Pritisnite tipko, če želite
nadaljevati.
Naša kultura je obsedena s
shranjevanjem in arhiviranjem. Mogoče v tem tiči večni človekov strah pred
smrtjo in pozabo. Z arhiviranjem in shranjevanjem gradimo svojo kulturo,
poveličujemo svoj narod in si prisvajamo ozemlje na katerem živimo. Štejemo
leta kako dolgo smo tukaj, kajti premosorazmerno s časom narašča tudi naša
pravica do tega kosa zemlje. Da so tu živeli prej neki drugi ljudje, ki so
govorili malo drugače kot mi in so jih naši predniki prišli »osvobodit« niti ni
toliko pomembno.
Hkrati pa so predmeti, ki jih
hranijo muzeji veliko vredni. Samo dva dni je trajalo, da so se naropani
eksponati bagdadskega muzeja pojavili na trgih na zahodu, kjer vsi vpijejo o
moralnosti in pravičnosti, hkrati pa polnijo svoje zbirke z naropanim blagom.
Te zbirke z leti preidejo v državne muzeje in tvorijo potem glavnino zbirk
zahodnoevropskih muzejev, pred katerimi potem stojimo v vrsti.
Današnje arhiviranje in
shranjevanje spominja na obsedenost z relikvijami izpred nekaj stoletij.
Muzejski predmeti so nekakšne relikvije, ostanki. Relikvij je bilo vedno
premalo, povpraševanje po njih pa veliko. Vsaka cerkev je hotela imeti kos
telesa svojega zavetnika in tako so relikvije pač sproti proizvajali - ljudi so
kuhali, da je odstopilo meso, kosti so prodali za prave relikvije. V nekem
trenutkov je bilo kosov pravega križa kar za nekaj pravih križev. Ko so Nemci,
Francozi in Španci maja leta 1527 prišli v Rim so brcali glave svetnikov po
ulicah Rima in se brisali v Veronikin prt, najsvetejšo relikvijo krščanskega
sveta. Podobni blasfemiji smo priča danes, ko ropajo Bagdad.
20. in 16. stoletje imata veliko
skupnega. V 16. stoletju se je svet z odkritjem Amerike močno povečal. Nekaj
podobnega se je zgodilo v 20. stoletju, potem ko najprej Zemlja ni bila več
središče sveta, nato je Sonce postalo nepomembna zvezda med milijardami zvezd
naše Galaksije in končno je še naša Galaksija postala samo še ena v lokalnem
oblaku galaksij. Celo snov iz katere smo je povsem običajna in jo najdemo povsod
po znanem vesolju. Toliko o provincah in velikih centrih.
Na Uršlji gori je še sneg. Uršlja
gora je poseben atraktor. Za umetnike in ljubitelje narave je neizčrpen vir
inspiracij. Sam velikokrat jaham po njenem severnem pobočju: na Ošven, Naravske
ledine, Obretanovo in potem prek Macigoja domov k Ravnjaku. Na Uršlji gori je
tudi cerkev, ki so jo zgradili v spomin krvave zmage nad reformacijo. Il saco
di Roma je začetek krvavih bojev med katoliki in reformatorji, cerkev na Uršlji
gori pa je spomenik zmagoslavja katolikov.
Ko se peljem v službo
poslušam A brief history of time in se sprašujem zakaj ta knjiga še ni
nadomestila biblije. Stephen Hawking je zelo premeteno napisal ta pregled
fizike, vedenja o svetu, njegovem nastanku, etc. Enako kot Mojzes v Stari
zavezi z Genezo tudi Hawking začne z nastankom sveta in potem opisuje razvoj
snovi. Vlogo Starozaveznih prerokov pri Hawkingu igrajo: Aristotlel, Galileo,
Kopernik, Kepler, Newton, …; evangelistov pa Einstein, Niels Bohr, Paul Dirac,
Erwin Schrödinger, Werner Heisenberg, Roger Penrose in drugi.
Pišem spremni tekst za monografijo
slik Bogdana Borčića, zato že nekaj časa preučujem modernizem druge polovice
20. stoletja. Predvsem sta pomembna oba
ekspresionizma: ameriški in evropski. Velika energija Pollockovih slik je v
nasprotju z umirjenimi, transcendentnimi, sublimnimi deli Rothka ali s praznino
prepredeno z nagajivimi potezami Cya Twomblya.
Vendar obstaja neka vez, ki postane očitna, ko jim nasproti postavimo
evropski ekspresionizem - informel. Pri Evropejcih so barve bolj tihe, čeprav
energija poteze ni zato nič manjša, slike so bolj uravnotežene, zgrajene v
tradiciji renesančne kompozicije. Oboje druži odpoved prepoznavnemu motivu.
Abstraktni ekspresionizem
se je uveljavil po drugi svetovni vojni. Druga svetovna vojna pomeni popolno
destrukcijo vsega, katastrofo človeštva, propad vseh vrednot. Zmaga dobrega nad
zlim bi v ljudeh morala vzbuditi srečo in upanje, a se to ni zgodilo. Kajti
kmalu po drugi svetovni vojni se je začela tretja – hladna vojna. Popolni
destrukciji druge vojne, ko se je umetniku pred očmi zrušil njegov motiv, je
sledil strašen pritisk hladne vojne, ki je prišel namesto pričakovanega
zmagoslavja in olajšanja - kombinacija teh nesmislov je meddrugim povzročila
slikarstvo imenovano abstraktni ekspresionizem.
Meje mojega jezika so meje mojega
sveta.
Vzemimo, da je komuniciranje
opisovanje nekega stanja v svetu, pa naj bo to dejansko stanje sveta ali samo
stanje naših misli. Kako je lahko komuniciranje realistično, resnično, ko pa
vendar sveta, ki nas obdaja ne poznamo?
Da je naš svet determinističen je
veljalo še na začetku 20. stoletja. Einstein je bil prepričan, da bog ne kocka.
De Laplace je na začetku 19. stoletja verjel, da če lahko poiščemo vse
elemente, ki določajo trenutno stanje sveta, potem bomo lahko napovedali kakšen
bo svet v naslednjem trenutku. Tudi če bi bilo to res, ljudje še zelo dolgo ne
bomo sposobni izmeriti stanja sveta. S tega vidika je fotografiranje vsakega
detajla zemeljske površine in vohljanje za ljudmi, kot to počno Američani,
jalovo početje. Prihodnosti ni mogoče napovedati, nikoli nimaš dovolj podatkov,
da bi ocenil trenutno stanje, kaj šele da bi vedel kaj se bo zgodilo v
naslednjem trenutku. Kljub vsemu vohunskemu aparatu Američani niso mogli preprečiti
katastrofe 11.9. 2001. Stanja sveta se ne da izmeriti, ker ne poznamo kar 95%
snovi, ki nas obdaja.
Naslednji argument proti realizmu
je kvantna mehanika. Temeljni princip kvantne mehanike je, da svet temelji na
možnosti in da se ga ne da izmeriti ne da bi sami vplivali na meritev, ker smo
tudi sami del tega sveta in nikogar ni, ki bi se lahko postavil izven tega
sveta in ga izmeril. V Newtonovi fiziki, ko je bil čas absoluten, je bilo to še
mogoče; na vprašanje kaj je bog počel preden je ustvaril svet niso odgovarjali,
da je pripravljal pekel za tiste, ki postavljajo taka neumna vprašanja ampak,
da ni počel nič.
Prostor ni sestavljen iz
posameznih med seboj ločenih delov, kot smo ga navajeni dojemati, ne moremo ga
razdeliti na tisto kar je znotraj in tisto kar je zunaj. Prostor je en sam in
njegovi deli so v neprestani interakciji. Tudi čas, razdeljen na preteklost
sedanjost in prihodnost, nam je le v pomoč pri opisovanju sveta. To temeljno
nedoločenost ponazarja eksperiment z dvema režama ali še bolj slavna
Schrödingerjeva mačka. Težko razumemo, da je elektron šel skozi obe reži hkrati
ali da lahko le s 50% verjetnostjo napovemo skozi katero od obeh rež bo šel
elektron.
Naš svet se razlikuje od
fizikalnega sveta. Naša slika sveta je homogena, čeprav je ta zrnat. Najbolj
nedojemljiva stvar na svetu je, da je ta sploh dojemljiv, je rekel Einstein. Ko
pade svetloba, foton, na celico v očesu ta reagira tako, da spremeni signal in
ga pošlje do druge živčne celice, ta do druge in tako naprej do nekega mesta v
možganih, kjer se ta signal v kombinaciji z drugimi in tistimi, ki so že
zapisani v možganih kot spomin, spremeni v tisto kar vidimo
(transsubstanciacija). Dve značilnosti našega sveta se zdita bistveni: možnost,
vse (kar mislimo) je mogoče in nenehno spreminjanje vsega.
Edinstvenost vsakega
videnja uravnavajo družbene konvencije, pravila, ki določajo, da je rdeče, ki
ga vidimo zares rdeče in ne mogoče modro ali violičasto, kot bi se nekomu
zdelo. Konvencij se začnemo učiti takoj, ko se rodimo, potem v vrtcu, v šoli,
med prijatelji, etc. Konvencije se prenašajo s tradicijo, z ideologijo in
prazniki, ki jih praznujemo vsako leto. Ti se vsake toliko preimenujejo,
prestavijo za kak dan, v bistvu pa ostajajo isti, kot so bili preden so naši
predniki »osvobodili« to ozemlje in še prej.
Velika
noč je praznik pomladi, ki ga je cerkev prevzela od drugih kultur in
preimenovala v obletnico Jezusovega vnebohoda. Enako je storil socializem, ko
je uvedel prvi maj kot praznik dela. Tudi ta je praznovanje pomladi, o čemer
priča tudi mlaj – falični simbol, simbol rodovitnosti. Le da je socializem bolj
premeteno praznik zacementiral na prvi maj, v upanju, da se bo ohranil in ne bo
podvržen spremembam koledarja, kot se to dogaja Veliki noči.
Kot
so prazniki spomeniki v času so cerkve, kapelice, spomeniki padlim spomeniki v
prostoru. Tudi ti kultni kraji se ohranjajo medtem, ko se kulture menjavajo.
Najstarejša institucija človeštva – krščanska cerkev - ima še danes velik
vpliv. Čeprav smo po eni strani tehnološko tako zelo sofisticirani smo po drugi
strani še vedno praznoverni in postajamo vse bolj tradicionalni in
konzervativni, hodimo v cerkev in obujamo stare šege in običaje. Tako se
ohranja status quo, dajemo cesarju, kar je cesarjevega.
A
to ni naš svet in še manj svet naših otrok. Naš svet ni pravičen, kot ga
poskušajo prikazati v teh dneh. Predsednik Bush (kot ga že naslavljajo pri nas)
je veren in bogat (prej bo prišla kamela skozi šivankino uho, kot bogataš v
nebesa). Bojeval je pravično (!) vojno. Da je pri tem nekaj tisoč otrok ostalo
brez staršev in da je na svetu sedaj nekaj tisoč invalidov (neveljavnih) več,
je pač nujna posledica velikih ciljev, kot je »osvoboditev« Iračanov. Podobno
retoriko uporabljajo vsi osvajalci, vsi vedno nekoga pred nekom osvobajajo.
Ponavadi tamkajšnje prebivalce njihovih naravnih bogastev (nafte). Ameriške
korporacije, ki v resnici vodijo ameriško politiko, lahko sedaj pravično
prodajajo iraško nafto komur hočejo in po ceni, kot jo sami določijo. Ironija
je, da ZDA kot zmagovalke 3. svetovne vojne, prevzemajo prav tiste značilnosti
Sovjetske zveze, ki so bile sploh razlog boja proti komunistom: prisluškovanje
in vohunjenje za ljudmi, zapiranje ljudi brez sojenja, državno plansko
gospodarstvo.
Popoldneve in vikende preživimo z
Matejo, Nežo in Lizo v glavnem pri Ravnjaku. To je kmetija nad Prevaljami, kjer
se razvija velik jahalni center, kar je za Koroško izjemnega pomena. Gojijo
predvsem terensko jahanje za kar jim zavitih gorskih poti, prečudovitih
razgledov in zares neokrnjene narave, prave divjine upam ne bo zmanjkalo.
Hčerki se zabavata z domačimi živalmi in enomesečnim žrebičkom Aladinom.
jernej kožar