Jernej Kožar
¥
KOROŠKA
GALERIJA LIKOVNIH UMETNOSTI SLOVENJ GRADEC
13.2. –
15.3. 2004
Tugo Šušnik se je rodil leta 1948 v
Ljubljani, kjer je leta 1974 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost. Leta
1979 je opravil specialko pri prof. Andreju Jemcu in
Jožetu Ciuhi. Leta 1979 in 1980 je s Fullbrightovo štipendijo študiral na Pratt
Institute v New Yorku. Od leta 1996 je docent na
Oddelku za oblikovanje na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani.
Šušnikovo globoko poznavanje zahodnoevropskega in predvsem ameriškega
modernističnega slikarstva je v slovensko slikarstvo vneslo svež veter. Danes
je gotovo eden najpomembnejših slikarjev visokega modernizma in postmodernizma v Sloveniji.
Šušnikov opus lahko razdelimo na več ustvarjalnih faz, v
katerih ga zanimajo različni likovno teoretski problemi, katerih skupni
imenovalec je topologija našega in naslikanega
prostora . Prvo, precej slikovito obdobje, se konča leta 1974. V slikah
iz let 1974 – 1975 ne gre samo za inspirativni vpliv Barnetta Newmana, temveč je Šušnik preizkušal zakonitosti abstraktnega ekspresionizma
do post painterly abstraction.
Te slike so najbolj minimalistične od vseh Šušnikovih del.
Proti koncu
sedemdesetih postaja Šušnikovo slikarstvo zopet bolj
slikovito. Uporablja intenzivne barve in barvna polja se dotikajo drug drugega
z ostrimi robovi. Pri slikanju si pomaga z maskirnimi trakovi. Polja niso
pravokotna, kot pri Newmanu, temveč raznih oblik,
tudi poševna. Predvsem poševna polja in intenzivne barve dajejo sliki posebno
dinamiko. Ta dinamika kasneje izbruhne v seriji Rock
'n' roll. Funkcijo risbe je
Šušnik v tem obdobju sam opredelil kot sinkretistično, kar pomeni, da ne razlikuje med figuro in
ozadjem.
Po vrnitvi s
študija v New Yorku je naslikal sliko Triptih, za
katero velja, »da je generirala rojstvo slovenske
Nove podobe«. Šušnikovo slikarstvo se je začelo
izmikati ortodoksni abstrakciji, za katero je v New Yorku ugotovil, da ne nosi več potrebnega umetniškega
naboja, da je za mnoge ustvarjalce postala le dekoracija. Na sliki Triptih
prepoznamo profila obrazov ali vazo. Gre torej za optično prevaro v Gombrichovem smislu, za menjavanje ospredja in ozadja tako,
da enkrat vidimo vazo, drugič pa obraza. Seveda tu ne gre za noben realizem ali
iluzionizem, gre za raziskovanje sposobnosti človekovega dojemanja in načinov
gledanja.
Tendenco
spreminjanja pravokotnega formata slike je pokazal že leta 1980 v seriji Rock 'n' roll,
kjer se je slika spremenila v koloriran relief. To je
naredil tako, da je sliko razrezal na trakove in jih potem sestavil skupaj,
enega prek drugega in na ta način ustvaril še tretjo dimenzijo, torej prestopil
je v kiparstvo. Ta način dela potem znova srečamo na slikah iz sredine
devetdesetih, ko je slikal slike skulpture. Vendar to
niso več na trakove razrezane slike, temveč slike različnih geometrijsko
nepravilnih formatov.
Proti
sredini osemdesetih postanejo robovi barvnih polj na sliki bolj zaobljeni.
Barvna polja postanejo širša, slika se tako umiri, dinamiko sedaj na sliko
vnaša na drugačen način.
V tem času
je v abstraktno slikarstvo vpeljal dekorativne elemente: draperijo,
svetle, intenzivne barve, barvo je pošprical po
platnu in tako ustvaril poseben dekorativen vzorec. Ta način dela je kulminiral v seriji slik Štirje letni časi, kjer je na
sliko vnesel ne samo omenjene elemente, temveč je razbil tudi pravokoten okvir
slike in ga spremenil vsaj na eni strani.
Leta 1986 se
je v Maroku zopet navdušil nad Matissom. V njegovem
delu se takrat okrepi svetla in dekorativna komponenta. Serija Štirje letni
časi pomeni vrhunec dekorativne abstrakcije, ki jo je razvijal v drugi polovici
osemdesetih. Na slikah so svetle intenzivne barve, polite ali pošpricane po platnu, ki jih prekrivajo geometrijske oblike
ali dekorativna draperija, kot nekakšna zavesa ali
samo kot spomin na velika obdobja evropskega slikarstva: gotiko in barok.
V sredini devetdesetih Šušnik
kombinira geometrijske oblike z dekorativnimi vzorci tako, da format slike
spremeni in mu dodaja polje nepravilne oblike, katerega je prej plastično
oblikoval s tkanino. Nastane relief in v tem detajlu zopet slutimo Šušnikovo težnjo po prostoru.
Slike s
konca tisočletja so zopet bolj dekorativne, a vseeno bolj umirjene, kot tiste
izpred desetih let. Barvna polja so večja in barve ozadja so postale nekoliko
težje. Slike se razvijajo iz motivov diptiha in
triptiha.
Na slikah iz
cikla Neskončno prepoznamo reminiscence vseh
prejšnjih stanj nastajanja Šušnikove slike. Opazimo
dekorativne preplete, široke, prekrivajoče se poteze čopiča, ki ustvarijo vtis
prostora. Tu so barve rdečih odtenkov. V ozadju pa je vedno prisotna trdna
shema, ki jo ponekod poudari kar z geometrijskimi liki, drugod pa je ozadje
povsem izginilo za neprosojnimi nanosi barve. Ti debeli nanosi barve, v katere slikar
vreže preplet tankih a globokih črt, spremenijo sliko v relief in povzročijo,
da slika v spremenljivi svetlobi pred nami zaniha.
Na
abstraktnih podobah iz cikla Neskončno prepoznamo geometrijske like in telesa.
Kadar je naslikano geometrijsko telo, imamo na sliki iluzijo evklidskega
prostora. Iluzionistični prostor je natančno
definiran z geometrijskimi pravili, z matematičnimi formulami, z jezikom.
Čeprav je izvor naslikanega prostora zamegljen, zaščiten z jezikovnimi
definicijami, še vedno ni nič drugega kot iluzija.
Iluzijo prostora na sliki Šušnik doseže s poševnimi črtami ali barvami. V tej iluziji
ali optični prevari lahko ugotovimo povezavo s slikami iz začetka osemdesetih –
s sliko Triptih. Čeprav se videz slik spreminja, se Šušnik
vedno znova vrača k nekaterim nerešenim vprašanjem, ki bremenijo umetnike od
renesanse naprej: ali je mogoče svet opisati, ali je mogoče to storiti z
matematiko. V matematiki, posebej v geometriji, prej ali slej trčimo ob dva
limita: nič in neskončno. Oba pojma sta nepredstavljiva, a vedno prisotna,
kadar opisujemo svet z matematiko.
Geometrijska telesa na izpraskanem, ekspresivnem
ozadju, za nekakšno zaveso, ki naj zakrije njihov pravi pomen – minimalizem – nam sporočajo, da narave znanost ne more
opisati. V nekem komaj dojemljivem in prenesenem pomenu je tega sposobna le
umetnost.
Z v površino
slike vrezanimi črtami Šušnik ustvari mrežo, ograjo,
ki simbolično loči iluzionistični prostor slike od
prostora gledalca. Prav tako so te črte zelo ekspresiven
detajl in stojijo v dramatičnem kontrastu s hladnimi geometrijskimi liki ter
svetlimi in hladnimi toni, ki prevladujejo na slikah. Te črte so tisto, kar
hkrati določa sliko – jo ločujejo od naše resničnosti, za njimi, za to ograjo
je teritorij slike, in hkrati so te črte vrezi, destruktivno dejanje, ki zanika
ontološki status slike, ji jemlje njeno imanentno
prisotnost, uzorpirano mesto med nami, jo zanikajo in
diskvalificirajo.
Kot bi nam avtor želel povedati, da
je sicer zelo mogoče, da bomo lahko naravo nekoč opisali s pomočjo matematike,
toda naše zaznavanje in dojemanje sveta sta neposredno in usodno pogojena z
našimi čustvi, s snovmi, ki jih proizvajajo naša telesa, skratka z ljubeznijo.
Šušnikovo varianto
abstraktnega slikarstva lahko poimenujemo tudi slikovita in posledično
asociativna abstrakcija. Barve so nanesene pastozno
in prevladujejo nad formo in risbo. Risba in forma sta sinkretistični.
Pred nami je
zanimiva dvojnost: na eni strani imamo suhoparen slikarski jezik, ki govori le
z barvnimi toni, le z nekaj potezami in malodane
kiparskim modeliranjem površine slike. Na drugi strani pa so te oblike čustveno
nabite, impulzivne, v mehkih barvnih prehodih začutimo patos
ustvarjalca, torej umetnika demiurga.
Slike iz
cikla Neskončno pomenijo novo prelomnico v Šušnikovem
ustvarjanju in dvigujejo njegovo raziskovanje realnosti na povsem druge nivoje.