O fotografiji (TOMO JESENIČNIK)
1.
Na fotografijo lahko gledamo iz različnih zornih
kotov: v primerjavi s kinom, v primerjavi s slikarstvom in v primerjavi z
internetom. Vsi trije pogledi sodijo v širše polje podobe. Fotografija je
začrtala razvoj sodobnih medijev. Predvsem je v svojih začetkih zanimiva kot
reproduktibilna tehnika v smislu Walterja Benjamina. Vendar nas bo tukaj
zanimala predvsem kot podoba v razmerju do sodobnih tehnologij - predvsem
interneta, kot ulitimativnega medija za prenašanje podob. Kajti komuniciranje s
podobami je eden prvih načinov komuniciranja in se je verjetno pojavilo sočasno
z govorom. Današnji način komuniciranja vse bolj temelji na podobi, to je po
stoletjih govorne in pisne komunikacije velik preobrat. Preobrat se je začel s
fotografijo, nadaljeval s kinom, telefonom, radijem in se mimo televizije
zaključil z internetom.
Fotografija je
relativizirala ostale tehnike reprezentiranja podob. Slikarstvu je dala nov
zagon in mu hkrati odvzela primat najvernejšega posnemovalca realnosti. Ob
koncu prejšnjega stoletja je našla naravno nadaljevanje v kinu - filmski trak
je kot nizanje fotografij drugo za drugo. Čeprav sta si oba medija tehnološko
zelo blizu sta glede na učinke, ki jih ponujata, daleč vsak sebi. Kino film,
imenovan tudi pripovedni film, je razvil popolnoma drugačen odnos do podobe,
kot so ga poznali doslej. V kombinaciji z romanom 19. stoletja je pripovedni
film dosegal neslutene uspehe in vgradil v človekovo zavest novo dojemanje
realnosti - filmske realnosti. Mogoče sta si v tem pogledu celo bližja video in
fotografija. Video se zdi na prvi pogled derivat kina, vendar temu ni tako:
video je elektronski medij in se je razvil kot posledica razvoja televizije.
Označevalni registri videa so združeni označevalni registri televizije in kina.
Vendar je video v svoji najznačilnejši obliki - kot glasbeni spot - veliko
bliže kinu, ker je zgrajen iz neprestanega nizanja podob (pogojno fotografij)
in ne pripoveduje nujno zgodbe, kot to počne kino film.
Današnje računalniške
tehnologije ponujajo fotografiji nove možnosti razmaha. Starejšo
"kemično" fotografijo zamenjuje digitalna, predvsem zaradi dejstva,
da ji je kot taki omogočen dostop do veliko širšega občinstva kot standardni
fotografiji.
2.
Živimo v času
globalnega kapitalizma, kjer je najučinkovitejše sredstvo komuniciranja
(denarna) menjava. Darilna ekonomija, kot jo poznajo še nekatera primitivna
plemena, se v naši družbi zopet uveljavlja na področju računalništva (shareware
programi na primer), a le kot vir nadaljnega zaslužka.
Takoj, ko je nekaj
reprezentirano postane podoba samega sebe, semiotično bogatejše, a
eksistencialno osiromašeno in odtujeno - postane potencialno tržno blago.
Težnja k popolni reprezentaciji sveta je vse bolj očitna in se kaže s pojavom
tehnologij za nadzorovanje, kot so video, televizija, internet in virtualna
realnost. Ko je reprezentiran ves svet, postane podoba samega sebe - postane
(tržno) blago. Končna faza tega procesa je "Human Genome Project"
(HGP) - prepisovanje človeškega gena. Ko bo človeški genski kod razvozlan, bo
človek sam postal blago, ker bo reprezentacija samega sebe. Človek bo tako
postal dokončno tržno blago človeštva.
Reprezentacija je eden
pogojev menjave. Vse kar je reprezentirano pridobi semiotično, a izgubi eksistencialno
vrednost. Reprezentirano postane blago in se tako vključi v globalen sistem
menjave. "Human genome project" je rešil produkcijo življenja
kot biokemičnega stroja, dovoljuje evoluciji, da je kopirana, da jo absorbira
kapital. V prihodnosti bo tako človek sam postal človekovo dokončno blago - in
v tej vrednosti se bo človek izgubil.
S postopnim
prepisovanjem človekovega genskega zapisa se bližamo trenutku, ko bo človek sam
postal reprezentacija samega sebe, podoba samega sebe, blago. In po drugi
strani nekako istočasno teče razvoj virtualne realnosti, ki teži k istemu cilju
- popolni reprodukciji sveta. Preden pa vstopimo v svet reprezentacije ostaja še nekaj
nereprezentiranih niš, med njimi tudi ljudje iz Centra za usposabljanje,
delo in varstvo Črna, ki še niso bili reprezentirani in prav je, da
predstavimo tudi njih.
Benthamov panopticon
pomeni začetek sodobnih tehnologij nadzora. Panopticon je bila posebna ureditev
prostorov jetnišnice. Nadzorovati je mogoče vsako posamezno celico, vsakega
posameznega zapornika v zaporu. Danes so paznike v centralnem stolpu zamenjale
naprave za nadzorovanje - na primer vohunski sateliti, ki vsak dan znova
vztrajno skenirajo svet na zemlji in iščejo še nereprezentirane stvari.
Tako je Jeseničnik
naletel na varovance Centra za usposabljanje, delo in varstvo Črna.
Pravzaprav je kot mnogi med nami dolgo časa živel ob teh ljudeh in popolnoma
razumljivo je, da mu umetniška narava ni pustila, da prepusti te ljudi pozabi
ali, da se ne zmeni za njih.
Mimetična
reprezentacija je zmeraj nekaj dvojnega: največje možno približanje predmetu v
smislu verjetnega posodobljenja, pri istočasni oddaljenosti. Na tej ambivalenci
temelji estetski projekt novega časa in se kategorično razlikuje od estetike
srednejga veka. Takrat ideja predstavljanja še ni bila speta z novodobnim
spojem med sliko in realnostjo, temveč na predstavo utelešenja. Zato tudi na
primer na podobah svetnikov ni odločujoča resnična podobnost, ker je po
srednjeveških predstavah tisto reprezentirano že tako ali tako utelešeno,
oziroma bi naj bilo. Tako je bil tehnično "pomanjkljiv" realizem
pomenske perspektive v primerjavi s kasnejšo centralno perspektivo, kompenziran
s srednjeveško potrebo po notranji realnosti. V modificirani obliki se ta
zahteva pojavi tudi v Heglovi tezi, da najvišja umetnost uteleša svet, namesto,
da ga le predstavlja, pri čemer pride filozof do zaključka, da je prišla
umetnost do svojega konca, ker ravno temu najstrožjemu pogoju ni več
zadostovala.
Tukaj korenini tudi
javno nezaupanje v abstraktno umetnost 20. stoletja. Pri tem gre poenostavljeno
rečeno zato, da slikovna podobnost svetu narašča z izgubo notranje podobnosti -
resnice in obratno; tako da perfektna površinska mimikrija generira temeljno
tujost, medtem, ko popolna odpoved zunanji podobnosti šele prinese pravi
notranji realizem. Malevičev črni kvadrat bi bil po tem takem absolutna
izpolnitev notranje resnice, pri istočasnem zavestnem totalnem zanikanju
mimetnične podobnosti.
Dialektični temelj vseh
reprezentacijskih tehnologij je obljuba prisotnosti med predstavljanjem
odsotnosti (promising presens while presenting absence). Na strategijo
predstavljanja podob lahko gledamo na dva načina: na "romantični"
način, da nam umetnik s svojim subtilnim občutkom za čas in prostor predstavlja
še nikoli videne podobe realnosti, ki v nas sprožajo občutek ugodja, estetsko
ugodje. Druga stran predstavljanja podob pa je nekoliko bolj temna: strategija
reprezentacije ne služi ničemer drugemu, kot proizvajanju podob, reprezentaciji
realnosti, kajti le tako lahko realnost postane blago in v končni fazi s HGP
postane blago tudi človek.
Mimesis je bila v
središču pozornosti zahodne umetnosti od Grkov naprej. S sodobnimi in
naprednimi tehnologijami se je ta proces izkazal kot stalen. Danes ponujajo
interaktivni mediji in umetno življenje (artificial life) drugačen tip
mimesis, ki združuje tehnološko mimesis in na sistemu umetnosti sedemdesetih
temelječe ideje. Reprezentacija poskuša biti tukaj ne toliko optična, kot bolj
sistematična.
3.
Umetnik je danes v
primerjavi z umetniki z začetka tega stoletja na slabšem. Še v prvi polovici
stoletja ni bilo posebej težko vzbuditi zanimanja s posrečeno izbranimi motivi.
Prav tako je bilo takrat prvič umetniku dovoljeno po končanem šolanju,
poudarjeno ustvarjanje v osebnem stilu - tako pripovedovanja kot oblikovanja.
Dandanes je osebnih stilov toliko, kolikor je umetnikov, še ne reprezentiranih
stvari pa je iz dneva v dan manj, zato se človeštvo vse bolj obrača po za
naselitev prijaznih področijih v vesolju in s tem namenom gradi veseoljske
postaje in pošilja sonde na bližnje planete, kot tudi v druga osončnja. Čeprav
je neraziskanih področij na zemlji še veliko, se glavnina raziskovanja vedno
bolj usmerja v vesolje in v virtualno, (že) reprezentirano realnost. Zemeljski
problemi so prepuščeni tistim, ki nimajo dostopa do velikih novih tehnologij,
to pa so prej ko slej prebivalci obrobij velikih imperijev, vsaj tri četrtine
prebivalcev sveta in med njimi seveda tudi umetniki.
4.
Umetnost ni - per se -
nič bolj ali nič manj avtonomna in elitistična kot seks in tehnologija ali
televizualna oblika, vendar mora kot one prepoznati zgodovinsko pogojenost, ki
jo zaseda in uporabljati svoje posebne kontradikcije v razmerju do onih
(uspešneje institucionaliziranih in administriranih) drugih hipotetičnih domen
socialnega življenja.
Še danes se uporablja
termin umetnost v smislu umetniškost, umetelnost, ki izvira v srednjeveški
umetnosti. Srednjeveška kultura se ni delila na umetnost in na neumetnost,
oboje se je imenovalo umetnost. Danes se je umetnost znotraj kulture avtonomizirala
(ne nasproti družbe, kot pravi Adorno, temveč znotraj družbe oziroma kulture,
kot pravi Luhmann) in jo je zato potrebno ločiti od ostale kulture, kar se
ponavadi razume kot ljubiteljska kultura (fenomen kulturne družbe) ali sploh
neumentost - kič. Termin umetnost predstavlja danes povsem nekaj drugega, kot
ga je v srednjem veku, ko je predstavljal tisto, kar danes razumemo pod
umetniškost in umetelnost.
5.
Jeseničnikove
fotografije gojencev Centra za usposabljanje, delo in varstvo Črna delujejo
na dveh nivojih. Prvič problematizirajo tehnologije nadzora, katerih ena prvih
je bila fotografija. Kajti ravno fotografija označuje prelom med analognimi in
digitalnimi mediji. Fotografija ponuja retrospektivni pogled na razvoj sodobnih
medijev, označuje začetek razvoja sodobnih principov reprezentacij, označuje
začetek konca nereprezentiranega sveta. In drugič lahko Jeseničnikove
fotografije stojijo za agonijo sodobnega sveta, ki mu zmanjkuje še ne
reprezentiranih motivov.