PROTEUS 2000
(DAMIJAN KRACINA: KARANTENA, Galerija Werstadt Graz, 26.9.-3.11.1998)
Ko se je nekdo takrat v Lascauxju odločil, da bo na steno naslikal bizone, konje, kozoroge in jelene so se nekateri čudili zakaj to počne, saj lahko te iste živali vsak dan vidijo v naravi.  
Ko se je poleti leta 1492 Krištof Kolumb odpravil na pot v Indijo, so se verjetno mnogi spraševali čemu se pelje proti zahodu, ko vendar že dolgo poznajo pot okoli Afrike. Nekaj let za njim, ko so Španci pobili že nekaj miljonov Indijancev (sic!), se je na pot odpravil Amerigo Vespucci in ugotovil, da to sploh ni Indija temveč Amerika.
Ko so v prejšnem stoletju izumljali fotografijo, se je mnogim zastavljalo vprašanje čemu, saj izurjenega slikarja  navsezadnje ni tako težko najti. Potem sta prišla film in televizija.
Ko so proti koncu stoletja naredili avto, so se mnogi čudili čemu avto, saj imajo vendar že vlak, konje in kočije. Ko sta nekaj let za tem brata Wright naredila letalo, se jim je zastavljalo vprašanje zakaj letalo, saj vendar že imajo avto. Potem je Charles Lindbergh preletel Atlantik in mnogi so se  spraševali zakaj z letalom, saj imajo vendar ladje, s katerimi varneje in udobneje naredijo to isto pot. Kaj bi danes brez avtomobilov in letal?

Damijan Kracina je 3d animacijo PROTEUS 2000 ustvaril v Silicon Graphics Studio v Grazu. Čemu torej z zelo dragimi stroji generirati žival, ki tako ali tako že obstaja v naravi in bi jo na platno lažje prenesli recimo z videom. A v tem primeru bi govorili o mimesis, Kracina pa gre dlje. Ustvaril je novo, umetno življenje. Prestopil je mejo med našo in virtualno resničnostjo, prestopil je v nov, še neraziskan svet. Kracina je eden prvih umetnikov, ki ustvarjajo v kibernetičnem prostoru za kibernetični prostor in tako označuje ali odkriva še neraziskano celino, ki jo kani človek kmalu naseliti.
V svoji pionirski animaciji ni ustvaril novih, še neznanih znakov, ki bi v naši resničnosti ne imeli svojih označencev. Ne, PROTEUS 2000 ima označenca (denotatum) - Proteus anguinus - v naši resničnosti. A PROTEUS 2000 stoji še za nekaj drugega: je namreč del kibernetičnega prostora, je njen prebivalec in je tako v naši resničnosti popoln tujec, kot smo mi še vedno tujci v kibernetičnem prostoru. PROTEUS 2000 se giblje in je navidez popolnoma enak Pruteus anguinusu, a obeh ne gre zamenjevati, prvi ni slika drugega, prvi je samostojno bitje.

Animacijo PROTEUS 2000 lahko vidimo v galeriji Werkstadt Graz, kjer je še z jazbecom, postrvmi, volkom in mravljami zaprta v KARANTENO [http://www.glu-sg.si/kracinaWG.htm]. Karanteno lahko razumemo tudi kot karanteno v katero so zaprte živali, ki so na poti iz našega v kibernetični prostor in obratno ali ožje, iz enega dela sveta v drugega, iz ene sobe v drugo. Ali širše: Karantena opisuje stanje te družbe, kjer se je komunikacija zelo razširila, informacijske povezave so prepletle svet, hkrati pa je delitev na prvi in tretji svet vsakdan globja.