Jernej Kožar
DUŠAN OTAŠEVIĆ
ARS SUPERAT OMNIA
Dušan Otašević je eden najpomembnejših umetnikov 20. stoletja
Srbije in prej Jugoslavije. Rodil se je leta 1940 v Beogradu, kjer še danes
živi in dela.
Otašević izdeluje slike – reliefe iz vezanih plošč,
iz katerih izreže posamezne dele slike. Na leseno ploščo pritrdi platno in ga
nato prebarva z monohromnimi barvami. Z barvo reliefu
odvzame globino in tako ustvari celoto, ki niha med skulpturo
in sliko in se izmika vsaki definiciji, ki bi jo lahko določila kot kaj drugega,
razen za to, kar je, namreč znak. Iz celote izreže nekatere manj pomembne dele,
ki postanejo pomembni šele sedaj, ko jih več ni. Tehniko poznamo iz filma (Hitchckock), kjer so dogodki v offu,
torej tisto česar ne vidimo, vsaj tako pomembni, kot tisti, ki jih vidimo.
Globino
na reliefu poudari s plastičnimi dodatki, na primer na portretu Ilije Dimića
namesto oči vstavi dve nekaj centimetrov dolgi palčki. Tak relief zaradi
zaobljenih linij sestavnih delov in živih barv od daleč spominja na
sestavljanke – puzzle – kar prispeva k vtisu
igrivosti in ironije. Tudi zaradi tega se potem ublaži ostrina družbene kritike
in družbenopolitični komentar ni več tako oster, temveč postane ironičen. Kajti
družbenopolitični komentar nekega dela je pomemben samo v aktualnem političnem
trenutku, kasneje gledalca ta vsebina ne zanima več, nad vsebino prevlada
likovno.
Mnogi
avtorji so citirali Otaševićeve besede, ki nam
pomagajo razumeti njegovo umetnost: »Ko napravim nek predmet, me ta ne zanima
več. Ta predmet naredim tako, kot mizar naredi omaro. Ni misterije
in ni muze. Ne osvobajam se traum, ki sem jih dobil v
otroštvu ali kasneje v tem propadlem modernem svetu. V ateljeju ne potrebujem
difuzne svetlobe s severa. Ne stopam nazaj mižikajoč,
da bi videl, kako izgleda predmet in ni se mi treba slikati v spodnjih hlačah
pred svojimi deli.«
V
zgodnejših delih, kot so Objekt,
1965, in Srečni scalec
ali Modri curek, 1966, lahko v vsebini in oblikovnem pristopu ter
permanentnem opozarjanju, da gre za sliko, podobo, znak, slutimo Magrittov surrealizem. Sliko Otašević sestavlja s pomočjo najdenih predmetov (objets trouves, ready made), te predela in dodela
in potem skoraj do nerazpoznavnosti vkomponira v
sliko.
Posebni
in ostalim likovnim komponentam enakovredni so naslovi del. Likovno delo z
eksplicitnim naslovom je za gledalca lažje berljivo, ker omogoča takojšno in
natančno interpretacijo. V takšnem načinu slutimo tudi kritiko v šestdesetih in
sedemdesetih letih zelo aktualne abstraktne umetnosti, ki za razliko od Otaševićevega pristopa temelji ravno na predpostavki, da
mora ostati umetniško delo nedoločljivo, da mora omogočati tako rekoč neskončno
veliko interpretacij, branj, da ga ne sme določati niti ena sama črta in je v
tej svoji odprtosti potem težje dojemljivo. Ta dela za razliko od Otaševićevih ravno zaradi tega potem pogosto ostanejo brez
naslovov.
К КОММУНИЗМУ
ЛЕНИНСКИМ
КУРСОМ, 1967, sestavljajo
trije rombi. Na levem je rdeča zvezda, v sredini je Leninov portret vzet z
nekega plakata in na desnem je prometni znak »prepovedano zavijanje v desno«.
To delo je poleg Druže Tito, ljubičice
bela, tebe voli omladina cela, 1969, mogoče
najbolj ekspliciten Otaševićev politični komentar.
Čeprav samo poudarja in izpostavlja vsem znane politične floskule se te
spremenijo v ironijo, ravno zaradi te svoje izpostavljenosti. Portret Josipa
Broza Tita v delu Druže Tito, ljubičice
bela, tebe voli omladina cela z jugoslovansko
zastavo brez zvezde in rdečo zastavo komunistične partije ob straneh na ozadju
iz tapet z rožnatim vzorcem v celoto vpelje prizvok domačnosti. Pokaže do kod
vse je segla ideologija in zaradi tega sestavljanja navidez nesestavljivih
vidikov življenja deluje ironično in družbenokritično,
čeprav na njem ni ničesar, kar bi lahko oblast razumela kot neposreden napad
nanjo. Otaševićeva dela so zelo lucidne
in natančne kritike vladajoče ideologije, do te mere intiligentne,
da izgledajo naivne in zato nenevarne.
Otašević zaradi svojega dela v takratni Jugoslaviji
ni imel nikakršnih ohodkov, prej nasprotno: na beneškem
bienalu leta 1972 je zastopal Jugoslavijo.
Novejša
dela iz devetdesetih let prejšnjega stoletja se v tehniki izdelave navezujejo
na starejša. Tudi v njih lahko brez večjih težav prepoznamo kritiko trenutnega
stanja, v katerem se je znašla srbska družba.
V delu Stroj za korigiranje mladostnih
zablod, 1995, sta v značilni Otaševićevi tehniki
barvnega reliefa dve figuri, oblečeni v nekakšno baročno opravo v kamuflažnih
barvah z vojaško kapo na glavi in držita na verigi vsaka svojega otroka, fantka
in punčko, z golima ritkama. Na sredini med obema je nekakšen stroj – za
korigiranje mladostnih zablod – ki izgleda kot resničen načrt za patent,
patentiran stroj za pretepanje otrok. Pred reliefom je vitrina, v kateri so
prazni predalčki, pod temi pa napisi z imeni orodij, ki jih ni v predalih.
Ars superat omnia je prav tako subtilen komentar srbske družbeno politične stvarnosti
devetdesetih, kot je bil prej К КОММУНИЗМУ
ЛЕНИНСКИМ
КУРСОМ ali Druže Tito, ljubičice
bela, tebe voli omladina cela.
Ilija Dimić
Ilija Dimić sodi med pionirje
modernizma v Jugoslaviji, v krog ruske avantgarde, ki je nedvomno naredila
velik vtis na srbske umetnike. V Sloveniji je večji vtis zapustil Bauhaus, ki je
prišel do nas z delom Avgusta Černigoja, medtem ko se je v Beogradu in Srbiji
bolj prijela Dada v obliki zenitizma.
V srbski in jugoslovanski umetnosti lahko opazujemo pomanjkanje zgodovinskih
avantgard in ožje konstruktivističnih tendenc, ki so
močno zaznamovale razvoj modernizma. Brez teh temeljnih raziskav je seveda vsak
nadaljnji razvoj nujno obsojen na ponavljanje starih vzorcev. V Sloveniji je
poleg konstruktivizma očitno tudi umanjkanje
kubizma ali kar celotne analitične smeri modernizma.
To
pomanjkanje konstruktivističnih poskusov v
jugoslovanski in tudi srbski umetnosti je privedlo Otaševića
do tega, da je izdelal nova umetniška dela, ki pripadajo namišljenemu
avantgardistu. Ilija Dimić je
modernist per excellence,
avantgardni umetnik zgodnjega dvajsetega stoletja, primerljiv z velikani
evropskega modernizma, kot so Tatlin, Rodčenko, Moholy-Nagy, El Lissitzky
in Malevič.
Vse to govori tudi o koreninah Otaševićeve umetnosti
in tudi konstruktivistične težnje v njegovih delih
postanejo bolj razumljive: sestavljanje posameznih delov kot kompozicijski
element je Otaševič združil s sodobno ikonografijo in
drugimi aktualnimi družbenopolitičnimi sporočili in tako dobil povsem sodoben
in samosvoj umetniški izraz, ki v zgodnejši fazi spominja na popart.
Ilijo Dimića in njegova dela
spremlja natančno izdelan biografski in bibliografski aparat, ki pomaga ustvariti
zgodovinsko osebo. Ilija Dimić tako ni
več samo simulaker ali celo potegavščina, je
umetniška izpoved, najgloblje umetniško sporočilo in komentar k razvoju
jugoslovanske likovne umetnosti in umetnostne zgodovine.
Ilija Dimić je bil prvič na
ogled leta 1990 v galeriji Sebastian v Beogradu in je
sprožil mnogo zanimanja predvsem strokovne javnosti. Ilijo Dimića določa tudi čas njegovega
nastanka: konec osemdesetih in začetek devetdesetih. To je čas razpada
Jugoslavije, ko so se
mnogi
trudili osmisliti sobivanje
južnih Slovanov, kar so počeli na razne načine tudi tako, da so nekatera
zgodovinska dejstva na novo izpostavili, nekoliko priredili ali samo poudarili.
V Sloveniji so prišle na dan zamolčane zgodbe povojnega divjanja, na novo se je
pisala zgodovina, belogardisti niso bili več samo poraženci in izdajalci
slovenskega naroda, temveč so postali tudi žrtve komunističnega nasilja.
Tako modificiranje zgodovine se večinoma dogaja vsakih nekaj
generacij in pušča na državljanih neizbrisne posledice: zavejo se, da zgodovina
ni nekaj večnega in nespremenljivega, da se spreminja, dopolnjuje in briše.
Očitno postane, da je zgodovina orodje v rokah vladajoče ideologije.
Ena
najpomembnejših vrednot, na katerih temeljijo družbe evropskega tipa, je
zgodovinski spomin. Temeljni zgodovinski spomin je spomin na pokojne, ki jih
večno ohranimo v spominu in to je tisto večno življenje, o katerem govore abrahamske religije. Nasprotje zgodovinskega spomina je
zgodovinska pozaba, to je takrat, ko se nek dogodek ali oseba izbriše iz
spomina tako, da se o njem ne govori več – postane tabu. Proces poznajo
avstralski domorodci, kjer pokojnikovo ime postane tabu, celo do te mere, da
spremenijo ime tudi tistemu, ki se je imenoval enako kot pokojnik.
Človek
je edini med živalmi na planetu Zemlja razvil sposobnost mišljenja in bistvena
lastnost mišljenja je spomin. Človek ima to nenavadno sposobnost, da si
zapomni, kar vidi. Vendar ta spomin ni nikoli zrcalna slika dogodka, temveč je
spomin vsakega med nami nekoliko prilagojen osebnim potrebam, na kar vplivajo
druge lastnosti osebka: malo drugačne kemijske reakcije v možganih, ki so
posledica prehranjevanja, vpliva okolja in drugega. Misel je vedno le določena
razvrstitev molekul. Fiziološko gledano je spomin kemična spojina, ki ohranja
določeno obliko v naših možganih in je vedno dosegljiva. Ali je ta spojina
vedno ista, ne vemo, kot tudi ne moremo vedeti, kako se spremeni spomin, če se
spremeni, ko se spremeni. Da bi ljudje poenotili spomin, so iznašli zgodovino,
ki je pravzaprav le nekakšen konsenz o tem, kako se je nek dogodek zgodil.
Razlika
med spomini različnih ljudi o istem dogodku je spodbudila razvoj različnih
pomagal, s katerimi so poenotili interpretacijo nekega dogodka/spomina. Človek
je izdelal predmete, ki materializirajo spomin na nek
dogodek: podobe, kipe, besedila, fotografije, filme, itd. Te predmete je bilo
potrebno primerno shraniti, saj starost veča vrednost nekih stvari: nastali so
muzeji. Muzeji so nekakšne časovne kapsule, v katerih hranimo stvari, ostanke
nekih dogodkov ali celo reprezentacije teh dogodkov –
umetniška dela.
Socialna
ureditev evropskih družb temelji na zgodovini, na spominu, na pripovedovanju.
Tu nastopi muzej kot ustanova, ki hrani zgodovinske predmete, ostanke nekih dogodkov,
materialne dokaze, da so se neki dogodki zares zgodili, v smislu homeopatske
ali imitativne magije.
Zgodovina
je vedno posredovana in zato transformirana, neredko
tudi z umetniškimi deli. Zgodovina in ožje umetnostna zgodovina v vlogi
tolmačev, ideoloških aparatov, predmetom dajeta pomen, kot ga potrebujejo v
danih političnih razmerah in ga po potrebi vsake toliko časa modificirata.
Zgodovina in umetnostna zgodovina sta predmet Otaševićevega
preučevanja in vsebina njegovih del.
V tem
smislu je Ilija Dimić veliko
več kot le umetniško delo ali simulaker, je virtuozen
komentar zgodovinskega trenutka, v katerem se je spremenila zgodovina. Ilija Dimić je
razstava v razstavi. Gledalca ujame v zanko pri poskusu prepoznavanja te
umetnosti. Vendar Otašević gledalca ne pusti samega,
temveč mu takoj za tem, ko spozna, da se je ujel v njegovo past, pomaga iz nje:
tu ne gre za neko novo umetnostnozgodovinsko
odkritje, ki je v vsakem primeru družbeno manj pomembno kot zgodovinsko
odkritje. Ilija Dimić je
umetniško delo. S tem trompe l'oeilom
Otašević opozarja na zgodovinske prevare, ki smo jim
priča vsak dan, na prirejene resnice, ki se jih učimo na pamet in jim zaupamo.
Otašević je tako neke vrste transmedialen
umetnik, v tem smislu zelo sodoben, saj slikarsko tehniko – trompe
l'oeil – uporablja v drugem nelikovnem
mediju, v tehnologiji zgodovinopisja in umetnostne zgodovine. Ta je tu v
funkciji likovne umetnosti. Otašević obrača ustaljene
postopke: sedaj likovna umetnost proučuje umetnostno zgodovino in ne obratno,
kot smo bili vajeni doslej.
Tronoška Erminija
Tronoška Erminija je nastala leta
1987 in je sklop 6 slik na usnju. Vsako spremlja po sedem risb na papirju.
Vsaka od šestih slik na usnju govori o eni od šestih barv in enem od šestih
elementov: grškim štirim je Otašević dodal še dva: um
in kri. Rumeno je ogenj, zeleno voda, rdečo kri, roza um, oranžno zemlja in
modro zrak. Tronoško Erminijo je Otašević izdelal kot srednjeveški rokopis, ki naj bi ga
našli v samostanu Tronoša, kjer se je med drugim
naučil pisati tudi Vuk Karadžić.
Šest
listov Tronoške Erminije je Otašević izdelal na nek psevdosrednjeveški
način, zato da bi pridobili na avtentičnosti. Na vsakem listu je v zgornjem
delu slika, v spodnjem pa besedilo. Besedilo v spodnjem delu je samo stilizirana pisava in ne pomeni ničesar, je samo likovni
dodatek, kar po drugi strani naredi celoto še bolj skrivnostno, kar je gotovo
tudi Otaševićev namen.
Erminija se imenuje priročnik za slikanje ikon, v
njem so poleg tehničnih navodil podrobneje razloženi tudi ikonografski tipi.
Fragment – 6 listov Otašević ni izdelal samo zato, da
bi varal gledalca ali ker bi si zaželel komercialni uspeh, s Tronoško Erminijo
opozarja na podobne probleme, kot je kasneje to storil z Ilijo Dimićem.
Čas
nastanka Tronoške Erminije
je čas prebujanja srbskega in drugih nacionalizmov, s katerimi so posamezni
jugoslovanski narodi želeli utemeljiti svojo državnost. In gledano od zunaj,
kaj je bolj srbsko kot pravoslavna cerkev, ki jo zaznamuje slikarstvo ikon in
samostani. To je nenazadnje tudi čas, ko je religija na jugoslovanskih tleh v
povezavi z narodi: Srbi – ortodoksni, Bošnjaki –
muslimani in Hrvati in Slovenci – katoliki rodila krvav spopad vseh treh v
Bosni.
Tronoška Erminija in Ilija Dimić z
likovnimi sredstvi relativizirata zgodovinske in
ideološke zablode in majeta temelje družbene ureditve. V tem smislu sta obe
deli revolucinarni in avantgardni.