Kot specifičen
tehnološki projekt se je internet izoblikoval že z izumom telefona. Potrebna
pa je bila vmesna stopnja razvoja televizije, prenosa podatkov (slike,
pisave, zvoka) na daljavo. Iznajdba interneta je bila naročena, medtem
ko iznajdba televizije ni bil enkraten dogodek. Televizija je morala uvesti
v celoti novo infrastrukturo - deloma je sicer oddajnike in pretvornike
prevzela od radia - internet pa je samo prevzel že obstoječe telefonsko
omrežje.
Telefon
temelji na telegrafiji, spreminja električne impulze v govor in obratno.
Zvočnik in mikrofon sta v tem pogledu napravi, ki zaznamujeta prehod od
naprav, ki informacije samo prenašajo (jih ne spreminjajo), omogočajo prenos
v enaki obliki (telegrafija, film, fotografija), k napravam, ki informacijo
spremenijo (govor - električni impulz - govor ali slika - elektromagnetno
valovanje - (elektronska) slika na ekranu). Elektrika, telegrafija in telefon
so predhodniki interneta. Tudi na internetu so podobno kot pri televiziji
pred novimi sistemi družbene komunikacije nastali novi sistemi proizvodnje
ter poslovne ali transportne komunikacije.
Za generacijo
aparatov: motorno kolo in avtomobil, kamera, električni gospodinjski aparati
in radijski aparati so nastopili računalniki ali stroji, ki jih je mogoče
programirati. Računalnik se je v osemdesetih razvil v osebni računalnik
- PC. Internet je bil vedno mišljen kot indvidualna uporaba, kot je računalnik,
v obliki PC, mišljen za individualno uporabo - kar povzroča še večjo atomizacijo
družbe. Celo bolj kot televizija, ki jo ponavadi (lahko) gleda več ljudi
hkrati. Radijska in televizijska vsebina se je razvila kasneje, na podlagi
že razvitih tehnologij. Problem vsebine so reševali parazitsko - prenašali
so športne, kulturne, državne in druge prireditve. Vsebina interneta
je obstajala prav od začetka, saj internet omogoča pravzaprav le povezavo
med računalniki. Računalniki pa so stroji, ki hranijo vsebino. Torej se
je že obstoječa vsebina samo začela prenašati po mreži. Vendarle pa tudi
drži, da se je specifična vsebina interneta začela proizvajati šele z izumom
www. Pomembna prednost interneta je, da lahko vsak uporabnik oblikuje vsebino
z minimalnimi stroški v primerjavi s televizijo. Ena izmed specifičnih
vsebin interneta je netart.
Netartist
prihaja do večjega občinstva z veliko manj napora, umetniško delo lahko
doseže svoj namen - je prisotno in ni odvisno od muhavosti trga ali sočasne
politike galerij. Netart je vedno nematerialen, zato ni podvržen trgu,
lahko je neodvisen, družbeno kritičen in socialno angažiran. Še več, izvirnik
se multiplicira in posamezni "izvirniki" so lahko sočasno na ogled, a s
tem ne izgube umetniške avre. Z netartom je umetnosti prvič dana možnost
permanentne prisotnosti v javnem prostoru. Na medmrežju netart sodeluje
kot nekakšen javni spomenik in je na voljo vsakomur, da ga so- ali pre-oblikuje,
ustvari svojega, novega, boljšega.
Netart se
spreminja v času in pridobiva nove kvalitete. Uporablja ustaljene označevalne
registre - ti so enaki označevalnim registrom ostalih www strani: video,
zvok, besedila, slike, povezave (linki). Vsebina variira od proze ali poezije,
besedila - navodila, do statične podobe, video filma, grafičnega oblikovanja
in zvoka. Najpomembnejši segment netarta so povezave, možnost prehajanja
iz ene strani na drugo, iz okolja z eno vsebino v okolje z drugo vsebino.
Netart je pogosto socialno angažiran: Peter Gerwin Hoffmann, Internet berač
I-II, www.glu-sg.si/4s.htm.
Formalno
je netart vezan na sočasen stil grafičnega oblikovanja. Najznačilnejši
označevalni na internetu so povezave (linki) - pogosto poudarjena sporočila,
ki nas, kadar jih uporabimo, vodijo naprej po projektu ali po mreži. Prehod
iz umetniškega projekta na drug dokument je manj prelomen, lažji, kot je
na primer tak prehod med umetnostjo in vsakdanom v drugih komunikacijsko
informacijskih tehnologijah. Nematerialen značaj umetnosti v primerjavi
z drugimi artefakti na internetu odpade, saj imajo v tem pogledu vsi enak
status. Internet daje, v smislu vrhunca vizualnega realizma kot ga je ponudila
televizija, popolnejšo sliko realnosti. Odpade časovna vezanost oddaj,
ki jo nadomesti permanentna prisotnost; dogodek je prikazan z večimi načini
prezentacije: internet omogoča uporabniku, da spremlja dogodek s sliko,
besedilom, zvokom z vsemi temi registri skupaj ali z vsakim posebej, v
živo ali s časovnim zamikom.
Werkstadt
Graz: Made in Hongkong. Projekt Made in Hongkong je stekel poleti 1995
in se zaključil 1.7. 1997. Kitajske pismenke potujejo po naključnem vrstnem
redu iz Katzowa (Nemčija) in dveh lokacij v Hongkongu (restavracija in
postaja podzemne železnice) po mreži vseh mrež do računalnika v Hongkongu,
kjer se zbirajo v naključen tekst. Artefakt - tekst - ni pomemben, pomeben
je proces nastanka in pretok informacij. Made in Hongkong internet samo
uporablja kot medij v katerem nastaja umetniško delo, ki pa ga zopet ustvarja
nekdo drug - izbrani posamezniki, ki jim Werkstadt Graz ponudi možnost
ustvarjanja. Ustvarjalnost sama je tako osredotočena na začetno idejo -
na "prvo gibalo" - umetno (politično) postavljen zaključek prinese vsoto
informacij, ki ne nosi nikakršnega sporočila. Skozi to je čutiti kritiko
sodobnih komunikacijsko informacijskih tehnologij (tudi interneta), prek
katerih potuje ogromno - za gledalca naključnih - informacij, ki
nosijo brezsmiselna sporočila.
Franz Xaver:
Astronomska enotnost. Astronomska enotnost je zvok vode star 100000 let.
Najstarejši zapisan zvok je posnet s teleskopom, ki ga je Xaver izdelal
sam. Umetniška pot Franza Xaverja gre prek sestavljanja mehanskih strojev
- na denar - do programiranja za PC. Genialna zamisel poslušanja preteklosti
je udejanjena s pomočjo računalnika in interneta, ki tudi v tem primeru
služi zgolj kot tehnologija za prenos zvoka in slike. Obenem s poslušanjem
preteklosti, si te zapise lahko tudi ogledamo.
Zgoraj opisana
primera netarta predstavljata zgodnejši - modernistični - pristop, kjer
gre za programiranje, za izrabo komunikacijsko informacijske tehnologije
le v enem njenem segmentu. Na ta način postanejo ostali segmenti odveč,
viden je z informacijami prenasičen svet. (na ogled v Galeriji likovnih
umetnosti Slovenj Gradec do 28.6. in na internetu - www.glu-sg.si/4s.htm)
Jodi (skupno
ime umetnikov: Joan Heemskerk in Dirka Paesmansa: www.jodi.org) je klasika
net arta in zaznamuje prehod k t.i. postmodernističnemu pristopu k netartu.
Tega udejanjajo tudi Vuk Ćosić, Aleksej Šulgin, Olia Lialina in drugi mlajši
umetniki.
Razvoj komunikacijsko
informacijskih tehnologij pričakuje tudi od umetnosti, da osvoji nove svetove.
Mnogi muzeji že ustanavljajo - elektronske - oddelke za netart, čeprav
teoretični diskurz o netartu ne zdrži ritma nastajanja pogosto časovno
omejenih umetniških izdelkov, od česar umetnost mogoče samo pridobiva.
Pomemben segment muzejske publike postajajo virtualni obiskovalci, ki sicer
ne plačajo vstopnine, niti avtorskih pravic za uporabo slikovnega gradiva,
a vendar dobijo vtis o naši kulturi, kar pa je nenazadnje namen obstoja
muzejev.
Url: | www.glu-sg.si
| www.ljudmila.org/naps/ | adaweb.com | www.factory.org/nettime | www.irational.org/tm/mr/
| www.fakeshop.com | xchange.re-lab.net |
jernej kožar