SAMUEL Grajfoner
TEME LUKENJ
KOROŠKA GALERIJA
LIKOVNIH UMETNOSTI SLOVENJ GRADEC
julij – avgust
Razstava
Teme lukenj Samuela Grajfonerja se začne z dvema reliefoma. Grajfoner ju
imenuje gravuri. Gre za linoreza, osnovni plošči, kateri sta služili kot matrici
za večino grafik, ki jih vidimo na razstavi. Grajfoner se torej predstavi kot
kipar, ki je svoje osnovno kiparsko znanje razvil kot grafik. Med obema
likovnima tehnikama pravzaprav ni večjih razlik, pristop k materialu je precej
podoben. Vendar za razliko od kiparja, ki izdela samo en kos in ta je vedno
končni izdelek in unikat, lahko Grajfoner odtisne reliefe v posameznih fazah
razvoja motiva, tako dobi več končnih rezultatov, ki so vsi unikati (originali)
in so med seboj evolucijsko povezani. Grajfoner dvigne s tem proces kiparjenja
na drug nivo in daje s to procesualnostjo (work in progress) razstavi osvežujoč
zagon.
Od obeh gravur je prva pravokotnega formata in
je vsa prepredena z ravnimi linijami, medtem ko je drug relief oval, ki se
razteza prek cele plošče. Ovali so, za razliko od pravokotnega formata,
razstavljeni le v začetni in končni fazi. Najprej je oval gladek, na njem ni
črt, njegovo površino prekinja le ponekod neenakomerno nanesena barva. Na koncu
je celotna površina ovala prepletena s črtami, ki sestavljajo široke pasove
vzporednih vdolbin. Ti se končujejo drug v drugem in ustvarjajo vtis prepleta
(tkanja, kot ga imenuje avtor) in s tem vtis več dimenzionalnega prostora.
Odtisi se razlikujejo tudi po papirju na katerega so odtisnjeni, po intenzivnosti
in količini barve, ki jo Grajfoner nanese na posamezen odtis in po obdelavi
ozadja, ki je ponekod prebarvano kar s silikonom. Reliefne črte, ki vstopajo v
prostor in vdolbine med njimi povzročajo, da se svetloba lomi na različne
načine, tako obdelana površina se stalno spreminja, kar spominja na (črne)
slike Sandija Červeka. Oval ima lahko zanimive vsebinske konotacije, kot v
katalogu omenja Marjeta Ciglenečki. Nekoga lahko spomni na diskontinuitete v
zgradbi prostora. Mogoče tudi od tu naslov razstave – Teme lukenj.
Na razstavi vidimo tudi nekaj let starejša dela, na katerih je poleg osnovnih ikonografskih podobnosti, načina obdelave grafične plošče in za Grajfonerja značilnih črno belih kontrastov, pristop k razvoju motiva podoben. Tudi na teh grafikah smo priča razvoju motiva v več fazah.
Drugo dopolnilo razstavi je zanimivejše: to so
slike na platno velikih formatov, razstavljene podobno kot grafike v globoke
lesene okvirje tako, da se podlaga, prej papir, sedaj platno, svobodno guba in
giblje pri spremenjenih klimatskih pogojih. Tak način prezentacije je zelo
učinkovit in poudarja Grajfonerjevo težnjo po plastičnosti, po vtisu materiala.
Grajfoner je na platno pritrdil dva ovala - v začetni in končni fazi - ostanek
platna prebarval s črnim silikonom ali drugod z intenzivnimi potezami v sivih
tonih. Barve so nanesene pastozno, večkrat kar oprijemljivo plastično. S takim
nanosom barve in globokim okvirjem Grajfoner stopnjuje vtis prostora, slika se
spreminja v skulpturo. Umetnika iluzionistični slikarski prostor sicer ne
zanima, zato pa toliko bolj »realen« kiparski prostor.
Tudi Grajfoner gradi na kontrastih: črna
tiskarska barva in bela barva papirja, oblika ovala in pravokotnika, slikarski
in kiparski prostor. Ta nihanja med dvema skrajnostima se zlijejo v umirjeno
resonanco in dajejo slikam skrivnosten naboj.
Grajfonerja lahko štejemo med ekspresioniste,
seveda postmoderne ekspresioniste, katerim enakovreden vir inspiracij
predstavlja tako ekspresionizem prve polovice dvajsetega stoletja, kot obe
varianti ekspresionizma druge polovice istega stoletja - action painting in
informel. Kadar pa pusti površino ovala gladko in neobdelano, ko ga zanima le
slikovno polje, njegove zakonitosti, delovanje barve glede na površino, takrat
se Grajfoner približuje minimalizmu.
Grajfoner se kaže na tej razstavi kot
transmedialnen umetnik, saj enakovredno obvlada kiparstvo, grafiko in
slikarstvo.
Jernej Kožar