Inštitut za humanistične študije Ljubljana
 
 
 

REALIZEM
seminarska naloga
 
 
 
 
 
 
 
 

avtor                                                                                                  mentor
Jernej Kožar                                                                              Jure Mikuž

Prevalje, april 1997
 
UVOD
 V tem spisu sem se namenil raziskovati realizem. Pokazal bom, da je realizem relativen pojem, da različnim kulturam ali civilizacijam pomeni različno. Najprej bom postavil ločnico med realizmom in realnim. Realizem je nekaj, kar se nanaša na realno, na predmetno realnost, kar je upodobljeno ali je človek kako drugače proizvedel. Ne obstaja samo po sebi, temveč je produkt človekove dejavnosti. Realno pa se nanaša na stanje sveta, na svet predmetov in svet predstav. Prav gotovo, je bilo srednjeveško slikarstvo z značilnimi proporci srednjeveškemu človeku enako realistično, kot renesančno renesančnemu, fotografija človeku 19. stoletja ali televizija nam. Začel bom z definicjami realizma, prešel k problemom gledanja in zaključil s posameznimi deli upodobitve, ki igrajo glavno vlogo pri reprezentaciji.

REALIZEM
 Poglejmo najprej, kako realizem označuje enciklopedija Brockhaus.
 Realizem:1. splošno: občutek za realno, stališče blizu dejanskemu stanju.
2. upodabljajoča umetnost: možnost upodabljanja realnosti (pogosto se uporablja kot sinonim z naturalizmom). Pojem se uporablja večpomensko, v ospredje pa stopa vsaj delno teoretsko enotna definicija: za razliko od naturalizma, ki se razume kot umetniško sredstvo upodabljanja v smislu iluzionističnega upodabljanja, označuje realizem izvenumetniški primarno svetovno nazorski princip, katerega formulacija se še danes v veliki meri veže na G.Coubertovo razstavo "Le realisme" (1855)...
 Marcel Duchamp je uporabljal realne predmete (reale Gegenstände) namesto, da bi jih upodabljal. Duchampovi ready mades so predmeti predmetnega sveta, ki so postali znaki, stopili so v predstavno realnost. Razlika med njimi in minimalističnimi simulakri bi bila v tem, da so prvi predmeti, ki so z umetnikovim posegom postali znaki, drugi pa znaki, ki jih umetnik s svojim posegom poskuša spremeniti v predmete.
 Pri fotorealizmu se postavi sekundarna realnost danih slikovnih svetov reprodukcije ali fotografije na mesto primarne realnosti.
 Poglejmo kaj pravi o znakih, predmetih in ideologiji V.N. Vološinov:
 Vse ideološko ima pomen: reprezentira, upodablja, ali stoji za nekaj kar stoji izven njega samega. Z drugimi besedami: je znak. Brez znakov ni ideologije. Fizično telo je enako samemu sebi, takorekoč ne označuje ničesar ampak se popolnoma sklada s svojo posebno, dano naravo. V tem primeru ne gre za ideologijo.
 Fizično telo, ki je enako samemu sebi, ki ne označuje ničesar, ni podvrženo ideologiji. Minimalistična slika, kot fizično telo tudi ne, a kot slika pa pravgotovo. Problem je le v tem, da je minimalistična slika, predmet, umetniško delo, ki je simulakrum, hkrati znak in fizično telo (in ne eno ne drugo).
 Znaki so tudi posebne, materialne stvari; in kot smo videli, vsak del narave, tehnologije, konzumpcije lahko postane znak, s tem ko vpelje v proces pomen, ki gre prek njegove dane posebnosti... Domena ideologije se sklada z domeno znakov. Se izenačita. Kjerkoli je znak prisoten je prisotna tudi ideologija. Vse ideološko ima semiotično vrednost...  Vsak ideološki znak ni samo refleksija, senca realnosti ampak je tudi sam po sebi materialni segment te realnosti.
 Pojem realizma v filozofiji je v enciklopediji Brockhaus definiran tako:
 5.filozofija:... Temeljni problem je v tem, da je po eni strani vprašljivo ali je spoznavni objekt tak, kot ga zaznavamo in po drugi strani ali je objekt sploh neodvisen od zavesti (realizem) in ne predvsem rezultat zavesti same (idealizem).
 Spoznavno teoretično vprašanje se usmeri na razmerje med spoznavnim subjektom in spoznavnim objektom, pri čemer moramo razlikovati, ali je objekt konstituiran  s spoznavnajem ali s subjektom, če pa ni konstruiran pade na področje subjektivne zavesti, ali v realističnem smislu potrebuje subjektivna zavest nekaj neodvisnega in s tem eksternega za spoznavnaje objekta.
 Fernand Leger pa v spisu The Origins of Painting and its Representational Value:
 Realistična vrednost dela je popolnoma neodvisna on značaja imitacije (imitative character)...Besedo realizem uporabljam intencionalno v njenem najbolj dobesednem smislu, kvaliteta slikovnega dela je v neposrednem razmerju do količine realizma v njem....Kaj v slikarstvu določa tisto, kar imenujemo realizem?
Kljub vsemu bom tvegal definicijo in rekel, da je zame slikovni realizem urejanje treh plastičnih komponent: črt, oblik in barv....Impresionisti so bili prvi, ki so zavrnili absolutno vrednost subjekta in so smatrali njegovo vrednost za relativno.
Posebej poudarjam to (impresionizem) epoho francoskega slikarstva, ker mislim, da se točno v tem trenutku srečata dva velika slikarska koncepta, vizualni realizem in realizem koncepcije, prvi zaključuje svoj vzpon, pohod, od tradicionalnega slikarstava do impresionizma, in drugi, realizem koncepcije, ki se začne z njim.
 Ko govorimo o vizualnem realizmu, mislimo na realizem v objektivnem smislu. Ali filozofsko rečeno gre za objektivizem in idealizem: ali je spoznavni predmet sam po sebi tak, kot ga spoznavamo in po drugi strani ali je objekt sploh neodvisen od naše zavesti (realizem) ali je samo produkt naše zavesti (idealizem). Od renesanse do impresionizma v umetnosti prevladuje vizualni realizem, to je objektivizem: spoznavni objekt je neodvisen od naše zavesti. Ta razvoj se prekine z impresionizmom in se nadaljuje v dveh smereh:
 - v likovni umetnosti v realizem koncepcije, idealizem: spoznavni predmet je v veliki meri produkt naše zavesti (kar se v veliki meri pokaže za pravo pot, če v primerjavo vključimo kvantno mehaniko, kjer se je pokazalo, da je spoznavani predmet odvisen od opazovalca, da položaj opazovalca vpliva na/določa položaj opazovanega.)
 - vizualni realizem pa nadaljuje svojo pot s fotografijo in filmom  v virtualno realnost.
 Fotografija zahteva manj naporno poziranje od portretnega slikarstva, ujame podobnost bolj zvesto in stane manj. Ker so se pomeni/načini ekspresije pomnožili se mora plastična umetnost nujno umejiti na svoj namen: realizem koncepcije. Tega je začel  Manet, razvili impresionisti in Cezanne.
 Ali lahko govorimo o realističnih in nerealističnih podobah? Prve prepoznamo kot znake, ki imajo označence ali v realnem svetu ali v svetu naših predstav. Druge pa lahko imajo zgoraj naštete lastnosti, hkrati pa je taka podoba lahko objekt (samorefleksivna), ne reprezentira ničesar, je oblika brez pomena v svetu naših predstav, je torej simulakrum. Sliko moramo spoznati kot sliko, da lahko ugotovimo kaj upodablja. Pravilno prepoznavanje slike pomeni, da prepoznamo sliko p od O tako, da vemo, da je p nastal kot rezultat izkušnje O. Takrat ko spoznamo p kot sliko O imamo pred seboj realistično podobo.
 Realizem vsebuje stopnjo prilagodljivosti s setom notranjih stereotipnih lastnosti. Slika p od O je realistična upodobitev O samo, če ima veliko število lastnosti O seta. Števila potrebnih lastnosti ne moremo definirati, ker je realizem odvisen od stopnje.
 Tukaj se pojem realizma razširi, saj ni pomembno, kako p označuje O, denotativno ali konotativno. Konotativno označenih je veliko, malodane vsakemu označevalcu lahko konotativno pridamo označenca, ki obstaja- denotatum. V likovni umetnosti sta se v dvajsetem stoletju pojavila dva pola realizma. Na eni strani stoji Marcel Duchamp z ready mades, ki so realni predmeti, katere je spremenil v znake, označevalce, ki imajo še vedno realne označence, tudi denotativno, ne le konotativno. Na drugi pa minimalistična umetnost, katere namen je bil iz umetniških del narediti predmete, ki bi imeli enako semantično vrednost, kot predmeti našega sveta. Ti predmeti niso znaki, ker ne označujejo, ne stojijo za ničesar izven lastne realnosti.
 Prvi problem s tem v zvezi je, da imamo predmete realnega sveta ter znake, ki so pravtako del tega sveta. Le da znaki označujejo, njihovi označenci so lahko del predmetnega ali predstavljivega sveta. Kadar so del predmetnega sveta govorimo o realizmu, kadar pa pripadajo svetu predstav pa o realizmu ne moremo več govoriti. V likovni umetnosti sta, kot rečeno, dva pola: eden je realističen per se (ready mades), drugi pa nerealističen (minimalizem).
 Naj na tem mestu podam dve definiciji realnega.
 Enciklopedija Brockhaus:
 Realnost, resničnost, (Realität) vse kar lahko opišemo kot realno, resnično. Po eni strani je splošno mišljena "realnost", v smislu vsote vsega prisotnega, dejansko danega, predmetnega za razliko od samo mišljenega ali predstav(lje)nega. Po drugi strani pa je realno tudi posamezno dejuansko stanje, stanje stvari ali odgodek, ki jih ne moremo identificirati kot stvari v smislu predmetov.
 Jean Baudrillard v The Hyper-realism of Simulation:
 Možna definicija realnega je: to za kar je mogoče narediti ekvivalentno reprezentacijo. Ta definicija je sodobna z znanostjo, ki postulira univerzalni sistem ekvivalence (klasična reprezentacija ni bila toliko stvar ekvivalence, kot transkripcije, interpretacije, komentarja). Ob zaključku procesa reprodukcije, postane realno ne samo tisto, kar je mogoče reproducirati, ampak tisto, kar je vedno že reproducirano: hiper-realno. A to ne pomeni, da sta realnost in umetnost izničena skozi totalno absorpcijo drug drugega.

GLEDANJE - UPODABLJANJE
 Opis procesa spoznavanja podob ali slik poda Jesse Prinz v spisu Toward cognitive theory of pictural representation,  kjer opisuje percepcijo (realističnih) podob slikovno nedolžnega (pictoral innocent) ljudstva Me'en.
 Slike igrajo bistveno vlogo v naši komunikaciji, v našem učenju in v našem reprezentiranju sveta. Večina kultur uporablja slike na ta način. V naši družbi (eni od mnogih subkultur fin de siecleovske Evrope) smo soočeni s slikami: od oglasnih desk do muzejev, od televzije do časopisov, od videa do računalniško generiranih interaktivnih slik virtualne realnosti. Poleg tega živimo v okolju, kjer so se zamenjali mnogi stili slik. Od neolitika do Rimljanov, od srednjega veka do modernizma, skozi množico stilov modernizma do današnjega stanja inflacije podob vseh vrst in stilov smo se morali učiti videti naš svet na nešteto načinov. Ker smo preveč kvalificirani za branje slik, ne zmoremo analize minimalnih sredstev za prepoznavanje slike. Naša slikovna sofistikacija je ovira in nam onemogoča odgovor na vpršanje o kvaliteti in kvantiteti znanja, ki ga potrebujemo za branje slike. Zastavljajo se naslednja vprašanja: Ali je sorodnost z upodobljenim dovolj za interpretacijo določene slike tega upodobljenega? Ali je prepoznavanje slik naučeno vedenje? Ali so nekatere slike lažje za interpretacijo kot druge?  Ali ima pojem realizem nerelativno vsebino?
 Ali je sliko, ki upodablja/reprezentira krajino lažje prepoznati/interpretirati kot sliko na kateri so samo barve, brez prepoznavnega motiva. Prepoznavanje/ interpretacija obeh slik je enaka. Težava je v tem, da lahko abstraktna slika preide v simulakrum, to je takrat, ko je hkrati slika (znak) in predmet/objekt brez pomena v svetu predstav in kot pravi Prinz, z našo izkušnjo množice stilov in poplave podob, smo preveč kvalificirani za branje slik.
 Obstajajo slikovno nedolžne družbe, kar pomeni, da člani teh družb ne upodabljajo, se ne ukvarjajo z likovnimi praksami in da niso nikoli bili na noben način izpostavljeni narejenim slikam. Take družbe omogočajo raziskovanje minimalnih sredstev za prepoznavanje slik.
 Predstavnikom etiopeskega ljudstva Me'en so pokazali slike leoparda in jelena. Prepoznavanje je potekalo tako: prepoznali so posamezne dele telesa: rep, noge..., in potem te združili v celoto. Naslednja slika, ki so jim jo pokazali je bila lovska scena narejena s perspektivo. S to sliko so imeli večje težave, niso bili sposobni prepoznati globine. Me'en niso prepoznali podob kot sliko leoparda in sliko jelena. Verjetno ne poznajo besede, ki bi opisovala sliko. Vendar je nejasno, ali so videli podobe kot dejanske živali ali kot reprezentacije.
 Proces gledanja na tej prvotni stopnji poteka tako, da se deli podobe sestavijo celoto. Naslednji problem, ki se zastavlja in je na tem mestu še pomembnejši je razlika med sliko in reprezentacijo. Mi vidimo sliko kot sliko predmeta, kot njegovo reprezentacijo in hkrati kot predmet sam kot tak. Ali je tako z eno in isto sliko, ali samo z večimi slikami, med katerimi ene vidimo kot slike, druge pa kot predmete? Čeprav za oboje vemo, da so slike, da upodabljajo, reprezentirajo.
  Gledanje je osnova spoznavanja slike. Ne vidimo z enim fiksiranim očesom, temveč z dvema stalno se premikajočima očesoma, kar ima za posledico sferično polje videnja, bolj kot štiristrano škatlo. Izkusimo sfero razdeljeno v kvalitativno različna področja in ne sam prazen prostor, ki je abstrakten in kontinuirane kvantitete. Prostor našega izkustva je zaznamovan s "spredaj in zadaj", "desno in levo", s figuro in ozadjem.
 Caravaggiova slika Meduzina glava  je na prvi pogled zelo realistična. Kar tudi je, vsaj kar se tiče vizualnih znakov upodabljanja (perspektiva,...) A njen realizem se podre, ko ugotovimo, da je Caravaggio združil na sliki dva trenutka: tik pred obglavljenjem in tik po obglavljenju. Samega dejanja obglavljenja ni na sliki. Imamo reprezentacijsko luknjo, časovno diskontinuiteto, ki določa stopnjo (ne)realizma podobe/reprezentance. Sestavljanje dveh trenutkov na Caravaggiovi sliki Meduzina glava načenja koncept realizma. Upodobljeni znaki so realistični vendar diskontinuirani v času. Obravnavan koncept realizma se tukaj razširi s časovno komponento. Znaki ne delujejo samo prostorsko temveč tudi časovno. Diskontinuiteta prostora ali časa povzroči, da podoba stopa iz koncepta realizma.
 Dejstvo, da sam udarec ne more biti predstavljen,  je nadomeščeno z dvema sestavljenima trenutkoma: tik preden in tik za udarcem. S slike je odsotna Perzejeva gesta obglavljenja Meduze. Herojev udarec je odsoten, kot je slikarjeva poteza, ko dela svojo sliko.

 Povsem drugače je dejanje upodobljeno na sliki Judita obglavlja Holoferna.  V tem primeru gre za realizem, ki pa ga stilistično označujejo celo za naturalizem. Judita ne bo nikoli nehala rezati Holofernove glave. Tudi zgodba njenega dejanja zmrzne, brez da ima preteklost ali prihodnost, kot bi bila za res brezčasovna. Ta permanenca ni zaradi obsesivne ali kompulzivne repeticje, temveč imobilen "zdaj" fantazme.
 Lastnosti frontalnega pogleda konja so različne od profila konja. Če ima slika vse frontalne in profilne slike jo lahko identificiramo kot sliko konja, a ne bo upoštevana kot bolj realistična od slike, ki ima samo lastnosti profila konja.
V naši koncepciji realizma se upodabljanje samo iz ene vidne točke spopada s samim realizmom, kot takim. Nekatera ljudstva smatrajo za bolj realistično upodobitev kocke, tisto, ko je kocka upodobljena iz večih vidnih točk, ne glede na to, da v naravi vidimo samo eno stranico kocke naenkrat. Ameriški domorodci upodabljajo glave živali iz večih vidnih točk. Stari Egipčani so slikali figure s frontalnim obrazom in telesom iz profila. Tudi otroci slikajo na podoben način, tako, da so stvari vidne iz večih strani ne glede na to, da tega v naravi ni.
 Realizem ne pomeni samo verno posnemanje predmetov in znakov, ampak tudi umetniško sposobnost, stanje umetnine, njeno funkcijo in akcijo, zmožnost, da proizvede realističen učinek. Le tega najlaže proizvede z vizualnimi sredstvi, kot so perspektiva, barve, črte. Realističen učinek je odvisen še od časa v katerem se pojavi in od ideologije, kateri je podvržen. Podoba je realistična, ne toliko zaradi tistega, kar reprezentira, temveč zaradi tega kako to reprezentira: ali znaki na njej omogočajo jasno, enoznačno reprodukcijo ali ne, imajo znaki označence v predmetnem svetu ali v svetu predstav.
 Ali je smisel realizma v tem, da postane podoba naravnejša od naravne, pravilnejša od naravne, da temelji na matematičnih izračunih. Ali pa je realizem ravno to, kar so v moderni umetnosti imenovali kubizem, ekspresionizem,.... Zdi se, da ima vsaka doba svojo definicijo realizma. Kar se je začelo z Giottom in nadaljevalo v renesansi, namreč lov za realnim, za realnejšim, je doživelo svoj klimaks s pojavom fotografije in svoje omejitve dokončno uvidelo s pojavom filma. Film je na nek način prinesel popolno reprodukcijo realnosti, žal sicer ujeto v okvir kadra. Pojav virtualne realnosti je prinesel predmetni realnosti enakovredno realnost. Za svoj obstoj je sploh ne potrebuje več, je samozadostna. Čeprav obstaja kot reprodukcija naše realnosti je "oživela" in se je osamosvojila.
 Vsak stil je na nek način realizem, ker podobe, ki nastajajo v njegovih okvirjih vsebujejo informacijo iz seta prepoznavnih lastnosti. Neredko se te prepoznavne lastnosti določijo s konvencijo, kar se v umetnosti imenuje manifest. Realistično upodabljanje je relativno.

Konvecionalizem
 Konvencionalizem povezuje jezik in umetnost. Pomen v umetnosti počiva na konvenciji, kot v drugih znakovnih sistemih. Nad konvencijo je ideologija. Vsebina dane podobe pripada simbolnemu sistemu katerega značilnosti so konvencionalno povezane s stvarmi v realnem svetu. Da bi razumeli to vsebino nam morajo biti konvencionalne povezave znane. To poznavanje se zgodi tako, da smo izpostavljeni podobam, podobno kot poznavanje jezika pride tako, da smo izpostavljeni le temu. Ko smo izpostavljeni kodam in nam je to v navadi, postane interpretacija sporočil v teh kodah avtomatska. Torej je naša sposobnost prepoznavanja slik rezultat pravtake navajenosti.
 Manifesti so odraz stanja v umetnosti na začetku 20. stoletja. Umetniki so izumljali nove znake. Gledalci so imeli težave z razumevanjem teh novih znakov. Da bi svoji umetniški smeri dali ustrezen temelj, da bi jo ustoličili, ji dali enak status, kot ga imajo drugi stili, je bilo potrebno konvencionirati, kodificirati te znake. Znake je potrebno razumeti, jih narediti za splošno uveljavljene. To pa je najhitreje dosegljivo s konvencijo, z manifestom. Manifest je produkt ideologije, ki vlada v mikroprostoru umetniške skupine, ta pa je podrejena ideologiji družbe/države v kateri ta skupina živi in dela.
 Naum Gabo in Anton Pevsner Realistični manifest:
 1. ...Izjavljamo, da je ton substance, t.j. njeno svetlobo vpijajoče materialno telo edina slikovna realnost....
 2. Preklicujemo deskripcijo črte, njeno vlogo deskriptivnega elementa; v realnem življenju ni deskriptivnih črt, deskripcija je naključna sled človeka na stvareh in ni povezana z bistvenim življenjem in konstantno strukturo telesa.
 5. Preklicujemo tisočletno deluzijo v umetnosti, ki je imela statične ritme za edine elemente plastičnih in slikovnih umetnosti...  V teh umetnostih potrjujemo novi element kinetičnih ritmov kot temeljno formo našega zaznavanja realnega časa.
 Umetnik, ki je ustvaril slike, ki so jih pokazali Me'en je ustvarjal glede na konvencionalni način reprezentacije. Me'en bi bili sposobni prepoznati te slike, če bi že bili izpostavljeni podobnemu sistemu. Vendar o tem ni dokazov. Brez slikovnih praks se zdi nemogoče, da bi imeli sistem slikovne reprezentacije. A vendar so slike prepoznali.
 Za identificiranje objekta je na razpolago neskončno procedur ali vsaj toliko kolikor lastnosti ima. Le te se potem še kombinirajo med sabo. Število procedur za prepoznavanje objekta je torej določeno z njegovimi lastnostmi. Katere procedure uporabimo je odvisno od tega, kako ponavadi prepoznavamo predmete. Če ima objekt lastnost, ki jo redko spoznamo z našim aparatom dojemanja, potem taka lastnost ponavadi ne vznemirja naše sposobnosti zaznavanja. Če ima objekt lastnost, ki je nesprejemljiva, ko spoznavamo ta objekt in če je ta lastnost bistvena lastnost predmeta, bo verjetno igrala glavno v vlogo pri spoznavanju predmeta.
 Tudi umetniški predmet spoznavamo prek njegovih lastnosti. A ves čas dejanja spoznavanja se zavedamo, da tisto, kar spoznavamo ni predmet, v predmetnem svetu ne obstaja, temveč je znak, obstaja v drugi realnosti (v svetu predstav), ki je odvisna od te predmetne. Realnost in realnost znakov veže odnos/zveza med označevalcem in označencem.
 Aparat perspektive ustvarja popačenja v vizualni impresiji prostora, ker nevtralizira sferičen karakter vizualnega polja kot tudi ukrivljene strukture retinalne podobe. Konveksno ogledalo, ki ima enake dimenzije, kot slika sama, nevtralizira prav te nevtralizacije, popačenja in motnje, s tem ko motnje vpelje v perspektivni aparat.
 Res je, da v življenju vidimo objekte v barvi. Slikarstvo reproducira te objekte s pomočjo barve. A te so drugačne od naravnih, niso identične z njimi. Slikarstvo ne more prestaviti realnih barv, lahko jih le kopira - bolj ali manj natančno - odtenke, ki jih vidimo v naravi.... Barvni medij s katerim slikar dela (olje, akvarel, gvaš) ima drugačen učinek na naše oči kot žarki svetlobe, ki dajo različne barve objektom. Ni pomembno kako se slikar trudi, ne more preko mej svoje palete. Ne more dati sliki tistih barv - niti v kavaliteti niti v kvantiteti - ki jih ima objekt v resnici. Fotografija še ne reproducira točnih barv, a jih vsaj ne ponareja objekta s tem ko mu daje napačne barve. In to je prednost, ki je ne smemo podcenjevati.... Slikarjeva naloga pravgotovo ni, da prikazuje objekt takšen kot je, temveč prej da ga rekreira na sliki po različnih, povsem slikarskih zakonih.... Slikar nima samo pravice spreminjati realnosti, temveč je to tudi njegova dolžnost; drugače ni slikar temveč slab kopist - fotograf. Življenje ne more biti reprezentirano v sliki, nesmiselno bi ga bilo imitirati, to pomeni, da mora biti rekreirano na platnu na drugačen, slikarski način. To je ideja za teorijami in šolami slikarstva, ki so se pojavile od sredine 19 stoletja pod imeni impresionizma, kubizma, suprematizma in drugih.

Reprezentacija
 Globina se zaznava stereotipno na različne načine: s konvergentnimi daljicami, za katere se vzame, da so vzporedne premice, zazna se tako, da objekti prekrivajo druge objekte, barve in sence pojenjajo ali postanejo močnejše, podrobnosti in zabrisanost vidnega polja. Ponavadi ti načini delujejo skupaj.  V nekaterih družbah prevladuje en način nad drugim. To je odvisno od okolja v katerem živijo člani te družbe (gozd - prekrivanje; ravnine - podrobnosti in zabrisanost vidnega polja; hribovito okolje - prekrivanje, barve). Mogoče so imeli Me'en težave z globino ravno zaradi teh ekoloških značilnosti. Druge razlike po katerih hierhariziramo posamezne načine zaznavanja globine so bolj arbitrarne in zgodovinske. Če je realizem definiran z dogovorom o stereotipnih lastnostih, se bodo kulturne razlike v katerih so lastnosti stereotipizirane kazale v različnih variantah realizma. Prepoznavanje slik slikovno nedolžnih ljudi dokazuje, da je za prepoznavanje slik ni potrebno biti izpostavljen kodu. Čeprav so lahko slike podobne upodobljenemu (imajo denotativne označence), ni pogoj, da so te podobnosti prepoznane, definirane. Podoba obstaja neglede na to ali je realistična ali ne. Podobnost je v očeh opazovalca.
 Preglejmo tukaj komponente podobe, ki igrajo pri branju le-te najpomembnejšo vlogo.

Površina
 Na površini se dogaja proces reprezentacije (označevanja). Površina je nevidna opna, ki ločuje našo (predmetno) realnost od realnosti znakov.
 Površina s svojimi večimi vidiki in pojavnostmi je med najresnejšimi stvarmi na svetu. Mogoče je kraj tragedije - v svoji nedoločljivosti - in kraj tragedije slike.
 Slika obstaja na površini. Vsi znaki, vso dogajanje je zbrano na površini. Površino tudi edino vidimo kot predmet. Vse kar je na njej (znaki) fizično pripada površini, predmetni realnosti, vse tisto, kar znaki označujejo pa drugi realnosti. Površina se torej kaže kot kraj, kjer doseže slikarstvo največjo intenzivnost in moč, da pritegne in fascinira gledalčev pogled in s tem povzroči, da se gledalec omamljen obrne stran od stvari samih.

Barva
 Robert Delaunay v On the Consrtuction of Reality in Pure Painting:
 Realizem je večna kvaliteta umetnosti; brez njega ne more biti permanentne lepote, ker je samo bistvo lepote... Simultani kontrast zagotavlja dinamizem barv in njihovo konstrukcijo v sliki; je najmočnejši način, da se izrazi realnost.
Simultanost barv skozi simultani kontrast in skozi vse (neenake) kvantitete, ki izhajajo iz barv, v sozvočju z načinom s katerim so izražene v trenutku reprezentacije - to je edina realnost, ki jo lahko konstruiramo skozi slikarstvo...
Prve slike so bile črte, ki so obkrožale senco človeka, ki jo je povzročilo sonce na površini zemlje.
 Vprašanje moči barve je bilo postavljeno v zvezi s Caravagiovim slikarstvom. Trdili so, da so njegove zgodovinske slike popolnoma brez akcije. Vendar so Caravaggiove slike, čeprav brez akcije zelo močne. Zanimiva je opozicija med akcijo - to je slika kot narativna reprezentacija agentov vpletenih v akcijo - in močjo slike kot seta barv, ki povzročajo vizualne efekte. Končni efekt te moči na sliki prezentirane kot narativne reprezentacije (npr. Mučeništvo sv. Mateja in Savlovo spreobrnenje) bo popolno izničenej akcije. V sliki, ki prezentira sebe kot narativna reprezentacija, ima moč barve efekt omamljanja akcije, zapiranja možnosti zgodbe o človeški akciji. To stori s tem, da v gledalcu spodbudi (razveže) željo, da bi videl (scopophilia). Sliko spoznamo s pomočjo barve. Barva je osnovni znak, ki omogoča interpretacijo.

Ogledalo
 Oblaki in odsevi niso reprezentacije. Ni jih naredil agent z namenom, da bi spodbudil določeno misel v gledalcu. Če vidimo oblak kot objekt ne pomeni, da prepoznamo objekt, ki ga oblak reprezentira. Odsevi so lahko pravilno identificirani. Vendar mora biti identifikacija odseva strogo ločena od slikovne identifikacije. Ko identificiramo odsev, prepoznamo približen objekt, ki je vir odseva.
 Fotografija je odsev, le da je ta odsev permanenten. Torej je odsev lahko reprezentacija, takoj, ko je časovno obstojen. Ali lahko potemtakem rečemo, da je pogoj reprezentacije trajanje le-te? Čas ni pogoj reprezentacije, je pa pomemben element, govorimo o realizmu. Če je zgodba na sliki (znaki na sliki) časovno diskontinuirana, potem ne moremo govoriti o realizmu.
 Pri slikah je ta objekt (izvor) redko prisoten. Odsevi naravno kažejo svojo vsebino, medtem ko slike nenaravno denotirajo svojo vsebino. Ni mogoče, da bi slikovno nedolžni ljudje zamenjevali sliko z odsevom.
 Popačenja, ki jih povzroča konveksno ogledalo spreminjajo osrednji aksiom linearne perspektive, temeljnega principa reprezentance in aparata izjavljanja. Kot Kiklop in čudovite Gorgone ima gledalec samo eno fiksirano oko. Še več, ravnina, ki definira plastično površino, transparentni zaslon slike, na katerem zasledimo "ikono", se po tem aksiomu smatra, da je adekvatna reprodukciji vizualne podobe.

ZAKLJUČEK

SUMMARY
 LITERATURA
Brockhaus Enziklopädie, F.A. Brockhaus Mannheim, 1992
Jean Baudrillard, The Hyper-realism of Simulation v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995
Osip Brik, Photography versus Paintig v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995
Robert Delaunay, On the Consrtuction of Reality in Pure Painting, v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995
Naum Gabo in Anton Pevsner, The Realistic Manifesto, v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995
Fernand Leger, The Origins of Painting and its Representational Value, v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995
Louis Marin, To Destroy Painting, The University of Chicago Press, Chicago and London, 1995
Jesse Prinz, Toward cognitive theory of pictural representation, http://csmaclab-www. uchicago.edu/philosophyProject/picture/picture.html
V.N. Vološinov, Marxism and the Philosophy of Language, The Study of Ideologies and Philosophy of Language, v Charles Harrison & Paul Wood, Art in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford UK & Cambrige USA 1995