NOLI ME TANGERE
Risba je temelj vse likovne umetnosti, kot tudi govorice in
abstraktnega mišljenja sploh. Risba je gotovo ena najstarejših informacijsko
komunikacijskih tehnologij, ki je še vedno v uporabi. Ko je homo sapiens
narisal črto, je s to črto posplošil neko dogajanje, ga zožil na črto, je
abstrahiral nek pojav, z namenom sporočiti vsebino tega pojava svojemu
bližnjemu. Nastal je označevalec, označenec, znak. Lahko celo rečemo, da je
humanoid postal homo sapiens, ko je narisal prvo črto s palico v pesek ali z
ogljem na skalo.
Risba je čustvena, skrivnostna, nenavadna, nerazumljiva,
popolnoma neobvladljiva, enoznačna in hkrati povsem odprta, je lebdeči
označevalec, je edini original v svetu simulakrov. Risba je tudi ekonomična in
ekološka, saj ne zavzema veliko prostora, hkrati pa akumulira velike misli
ljudi, enostavno in natančno posreduje probleme in vizije človeštva, je odličen
označevalec, takoj za denarjem najbolj kompatibilno sredstvo komunikacije.
Vem,
da je nekomu mogoče težko opazovati ta likovna dela, ki so zapisana v tako
rudimentarnem likovnem jeziku. Vendar čar risbe je ravno v tem, da nam uspe
umetnik podati sporočilo v samo nekaj črtah, pikah ali barvnih ploskvah. Ko
pogledamo bolj natančno vidimo, da ta dela sestavljajo osnovni likovni znaki:
pike, črte, ploskve. Enotnega likovnega jezika, kot je na primer slovenščina
seveda ni. Likovni jezik izbira v veliko večji množici znakov, kot na primer
pisan jezik. Zato je včasih kakšno umetniško delo težko razumljivo, vendar v
tem je ravno čar umetniškega dela, kajti znake ne moremo nikoli enoznačno
interpretirati. Razkorak med umetnostjo in vsakdanjim življenjem nastane, ker
imamo vsak dan opraviti z veliko pravili in prepovedmi, medtem ko so te v
umetnosti manj izrazite in dosti bolj upogljive. Likovno delo ima tudi to
nenavadno lastnost, da je simbolni pomen celote večji, kot je seštevek
simbolnih pomenov njegovih delov, kakor poznamo ta pojav iz termodinamike in
teorije gravitacije. Umetniški jezik ni dvoumen, pravimo, da je več plasten, sporoča
nam več informacij hkrati, deluje vzporedno, namesto zaporedno.
Ko
sem pred leti sedel v Sydneyu in poslušal prof. Suzukija predavanje o sodobni
glasbi, so predavanje venomer prekinjala letala, ki so vzletala iz bližnjega
letališča. Bil je topel spomladanski dan in vsa okna v sobi so bila odprta.
Trušč vzletajočih letal je prekinjal predavanje prof. Suzukija, ki nikoli ni
ponovil tistega, kar se med truščem ni slišalo. Zdi se mi, da sem šele dolgo za
tem, na sprehodu v gozdu, dojel kaj je prof. Suzuki hotel povedati: da so vse
stvari, dogodki, pojavi med seboj povezani, da je vse kar je med seboj
povezano, da je postavljanje samega sebe izven sveta, kot neodvisnega
opazovalca jalovo početje in z vidika religije blasfemično, kajti to mesto, po
njihovi interpretaciji zaseda bog. Ali človek z risanjem poustvarja realnost
ali ustvarja novo realnost, torej je bog?
In ko govorimo o risbi so vsa ta vprašanja zopet aktualna:
kdaj je človek začel govoriti? Ko je začel misliti, ko je začel komunicirati.
Zvočnih zapisov prvih jezikov ni, so pa do nas prišle risbe avstralskih
domorodcev in že nekoliko bolj dovršene risbe v Altamiri in Lascauxu.
Nastanek risbe je kot nastanek sveta. Z risbo avtor kot da
vzame iz realnosti nekaj ključnih elementov in nam z njimi predstavi celoto,
kot jo vidi. Čudovita sposobnost človeškega uma: domišljija ali sposobnost
misliti je kriva, da v nekaj črtah prepoznamo reprezentirano realnost. Risba je
velikanska redukcija videnega, v njej se kaže vsa sposobnost bitja, kot je homo
sapiens, v njej se kažejo njegove sposobnosti misliti in abstrahirati.
Bogata estetika nepremične
podobe, barve in črte, oblike in prostora, reprezentacijske geometrije in
perspektive temelji na 600 letih slikarstva. Posledica tega je, da znamo brati
podobe (vsaj tiste, ki upoštevajo konvencije renesančne perspektive) preden
znamo brati pisano besedilo. 100 let gibljivih podob je proizvedlo
kinematografske konvencije. Gledalčeve tehnike (gledanja) so ravno tako
pomembne kot umetnikove tehnike. Zaradi tega imamo pogosto težave pri branju
besedil ali slik (risb), ki uporabljajo druge konvencije. Pogosto imamo težave
pri branju podobe, ki ne upošteva konvencij renesančne perspektive – taka
podoba zahteva od gledalca neko drugo senzibilizacijo, neko odprtost in pripravljenost
dojemati neznano. Zanimivo je, da so te »drugačnosti« ponavadi veliko bolj
enostavne, kot (prave) podobe - ikone.
A zaradi tradicije, navajenosti in nenazadnje ideologije nekaterih stvari
enostavno nismo pripravljeni dojeti. Spomnimo se na Duchampovo Veliko steklo na
katerem se prepletajo upodobitve ali označevalci, ki so upodobljeni v različnih
konvencijah. Nekateri v centralni perspektivi, drugi zopet ploskovito. Nekateri
so projekcije 4 dimenzionalnega na 3 dimenzionalno, ali 5 dimenzionalnega na 3
dimenzionalno ali 2 dimenzionalno, etc. Gre za podoben učinek, kot ga imamo pri
šahu. Šah je igra, ki obsega ogromno kombinacij in čeprav je teh kombinacij
zelo veliko je še vedno končno in torej (vsaj teoretično) dojemljivo. Enako
stanje je na Velikem steklu, kjer se prepletajo različni načini prezentacije in
zato branja podobe. Čeprav je na prvi pogled število različnih branj veliko,
teh zopet ni toliko, da jih z malo truda ne bi mogli dojeti. Ali kar je še
bolje: vsak dan znova tako stojimo pred novo sliko.
Risba je kot vidimo na
pričujoči razstavi, v katero uvod bi naj bilo to besedilo, zelo raznolika.
Nekateri avtorji se poslužujejo konvencij renesančne perspektive, drugi se jih
namenoma izogibajo. Soočenje teh različnih pristopov daje čar tem delom.
Na Vrabičevi risbi Drevo je
upodobljeno drevo. Poleg črne ploskve, ki jo takoj prepoznamo kot označevalec
drevesa, čeprav to ni narisano v renesančni perspektivi, je napis DREVO. Zakaj
je avtor poleg drevesa, ki ga je narisal, napisal še drevo. Se je mogoče bal,
da kdo ne bi prepoznal črnih črt in madežev kot drevo. Ali pa nam je hotel
povedati le, kar že vseskozi vemo, da znamo brati tudi podobe, ki niso narejene
v centralni perspektivi. Možne so tudi druge rešitve: avtor je na primer želel poudariti
drevo še z napisom, želel je preprečiti vsakršen nesporazum glede označevalca,
z zlomljeno pisavo je hotel podobi drevesa dodati dodatno ekspresivno
konotacijo. Popolnoma nov problem se odpre, ko vzamemo v ozir govorca drugega
jezika.
Kariževe risbe nas po drugi
strani soočajo s centralno perspektivo. A Kariž je ta način upodabljanja
pripeljal do roba, saj uporablja to perspektivo do skrajnosti virtuozno, tako,
da skrije naslikano podobo. S spretno uporabo perspektive prepreči gledalcu, da
bi takoj dojel risbo ali sliko kot upodobitev nekega detajla, temveč ga
prisili, da risbo / sliko najprej dojame kot abstraktno barvno kompozicijo.
Kariž z barvno tehniko, velikim risarskim in slikarskim znanjem popelje
gledalca po drugačni poti spoznanja. Poslužuje se tehnik, ki jih poznamo iz
kinematografije: veliki plan. Teh ne uporablja enoznačno, kot si to lahko
privošči režiser v filmu, ki ima na voljo več prizorov, velikih planov, ki jih
sestavlja v novo celoto. Kariž izpostavi samo eno podobo – v velikem planu –
ali pretirani centralni perspektivi – radikalno, kot nekoč manierizem – a v tem
pogledu je njegova risba v primerjavi z risbo drugih stilov ravno to kar je
manieristična v primerjavi z renesančno. Zavedam se seveda, da je to
poimenovanje arbitrarno in nima dosti smisla, ko se podrobneje začnemo
spraševati o pomenu in vsebini obeh pojmov.
Risba Gustava Gnamuša prinaša
v ta kontekst povsem nove elemente – njegova risba je podrejena drugim
konvencijam. Gnamuš uporablja barvo in teksturo podlage in gradi na razmerju
teh dveh in se sekvenčno nadaljuje v obe skrajnosti – samo mehkoba in
nagubanost papirja in samo barva. Prav tako se poigrava s konvencijami
perspektive – barvne na eni strani in perspektive prostora na drugi strani. Če
uporabim za ilustracijo primer iz fizike: pomaranča izgleda od daleč kot gladka
okrogla površina, ko pa jo približamo očem vidimo kako nagubana je. Tako nekako
izgleda realnost, kot jo imamo pred seboj. Z določene razdalje je realnost
gladka in jasna – centralna renesančna perspektiva, ko umaknemo pogled pa
ugotovimo, da ta realnost ni tako enostavna, da se nadaljuje do (neskončno)
majhnega, da ne moremo nehati postavljati vprašanja o resnični resničnosti ali
s Heideggrom:«Zakaj je sploh bivajoče in ne raje nič.«
Dialektični temelj vseh
reprezentacijskih tehnologij je obljuba prisotnosti med predstavljanjem
odsotnosti (promising presence while
presenting absence).
Risba nam daje iluzijo prisotnosti
pri umetniškem aktu nastanka risbe, s svojimi nedokončanimi črtami in obrisi.