Jernej Kožar

KAJ POMENI TAUPE

 

 

znanost in umetnost

Kocko ledu zapremo v zaprto posodo in jo segrevamo. Iz ledu nastane voda, iz vode para. Ko segrevamo naprej razpade molekula vode na atom kisika in atom vodika. Pri 3000° K se elektron iztrga iz atomskega jedra, nastane ioniziran plin – plazma. Plazma imenujemo tudi četrto agregatno stanje, to stanje je najpogostejša oblika obstoja snovi v vesolju. Iz plazme je Sonce. Pri 109 °K razpade atomsko jedro na nevtrone in protone – takšna je nevtronska zvezda. Pri trilijonu stopinj kelvinov protoni in nevtroni razpadejo na kvarke in leptone (elektrone in nevtrine). Pri enem kvadrilijonu stopinj kelvinov se združita šibka jedrska in elektromagnetna sila. Pri 1028 °K se elektromagnetna, šibka in močna jedrska sila združijo v eno. Pri 1032 ˘ K se tem trem silami pridruži še gravitacija, dobimo 10 dimenzionalno simetrijo superstrun – plin superstrun. Spremeni se geometrija prostora in časa. Pojavi se razpoka v prostoru, pojavi se črvasta luknja.

Opis faznih prehodov sem uporabil kot uvod v razmišljanje o slikah Juliana Taupeja zato, da opozorim bralca na razsežnosti v naravi. Ne želim reči, da si Taupe namenoma prizadeva seznanjati svoje občestvo s temi podatki, hočem reči le, da njegove slike ob pomanjkanju enoznačnih sporočil, komunicirajo zelo nejasne barvne obrise, ki lahko nekoga spomnijo na kozmos, drugega spet na arhitekturo krajine in tretjega na strukturiran tok zavesti. Opozorilo na razsežnosti naj služi tudi kot opomin, da razsežnosti, kot smo jih vajeni v naravi niso najbolj pogoste, niti ne med bolj zanimivimi. Večina dogodkov se zgodi v veliko manjših ali veliko večjih merah. Od tu mogoče dokaj nepregleden in hkrati izpraznjen svet Taupejevih slik.

Slike Juliana Taupeja sporočajo optimističen pogled na svet in veselje do življenja.  Hedonizem je danes v svetu redek pojav. Soočeni z globalnim kapitalizmom, ki neizvoljenim ne dopušča možnosti za boljše življenje, potisnjeni globoko v zasvinjano in prenatrpano naravo ljudje danes večinoma izdelujejo umetniška dela s kritičnim sporočilom. Taupe gre mirno mimo tega - na njegovih slikah ni kančka dvoma v pravilno uravnanost sveta. Njegove slike so ploske in barvite, so kot samotna panonska pokrajina potopljena v poletno potenco oddaljene nevihte. Hrib, polje, v daljavi cveti, veter plete nove vzorce tam na obzorju. Svetloba se spreminja. Taupeja zanimajo predvsem likovni problemi. Čisti likovni jezik, čista geometrija ali če hočete matematika. Nikjer pomembnejše izjave. Pri teh slikah gre za čisto gramatiko, gre za slovnico slikarskega jezika. Ker ni jasno berljive zgodbe ni enoznačnega sporočila, a vendar lahko gledalec iz obilice likovnih znakov od daleč razbere pomen teh slik. Govore nam o razporeditvi vidnega sveta, o njegovih značilnostih, o likovnem v naravi. Ob tem Taupeju zmanjka prostora za obsežnejše pripovedke - tu ni tragedije. Umanjka zgodba, pred nami  je ravna površina brez vdolbin in izrastkov, gola koža. Na steni visi zemljevid, katerega posamezna področja so predstavljena shematično – samo nekaj barvnih ploskev. Res je, da legende ob robu ni, a uporabljeni znaki so preprosti in jasni, njih število je omejeno tako, da gledalčeva naloga ne bi smela biti pretežka. Ogled slike naj bo iskanje pomenov simbolov in v tem je ravno čar teh slik.  

Poglejmo na tem mestu nekoliko nazaj v zgodovino do starih Grkov. Znano je, da so Grki uporabljali perspektivo pri slikanju. Pri Grkih je veljal kriterij podobnosti z motivom in to so v poznih letih razvoja dosegli s perspektivo. Te dosežke je krščanska kultura, ki je po stoletjih nasledila grško - rimsko pozabila. Krščanska kultura se je naslonila na pisano besedo; ta je odigrala pomembno vlogo pri njeni hitri in učinkoviti širitvi. Podobi krščanstvo ni posvečalo toliko pozornosti, saj je šele po tisoč letih ponovno odkrilo perspektivo in tako omogočilo likovnim umetnikom verodostojnejše prikazovanje resničnosti. Stoletja perspektivičnega upodabljanja so privedla do fotografije, filma in televizije na eni strani in abstraktnega slikarstva, odpovedi upodabljanja sveta kot ga vidimo na drugi strani. Abstraktno umetnost lahko v grobem razdelimo na opisno - opisuje dogodke - in formalno - sestavlja barve in oblike v določene vzorce in se tako približa na primer islamski umetnosti ali orientalskim preprogam. Uporaba abstraktnega načina upodabljanja omogoča umetnikom velik splet možnosti opisovanja. Umetnik ni vezan na enoznačno podajanje dejstev v vsem poznanem jeziku. Umetnik je svoboden v tem kateri (lastni) jezik uporabi za opisovanje dogodka in ta jezik ima določen nabor simbolov, katere naj gledalec razvozla. Abstraktna umetnost predstavlja v zahodni krščanski kulturi vmesno fazo med doseženo popolno podobnostjo z motivom (fotografija, film, televizija) in popolno reprodukcijo motiva in se na eni strani izteče v virtualno resničnost ali na drugi v genetsko manipuliran organizem, v novo resničnost. Kot je abstraktna umetnost lahko vmesna faza, je hkrati lahko tudi obdobje strahu človeka pred potenciali lastnega uma, strah, ki ga je moral premagati, da je lahko znova stopil na pot razvoja.

 

umetnostna zgodovina

Mnogokrat se Taupe približa geometrijski abstrakciji, vendar se barvna skala nikoli ne poenoti do te mere, da bi lahko govorili o minimalističnih remeniscencah. Prej ko slej ostaja vezan na surrealistično tradicijo modernega slikarstva izhajajoče od Joana Miroja in mu lahko na tem področju poiščemo mnoge pandane. Igrivim simbolom na prijaznih barvnih podlagah se pridružijo široke barvne ploskve. Na ta način nastali kontrast prispeva k dinamiki slike, barv na površini in kompozicije, ki se mnogokrat nadaljuje tudi zunaj slike v povezavi z drugimi slikami, saj jih umetnik nemalokrat sestavlja v večje kompozicije in dobiva tako naslikana barvna površina drugačne pomene. Kljub strogi teoretični usmerjenosti te umetnosti lahko v ozadju vendarle čutimo okolje s katerim slikar diha in v katerem živi, katerega slika in četudi se ga vsakokrat, ko začne sliko ne spomni več dobro, slutimo v ozadju vse umetnikove vzgibe, ki nas zanesljivo vodijo do prav teh barv, tega gozda in te krajine, ki obkroža umetnika vedno, ko stopi iz ateljeja.

Izbrani način pripovedovanja Taupeju onemogoča neposreden sunek - mnogo stvari ostane neizpovedanih ali preslišanih. Poslikane površine gledalca navdajajo z občutkom zadovoljstva, vzhičenosti, spominjajo ga na religiozna doživetja iz otroštva. Slike, kot tiste cerkvene stenske slikarije, pripovedujejo vedno isto razvodeneno zgodbo, ostane le mojstrsko oblikovanje danih elementov v celoto, določeno z večkrat spremenjenim formatom slike. Slika postane molitev, v kateri prav tako izgine vsebina saj se podredi ponavljanju. Brez konca in kraja. Taupejeve slike dajejo gledalcu občutek varnosti in zavetja, podobno kot ga dajejo religiozne slikarije: posredujejo občutek kozmičnega miru, preddestinacije in s tem varnosti, kot daje verniku občutek varnosti njegova religija in bog. Ta svet je urejen in miren, vedno razložljiv, ima svoj začetek in določen je tudi konec. Govorimo lahko tudi o nadrealističnem repertoarju, o majhnem intimnem svetu simbolov, prepletanju nivojev zavesti. Slika ni enaka sliki, čeprav se princip dela ne spreminja dosti.

Jasna arhitektura Taupejevih slik in keramičen videz njegovih zvezdnih kompozicij se prepleta z večanjem in manjšanjem razsežnosti upodobljenega kozmosa. Nikoli in na nobenem mestu nam Taupe ne želi pripovedovati zgodbe o spočetju ali koncu neke ideologije, o spreminjanju, o menjavanju letnih časov. Nikoli Taupe ne stopi v katere druge vode različne od njegovih lastnih, od lastne ustvarjalne poetike zasidrane v končnem naboru simbolov in barv. Taupe nam slika fragmente svoje zavesti, jih nam pogosto pred očmi sestavlja in prekinja tako hiter tok dojemanja. Pred očmi imamo od prvotnega  drugačen vzorec zavesti, nekako zamenjanega in modrega.

Mogoče bolj kot vremenska Taupejeva slika je zanimiv njegov pristop k likovni umetnosti. Taupe še vedno slika platna, slika slike, vztraja v izumirajočem poklicu slikarja. Njegova dela so visoko cenjena ravno zaradi dejstva, ker so ročno izdelana, so unikati, kar ljudje cenijo saj jim daje varljiv občutek, da posedujejo del umetnikovega doživetja -življenja, del materializirane metafizike. Taupejeve slike so zanimive predvsem z vidika materialnosti, katero ohranjajo in tako njihove tržne vrednosti.

 

slika

Materialna podstat slike je kriterij, ki določa videz slike kot tudi njeno vrednost. Kajti samo material ima lahko lastnika ali veliko lažje je oprijemljivi snovi najti lastnika, kot tisti, ki jo lahko samo gledamo ne moremo pa jo prijeti in vonjati. Stvar, ki ne zaseda veliko prostora v našem svetu in se posreduje skozi drug medij je veliko bolj zmuzljiva človekovemu dojetju in tržnim zakonitostim. Taupejeve slike imajo še toliko večji pomen ne zaradi arhitekture pokrajine, barve in ultrakozmičnih simbolov, ampak zaradi svoje materialnosti in negibne arhaičnosti. Ker je materialna kultura ostanek preteklosti in ker prihodnost ne potrebuje snovi, kot jih poznamo, otipljivih snovi, nafte in fosilnih goriv. Slike v jpg ali bmp formatu prikazane na zaslonu so že danes nekomu lažje dojemljive kot oljne. Sprememba iz otipljivega formata v digitalni format nosi s seboj tudi velike kulturne spremembe. Ukinitev na materialu temelječih tržnih razmerij je samo ena, a mogoče najusodnejša posledica, ki bo gotovo povzročila velikanske premike v prevladujoči kulturi.

Velika prednost oljne slike na platnu pred elektronsko sliko je v tem, da sama zaseda prostor svojega medija. Nosilec oljne slike, podokvir, platno, barvni pigment, olje so namenjeni samo eni sliki, medtem kot elektronska slika deli zaslon z drugimi slikami, uporablja isti »nosilec« kot množica drugih slik. Danes utečena kultura bivanja še vedno potrebuje oljne in druge slike na lastnem materialnem nosilcu, da z njimi zapolni sive stene človekovih bivališč. Slike visijo tam mnoga leta in na njih se človek navadi saj mu daje varljiv občutek varnosti ravno dejstvo, da je v znanem okolju. Slike, kot predmeti velikokrat zapolnijo magično vlogo, pogosto so fetiši. Povsem drugače v takih razmerah delujejo elektronske slike. Tudi te niso povsem zastonj in vse so shranjene ali posredovane skozi eno škatlo – televizor ali bolje zaslon. Vendar jih je preveč in po pravilu so gibljive - filmi - saj se kar nekako ne moremo navaditi, da bi na zaslonu svetila le ena slika. S televizijo se uveljavlja drugačen način posedovanja slik – neke vrste lizing in ljudje ne posedujejo samo ene slike temveč takoj kar po nekaj milijonov – nakup pravice za gledanje plačljive televizije. Te množice slik se človek težje navadi, z njimi ne more navezati nekakšnega osebnega stika, ker jih je enostavno preveč in material iz katerega so je neotipljiv in brez vonja. Materialna, oljna slika ima zato pred seboj še dolgo zgodovino.

Obstoj materialne slike je v prihodnosti mogoč le v njenem zgodovinskem okviru, kot predhodnica digitalne slike, kot osnova in izvor naše kulture. Z barvo in čopiči naslikana slika lahko služi le še kot temelj digitalizirani sliki, kot materialni temelj iz katerega je slednja izpeljana in kot filozofski temelj iz katerega se je slednja razvila. Nadomestile jo bodo digitalne slike, ki za razliko od prve zasedajo manj prostora so veliko bolj prilagojene za shranjevanje, njihovo razpečevanje (razstavljanje) je olajšano in kar je najpomembnejše njihovo posedovanje ne omogoča prerazporejanja po družbeni lestvici. To seveda ne pomeni, da digitalizirane slike ne bodo mogle s svojo vrednostjo vplivati na strukturo družbe, daje le upanje da se bodo spremenila razmerja. Tudi v cyber svetu se stvari vsak dan močneje regulirajo z ustreznimi zakoni, ki so v veliki meri le prepisani obstoječi zakoni našega materialnega sveta. Malo prepiha, ki ga bo povzročil razvoj »nematerialne« kulture, tudi ne pomeni nujno sprememb na bolje, pomeni le spremembe in spremembe so nujna predpostavka človekovega razvoja saj navsezadnje po njih merimo čas.

 

komunikacija

Percepcija zahteva čas zato, ker je vedno že posredovana v zavesti, ki je obratno vedno že socialna in tako po definiciji produkt ne percepcije temveč komunikacije. Če je temu tako, da je zavest odvisna od komunikacije, surova, primarna percepcija zavesti ni na voljo. Ne posredovana percepcija je tako nezavedna percepcija, v obeh smislih, v Lacanovem, da ni simbolna in v patološkem smislu.[1]

Podobe, ki nam jih slika Taupe so mentalne podobe umetnikovih pogledov na naravo. Krajina je sistematično razrezana na manjše lepo sestavljive kose. Novo nastali formati razstavljenih pogledov omogočajo po eni strani kot rečeno nov vzorec zavesti in po drugi strani drug estetski kriterij, ki vnaša v kompozicije novo svežino. Nepravilnosti, drobne nepravilnosti, kot so gube, kretnje ali virusi so izpuščeni. Ta nedoslednost se v toku ustvarjanja pokaže kot dobra izbira, saj nam ustvarjene podobe nudijo idealiziran svet kozmičnih razsežnosti, kjer vlada preprosta fizika velike enotne teorije, kjer je na delu ena sama sila. Pokrajina ima svoj videz katerega Taupe beleži in ta videz je elegantno tih, prijeten za uho nerazburljiv in umirjen. Ta videz je pravo nasprotje šumenju in hropenju velikih človekovih konglomeratov, zidanih komunikacij in razčetverjenih miselnih procesov vrinjenih v sanje prebivalcev velemest, vsakega na svojem kvadratnem metru površine. Ne Taupejeve slike so prostorne, v njih ni strahu pred prenatrpanostjo, pred nezdravim tiščanjem teles in vonja po znoju. Taupejev svet je očiščen vsakih nepravilnosti, vsakega vonja in zvoka. Taupejeve slike se oglašajo s širokim praznim odmevom daljnega poka.

Taupejeve slike ne terorizirajo narave v smislu, da iz nje trgajo podobe in jih potem propagirajo in prodajajo kot lastne iznajdbe. Slike so miselni vzorci, ki dajejo s svojo široko prostornostjo občutek kozmičnih prostranosti, vrivajo človeku občutek vehementne majhnosti in hkrati navdušenja nad popolnostjo stvarstva. A tudi Taupejeve slike so artefakti, kot material, snov, zasedajo prostor, variirajo njegove zakonitosti in vplivajo na človekovo bivalno okolje. Ali z eno besedo ne dajo se ugasniti. S tega vidika so prav te slike same napake, gube ali virusi v prostornem in jasnem Taupejev kozmosu. To je le eden izmed paradoksev Taupejevega slikarstva na katere naleti obiskovalec šele po zares dolgem sprehodu skozi Taupejevo krajino, z enega konca slike na drugega. In ta sprehod je elegantno doživetje, pomirjajoče in vzneseno, a kaj ko se hoja skozi nizko travo rada konča pred prepadno steno, na dnu katere se peni razburkano morje.

Vendar ne gre zgolj za poslušanje krajine, upodabljanje izmišljenih svetov, komuniciranje misli drugim, nam gledalcem, gre tudi za posredovanje vtisa o nekem času nekim drugim generacijam. A pri tem se zopet zatakne, kajti nova sporočila zahtevajo nove forme, ker stare forme nosijo reakcionarne ideologije, tudi če je njihova vsebina progresivna. Pojav oljne slike je anahronističen glede na sočasno dogajanje v kulturi, katere del je ta slika. Slika kot del neke druge bolj oddaljene kulture prav gotovo še živi umirjeno življenje, medtem ko materialna poetično zasanjana slika, brez ustreznega jasno berljivega kritičnega sporočila v naši vse bolj digitalizirani kulturi ne more vzdržati in vse bolj tone.

Ne moremo več trditi z Viriliojem, da je zgodovina pokrajina dogodkov: vemo, da je pokrajina dogodek v zgodovini. Pokrajina kot zgodovina, kot končni produkt in bojno polje, ker ne more biti definirana kot izključno človekova, ne more biti definirana kot popolnoma organska. Zadnjih vsaj sedem tisoč let od kar poznamo trgovanje po rekah in oceanih sveta smo doživeli simbiozo z našo tehnologijo in posebej z našimi komunikacijskimi tehnologijami. Pod pogoji globalnega finančnega kapitala, se mora informacijo plačati, medtem ko želi biti komunikacija svobodna. Z vso previdnostjo in pazljivostjo moramo uporabljati tehnologije v namene, ki zahtevajo njihovo uporabo, kajti le tako lahko pripomoremo k njihovi evoluciji za ceno, da si zagotovimo lastno. Da obdržimo sedanjost kot proces in da se razvijamo, bomo potrebovali vse zaveznike, ki jih lahko dobimo, organske in mehanske. [2]



[1] Sean Cubitt: Transport, Transmit, Translate Virilio, Ecology and the Media. Paper Given at the Crossroads in Cultural Studies Conference, University of Birmingham, 23 June 2000. Nettime arhiv.

[2] Ibid.