Jernej Kožar

 

WOLFGANG TEMMEL

PROSTOR IN ČAS

 

galerie lisi hämmerle, Bregenz

8.10. 2004 – 8.12. 2004

 

Wolfgang Temmel je slike, ki jih je naredil s pomočjo računalniškega programa, najprej imenoval Mandale, ker so oblikovane na podoben način kot te religiozne slike. Vendar razen te formalne podobnosti nimajo ničesar skupnega z religioznimi konotacijami pravih mandal. Temmel te slike ne naredi z linijo, temveč s fotografijami, ki jih zlepi skupaj in tako dobi ornament, ki ga ponavlja kot kakšno Mandelbrotovo množico.

Temmla religiozne in mistične značilnosti slike ne zanimajo, te slika tako ali tako vsebuje že od vsega začetka. Da lahko na nekaj pogledamo od zunaj, je potrebno prehoditi različne sisteme, da dosežemo čim bolj realno sliko. Seveda je vprašanje, kako daleč lahko gremo s takimi raziskavami, kajti prej ko slej nam postane jasno, da ne obstaja nekaj, kar je zunaj, in nekaj, kar je znotraj. Videnje je ideološko pogojeno. Naučeni smo videti nekaj, kar v resnici sploh ne obstaja – na primer globino na Leonardovi Zadnji večerji.

Temmel pritegne in prevara gledalca z barvami in lepim ornamentom, ki ima v svoji klasični lepoti nekaj skupnega z Book of Kells. Gledalca prevara na podoben način, kot ga prevara slika iz 19. stoletja, čeprav se imenuje realistična. Ko se približamo sliki, ugotovimo, da ornament sestavlja polno drobnih sličic, ki jih poznamo iz drugih področij človekovega ustvarjanja, ki,    razen v redkih primerih, nimajo nič opraviti z umetnostjo. Zakaj so te sličice tako nagnusne? Ali niso to slike človeških spolovil, ki jih vidimo vsak dan, ali niso to spolni položaji, ki jih uporabljamo vsak dan? Te slike so obscene zato, ker so sestavljene s slikami, ki jih navadno nikoli ne vidimo skupaj. To sobivanje jih naredi tako nenavadne: prepoznamo penis na ozadju iz sončnic, tudi galeb je tu, cigareta, stol. Motiv potem Temmel multiplicira v neskončnost, kar mu omogoča tehnologija, podobno kot je multipliciran Mr. Simth v Matrici. Iz enega nastanejo mnogi, ki so popolnoma enaki, so kloni, sploh ni več važno, kdo je bil prvi. To je potem globina spoznanja, s katerim smo soočeni: vsi smo enaki, smo iz enakega materiala: potovanje atoma kisika se nadaljuje od njegovega nastanka ob eksploziji supernove do takrat, ko se je ujel v oblak snovi, iz katerega je nastala Zemlja, katere gravitacija ga je zadržala v atmosferi. Dihali so ga dinozavri in ptiči, dokler se ni znašel v meni. Do sedaj se še ni spremenil, vedno je isti in bo ostal isti še naprej, dokler ga kakšna katastrofa večjih razsežnosti usodno ne spremeni.

Računalniško grafiko sestavljajo pravilno razporejene točke v določenem vzorcu, ki se ponavlja do mikrometra natančno prek vse podlage. Računalniško generirana podoba je sestavljena iz dvodimenzionalne matrice točk – pixlov, ki dodelijo vsaki barvni točki številčno določeno mešanico treh temeljnih barv: rdeče, zelene in modre. Na teh grafikah ni nepravilnosti v vzorcu, ki se ponavlja kot Mandelbrotova množica, kot fraktal. V programu ni ukaza, ki bi povzročil naključne nepravilnosti, tako značilne za človeško pisavo. Ni madežev solz v posameznih odsekih slike. Računalniško generirane podobe so enako kot zvok narejene mehansko, sekvenčno in so tako pravilne, da se zdijo vulgarne, perverzne.

Skoraj tako kot pri skulpturah Antonia Canove, ki so tako čustvene in erotične, da se jih želimo dotakniti. Vendar dotik sproži gnus, kajti material, iz katerega so skulpture, je marmor, hladen zloščen kamen, tako umetno gladek, tako nečloveško popoln.

Kar se dogaja v videu Tunel, je ,nekaj zelo podobnega, le predstavljeno na drugačen način. Kar se začne kot normalen road movie, se kmalu konča s travmatičnim spoznanjem podobnim zgornjemu. Le da sedaj nismo soočeni s presenečenjem, temveč z neskončnim lupom, ponavljanjem nečesa, kar le s težka gledamo dlje kot kakšno minuto, ne da bi postali nemirni.

Tunel je seveda zelo simboličen znak. V tunel gremo zato, da si skrajšamo pot, ne da bi se zadrževali v njem dlje, kot je potrebno, temveč da bi prišli iz njega,- kolikor se da hitro. V reševalni čoln se vkrcamo zato, da bi se rešili, ne zato, da bi se v njem peljali prek Atlantika. Temmel nam pokaže, da ni pomemben cilj, temveč pot. S ponavljanji smo danes nenehno soočeni. Posebej izstopajo na TV-reklamah, ki jih ponavljajo v neskončnost, čeprav smo že pri prvem ogledu ugotovili, da nam hočejo prodati nekaj, česar sploh ne potrebujemo.

Potem vstopimo v avto in tunel postane terminal, muzej torej, v katerem so se stvari ustavile na svoji poti k propadu ali ponovni združitvi – časovna past torej.

 

Jernej Kožar