Inštitut za humanistične študije Ljubljana
NETART V PRIMERJAVI S TELEVIZIJSKO ODDAJO
IN VIRTUALNA REALNOST
seminarska naloga
avtor
mentor
Jernej Kožar
prof. Jože Vogrinc
Uvod
Netartu je specifičen segment
interneta. Na določenih mestih bom pokazal na stičišča interneta s televizijo,
netarta s televizijskimi oddajami. Pokazal bom na vlogo netarta v
svetu umetnosti danes in kakšna prihodnost se mu obeta.
Ustavil sem bom pri virtualni
realnosti in jo obravnaval v smislu vizualnega realizma.
Označevalni registri interneta
Označevalni registri interneta
so slika (statična ali video), zvok, grafično oblikovanje, besedilo in
linki (povezave). Slika je lahko statična podoba, samostojna ali le del
celote (na primer podlaga) ali film (video). Zvok je lahko glasba, govor,
lahko spremlja video ali pa deluje neodvisno. Grafično oblikovanje strani
je oblikovanje besedila, slik in drugih sestavnih delov strani. Poseben
označevalni register so linki ali povezave. Linki nastopajo, kot samostojne
tipke, znaki na strani. S pritiskom na njih uporabnik odpre naslednji dokument.
Za znakom za povezavo je skrit naslov dokumenta, ki se odpre, ko uporabnik
uporabi povezavo. Znaki za povezavo so v besedilu posebej označene besede,
slike, e-mail naslovi, opombe, skratka vse kar lahko spremlja besedilo.
Povezave med dokumenti omogočajo uporabniku lažje spremljanje vsebine na
internetu, hkrati pa so povezave tisto, ki mu dajejo prednost v primerjavi
s televizijo.
Karakteristični tipi dokumentov
na internetu variirajo vse segmente družbenega življenja. Na internetu
najdemo dokumente z znanstveno vsebino, časopise in revije, knjižnice,
trgovine, predstavitvene strani različnih firm, ki predstavljajo ali prodajajo
svoje proizvode, predstavitve različnih institucij, skratka vsebine dokumentov
pokrivajo celotno družbo (prvega sveta). Tipi dokumentov pa so lahko predstavitvenega,
prodajnega, dokumentarnega,... značaja. Netart je le ena izmed ponujenih
vsebin in uporablja tudi pri drugih vsebinah uveljavljene označevalne registre.
Načini naracije netarta varirajo od izpostavljanja enega - povezave, do
kombinacije vseh.
Če je televizija vse bolj permanentno
navzoča je internet že dosegel to stopnjo. Internet je permanentno navzoč
in uporabnik lahko v kateremkoli času uporablja katerikoli dokument. Ali
se je obsesivno preklaplanje s televizije preselilo na internet,
kajti internet pravzaprav deluje (brez obsesivno) prav na ta način? Razvoj
satelitske televizije z veliko izbiro programov se je dogajal istočasno
z razvojem najpomembnejšega segmenta interneta - www.
Možnosti ničtega gledanja,
pri internetu ni, ker ga ni v samem internetovskem komunikacijskem razmerju.
Pri internetu stanja, da gledalec lahko samo daje vtis, da gleda, ni. Razlika
je v načinu uporabe interneta: internet ne moremo samo gledati, moramo
ga tudi uporabljati, četudi so posegi lahko minimalni ("listanje" po dokumentu).
S tega vidika je internet reakcija na televizijsko komunikacijsko razmerje.
Te značilnosti so najbolj očitne pri netartu, ki ne samo da uporablja te
specifične možnosti, jih tudi na različne načine izpostavlja, zamenjuje.
Pri internetu in še posebej pri
netartu dokumenti ne želijo biti objekti menjave, kot je to pri televizijskih
oddajah.
"Da je (oddaja) objekt menjave,
je očitno že po tem, da je identifikabilna enota končnega produkta za lastninsko
in avtorsko pravo, saj so ime produkta, blagovna znamka in drugi podatki
o proizvajalcih in lastniku navedeni na začetku in/ali na koncu vsake predvajane
oddaje ..."
Lastninske in avtorske pravice netart
ne izrablja ali jih izrablja v druge namene, se jim izogiba, kar mu dopuščajo
nizki stroški izdelave,
Netart je specifična oblika dokumentov
interneta. Financiran je iz proračuna raziskovalnih ustanov ali privatnih
fondacij, zato ne potrebuje ekonomsko propagandnih sporočil. Teh pa je
drugje na internetu vse polno, le da niso kot na televiziji posredovani
med oddajo, temveč so del dokumenta samega, kot grafični simboli (zaščitni
znaki proizvajalcev - sponzorjev), ki hkrati služijo kot povezave do dokumentov,
kjer ti proizvajalci predstavljajo in prodajajo svoje izdelke.
Interludijev, kot vrzeli med dokumenti,
kot jih pozna televizija na internetu ni, razen sporočil, ki se pojavijo
na zaslonu, kadar določen dokument z določenim naslovom ne obstaja.
Dokumenti z netartom, so kot vsi
ostali dokumenti interneta dostopni ves čas. Na omrežju so ob vsakem času,
kadarkoli uporabnik želi ga lahko odpre. Lahko postanejo last vsakega posameznega
uporabnika, kot je v njegovi lasti na primer slika, ki jo je kupil. Čeprav
so lahko v lasti različnih uporabnikov hkrati, s tem ne izgubijo umetniške
avre. Vsak posamezen je original, ker razmerje original in reprodukcija
na internetu ne obstaja. Netart tako presega probleme umetniškega originala
in njegove reprodukcije.
Kot bomo videli v nadaljevanju
deluje netart na ravni poročanja - projekt Arctic Circle - ali pa na internetu
lastni ravni - s povezavami. Teh drugih je seveda več: povezane so strani
istega dokumenta in avtor skozi njih z besedilom, sliko, oblikovanjem,
zvokom pripoveduje zgodbo ali pa uporabnika povezave vodijo do drugih dokumentov
na internetu, s pomočjo katerih avtor dosega željeni učinek. Ne redko so
te povezave, za vsebino tistih dokumentov provokativne, zato so nekateri
netartisti izenačeni s hackerji, delujejo na robu legalnega. Netart se
posebej ukvarja z avtorskimi pravicami in se jim upira na način "anticopywright",
ali pa jih sploh ne upošteva, kot to na primer počne Vuk Ćosić, ki za svoj
izdelek enostavno uporabi znano grafično podobo domače strani CNNa.
Tudi tak način lahko razumemo kot reakcijo na televizijo. Vendar za tem
stoji širši problem umetniške produkcije. V dvajsetem stoletju je umetniško
tržišče in izdelovanje umetnin za tržišče prvi kritiziral Marcel Duchamp
s svojimi ready mades. To značilnost netarta lahko razumemo v tej smeri:
vzpostaviti novo "tržišče" za umetnost, ki bo uveljavljenemu nasprotno,
saj na njem ne veljajo ustaljene tržne zakonitosti. Za temi idejami stoji
tudi ideja o vse prisotnosti umetniških del, umetnin za vsakogar, kot jih
je artikuliral Andy Warhol.
ARCTIC CIRCLE - DOUBLE TRAVEL
lahko do neke mere primerjamo s poročanjem na televiziji. Oba umetnika
zastopata uporabnika in internet, glede na potovanje, glede na uporabnika
pa sta priča dogodku. Čeprav uporabnik ni fizično prisoten, poročanje percipira
kot objektivno. Za razliko od televizije lahko uporabnik v tem primeru
vedno preverja poročanje - prek elektronske pošte - ali celo posega v poročanje
in poročevalca (umetnika) usmerja.
Televizijski gledalec sprejema
odgovornost, ki mu jo nalaga televizija, tako, da jo prelaga nazaj na televizijo,
se ji izogiba. Uporabnik interneta je drugače soočen z vednostjo,
ki mu jo le ta nalaga. Vednost, ki jo pridobi z uporabo interneta je v
veliki meri individualna, lahko se razlikuje od vednosti, ki so jo
sprejeli drugi uporabniki. To pa predvsem zaradi delovanja interneta samega,
ki dopušča uporabniku ogromno izbiro, tako, da je malodane vsaka izbira
individualna. Z izbiro pa uporabnik izbere tudi odgovornost za vedenje,
ki ga pridobi, saj se ni le odločil, da bo gledal program, kot pri televiziji,
sam je poiskal dokument in je v to vložil več truda (uporabi povezave),
kot z gledanjem televizije. Uporabnikov trud je poplačan z odgovornostjo.
Prenos v živo je objekt skupne
reference različnim komentatorskim ekipam in gledalcu. Na internetu
potekaju prenosi v živo (video konference) brez komentarja, ali pa imamo
komentar brez prenosa v živo. Komentiranje, poročanje s kraja dogodka je
tipično radijsko in televizijsko. Ker so oddaje časovno omejene, imajo
določen začetek in konec, so usmerjene, jih je mogoče ponavljati. Medtem
ko z internet dokumenti to ni mogoče, ker niso ne usmerjeni, če že imajo
začetek (kazalo in ime dokumenta), enega samega konca ni, lahkom govorimo
o večih koncih ali sploh o nobenem. Dokumenti na internetu so prisotni
ves čas, tako rekoč neprestano ponavljani.
Načini udejanjanja televizijskega
komunikacijskega razmerja, ki jih je prevzel internet:
nagovori v živo
razprava v živo (IRC)
poročanje v živo
intervju v živo
video posnetek s kraja dogajanja
tak posentek s komentarjem
tak posnetek z besedilom
ekscerpt iz takega posnetka
nagovor s kraja dogajanja
poročanje od tam
intervju od tam
grafikoni s komentarjem
fotografije s komentarjem ali s podnapisi
najavna ali odjavna špica z glasbo
in mu dodal nekaj svojih:
pogovori na določeno temo, ki tečejo
neomejeno dolgo: usenet
reklamiranje dokumentov, ki predstavljajo
določeno vsebino ali reklamirajo proizvode
besedila (članki, razprave, literarna
besedila, ...)
osebne predstavitve uporabnikov
predstavitve institucij
netart.
Vsak uporabik lahko prevzame vlogo
TV novinarja: je povezovalec, komentator, poročevalec, moderator, spraševalec,
vprašanec, ekspert, protagonist v razpravi, navaden človek s ceste.
Netart
Naj navedem besede slovenskega
netartista Vuka Ćosiča:
"... Drugače od "kamkorder revolucije",
ki je namesto demokratizacije umetniške proizvodnje prinesla samo povečanje
dobička izdelovalcev strojne opreme in ustvarila novo elito posrednikov,
net.art vključuje nove možnosti razpečevanja. Tehnologija obstoječih računalniških
omrežij omogoča umetniku, da pride do večjega občinstva kot kdaj prej (oz.
se nanj samo obrne, da ne bomo pretiravali) in to z izvirnikom v nekaj
milisekundah. Še več, umetnik ima možnost nenehno posodabljati in spreminjati
ustvarjeno. Umetnost brez oprijemljivega dela, umetnost brez stalne in/ali
enkratne izrazne oblike, to je umetnost, ki jo ustvarja net.artist. Ta
oblika umetnosti, ki ob enem vključuje še besedilo, slike, zvok in video
je tehnološko lažje obvladljiva kot večina "hi-tech" računalniških umetnosti.
V tej podrobnosti je prednost net.art pred večino sodobnih umetniških oblik.
Na tisoče ljudi, ki ustvarja vsebino omrežja, oponaša televizijo, filmsko
industrijo, svet galerij. Te vulgarnosti so vsenavzoče, toda obenem ducati
umetnikov iz raznih delov sveta vzdržujejo svoje omrežje zaupanja in darilno
gospostvo in tako kažejo drugo možno umetniško pot. Tehnološka omejitev
( v marsičem podobna omejitvam soneta ali haikuja), ki je posledica nujnega
minimuma za vzdrževanje omrežij, sili net.artista v ustvarjalnost, ki izloča
omejene imitacije...."
Umetnik prihaja do večjega občinstva
z veliko manj napora, umetniško delo lahko doseže svoj namen - je prisotno
in ni odvisno od muhavosti trga ali sočasne politike galerij. Še več, izvirnik
se multiplicira in posamezni "izvirniki" (ki so lahko sočasno na ogled)
se ne razlikujejo med seboj. Vsak posamezni "izvirnik" obdrži umetniško
avro.
Umetniško delo netartista se lahko
spreminja v času in pridobiva nove kvalitete. Način bivanja netarta je,
da se lahko nenehno spreminja in tako prilagaja. Hkrati pa je kljub temu
ali ravno zaradi tega, ker uporablja video, zvok, besedila, slike lažje
obvladljiv in dojemljiv širšemu krogu uporabnikov interneta. Tudi zato,
ker uporablja ustaljen način izražanja na internetu (označevalne registre),
kot ostali (neumetniški) dokumenti.
Netart je del računalniške umetnosti.
Razlika med računalniško umetnostjo, katere nosilci so lahko Cd-romi in
netartom je v tem, da slednji temelji in gradi na povezavah, na neskončni
povezanosti vseh in vsega, med tem ko prvi te možnosti nima in operira
samo s povezavami znotraj omejene vsebine. Računalniška umetnost še ohranja
stik z materialnim svetom, vezana je na nosilec podatkov (cd-rom). Netart
pa se je popolnoma osvobodil materialnega temelja, obstaja v kibernetičnem
prostoru.
Mnogokrat je umetniško že samo
oblikovanje dokumentov. Označevalni registri netarta so enaki kot pri ostalem
internetu. Netart na tej stopnji razvoja samo razvija določen označevalni
register prek drugega, mu daje večji pomen, kot je potrebno: na primer
izkoriščanje povezav z iskalnimi stroji (search machines) pri Apoloniji
Šušteršič in povezav dokumentov z drugo vsebino pri Damijanu
Kracini. Tako imenovani hiper tekst, kar pomeni, da so v tekstu podane
označbe, povezave, ki nas vodijo drugam, so sestavni del netarta (kot tudi
večine drugih dokumentov). V ozadju besedil so slike ali podlaga strani.
Te kažejo sodobno modo v oblikovanju: so podane jasno, ali
pa nudijo poplavo raznih informacij.
Umetniški projekt na www lahko
sestavlja proza ali poezija ali besedilo (navodilo), statične podobe, video
filmi, grafično oblikovanje in zvok. Najpomembnejši segment projekta so
povezave, možnost prehajanja iz ene strani na drugo, iz okolja z eno vsebino
v okolje z drugo vsebino. Možnost teh povezav je spodbudila poseben značaj
te umetnost, ki je lahko provokativen in družbeno kritičen. Kajti dostopnost
do podatkov CIA, NASA, Vatikana ali vladnih ministrstev in drugih organov
oblasti je postala z internetom nekaj vsakdanjega. Po drugi strani
niso redki projekti, ki ne želijo biti provokativni in družbeno kritični
v prvi vrsti, ki želijo le izkorstiti možnosti, ki jim jih nudi komunikacijsko
informacijska tehnologija. Netart je enakovreden drugim dokumentom
na internetu, ločijo se le po vsebini. Oblikovanje dokumentov je pogosto
prav domena netarta. Veliko oblikovalcev in netartistov je predstavnikov
kulturne družbe.
Tudi netart lahko najprej razdelimo
na formo in vsebino. Problem forme lahko razrešimo tako, da ga omejimo
na oblikovanje dokumentov, na sočasen stil, ki vlada v grafičnem oblikovanju.
Tak dokument ima ozadje in pa ključne točke - povezave. Povezave pogosto
delujejo tudi kot poudarjena sporočila, važna sporočila, ki nas, kadar
jih uporabimo, vodijo naprej po projektu ali po mreži. Prehod iz umetniškega
projekta na drug dokument je manj prelomen, lažji, kot je na primer tak
prehod med umetnostjo in vsakdanom v drugih KIT. Nematerialen značaj umetnosti
v primerjavi z drugimi artefakti na internetu odpade, saj imajo v tem pogledu
vsi enak status.
Netart bom poskusil opredeliti
na primeru projekta ARCTIC CIRCLE - DOUBLE TRAVEL, Felixa S. Huberja in
Philipa Pococka iz leta 1995-96, ki sem ga izbral zato, ker
je primerljiv s televizijskim poročanjem. Na ta način pridejo na dan temeljne
razlike med televizijsko oddajo in dokumentom na internetu.
"Povezani z vsem svetom smo na
www pošiljali video, zvok, slike in tekste. Naše virtualno potovanje je
načrtovano tako, da se nadaljuje še mesece po končanem realnem potovanju.
... Arctic circle je raziskava dveh oblik sodobne osamljenosti: najprej
občutek bivanja in ne pripadanja velikemu naravnemu prostoru, kot je sever
Kanade, kot da si mravlja ali smet na zemljevidu. In potem sedeti pred
monitorjem in poskušati vzpostaviti dvosmerno zvezo z vsemi, ki ste v kibernetičnem
prostoru na drugi strani ekrana...
Arctic Circle je performance na
mreži. Arctic Circle je dvojno potovanje. Po eni strani smo v eni zadnjih
velikih divjin na zemlji. Po drugi strani (monitorja) pa smo prek e-maila
na najnovejšem kontinentu na zemlji - na www."
Umetniški projekt Arctic Circle
je primer povezovanja interneta kot KIT za komunikacijo z realnim svetom
- uporaba interneta kot KIT, ki združuje vse ostale KIT: od telefona, radia,
pošte, televizije,... Arctic Circle uporablja video, fotografijo, besedilo,
zvok. Tako dobimo reprezentacijo reprezentacije, sliko slike, medij v mediju.
Najprej je fotografija posneta in nato posredovana po internetu. Šele sedaj
doseže prej načrtovano stopnjo, postane umetniško delo in ponuja uporabnikom
esteski užitek. Enako se zgodi z videom in zvokom. Poročanje s kraja dogodka
se odvija v živo, enako kot pri televiziji. Vendar je to le ena izmed možnosti,
kako spremljati dogodek. Dogodek lahko spremljamo tudi prek povratnih informacij
- sporočil uporabnikov prek elektronske pošte. Dogodek lahko spremljamo
prek videa, z besedili, s fotografijo, z enim ali večimi označevalnimi
registri.
Netart lahko, v smislu vrhunca
vizualnega realizma kot ga je ponudila televizija, ponudi popolnejšo
sliko realnosti. Internet je v tem pogledu televizijo nadgradil: odpade
časovna vezanost oddaj, ki jo nadomesti permanentna prisotnost; dogodek
je prikazan z večimi načini prezentacije, kot jih uporablja televizija
- internet omogoča uporabniku, da spremlja dogodek s sliko, besedilom,
zvokom z vsemi temi registri skupaj ali z vsakim posebej, v živo ali s
časovnim zamikom.
Največja slabost interneta in
s tem tudi netarta v tem trenutku je prepustnost kanalov. Pogosto drago
in slabo omrežje ne dopušča prenosa velikih količin podatkov -video.
Virtualna realnost
Ko govorimo o računalniški umetnosti,
posebej o netartu, ne moremo mimo virtualne realnosti. Virtualna realnost
se kaže kot naslednja stopnja razvoja računalnikov (računalniške umetnosti).
Virtualna realnost bo za svoje preživetje potrebovala cenejšo in zmoglivejšo
tehnologijo in razvejanost, vseprisotnost, kot jo ima internet. Virtualna
realnost ni izolirana vizija, je poskus restrukturirati našo percepcijo.
Virtualna realnost se ogreva, kar v Mcluhanovem smislu ("vroč") pomeni
zmogljivejši medij, namenjen primarno enemu čutilu, ki zahteva le pasivno
udeležbo. Izraz virtualna realnost pomeni določeno okolje, ki ga generira
računalnik in v mnogočem ustreza okolju v katerem živimo. Po drugi strani
pa virtualna realnost pomeni navidezno resnično, to pa je nekaj, kar ni
novo in obstaja odkar obstaja jezik, znak. Virtualno realnost pozna človek
že od začetkov govora. Saj je virtualna realnost tista druga neoprijemljiva
realnost, ki obstaja skupaj s to, le da se je ne moremo dotakniti, le opišemo
jo lahko. Do virtualne realnosti te realnosti nismo mogli gledati, ne kako
drugače čutiti, občutiti z drugimi čutili, kot le zaznati iz opisov, ki
so lahko le bolj ali manj natančni, dobri ali slabi. Virtualna realnost
nam obljublja popolno sliko te druge resničnosti, zadovoljitev vseh čutov,
pervenstveno pa pogleda, ki je v naši kulturi daleč najpomembnejši.
Virtualno določajo: high defenition,
high fidelity, realtime, genski kod in umetna inteligenca.
V virtualni realnosti slika sploh ne obstaja več, ker ne obstaja označevalec
in označenec, ker ne obstaja znak. Virtualna realnost je iluzija in v iluziji
je vse resnično - iluzija.
Gonilne sile virtualne realnosti
so bile prisotne v vsej človeški zgodovini. Začelo se je z jamskimi
slikarijami, nadaljevalo s sofisticiranimi slikami, do realističnih slik,
do fotografije, gramofona, filma, prenosnih telefonov (kaj je lahko bolj
virtualno, kot telefon?). Razvoj tehnologije od slikanja prek pisave do
strojev: telefona, radia, televizije, filma, računalnika se ujema s težnjo
po realizmu. Realizem kot čim vernejša predstavitev narave, sveta okoli
nas. Ko govorimo o vizualnem realizmu, mislimo na realizem v objektivnem
smislu. Ali filozofsko rečeno gre za objektivizem in idealizem: ali je
spoznavni predmet sam po sebi tak, kot ga spoznavamo in po drugi strani
ali je objekt sploh neodvisen od naše zavesti (realizem) ali je samo produkt
naše zavesti (idealizem). Od renesanse do impresionizma v umetnosti prevladuje
vizualni realizem, to je objektivizem: spoznavni objekt je neodvisen od
naše zavesti. Ta razvoj se prekine z impresionizmom in se nadaljuje v dveh
smereh:
- v likovni umetnosti v realizem
koncepcije, idealizem: spoznavni predmet je v veliki meri produkt naše
zavesti (kar se pokaže za pravo pot, če v primerjavo vključimo kvantno
mehaniko, kjer se je pokazalo, da je spoznavani predmet odvisen od opazovalca,
da položaj opazovalca vpliva na/določa položaj opazovanega.)
- vizualni realizem pa nadaljuje
svojo pot s fotografijo in filmom prek televizije in interneta v
virtualno realnost.
Ali lahko govorimo o realističnih
in nerealističnih podobah? Prve prepoznamo kot znake, ki imajo označence
ali v realnem svetu ali v svetu naših predstav. Druge pa lahko imajo zgoraj
naštete lastnosti, hkrati pa so lahko objekti (simulakri). Sliko moramo
spoznati kot sliko, da lahko ugotovimo kaj upodablja. Pravilno prepoznavanje
slike pomeni, da prepoznamo sliko p od O (objekt) tako, da vemo, da je
p nastal kot rezultat izkušnje O. Takrat ko spoznamo p kot sliko O imamo
pred seboj realistično podobo.
Tukaj se pojem realizma razširi,
saj ni pomembno, kako p označuje O, denotativno ali konotativno. Konotativno
označenih je veliko, malodane vsakemu označevalcu lahko konotativno pridamo
označenca, ki obstaja - denotatum. Znotraj realizma koncepcije sta se v
likovni umetnosti v dvajsetem stoletju pojavila dva pola realizma. Na eni
strani stoji Marcel Duchamp z ready mades, ki so realni predmeti, katere
je spremenil v znake, označevalce, ki imajo še vedno realne označence,
tudi denotativno, ne le konotativno. Na drugi pa minimalistična umetnost,
katere namen je bil iz umetniških del narediti predmete, ki bi imeli enako
semantično vrednost, kot predmeti našega sveta. Ti predmeti niso znaki,
ker ne označujejo, ne stojijo za ničesar izven lastne realnosti. Prvi problem
s tem v zvezi je, da imamo predmete realnega sveta ter znake, ki so pravtako
del tega sveta. Le da znaki označujejo, njihovi označenci so lahko del
predmetnega ali predstavljivega sveta. Kadar so del predmetnega sveta govorimo
o realizmu, kadar pa pripadajo svetu predstav pa o realizmu ne moremo več
govoriti. V likovni umetnosti sta, kot rečeno, dva pola: eden je realističen
per se (ready mades), drugi pa nerealističen (minimalizem).
Virtualna realnost bo premostila
tisočletno razpoko med stvarnostjo in upodobitvijo, odpadel bo realizem.
Upodobitev objekta (znak) in objekt bosta obstajala kot eno, kot celota.
Označevalec bo postal označenec, znak bo izgubil svoj pomen. Vsak označevalec
bo hkrati tudi označenec - znak. Realistična slika označuje realen objekt,
tako prepričljivo, da sliko po določenih kriterijih lahko imenujemo realistična.
Fotografija je bolj realistična od slike in film še bolj. Končno stopnjo
doseže ta razvoj z virtualno realnostjo, kjer pojem realizma pravzaprav
odpade, kot odpade upodobitev in simbolni, znakovni sistem. Virtualna resničnost
je iluzija. Iluzija znotraj iluzije ni nič manj iluzija kot prva iluzija.
Tudi če govorimo o iluziji, kot o stopnjah iluzije, se kvalitetni predznak
ne spremeni. Virtualna realnost je iluzija, zelo dobra iluzija naše resničnosti.
Znotraj nje lahko obstajajo iluzije naslednjih stopenj, a ker ni preloma
med iluzijo in iluzijo, kot ga poznamo med resničnostjo in iluzijo, lahko
obstaja označevalec hkrati kot označenec, znak kot predmet. Kot ni preloma
med dvema znakoma, oba pripadata istemu svetu zaznav, seveda lahko drugima
sistemoma. Zato, ker v iluziji predmet ne obstaja. Predmet v iluziji je
vedno samo znak ali označenec ne more nikoli pripadati predmetnemu svetu,
dokler se gibljemo znotraj virtualne realnosti. Znak še vedno lahko označuje
realnen predmet, seveda v naši resničnosti, kadar si predstavljamo bivanje
v obeh resničnostih hkrati.
Jaron Lanier govori o postsimbolnih
sistemih. Namesto, da bomo uporabljali simbole, da bi opisali obalo, bomo
ustvarili elektronsko verzijo prave obale. Simbolizem, ki je ključ do semiotskih
interpretacij v naši kulturi, bo našel nove poti v vizualni komunikaciji.
ZAKLJUČEK
Na primeru netarta sem opozoril
na razliko med televizijsko oddajo in dokumentom na internetu. Netart je
oblika računalniške umetnosti, ki se pojavlja v zadnjih letih skupaj z
razvojem interneta.
O virtualni realnosti smo razmišljali,
kot o naslednji stopnji razvoja KIT. Virtualna realnost je postsimbolni
sistem, pomeni razpad znakovnega sistema kot ga poznamo danes.
LITERATURA
Jean Baudrillard, Die Illusion und die
Virtualität, Benteli-Werd Verlag, Bern, 1994
Hakim Bey, The Information War, (http://www.elnet.com/~brobin/frames/bey/default4.htm).
Brad Brace, Class Essays from a Fine
Arts Course taught at the University of Victoria, B.C., Canada, 1993
Guy Debord, The Society of the Spectacle.
(http://www.nothingness.org/SI/debord/SOTS/sotscontents.html).
Gilles Deleuze, Postscript on the Societies
of Control, OCTOBER 59, Winter 1992, MIT Press, Cambridge, MA. (http://spunk.org/library/misc/sp000962.txt).
Paul Garrin, The Disappearance of Public
Space on the Net (http://MediaFilter.org/MFF/CAQ/CAQ54p.police.html).
Götz Großklaus, Medien - Zeit, Medien
- Raum, Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main 1995
Felix S. Huber, Philip Pocock,
Medium bedeutet Mitte, Institut für Deutsche Philologie, Uni-München,1996.
(http://www.dom.de/acircle/idpmitte.htm).
Felix S. Huber, Philip Pocock, Arctic
Circle. (http://www.dom.de/acircle).
Manuel De Landa, Economics, Computers
And The War Machine, (http://netbase.t0.or.at/delanda/ netwar.htm).
Fernand Leger, The Origins of Painting
and its Representational Value, v Charles Harrison & Paul Wood, Art
in Theory 1900-1990, An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford
UK & Cambrige USA 1995.
Celia Pearce, The Californian Ideology:
An Insider View, Mute 4, Winter/ Spring 1996, str. 16.
Jesse Prinz, Toward cognitive theory
of pictural representation, (http://csmaclab-www). uchicago.edu/philosophyProject/picture/picture.html
Bruce Sterling, Internet, The Magazine
Of Fantasy And Science Fiction, February 1993. (http://ftp.eff.org/pub/Publications/Bruce_Sterling/FSFcolumns/fsf.05).
Janez Strehovec, Estetika v obdobju
medijske in telematične kulture, Filozofski vestnik, 2, 1989, str. 70.
Janos Sugar, Interview of Peter
Lamborn Wilson, Metaforum II, Budapest, October 95. (http://desk.nl/~nettime/zkp2/wilson.html)
Jože Vogrinc, Televizijski gledalec,
Studia humanitatis, Apes, Ljubljana 1995.
Raymond Williams, Televizija kot tehnologija
in kulturna oblika Tehnologija in družba, (prevod prvega poglavja
Technology and the Society izTelevision, Technology and Cultural Form),
Ekran 3/4, 1990.
Peter Lamborn Willson, Media Creed.
(http://www.t0.or.at/hakimbey/creed.htm).
Melita Zajc, Nevidna vez - Raba radiodifuzne
televizije v Sloveniji, Sophia 3/95, Znanstveno in publicistično središče,
Ljubljana 1995.
Siegfried Zielinski, Audiovisionen,
Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 1994
-, An Interview with Manuel de Landa,
Zero News Datapool, (http://t0.or.at/delanda/intdelanda.htm)
-, Medij v mediju, katalog razstave,
urednice Barbara Borčić, Vanesa Cvahte, Lijljana Stepančič, Zavod za odprto
družbo, Ljubljana 1997.
V besedilu omenjeni netart projekti:
Felix S. Huber, Philip Pocock, Arctic
Circle (http://www.dom.de/acircle)
Apolonija Šušteršič (http://www.ljudmila.org/scca/space.txt/)
Igor Štromajer (http://www2.arnes.si/~ljudmila1/)
Marko Peljhan (http://www.ljudmila.org/atol/ucog/)
(http://www.jodi.org/)
(http://www.user.cityline.su/~olialia/war/)
Damijan Kracina (http://www.ljudmila.org/scca/kracina/cos.htm)
Vuk Ćosić (http://lois.kud-fp.si/naps/cnn/cnn.htm)