Razstava v Galeriji
likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu z naslovom Avstrijsko abstraktno slikarstvo
je del razstave Malerei in Österreich 1945-1995, ki je bila na ogled v
Künstlerhausu na Dunaju letos spomladi. Osemdeset del dvaindvajsetih avtorjev
je za tukajšnjo predstavitev izbrala kustosinja zbirke Essl Gabriele Bösch.
Markus Prachensky,
Arnulf Rainer, Wolfgang Hollegha in Josef Mikl so se v petdesetih letih
zbirali v galeriji Nächst St. Stephan, ki je odigrala pomembno vlogo pri
razvoju avstrijske moderne umetnosti. Ti štirji slikarji veljajo za pionirje
avstrijske abstraktne umetnosti, še posebej Arnulf Rainer, katerega slika
Črna preslikava (Schwarze Übermalung) iz leta 1957 poudarja njegovo osrednjo
vlogo.
Hans Bischoffshausen,
Korošec, je iskal vzore pri klasičnih modernistih. Njegove monohrome melanholične
slike s samorefleksivnimi naslovi, kot je Jaz - pod vtisom svojega zavoženega
življenja (Ich unter dem Eindruck meines verpfuschten Lebens) dajejo za
neprosojno črno, temno modro ali belo plastjo barve slutiti neke vrste
portrete.
Mimo slik Hansa
Staudacherja, Oswalda Oberhuberja in Marthe Jungwirth se seznanimo z osrednjim
poglavjem avstrijske povojne umetnosti - Dunajskim akcionizmom (Wiener
Aktionismus). Dunajski akcionizem je pustil globoke sledove tako v avstrijski,
kot tudi v zahodni umetnosti. Günter Brus, Alfons Schilling in Otto Mühl
se predstavljajo s slikami iz šestdesetih let. V teh letih so se sicer
preizkušali s performansi in akcijami, kot stranski produkt ali dokumentacijski
material pa so nastajale tudi slike in risbe.
Hermann Nitsch,
danes zvezda avstrijske in evropske umetniške scene, se predstavlja s štirimi
slikami, od katerih sta dve večji iz leta 1983 (format 2x3m), dve pa manjši:
ena iz leta 1960; druga, naslikana s krvjo pa prav tako iz leta 1983. V
naslovu vseh je opisan ustvarjalni proces - Polita slika (Schüttbild).
Günter Brus je
s performansi v šestdesetih letih dvignil največ prahu. Tu se predstavlja
s petimi risbami na večjih formatih, pri katerih ne gre zanemariti vpliva
Arnulfa Rainerja. Razstava je koncipirana tako, da je vidna povratna soodvisnost
med avtorji. Slika Otta Mühla Wienerwald iz leta 1963 je narejena iz neslikarskih
materialov - odpadkov.
Dunajski akcionizem
je bil v svojih začetkih močno družbeno kritičen prav do okolja, katerega
del avtorji danes so in ne samo to, postal je njegov kulturni predstavnik,
kar je ironija usode avantgardnih gibanj v 20. stoletju.
Hubert Scheibl,
Herbert Brandl in Erwin Bohatsch so predstavniki tako imenovanih "novih
divjakov" (Neue Wilde). Erwin Bohatsch se predstavlja z dvema slikama,
na katerih se akvarelno prosojne barve zlivajo druga v drugo. Navidez neorganizirane
barvne ploskve so prekrile celo sliko. Sliki Tetuan I in Tetuan III Huberta
Scheibla sta novejšega datuma. Obe se bohotita s preobiljem barv, divjih
barv. Na sliki Tetuan III se fluorescentno zelen travnik, napet čez zaobljen
hrib, kopa v nočni svetlobi z neba padajočih angelov. Herbert Brandl se
predstavlja s šestnajstdelno serijo z naslovom Drevesa (Bäume). Slike je
prekrila siva, črna ali bela barva, za to neprosojno meglo pa ne opazimo
ne dreves, ne česa podobnega.
Posebno pozornost
poleg Hannesa Mleneka zasluži Otto Zitko. Njegovi sliki Brez naslova iz
leta 1989 sta narejeni s posebno tehniko: steklo je počrnjeno s sajami.
Spraskana umazanija, neprodušno zaprta pod močan železen okvir diha težak,
s sajami napolnjen metalurški zrak.
Slike Ernsta Caramelleja
in Gerwalda Rockenschauba imajo skupno izhodišče v geometrijski abstrakciji
Markusa Prachenskega. Ernst Caramelle uporablja pri ustvarjanju svetlobo
in sicer tako, da določene dele nosilca slike prekriva, druge pa osvetljuje.
Tako dobi subtilne prehode iz svetlega v temno, ki so blizu učinku jedkadnice.
Slike obeh so strogo racionalne, črte in pasovi stojijo na vnaprej določenih
mestih, brez najmanjše možnosti, da bi kdaj ubežali vnaprej začrtanim mejam.
Na koncu razstave
stoji jedkanica Ikona - Triptih I Birgit Sauer iz leta 1995. Triptih (trikrat
po 2x1m) je svojevrsten mejnik tako razstave kot, po mojem mnenju, razvoja
sodobnega avstrijskega slikarstva. Je napoved novega kot ga začrtuje dejavnost
te zbirke in nenazadnje tudi ta razstava. Birgit Sauer je dobitnica nagrade
Sanzanobi na XXI. mednarodnem grafičnem bienalu v Ljubljani leta 1995.
Pred obiskovalca
razstave se razgrne kratek in jedrnat pregled avstrijske povojne abstraktne
umetnosti, tako da dobi zadosten vpogled v ta segment avstrijskega kulturnega
življenja. Na koncu ostane grenak priokus le zaradi manjka podobnega nastopa
slovenske umetnosti v Avstriji, kot tudi drugje, kar bi še spodbudilo kulturno
izmenjavo med narodi, ki zdaj na žalost poteka le v eni smeri.
Jernej Kožar