavadnem položaju na postelji pokriti s pisano odejo v majhni sivi sobi. Nad hrbtom lepotice vidimo skozi vrata v drugo sobo, kjer je okno. Okno nastopa na tej sliki v podobni vlogi, kot je na sliki Varno skozi mesto ploščati TV-zaslon. Na postelji je mlado dekle oblečeno v črn nedrček in si z obema rokama nekaj tišči v usta.

 

Ljudje smo živali, katerih obstoj je odvisen od komuniciranja. Samo preko drugega vem, da sem. Spolni akt je komunikacija in komunikacija določa človeka. Človek komunicira na najrazličnejše načine ­­– govor, pisanje, risanje, gibanje, spolnost – vendar vedno in v vsakem trenutku potrebuje nekoga, s katerim izmenjuje informacije: sporočilo potrebuje prejemnika. Ta potreba po komuniciranju je seveda značilna za živali, ki živijo v skupinah, in človek je ena takšnih.

 

Od Starega Rima naprej je v evropski in posledično ameriški in od njiju vplivanih družbah golota prepovedana in užitek velja za nekaj nemoralnega. Še zmeraj velja prepoved upodabljanja spolnega akta. Tudi v drugih družbah in verskih skupnostih veljajo različne prepovedi upodabljanja – prepoved upodabljanja boga pri Judih. Vendar se ta prepoved z dovoljenjem te iste družbe lahko v določenih primerih krši, kdaj in kako vedo le nekateri. Zapostavljenost upodabljanja spolnega akta je presegel internet. Digitalne podobe golih ljudi so preplavile računalnike po svetu.

 

Vendar je zgodovina upodabljanja akta, ki implicitno predstavlja spolni akt, vsaj tako dolga kot zgodovina zahodno evropske likovne umetnosti. Vzrok temu, da je akt navadno ženski akt, je krivo dejstvo, da še vedno živimo v močno patriarhalni družbi. Predstavljanje moških aktov je prestavljeno v drugi kontekst – moški akti so praviloma junaki drugačnega kova: navadno bojevniki – Terminator. Zgodovina akta zahodno evropske umetnosti se začne z Vilendorfsko Venero.

 

Vrabič v najnovejših delih prikazuje privatno, družinsko življenje. To so zelo osebne izpovedi in iz njih sklepamo širše, kako ljudje živimo, kaj počnemo, kako to, da počnemo ravno to, kar počnemo. Te analize se ne loteva na moteč način, temveč v svoji delih neprizadeto podaja svoja doživetja. Slika svoje otroštvo, kot ga pozna po fotografijah in s starih super 8 filmov. Slika stanovanja, v kateri je živel kot otrok, slika podobe, ki ga spremljajo vse življenje s televizije in računalnika.

Dela govore o krizi vrednot danes, ko se ideal družinskega življenja izgublja na račun samopotrjevanja posameznika v družbi, v ustvarjanju bogastva in kariere, ko je postal ambiciozni posameznik, ki si prizadeva iz svojega socialnega okolja preskočiti v drugega, v tistega, za katerega meni, da je boljši, bogatejši ali čistejši, ideal novih generacij.

 

Pri tem načinu upodabljanja, ko umetnik vzame že narejeno podobo in potem to podobo na novo interpretira, lahko slutimo odmik umetnosti v samo sebe, vse to zaradi tega, da bi umetnik ostal objektiven. Kot znanstvenik, ki opravlja meritve. Toda tudi znanstvenik je le del celote, družbe in spektakla, ki ga meri.

 

Glede na Copenhagensko interpretacijo kvantne mehanike obstaja sistem v superpoziciji stanj, dokler ga ne izmerimo. Meritev pomeni vsako interakcijo, s katero neznanki določimo vrednost in poruši valovno funkcijo: kar je bila prej verjetnost, je sedaj znana vrednost. Kar ponazarja zgodba o Schrödingerjevi mački. Mačka je zaprta v škatlo, v kateri je tudi strup, ki bo zastrupil mačko glede na kvantni proces razpada radioaktivnega atoma. Ta dogodek ima verjetnost, ki jo lahko izračunamo. Dokler je mačka v škatli in je torej ne opazujemo, ne moremo vedeti, ali se je dogodek zgodil ali ne, ali je mačka mrtva ali živa. Stroga aplikacija Copenhagenske interpretacije zahteva, da je mačka tako živa kot mrtva, torej ne živa ne mrtva, v neki superpoziciji stanj glede na verjetnost, da je atom razpadel. Mačka je mrtva ali živa šele takrat, ko znanstvenik odpre škatlo in preveri, kako je z njo. Schrödingerjeva mačka ilustrira težave s »standardno« kvantno mehaniko, ko jo apliciramo na kompleksen sistem, kot so živa bitja. Schrödinger sam je takrat, s tem miselnim poskusom, želel pokazati, da kvantna mehanika ne velja za kompleksne sisteme. Danes vemo, da nekaj takšnega, kot je »klasično« stanje ne obstaja, vse je vedno in povsod kvantno.

 

Vrabičeve podobe, bodisi fotografije, podobe s televizije ali računalnika, so ready mades, le da jih Vrabič naslika in tako prestavi iz splošnega konteksta podob in predmetov v umetniški kontekst. Podoben način so uporabljali že Andy Warhol, Jasper Johns, Robert Rauschenberg in drugi. Na te slike gledamo kot na umetniška dela, hkrati pa se zavedamo, da so to na hitro narejene fotografije, instant podobe s televizije ali sekvence nekega filma, ki bi brez Vrabičeve intervencije pri večini od nas utonil v pozabo. Ta dva vidika se med seboj dopolnjujeta in ustvarjata posebno dinamiko slike. Vrabič upodablja povsem vsakdanje prizore na nezahteven način. Gledalca na teh podobah posebej pritegne nenavadno kadriranje, ki evocira kadriranje značilno za holywoodski film. Vrabič uporablja tudi veliki plan: na sliki vidimo le del figure ali prizora, po katerem sklepamo na celoto. Pogosti so tudi eksplicitni motivi, kjer avtor ne poskuša ničesar prikriti, brez omejitev predstavi navadno zamolčane prizore: mobilni telefon, nogometna tekma, oralni seks.

 

Kot naslikan komunikacijski rekvizit: www.sunday.com (180 x 150 cm, akril na platnu, 2001). Gsm telefonski aparat na sliki je posebna ikona konca 20. stoletja. Ta model telefona – Ericsson GA 628 – je eden prvih, ki je preplavil trg, ko se je uveljavila mobilna telefonija, le da takrat z modrim pokrovom tipkovnice. Vrabič s tem Ericssonom GA 628 ne opisuje samo sodobne načine komunikacije, prikaže tudi ozadje: napravo samo, s pomočjo katere telefoniramo. Pomembna ni samo komunikacija, temveč tudi in predvsem naprava, ki nam omogoča komunikacijo. Kot ikona, katero dvignemo visoko v zrak. Kaj je lahko bolj virtualno kot telefoniranje? S svetlobno hitrostjo smo lahko tukaj in tam – na drugem koncu sveta.

www.sunday.com poleg načina življenja ob koncu 20. stoletja opisuje tudi vpetost ljudi v sodobno komercialno resničnost, kjer so svoboda komuniciranja, poseganje v zasebno življenje in nadziranje do nerazpoznavnosti prepleteni.

 

Vrabičeva dela so neposredna in neobremenjena, spodbujajo h kontemplaciji o naših lastnih izkušnjah ter povezavi nekaterih dejavnikov v sodobni družbi. Čeprav v izbranih slikah lahko slutimo mejne umetniške motive, ki se približujejo sodobnemu kiču, kot to počne na primer Jeff Koons, niso Vrabičeve podobe nikoli naključne. Ti motivi nosijo v sebi tudi nedvomno širši pomen, niso le lesketajoča se površina, ki ugaja z barvami in svetlikanjem, v njih zaznamo globlji umetniški pomen.

 

Stopnja samorefleksije je pri Vrabiču za odtenek večja kot pri umetnikih pop arta, saj je prevzel ne le način, temveč tudi stil, kot ga je uporabljal pop art. Slike, fotografije in videi so že narejene podobe, kadar pa to niso, so njegove podobe nam vsem poznane, a nikoli tako zanimive, da bi za njih porabili film ali prostor na kartici digitalnega fotoaparata. Seveda je takšen način ustvarjanja včasih lahko dvomljiv, a pri Vrabiču nastopa v drugi funkciji in vedno z določenim namenom. Izogibanje ustvarjanju novih podob, izumljanju novih stilov Vrabiča loči od umetnikov modernizma in ga po tem osnovnem ekološko ozaveščenem principu ustvarjanja uvršča v postmodernizem, katerega najpomembnejši predstavnik v Sloveniji je skupina Irwin, danes pa živi v delih Vrabičevih prijateljev in sošolcev: Žige Kariža, Mihe Štruklja in drugih.

 

Warhol

Andy Warhol je Časovne kapsule (Time Capsules) izdeloval od leta 1960 do 1980. Standardne kartonske škatle je polnil z najrazličnejšimi predmeti, ki so šli skozi njegovo življenje: revije, zapiski, filmi, intervjuji, etc. Teh škatel je 610 in jih danes hrani Andy Warhol Museum v Pittsburghu.[1]

S predmeti v Časovnih kapsulah lahko rekonstruiramo določeno realnost. O nekem času govore bolj enoznačno in neposredno kot umetniška dela, čeprav ti predmeti sedaj to tudi so. Hkrati pa je njihova funkcija povsem nekaj drugega. S prisotnostjo v umetniški zbirki relativizirajo pomen ročno izdelanega umetniškega dela mnogo bolj kot Warholovi sitotiski ali celo Duchampovi ready mades. Ti predmeti so arheološki fragmenti, deli mozaika, deli življenja nekega človeka, pars pro toto, s pomočjo katerih spoznamo način življenja takratnih ljudi. V časovnih kapsulah ni zgodovine, ni zgodbe, ne refleksije in reprezentacije, ti predmeti niso simulakri, so predmeti, stvari, takšne kot so in ne poznajo omejitev predstavljanja.

 

Na podoben način tudi Vrabič arhivira svoje zasebno življenje, najbolj eksplicitno v delu Private. Private je avtorjev dnevnik, dostopen na http://www.glu-sg.si/saso/private/private.htm. Potem so tu slike, fotografije in videi iz cikla s podobnim naslovom Privat(e), na katerih upodablja zasebno življenje. Čeprav ta dela niso stvari, kot predmeti v Warholovih Časovnih kapsulah, temveč so reprezentacije, so umetniška dela, jih zaradi njihove neposrednosti in enostavnega kodiranja lahko primerjamo z njimi. Te slike, fotografije in videi namenoma delujejo tako, kot bi bili ready mades, samo najdeni predmeti, v katerih je vsebovana, kar se da majhna stopnja reprezentacije. Ta dela, kot da ne želijo vzbuditi le estetskega užitka, njihov namen, se zdi, je drugje.

 

Voyager

Leta 1977 so v vesolje poslali sondi Voyager I in II. Voyagerja potujeta s hitrostjo 3,6 oziroma 3,3 astronomke enote na leto in se bosta čez 40000 let približala drugemu sončnemu sistemu.

Tudi Voyagerja sta časovni kapsuli. Na obeh je 12-inčna pozlačena bakrena plošča, ki jo je naredil Carl Sagan s sodelavci.[2] Podobno kot Warholove časovne kapsule, tudi ti dve pozlačeni plošči potujeta skozi čas le, da na nekoliko bolj sofisticiran način v posebni sondi, medtem ko Warholove časovne kapsule potujejo skozi čas v prostorih muzeja v Pittsburghu. Za razliko od Warhola Vrabič izbira motive zelo pazljivo, jih naslika in označi ter šele nato odpravi na pot. V tem pogledu je Vrabičevo delo bližje Voyegerjevima pozlačenima cd-romoma.

 

Na Saganovi plošči je 115 digitaliziranih podob, ki prikazujejo človeka, njegov način življenja (razmnoževanje, prehranjevanje), prikazujejo stvari, ki jih je človek naredil: preprosto hišo iz opek in palačo ZN v New Yorku. Na slikah so shematično prikazana znanstvena dognanja človeka, mere za razdalje, čas in maso. Ostali del plošče zasedajo različni zvoki: grmenje, veter, ptiči, kiti in druge živali. Poleg teh je na plošči še izbor glasbe različnih kultur in okolij in govorjeni pozdravi v 55 jezikih, pozdrav takratnega predsednika ZDA Carterja in generalnega sekretarja ZN Waldheima. Plošča je v posebnem aluminijastem ovoju, zraven je še igla, s katero se lahko ploščo posluša.

Na plošči je v premeru 2 centimetrov nanesen uran 238, katerega razpolovna doba je 4,51 milijarde let. Glede na količino razpadlega urana bo prejemnik lahko določil čas, ki je potekel od nanosa urana na ploščo. Uran 238 in risba s 14 pulsarji sta uri, ki bosta prejemniku pomagali določiti čas odhoda sonde. Dva kroga na plošči predstavljata najnižja stanja vodikovega atoma. Čas prehoda iz enega stanja v drugega je temeljna referenca za čas, ki so ga uporabili pri kodiranju video- in avdiosignala. Navpične črte in pike predstavljajo momente spina protona in elektrona.

 

Shematično je prikazano, kako se predvaja ploščo. Narisana je binarna koda, ki definira hitrost, s katero je potrebno predvajati ploščo. Narisani so valovi videosignalov na plošči, okvir slike in smer predvajanja posnetka. Prva slika na plošči je krog z dvema črtama ob straneh – ta slika je narisana tudi na plošči in predstavlja referenco, po kateri bo prejemnik sporočil ugotovil, da ploščo pravilno predvaja. Položaj Zemlje je podan s položajem Sonca glede na 14 znanih pulsarjev, katerih periode so podane z binarno kodo.

 

Mogoče je imel Carl Sagan v mislih Warholove Časovne kapsule, ko se je s sodelavci lotil izdelave pozlačene bakrene plošče. Ta plošča deluje na dveh nivojih: najprej je zlatarski izdelek, s precizno risbo in na drugem nivoju je nekakšen proto cd-rom, na katerem so slike in zvok. Zlatarski izdelek lahko gledamo s prostim očesom, medtem ko potrebujemo za branje digitalnega zapisa posebno napravo. Oba nivoja plošče povezuje stopnja kodiranja sporočila tako, da če bodo prejemniki sporočila sposobni doumeti pomen risb, potem bodo po vsej verjetnosti tudi sposobni izdelati napravo, s katero bodo lahko predvajali video- in avdiosignal zabeležen na plošči.

 

Egipčanske grobnice so na primer sporočila namenjena neznanemu prejemniku. V teh pred obiskovalci skritih prostorih so veličastna poročila o takratnem življenju, narejena z nesluteno umetniško spretnostjo, pred katero še danes osupli onemimo. Sporočila so bila namenjena v onostranstvo, torej za nek nedoločen kraj v nekem nedoločenem času. Na ta način so Egipčani premagovali strah pred smrtjo, pred minljivostjo človeškega telesa in so hoteli na ta način izbranemu podaljšati življenje v onostranstvu, v spominu, v virtualni resničnosti, kar jim je tudi uspelo. Kot je to uspelo tudi Carlu Saganu s sodelavci. Spomin nanj in na podvige ameriške vesoljske agencije, posredno na vse nas bo obstal verjetno mnogo dlje, kot bi, če bi bil shranjen tu na Zemlji. Torej gre pri obeh cd-romih za nekakšen nagrobni spomenik, za sarkofag brez mumije.

 

Najstarejši artefakti na Zemlji so človeška orodja iz najzgodnejše faze evolucije človeka. Toda človek glede na časovne razdalje, ki vladajo v vesolju še ne obstaja prav dolgo. Namenoma shranjeni človekovi izdelki niso starejši od 5000 let. Najveličastnejši z namenom shranjeni izdelki so egipčanske piramide.

 

Kadar izdelek ni shranjen z namenom in se naj dobro ne pazi, kadar zanj ne skrbijo ekipe konzervatorjev (vprašanje je seveda, če gre potem še za isti izdelek, ker pač nikoli ne stopim v isto reko), potem tak izdelek nima dosti možnosti, da bi preživel kaj več časa, kot mu ga pripada, glede na snov iz katere je. V vsem znanem vesolju velja drugi zakon termodinamike, ki pravi, da snov teži k pravilni razporejenosti. Snov, ki jo neka druga sila ne drži skupaj, je obsojena na razpad, njeni deli se bodo enakomerno razporedili po prostoru, v stanjih, za katera potrebujejo najmanj energije. Ker se vesolje širi, čaka vse kar je, tudi Zemljo in planete, Sonce in celo črne luknje, ta usoda, namreč, da se bo snov, iz katere so, razpršila po prostoru. Seveda bosta takrat oba Voyegerja izgubljena tavala po vesolju, če se ne bosta zrušila na kakšno sonce ali ju ne bo vase potegnila kakšna črna luknja. Do takrat obstaja sicer zelo majhna možnost, da ju nekdo prestreže in prebere njuno sporočilo.

 

Sondi Voyager I in II sta časovni kapsuli. Čeprav je njuna naloga tudi, da na Zemljo pošiljata podatke o nebesnih telesih, ki jih srečata na poti, nosita seboj tudi sporočilo Zemljanov Nezemljanom. V tem primeru je Zemljane zastopal Carl Sagan. Pošiljanje tovrstnih sporočil v vesolje je seveda čista utopija. Če bo sporočilo zares kdo prebral, bo to zelo zelo daleč v prihodnosti, ko se na Zemlji nihče več ne bo spominjal, da sta leta 1977 sondi Voyager poleteli v vesolje in ko bo prejemnik sporočilo bral, se bo pojavil naslednji problem: pošiljatelja sporočila ne bo več in položaj bo obrnjen: sedaj prejemnik ne bo imel sogovornika in bo lahko samo domneval o pomenu in izvoru sporočila.

 

Človek je edini med živalmi na planetu Zemlja razvil sposobnost mišljenja in bistvena lastnost mišljenja je spomin. Človek ima to nenavadno sposobnost, da si zapomni, kar vidi. Vendar ta spomin ni nikoli zrcalna slika dogodka, temveč je spomin vsakega med nami nekoliko prilagojen osebnim potrebam, na kar vplivajo druge lastnosti osebka, malo drugačne kemijske reakcije v možganih. Misel je vedno le določena razvrstitev molekul. Verjetno je ta razlika med spomini različnih ljudi o istem dogodku spodbudila razvoj različnih pomagal, s katerimi so poenotili interpretacijo nekega dogodka/ spomina. Človek je izdelal predmete, ki nadomeščajo spomin na nek dogodek: podobe, kipe, hiše, besedila, fotografije, filme, cd-rome, etc.

 

V tej svoji vnemi, kako materializirati spomin, se je človek spomnil zgodovine in posledično so nastali muzeji. Muzeji so nekakšne časovne kapsule, v katerih hranimo stvari, ostanke nekih dogodkov ali celo reprezentacije teh dogodkov – umetniška dela. V tem pogledu Warhol seveda ni naredil nič novega, samo poudaril je tisto, kar se že od nekdaj dogaja.

Shranjevanje spominov/ predmetov se je danes razvilo do neslutenih razsežnostih. Med nami ni nikogar, ki ne bi na takšen ali drugačen način shranjeval predmetov, ki materializirajo spomin na nek dogodek. V otroštvu se začne ta proces z risanjem.

 

Nad nami krožijo vohunski sateliti in snemajo vsak košček terena pod sabo – posnetki se shranjujejo. Vsak med nami fotografira ali celo snema z videokamero. Nekateri med nami – umetniki – delajo to posebej sistematično in natančno. V večjih naseljih, kjer na majhnem prostoru živi veliko ljudi, na vsakem koraku naletimo na nadzorne kamere, ki posnamejo vsakogar, ki gre mimo – tudi te posnetke shranijo, da jih lahko pregleda policija. Na osebnih računalnikih hranimo velike količine različnih podatkov. Shranjevanje v funkciji spomina je preraslo v funkcijo nadzora. Prihodnost danes ni več tako svetla, kot je bila v času Vrabičevega otroštva, v času, ko je Carl Sagan izdelal pozlačeni cd-rom.

 

Sašo Vrabič v seriji Privat(e) slika podobe iz otroštva. Vračanje v čas otroštva je vračanje v čas brezskrbnosti, kot je lahko igranje računalniških igric beg v virtualno resničnost, kjer so problemi vedno rešljivi, kot je potovanje obeh Voyagerjev poskus pobega v lepši svet prihodnosti. Sondi potujeta skozi čas v daljna prostranstva vesolja, kjer je prostor prazen, kjer ni ljudi, da bi jima postavljali omejitve. Saganovo sporočilo je varno shranjeno pred zunanjimi vplivi in obeta se mu, da bo postalo najstarejši ohranjen človeški izdelek. Problem je le v tem, da tega nihče ne bo vedel.

Tako kot Saganov cd-rom in Warholove Časovne kapsule ima tudi Vrabičevo shranjevanje lastnih videnj na svet in družbo, v kateri živi, vse lastnosti sporočila namenjenega prihodnjim rodovom. Po teh slikah, videih in fotografijah bodo ljudje nekoč sklepali, kako mi danes živimo. Pogled usmerjen v prihodnost je na nek način zgodovinski pogled. Pobeg v času je enak begu v prostoru.

 

 

Jernej Kožar



[1] http://www.warhol.org/collections/archives.html

[2] http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/goldenrec.html