DISKONTINUITETE V ČASU
Jernej Kožar
Kadar vzamemo, da
je čas kontinuiran tok dogodkov kot ga razume klasična fizika in zgodovina,
potem lahko v tem enakomernem toku trenutkov opazimo razpoke. V teh razpokah se
zdi, da čas ne teče več gladko, se zatakne, tu se zgodi več stvari naenkrat. V
zgodovini so taki pojavi na primer teroristične akcije. Te porušijo ravnovesje,
gladek tok dogodkov in v ljudeh zbujajo strah in paniko. Diskontinuitete v času
imenujem dogodke v zgodovini, ki ne dopuščajo ene razlage, kjer se
interpretacije kopičijo in prekrivajo ena drugo – tu čas ne teče več
enakomerno.
Vendar se domneva, da je čas sosledje trenutkov podre
v določenih tipih fizikalnih procesov. Prvi je veliki pok, začetek vesolja. Po
klasični fiziki se je čas začel v trenutku, ko je bil prostor neskončno gost in
je zasedal eno samo točko. Pred tem ni bilo trenutkov. Po kvantni fiziki
trenutki blizu velikemu poku niso razporejeni v posebnem redu. Sosledje kot
lastnost časa se ne začne ob velikem poku, ampak nekaj kasneje. Rečemo lahko,
da se trenutki, ki si vsaj približno sledijo, začnejo 10-43 sekunde
prej kot klasična fizika razume začetek vesolja.[1]
Tudi v notranjosti črnih lukenj in ob končnem skrčenju
vesolja (če se bo ta sploh zgodil) pade domneva o sledenju trenutkov kot
lastnosti časa. V obeh procesih je materija stisnjena do neskončne gostote, kot
ob velikem poku in iz tega izhajajoče gravitacijske sile raztrgajo prostor in
čas. Prav tako se v subatomskem svetu, kjer veljajo zakoni kvantne fizike,
poruši sosledje trenutkov. Čeprav nobenega od teh procesov ne moremo
preizkusiti, nam naše teorije že danes govorijo, da fizika prostora in časa
nikoli ni natančen opis resničnosti. Ne glede na to, kako dober približek je,
mora čas v resnici biti zelo drugačen od linearnega sosledja trenutkov, kot nam
govori zdrava pamet. Zelo težko si je predstavljati, da se čas začne ali
ustavi, zato je tudi težko razumeti, da pred velikim pokom in po velikem
skrčenju ni trenutkov, da se nič ne zgodi in nič ne obstaja. Ampak čas se ne more
začeti ali ustaviti, ker ne obstaja kot samostojna količina. Samo zaradi te
napačne predstave o času kot neki entiteti si ne znamo razložiti, kaj se je ali
se bo zgodilo po realnosti.[2]
Čas je tisto kar merimo s fizikalnimi urami. Čas ne
obstaja. Težko je doumeti, da dogodki, ki so se zgodili v času 10-43
sekunde določajo dogodke 1060 sekunde kasneje. Čas ni mogoče fizično
opazovati v normalnem pomenu, ker ga ne zastopa noben operator. Obravnavamo ga
kot parameter v ozadju, ki se kot v klasični fiziki, uporablja za označevanje
evolucije sistema; v tem smislu ga lahko smatramo kot del Bohrove klasične
strukture v ozadju.[3]
Newtonov čas se pojavi eksplicitno v Schrödingerjevi
enačbi, a v tem pogledu je potrebno omeniti, da je tak čas abstrakcija, v
smislu, da ga nobena fizikalna ura ne more natančno izmeriti: vedno obstaja
majhna možnost, da bo prava ura nekoč tekla nazaj glede na Newtonov čas.
Normalen značaj časa in prostora lahko danes uporabljamo le pri velikostnih
redih večjih od Planckovega režima. Ta situacija meče senco dvoma na uporabo
katerekoli kvantne ideje kot osnovnega elementa teorije; verjetnejši scenarij
je, da postane standardna kvantna teorija uporabna šele v natančno isti točki
formalizma kot postane uporaben normalen značaj časa.[4]
Le izjemoma – v primeru velikega poka, črnih lukenj,
končnega skrčenja vesolja in v subatomskem svetu – se stvari ne spreminjajo
kontinuirano v času kot smo jih navajeni opazovati, a že to je dovolj, da
podvomimo o kontinuiteti časa. Da je čas le pojem, s katerim opisujemo način
obstoja stvari najlažje pokažemo s termodinamiko. Vendar se moramo zavedati, da
je tudi ta del klasične fizike in tako nujno nenatančna. Čas ni neka entiteta,
ki bi obstajala sama po sebi, čas je le merilo spreminjanja stvari. Ni čas
tisto, kar teče, tako ga samo dojemamo: stvari se spreminjajo v času in s časom
mi opisujemo te spremembe. Čas je samo način kako opisujemo svet. Svet je
sestavljen iz stvari in te stvari obstajajo na način da se spreminjajo. Torej,
namesto da pravimo, da nekaj obstaja, bi bilo bolje reči, da se spreminja. In
ta obstoj – spreminjanje se ne zgodi v trenutku, ampak se dogaja; te spremembe,
dogajanje, se imenujejo čas. Čas torej ni nekaj, kar bi lahko obstajalo
neodvisno od stvari. Čas je le lastnost načina obstoja stvari.
Drugi zakon termodinamike pravi, da urejenost teži k
neurejenosti, da se red spremeni v nered[5], da se kemična in gravitacijska energija lahko
spremenita v neurejeno energijo – na primer toploto in nikoli vice versa.
S časom opisujemo to spreminjanje reda v nered, obstoj stvari, ki je
spreminjanje. Čas ni sosledje trenutkov, niti ne teče. Vendar določene
lastnosti časa so resnične: nekateri dogodki so zares vzroki drugih dogodkov,
relativno na opazovalca je preteklost fiksirana in prihodnost odprta, tu
možnosti postanejo dejstva. Naše tradicionalne teorije časa so nesmiselne zato,
ker hočejo razložiti čas v okvirih klasične fizike, čeprav danes vemo, da je
čas kvantni koncept in je bil tak že vedno.[6]
V klasični fiziki ponavadi govorimo o fizikalnem sistemu,
kot o sistemu z določenimi lastnostmi in izvajamo eksperimente, ki nam dajo
informacije o obstoju predhodnega sistema. V kvantni fiziki pa je samo
združitev sistema z merilno napravo tisto, kar da ustrezen rezultat in ker
različne meritve dajo rezultate, ki niso kompatibilne z obstojem predhodnega
stanja ne moremo ustrezno opisati neke fizikalne realnosti, ne da bi opisali
tudi obravnavani fizikalni sistem in z enako pomembnostjo tudi meritve, ki jih
opravljamo. Katerakoli meritev fizikalnega sistema vsebuje interakcijo med tem
sistemom in napravo za merjenje in vsaka interakcija pomeni menjavo vplivov. Če
damo termometer v vedro tople vode, se tekočina v termometru segreje in njena
ekspanzija nam pove kakšna je temperatura vode. Ampak, če se tekočina v
termometru razteza zaradi temperature vode, potem je morala tekočina v
termometru energijo za svoje raztezanje vzeti od vode in posledično se je
zmanjšala temperature vode potem, ko smo opravili meritev. Temperatura vode
pred in po meritvi ni enaka. Vendar te majhne razlike zanemarimo, oziroma smo
jih v klasični fiziki celo sposobni določiti, kar pa ne pomeni, da opravljena
meritev tudi v makroskopskih dimenzijah ne vpliva na preizkušani fizikalni
sistem. Pravzaprav je celo narobe reči, da meritev vpliva na tisto kar je
merjeno, ker taka izjava implicitno pomeni, da se je kvantni objekt pred
meritvijo nahajal v nekem določenem a nepoznanem stanju in je bil potem z
opravljeno meritvijo spremenjen in se sedaj nahaja v nekem drugem stanju. Bolje
je reči, da meritev definira količine, ki so bile prej nedefinirane – nobenega
pomena ne moremo dati količini preden ni izmerjena.[7] Kvantni sistem, ki ni bil izmerjen, obstaja v stanju
lastne nedoločenosti. Nobenega smisla nima trditi, posledično bi trditev vodila
v kontradikcijo, da je sistem v določenem, a neznanem stanju. Meritev prisili
sistem, da prevzame eno od dovoljenih mu možnih stanj, z verjetnostjo, ki se
izračuna iz valovne funkcije za ta sistem in opravljene meritve.
»Načelo nedoločenosti je v resnici mišljeno veliko
bolj »močno«: ne gre le za mejo našega opazovanja, gre za to, da je
komplementarnost vpisana v »stvar samo«, se pravi, da sam delec v svoji
»realnosti« nima hkrati natančne mase in gibanja, ampak eno ali drugo. Načelo
nedoločljivosti je torej globoko »heglovsko«: to, kar se najprej pokaže kot
gola epistemološka ovira, se izkaže za lastnost stvari same, tj. izbira med
maso in gibanjem definira sam »ontološki« status delca – »heglovski« je ta
obrat epistemološke ovire v ontološko zaprečenost samega objekta.«[8]
Ta ovinek v fizikalni koncept časa smo naredili, da
smo pojasnili naslov – diskontinuitete v času. Ker med antropološkim in
fizikalnim konceptom časa zeva velik prepad, so lahko naše interpretacije časa
tako različne. Antropološki čas je asimetričen, predstavljamo si ga kot
kontinuiran tok dogodkov in sicer tako, da so dogodki v prihodnosti pogojeni z
dogodki v preteklosti in nikoli obratno. V fiziki se takemu konceptu časa
najbolj približamo, ko rečemo, da je s časom merimo spremembo entropije. Danes
vemo, da čas ni kontinuiran tok dogodkov, zato je posledično nesmiselno
govoriti o diskontinuitetah v času. Vendar so zgodovina in tudi druge znanosti
o človeku, še vedno močno pogojene s klasično fiziko in zato opisujejo čas kot
kontinuiran tok. V tem smislu so lahko teroristični napadi diskontinuitete v
času in sicer kot prekinitev enakomernega toka časa/ zgodovine, ko se zgodi
nekaj popolnoma iracionalnega in kot trenutek okoli katerega se v nesorazmerju
do drugih trenutkov kopičijo interpretacije izmed katerih je težko - ravno
zaradi te preobilice - poiskati tisto najbolj tehtno. Teroristični napadi,
umori, katastrofe, so posebni dogodki v zgodovini, ki prekinjajo navidezno
enakomeren tok časa. Poimenovali smo jih diskontinuitete v času, prelomi v času,
točke v času v katerih čas ne teče več gladko, točke v katerih se naša
interpretacija zalomi.
Termin terorizem
uporabljajo države, mediji, znanstveniki, da bi z njim opisali nekatere oblike
nasilja, ki se med seboj lahko zelo razlikujejo. Tako pomeni za nekatere
terorizem nasilje skupin proti državi, za druge nasilje države nad lastnim
prebivalstvom in spet za druge vojaške akcije držav. Nameni, okoliščine in
metode državnega nasilja nad državljani se popolnoma razlikujejo od tistih
značilnih za nasilje držav nad državami ali od nasilja skupin nad državami.
Uporaba termina terorizem za vse tri oblike nasilja je lahko zavajajoča tako na
znanstvenem, medijskem kot tudi na političnem področju. Res je tudi, da se
termin pogosto uporablja ravno zato, da zavaja. Dokler terorizem označuje zgolj
nasilno obnašanje naperjeno proti tistemu, ki izraz uporablja, potem vemo, da
se ga uporablja v propagandne namene.[9]
Terorizem ni splošni sinonim za politično nasilje,
ampak je posebna vrsta nasilja namenjena predvsem zastraševanju širše javnosti
in ne samo neposrednih žrtev. Zgodovina nas uči, da je samo terorizem le redko
dovolj za uresničitev političnih ciljev. Pokazal se je za zelo učinkovitega kot
dodatno orožje v političnem konfliktu, z njim je mogoče uresničiti omejene
taktične cilje in to pojasnjuje njegovo stalno priljubljenost kot metode boja.[10] Čeprav terorizem dosega zelo malo zastavljenih
strateških ciljev, je še vedno najpogostejša oblika političnega nasilja v našem
času, saj lahko teroristi z malimi stroški in majhnim tveganjem povzročijo
veliko škodo, dosežejo veliko publiciteto, zagotovijo izpustitev ujetih
tovarišev in si pridobijo velike vsote denarja za nakup orožja in za razširitev
delovanja. Terorizem je ena izmed vojaških metod, drugi dve sta gverila (mala
vojna) in vojaški spopad.
Metode terorističnega boja so: nastavljanje
eksplozivnih teles na javna mesta, uporaba kemičnih in bioloških strupov, uboji
političnih nasprotnikov, ugrabitve oseb in letal, streljanje v javnosti,
samomorilski napadi, strategija kaosa (ultra desničarske organizacije – na
primer Oboroženo revolucionarno jedro: eksplozija na železniški postaji v
Bologni avgusta 1980: 84 mrtvih in 200 ranjenih). V vseh obdobjih obstoja RAF
(Frakcija rdeče brigade) je bilo manj kot 30 aktivnih članov. Ubili so nekaj
javnih delavcev in poslovnežev, ugrabili so dva in izvedli akcijo s talci. Kako
so lahko pričakovali, da bodo premagali nemško vlado in ustoličili marksizem?
Enako velja za veliko večje organizacije – na primer IRA, ki šteje 200 do 400
aktivnih članov. Ampak vseeno, kako lahko IRA pričakuje zmago v spopadu z
vojsko Velike Britanije?[11] Cilji terorističnih skupin so drugi: psihološki
efekt, s terorističnimi dejanji doseči široko medijsko pokritost – propaganda,
zastraševanje – s ciljem, da bodo oblasti pod vplivom javnega mnenja popustile.
Problem termina terorizem je, da se uporablja za vsako
ne samo ekonomsko pogojeno kriminalno dejanje in tako pokriva veliko, znotraj
nujno nekoherentno, pomensko polje. Enakovredno se uporablja za državni
terorizem kot za terorizem posameznih skupin, uporablja se za religiozni in za
politični terorizem. Teroristi so za Ruse Čečenci in za Čečence Rusi; za
Palestince Izraelci in za Izraelce Palestinci. Terorizem je nasilje ali grožnja
z nasiljem z namenom, da povzroči strah in paniko, lahko tako, da prisili druge
v dejanja, ki jih drugače ne bi zakrivili ali pa tako, da jim prepreči njihova
običajna dejanja. Vsa teroristična dejanja so kriminalna dejanja in mnoga bi
bila v vojni kršitev zakonov vojskovanja. Za razliko od drugih kriminalcev
(politični) teroristi prevzemajo odgovornost za svoja dejanja. Teroristična
dejanja so ponavadi usmerjena tako, da njihov medijski učinek daleč presega
materialno škodo.
Kot vidimo v tej definiciji terorizma, se terorizem enači
s kriminalom, ker gre za kršenje zakonov. Seveda se taka definicija iz
perspektive močnejšega ne vpraša o moralnosti kršiteljev zakonov in
opravičenosti njihovih dejanj, kajti z Naom Chomskim lahko trdimo ravno
nasprotno, namreč, da je država, ki vsiljuje predpise in zakone določenim
skupinam terorist in da so te skupine borci za osvoboditev. Če se postavimo v
vlogo Izraelcev, se nam zdi početje Palestincev iracionalno. Ko stvari obrnemo,
vidimo, da lahko isto rečemo za Izraelce.
Kar velja za politični terorizem, velja v veliki meri
tudi za religiozni. Vendar je religiozni terorizem veliko hujša oblika, ker ta
ne izbira žrtev. Njihov sovražnik so vsi – na primer vsi Američani - in ne le predstavniki oblasti, kot pri
političnem terorizmu. Seveda ima tudi religiozni terorizem politične cilje in
je ekonomsko pogojen. Pri napadu na WTC v New Yorku in Pentagon, 11. 9. 2001,
se lahko vprašamo, kaj je vzrok sovraštvu, ki povzroča takšno razdejanje. Eden
izmed odgovorov je gotovo v razdelitvi sveta na bogati sever in revni jug, na
prvi in tretji svet. Medtem ko prvi svet živi obilja polno življenje, njegovi
predstavniki izkoriščajo naravna bogastva tretjega sveta, netijo spore med
tamkajšnjimi političnimi skupinami, jim prodajajo orožje, ki ga ti plačujejo z denarjem
od prodanih surovin. Denar tako ostaja v industrijsko razvitih državah, tam
kjer je bil in nam vsem omogoča udobno življenje. Efekt napada na WTC in
Pentagon bo predvsem simbolični: mogoče se bodo ljudje v industrijsko razvitih
državah zavedli, kaj se vsak dan dogaja od Sarajeva do Groznega, od Ruande in
Konga do Sierre Leone. Kajti, če situaciji v New Yorku dodamo ostrostrelce in
bande posiljevalcev, potem dobimo približno sliko, kaj se je pred desetletjem
dogajalo v Sarajevu. Zelo verjetno je, da posamezniki pripisujejo odgovornost
za katastrofalno stanje v nerazvitem svetu prav industrijsko razvitim državam,
ker se te trudijo obdržati status quo, samo da bi zaščitile lastne interese, ne
glede na ceno, ki jo zato plačuje domače prebivalstvo.
Prvi teroristični napadi datirajo v
prvo stoletje našega štetja, ko so se Zeloti – judovska ločina – borili proti
rimski okupaciji današnjega Izraela. V 12. stoletju so Ašašini,[12] skupina Ismailov (Šiiti),
izvajali teroristične napade na politične voditelje Sunitov. V 18. stoletju so
temeljila teroristična dejanja na verskih prepričanjih, v 19. stoletju pa so
pridobila politično in revolucionarno komponento. Konec 19. in v začetku 20.
stoletja so anarhisti v Italiji, Španiji in Franciji uporabljali terorizem. Pred
začetkom 1. svetovne vojne je tudi rusko revolucionarno gibanje v borbi proti
ruskemu plemstvu uporabljalo terorizem.
Po letu 1968 se je razširil t.i. ideološki terorizem,
za katerega glavne predstavnike štejemo RAF, Rdeče brigade in Japonsko rdečo
armado. Iz Evrope so terorizem po silovitem razmahu v sedemdesetih letih dokaj
uspešno izrinili. Politični terorizem je danes še zelo aktiven na Severnem
Irskem, v Baskiji, Turčiji, na Bližnjem vzhodu in na Balkanu. V ZDA pa je
terorizem po obdobju ugrabitev letal v 70ih in 80ih zaživel devetdesetih: bomba
v WTC v New Yorku (1993), eksplozija poslopja FBI v Oklahoma Cityu, David
Koresh, bombardiranje ameriškega veleposlaništva v Tanzaniji in Keniji in
doživel kulminacijo s porušenjem obeh stolpnic WTC v New Yorku in napadom na
Pentagon v Washingtonu. V zadnjih letih 20. stoletja se je v povezavi z ruskim
posredovanjem v Čečeniji razmahnil tudi v državah bivšega vzhodnega bloka. V
Afriki in Aziji je prisoten islamski terorizem. Pri tej vrsti terorizma je
težko ločiti med religiozno in politično obliko, kajti v islamu sta država in
religija neločljivo povezani. Muslimanske države niso nikoli izpeljale ločitve
cerkve od države kot se je zgodilo v krščanstvu.
Po zatonu ideološkega terorizma, ki je s koncem hladne
vojne izgubil svoj raison d'etre in s propadom vzhodnega bloka tudi podpornike,
se je uveljavil etnično religiozni terorizem posebej na območjih bogatih z
nafto in zemeljskim plinom, katere zasedajo ZDA kot svoje interesno območje.
Razvil se je tudi na azijskem delu bivše SZ. Religiozni terorizem je ena
najnevarnejših oblik terorizma. Religiozni teroristi se ne borijo samo za
politične cilje, bojujejo totalni »jihad« proti oblastem. Za njih velja samo
popolni poraz ali zmaga, kompromis pomeni popuščanje nevernikom. Posebno
nevarnost predstavljajo tudi verski kulti z elementi apokaliptičnega v njihovem
verovanju. Člani Aum Shinrikyo (Kult najvišje resnice) so pod vodstvom Šoko
Asahara na tokijski podzemni železnici marca 1995 uporabili strup Sarin, da bi
pospešili »prihajajočo« apokalipso. Religiozna teroristična dejanja so med
najnevarnejšimi, kajti te skupine se vidijo izključene iz sveta, njihova
dejanja so tako naperjena proti vsem, ki ne pripadajo njihovi skupini. Torej
vsak je lahko žrtev, prav tako se religiozni teroristi pogosto ne zmenijo za
javno mnenje, kar pomeni, da se ne ozirajo na to koliko žrtev in škode
povzročajo njihova dejanja.
Danes je vsaj četrtina vseh terorističnih skupin
motivirana z religioznimi cilji. Pomembno vlogo pri udejstvovanju religioznih
teroristov igrajo tudi vsakodnevni politični dogodki specifičnega okolja,
kateremu pripadajo. Zato je seveda težko na prvi pogled razlikovati med
religioznim in političnim terorizmom. Nikjer ni to bolj očitno kot v islamskih
terorističnih skupinah, saj sta v islamu politika in vera neločljivo povezani.
Na primer Hizb'allah in Hamas delujeta v okviru verske ideologije, ki jo
združujeta z praktičnimi in natančnimi akcijami v Libanonu, Palestini in
Izraelu. Nasilna dejanja dajejo tem skupinam občutek moči, ki pa je seveda
nesorazmerna z njihovo velikostjo (bomba na Air India, ki so jo nastavili
Sikhovski ekstremisti: 328 mrtvih, Hizb'allahove samomorilske akcije proti
ameriškim in francoskim vojakom v Beirutu leta 1983, ki so zahtevale 241 in 56
žrtev.) Taktika verskih terorističnih skupin vsebuje tudi strahovanje
sovražnika z verskim simbolizmom, kot so na primer video kasete s posnetimi
samomorilci, ki so se pripravljeni žrtvovati za vero. Poznamo dve vrsti ljudi,
ki so pripravljeni umreti za nek politični ali verski cilj. Eni so tisti, ki
jih pripravljajo za točno določen napad, ponavadi mladi ljudje, ki so
pripravljeni žrtvovati svoje življenje: japonski kamikaze, mladi Palestinci.
Drugi so tako imenovani sleepers, spalci, ljudje, ki so izurjeni, da na
poziv izvedejo samomorilsko akcijo. Od časa, ko jih pripravijo za to, do
trenutka napada lahko preteče več let. Medtem ti spalci živijo običajno
življenje v eni izmed zahodno evropskih držav ali v Ameriki in čakajo, da jih
aktivirajo.
Po letu 1980 se je zelo zmanjšalo delovanje skrajno
levih terorističnih skupin: Action Direct (AC, Francija), Vojskujoče se
komunistične celice (CCC, Belgija), Rdeče brigade (BR, Italija), Frakcija rdeče
brigade (RAF, Nemčija). V Evropi samo še v Grčiji delujejo skrajno leve
teroristične skupine. Po drugi strani pa se je zelo razmahnilo delovanje
skrajno desničarskih terorističnih skupin – od Rusije do Velike Britanije.
Najnevarnejši pa ostaja mednarodni islamski terorizem - Hizb'allah, Hamas in Al
Quaida (Osama Bin Laden).
Konec hladne vojne pomeni konec državnega monopola nad
nasiljem, tega je zdaj nadomestila panorama nedržavnih igralcev. Pojav se
imenuje tudi »post-moderni terorizem«.[13] Po koncu hladne vojne se je težišče konfliktov iz
nacionalnih preneslo na versko rivalstvo in razne fundamentalizme. Postmoderni
terorizem ima tri značilnosti: nagnjenje k nediskriminiranemu ubijanju, pojav
ad hoc skupin in porast skupin, ki jih motivira samo en cilj. Sodobne
komunikacije dopuščajo, da deluje mreža enakomislečih brez jasne hierarhije in
posamezniki lahko delujejo popolnoma neodvisno. Skupina, ki je napadla World
Trade Centre v New Yorku aprila 1993 je bila ena takih ad hoc skupin.
Terorizem
predstavlja največjo grožnjo demokratični ureditvi sveta. Terorizem je oblika
radikalne državljanske nepokorščine. Teroristično dejanje povzroča zmedo in
strah med prebivalstvom, lahko popolnoma spremeni politično ureditev neke
države. Soočeni s terorizmom smo nemalokrat postavljeni pred dilemo o moralni
upravičenosti terorističnih dejanj, posebej zato, ker teroriste pogosto
zamenjujemo z borci za svobodo. Vendar je potrebno z namenom, da osvetlimo vse
vidike terorizma povedati, da sta terorizem in borba za svobodo dva izraza, ki
označujeta različne pojme. Prvi označuje metodo boja, drugi pa vzrok boja.
Nekatere teroristične skupine se nedvomno borijo za pravico samoodločbe ali
narodne osvoboditve. Po drugi strani pa ne posežejo vsa gibanja za osvoboditev
po terorizmu. Z drugimi besedami nekatere skupine so teroristične in borci za
osvoboditev, nekatere so eno ali drugo, nekatere pa niso nič od obojega.[14]
Prvi cilj obeh strani v vojni je, da izoblikujeta
podobo sovražnika in da, kar se da strogo, ločita dejanje ubijanja od dejanja
umora, tako da naredita iz prvega dejanje, ki zasluži vso čast in hvalo. S tega
vidika je razumljivo, kako lahko teroristi moralno opravičijo svoja dejanja.
Kajti žrtve so vedno predstavljene kot simbolni sovražniki, tudi če so to nič
hudega sluteči mimoidoči, kot nesrečni potniki letala, ki so jih leta 1972 v
Tel Avivu po naročilu PFLP[15] postrelili pripadniki japonske rdeče armade (JRA).
Romarje iz Puerto Rica je PFLP predstavila kot podpornike izraelskega režima,
ker so prišli v Izrael in po njihovem tako podprli državo proti kateri se PFLP
bori.
V primerjavi navadnimi in gverilskimi vojnami nima
terorizem nobene opore v mednarodnem pravu, z vidika domačega prava je vsakršen
upor označen kot zločin. Zato terorizem kot metoda boja in teroristi kot
vojskujoča se stran ne morejo upati, da bi si pridobili legalni status. Terorizem
lahko zato opišemo kot nelegalen način vojskovanja, nikakor pa ne za
nemoralnega. Teroristi se vojskujejo po njihovih lastnih standardih, ne po
standardih njihovih sovražnikov. Ljudje postavljamo moralne sodbe, s katerimi
bi opravičili posamezna dejanja v vojni, a te so pogojene z normami našega
kulturnega okolja in nenazadnje z našimi neposrednimi interesi. Morala je kljub
temu, da je ne moremo jemati za absolutno vrednost, v danem času, družbi in
kontekstu, psihološko in zato politično dejstvo. Ljudje se ravnamo po moralnih
standardih, ne glede kako emocionalni ali iracionalni so lahko.[16] Morala je kod obnašanja, ki prevladuje v družbi v
določenem času. Kot taka je zelo blizu obstoječim zakonom, a zakoni imajo to
prednost, da so jasni, natančni in formalni. S tega vidika je terorizem
nemoralna oblika vojskovanja v demokratičnih (kapitalistično –
imperialističnih) družbah dvajsetega stoletja. Vendar je to označevanje jalovo
z druge strani, saj vemo, da so vse strani vpletene v sodobne vojne (ki so moralno
opravičljive in legitimne!?) na veliko kršile tudi zakone vojne vsaj napram
civilnemu prebivalstvu. Teroristi se navadno sploh ne ozirajo na zakone, medtem
ko države kršijo zakone le v izrednih okoliščinah: bombardiranje Sudana, ki ga
je naročil Clinton kot povračilo za teroristična napada na ameriški
veleposlaništvi; podatkov o žrtvah in škodi ni, ker so ZDA blokirale vsakršno
preiskavo posledic.
Teroristi so s pomočjo medijev včasih postali
romantični heroji: Andreas
Baader in Ulrike
Meinhof (RAF). Vendar ozadje ni vedno tako jasno - teroristična
dejanja niso nič kaj herojska: za njih ni nevtralnih in žrtve so lahko prav vsi
civilisti. Trdijo, da se borijo za svobodo, a se v resnici bojujejo zase. Vedno
se lahko vprašamo, od česa se osvobajajo, se borijo za svobodo, v bistvu le za
svojo interpretacijo svobode, ki nikakor ne more ustrezati vsem prebivalcem
določenega območja. Ustreza lahko le večini, ponavadi pa še to ne. Gre le za
interpretacijo svobode, kot si jo predstavlja neka določena skupina na
določenem teritoriju in v določenem času. Kot nas učijo izkušnje je vsakršno vztrajanje
na postavljenih vrednotah, tudi če so te vrednote dosežene z revolucijo, nujno
konzervativno in lahko vodi v diktaturo. Najbolj razvpiti primeri so iz
socializma: danes še Libija z Gadafijem, Kuba s Castrom in Severna Koreja s Kim
Džong Ilom.
V neprestani tekmi za občinstvo ameriške TV postaje
veliko spremljajo krize s talci, saj se zavedajo dejstva, da se bo velik del
Američanov popolnoma identificiral s talci. Leta 1979 je to močno vplivalo na
vladi ZDA in Izraela, da sta sklenili kupčijo z ugrabitelji in zagotovili
varnost talcev. Šiitski Jihad je tako uspel izsiliti izpustitev 756 od
zahtevanih 776 zaprtih Šiitov iz Izraelskih zaporov, v zameno za 39 talcev. K
temu terorističnemu uspehu je veliko pripomogla medijska pokritost drame in
neprestano dobavljanje ozadja – snemanje družin talcev. Samo v prvih treh
tednih krize s talci v Teheranu leta 1979 so televizijske postaje zabeležile 18
odstotno povečanje gledanosti njihovih programov. Prevedeno v številke je
takrat vsak odstotek pomenil 30 milijonov $. Zastavlja se vprašanje, ali so se
vodilni na televizijah zavedali svoje aktivne vloge v dani situaciji – s
spreminjanjem in oblikovanjem javnega mnenja so teroristom zagotovili nedvomen
uspeh, v drugem primeru pa so s posredovanjem vtisa nemoči ameriške
administracije pomagali na prestol Ronaldu Reganu.[17]
Ideologija je kot
jezik struktura/ sistem, ki ga govorimo in nam daje iluzijo, da smo mi tisti,
ki odločamo, da svobodno izbiramo, da verjamemo stvari, ki jih verjamemo in da
lahko naštejemo veliko razlogov, zakaj verjamemo te stvari. Resnični svet ni
nekaj, kar je objektivno tam zunaj, ampak nekaj, kar je izdelek našega odnosa
do njega in ideoloških reprezentanc, ki jih naredimo iz njega – zgodbe, ki si
jih pripovedujemo o tem, kaj je resnično postane tisto, kar je resnično. Ideologija nima
nič opraviti z iluzijo ali napačno, popačeno reprezentacijo. Ideologija ni samo
lažna zavest, iluzorna reprezentacija realnosti, ideološko ni lažna predstava
socialnega bitja, ampak je to bitje samo, v kolikor ga podpira lažna zavest. V
ideološkem prostoru smo vedno že na netransparenten način: sama logika
vzpostavljanja odnosa dominacije mora ostati prekrita, če hoče biti učinkovita.
Ideologija torej ni nujno lažna, ker tisto, kar je zares važno ni zagovarjana vsebina
kot taka, ampak kako je ta vsebina povezana s subjektivno pozicijo, ki se
razodene skozi proces lastne artikulacije.[18]
Ker zgodovino pišejo zmagovalci je ta takšna, kot
ustreza zmagoviti ideologiji. Tej ideologiji služijo hote ali nehote tudi
mediji. Teroristično dejanje je preračunano tako, da vzbudi čim večjo medijsko
pozornost, tudi zato je do resnice o povodih za to dejanje zelo težko priti.
Teroristično dejanje je seveda še posebej močno podvrženo državni ideologiji,
proti kateri je naperjeno in nato še od le - te vplivani medijski. Zato
enostranske resnice o povodih in opravičenosti ciljev terorističnih dejanj ni
in ne more biti.
»Temeljni motiv Lacanove teorije označevalca ni le, da
se dejanskost konstituira skozi simbolni vpis – registracijo, ampak da je vpis
zmerom retroaktiven, da imamo zmerom opraviti z retroaktivnim pisanjem
zgodovine – realnost zmerom »bo bila«, tj. naknadno, skozi svoj vpis v simbolno
mrežo, postane to kar zmerom – že je. Bistven je ta razmik med samim dogodkom
in simbolizacijo, ta zamuda simbolizacije, ki šele naknadno določi o naravi
dogodka.«[19]
Pogosto zanemarjen vidik žrtve je eden izmed razlogov,
zakaj sem pustil umetniškim delom, da govore o tako kompleksnem problemu
sodobne civilizacije, kot je terorizem. Kajti umetniško delo lahko, seveda prav
tako vezano na ideologijo, predstavi mnogo več vidikov konkretnega predmeta, od
katerih ni noben arbitraren, ne da bi nanj vplivalo tako usodno kot nanj vpliva
metoda zgodovinske meritve. Vendar moj namen ni bil zamenjati zgodovinsko
metodo merjenja zgodovine z umetniško, a posebej v trenutkih po katastrofi v
New Yorku, mogoče ni odveč, o tako nedoločenem problemu sodobne civilizacije
kot je terorizem, poskusiti spregovoriti z umetninami.
Umetnine dojemamo kot okraske vsakdanjika. Kadar je
umetnina več kot le okrasek, kadar nam hoče sporočiti še kaj drugega kot le to,
da je lepa, takrat umetnina postane sredstvo, s katerim dosežemo cilj. Umetniki
izdelujejo umetnine kot izdelujejo teroristi »bombe«, načrte za ugrabitve, kot
izdelujejo umetniki koncepte, oboje je samo človeku lastni miselni proces. Ti
koncepti/ načrti so lahko simbolični/ utopični ali pa konkretni (politični)
programi. Teroristi so omejeni s ciljem, ki ga želijo doseči, omejeni so z
ideologijo proti kateri se borijo, kajti njihova ideologija je le nasprotje
nasprotnikove, samo drugačna, z drugimi pomanjkljivostmi in drugimi dobrimi
stranmi. Poznamo različne vrste umetnin: v obliki slik, kipov, instalacij,
filmov in zakaj ne tudi bomb. Seveda je potem črta med pravo in umetniško bombo
potegnjena na ravni uporabnosti, po videzu med obema ni razlike. Terorist je z
orožjem pripravljen žrtvovati človeška življenja, česar umetnik, dokler je
umetnik ne počne, ko prestopi to črto ne le na simbolnem nivoju, temveč tudi v
resničnem življenju, potem ni več le umetnik, je predvsem morilec. Prepričani v
vsemogočnost umetniškega dela, v vserazpoznavnost svojih del, v njihovo
očitnost in enoznačno berljivost, umetniki ne prestopajo mej v realnem
življenju.
Vrženi med Scilo in
Karibdo časa, ki ga merijo fizikalne ure, časom kot ga dojema zgodovina in
kvantnega značaja resničnosti, nimamo prav veliko možnosti, da pridemo problemu
razpok v času do dna. Če je umetnik »veliki komunikator« ali kronist,
zapisovalec dogodkov, filter, veliki atraktor in izbranec, ki mu je dovoljeno
iz naravnega toka propadanja (entropija) ali nastajanja (nered – red) videti in
vzeti informacijo, jo zabeležiti, jo opredmetiti z vsem prepoznavnim kodom
(danes npr. video – Grimonprez) in jo posredovati nam in našim naslednikom,
potem je to dovolj velik razlog, da prepustimo tem z vsem berljivim kodom
opredmetenim informacijam – umetninam – da spregovorijo o zgodovini in posebej
o njenih razpokah.
[1] David Deutsch, The Fabric of Reality, The Science of
Parallel Universes – and Its Implications, Penguin Books, New York 1998, str.
283-284.
[2] Ibid. Str. 284.
[3] C.J. Isham, Prima Facie Questions in Quantum Gravity.
Internet: http://ttt.lanl.gov/PS_cache/gr-qc/pdf/9310/9310031.pdf
[4] Ibid.
[5]
Terminoligija je tudi tukaj napačna in zavajajoča: gledano vesolje v celoti je
tisto kar mi imenujemo nered – enakomerna razporeditev osnovnih delcev materije
po prostoru – seveda ravno red in tisto kar mi imenujemo red (posamezne
entitete različnih delcev, atomov, molekul: zvezde, planeti, človek, umetnine…)
pravzaprav nered. S tega vidika so zvezde, planeti, človek, umetnine samo
nepravilnosti v celotnem ustroju vesolja.
[6] David Deutsch, The Fabric of Reality, The Science of
Parallel Universes – and Its Implications, Penguin Books, New York 1998. Str.
287.
[7] David Lindley, Where does
the Weirdness go, What's Quantum Mechanics. Vintage, London, 1997. Pasim.
[8] Slavoj Žižek, Zakaj kvantna fizika?, Razpol 8, Glasilo
Freudovskega polja (Problemi 2, Razprave 1), str. 200.
[9] Ariel Merari, Terrorism
as a Strategy of Insurgency, Terrorism and Political Violence Vol 5. No 4
(Winter 1993) pp:213-251. Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/research/cstpv/
publications3.htm (stanje 5.4. 01)
[10] Paul Wilkinson, Track II
: Security and Terrorism in the 21st Century .The Changing International
Terrorist Threat, January 13th 1996. Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/
research/cstpv/publications1a.htm (stanje 10.4.01)
[11] Paul Wilkinson, The
Strategic Implications of Terrorism, pp 19-49 in Terrorism and Political
Violence. A Sourcebook. Edited by Prof. M.L. Sondhi. Indian Council of Social
Science Research. Har-anand Publications, India, 2000. Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/research/
cstpv/publications1d.htm (stanje 5.4.01)
[12]
Ime izhaja iz besede hašiš, ki so ga Ašašini verjetno uporabljali. Danes v nekaterih jezikih izraz označuje morilca.
[13] http://members.netscapeonline.co.uk/hannahgreg1/section3.htm#post
modern terror
[14] Ariel Merari, Terrorism
as a Strategy of Insurgency, Terrorism and Political Violence Vol 5. No 4
(Winter 1993) pp:213-251. Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/research/cstpv/
publications3.htm#anchor10587434 (stanje 6.4.01)
[15]
The Popular Front for the Liberation of Palestine
[16] Ariel Merari, Terrorism
as a Strategy of Insurgency, Terrorism and Political Violence Vol 5. No 4
(Winter 1993) pp:213-251 Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/research/cstpv/
publications3.htm#anchor10587434 (stanje 6.4.01).
[17] Paul Wilkinson, The Media
and Terror: A Reassessment, Terrorism and Political Violence Vol 9, No 2
(Summer 1997) pp.51-65. Internet: http://www.st-andrews.ac.uk/academic/intrel/research/cstpv/
publications1c.htm (stanje 11.4.01)
[18] Slavoj Zizek, "Introduction: The Spectre
of Ideology", in: Mapping Ideology, S. Zizek, ed., Verso, London and New
York, 1994, p.8.
[19] Slavoj Žižek, Zakaj kvantna fizika?, Razpol 8, Glasilo Freudovskega
polja (Problemi 2, Razprave 1), str. 204 – 205.