Jernej
Kožar
MUZEJ SAVREMENE
UMETNOSTI BEOGRAD
Stalna zbirka
Muzej
savremene umetnosti je nastal kot posledica odpiranja
samoupravne družbe k zahodnemu kulturnemu in umetniškemu modernizmu. Nastal je
z namenom, da bi zbiral umetniška dela jugoslovanskega modernizma in
pripravljal razstave kontroliranega in reguliranega umetniškega eksperimenta in
kanoniziral radikalne aktualnosti, pod okriljem
pedagoškega sporočila o sodobni umetnostni kritiki, teoriji in publiki. Muzej
je prevzel vlogo zastopnika državnega liberalizma in mecenstva
znotraj samoupravnega socializma. Usmerjen je bil k vzpostavljanju modernosti,
modernega napredka sodobne umetnosti druge Jugoslavije, k spremljanju
mednarodne historizacije sodobne umetnosti in
spremljanju aktualnih umetniških produkcij na Zahodu, h gradnji postsovjetske ali postrealsocialistične
atmosfere v samoupravni Jugoslaviji in k vzpostavljanju dominantnega centra
sodobnosti v donosu do republiških kulturnih centrov in lokalnih galerijskih in
razstavnih prostorov – zanimivo je spremljati organizacijske, funkcionalne in
taktične razlike med Moderno galerijo v Ljubljani, Galerijo savremene
umjetnosti v Zagrebu in Muzejem savremene
umetnosti v Beogradu.
Muzej savremene umetnosti v Beogradu je nastal kot ključni
zastopnik modernizma v socialističnih razmerah enotne multikulturne
skupnosti v času odpiranja in obljub napredka v šestdesetih. V času šestdesetih
in sedemdesetih so prvi direktor muzeja Miodrag B. Protić in kustosi Ješa Denegri in Kosta Bogdanović koncipirali bistvene značilnosti muzeološkega
dela: razstavljanje in zbiranje, razlaganje sodobne (modernistične ali
umetnosti dvajsetega stoletja) znotraj konteksta zahodne umetnosti. Ješa Denegri je izdelal model
odpiranja k hiperaktualnosti in historizaciji
neposredne sodobnosti v njenih radikalnih (neoavantgardnih,
postavantgardnih) oblikah in taktikah. Pomemben je
tudi pedagoški model, ki ga je začel in vodil
Kosta Bogdanović.
Muzej je bil institucija nove dobe napredka samoupravnega socializma in si je
prizadeval pokazati humanistično stran realnega socializma.
V osemdesetih je
Muzej savremene umetnosti izgubil osrednjo vlogo
znotraj jugoslovanske sodobne umetnosti in svojo radikalno mednarodno
usmeritev. Ideja muzeja sodobne umetnosti v socialističnih pogojih in ideja
radikalnih pozicij v umetnosti in zgodovini umetnosti se je izgubila ravno v
času pospešene krize socializma, v času krize jugoslovanske družbe in koncepta jugoslovanstva, v času nastanka pluralnega postzgodovinskega postmodernizma,
ki je izstopal iz koncepta modernističnega napredka. Muzej savremene
umetnosti se je znašel pred vprašanjem kako interpretirati in konceptualizirati sodobnost, ki ni bila več modernistična
in ki je izgubila atribute socializma s človeškim obrazom. Izgubil je vlogo
centralnega hegemonističnega integratorja
različnih republiških umetniških jezikov.
Druga in še hujša
kriza Muzeja savremene umetnosti je nastopila v
devetdesetih letih, ko je aktualna oblast v Srbiji zamenjala upravo in
namestila antimodernistično, postsocialistično
in nacionalistično upravo. V tem času je Muzej izgubil vse funkcije muzeja
sodobne umetnosti. Težišče se je prestavilo na nacionalni okvir in
predstavljanja najbolj umirjenih modernističnih praks. Namesto pomembnih
modernističnih del so v stalni postavitvi dominirala
mala, umirjena dela klavstrofobičnega modernizma.
Sedanjo
postavitev zbirke Muzeja savremene umetnosti so
odprli aprila 2002. Avtor koncepta postavitve je profesor Ješa
Denegri, avtorji postavitve pa Branislava
Anđelković in kustosa Branislav
Dimitrijević in Dejan Sretenović.
Denegrijeva postavitev obsega predstavitev likovne
umetnosti na tleh nekdanjih Jugoslavij od 1900 do
1991. Predstavljena je mreža zgodovinskih, teoretsko umetniških problemov, ki
presegajo običajne kronološke koncepte, menjavanje stilov, šol, izumov pojavov
ali posameznih umetniških produkcij. Nasprotno lahko vidimo teoretske, formalne
in narativne koncepte. Zbirka je prikazana z nizom sekcij in problemskih celot,
kot so park, avtoportret, ženske, hiša, urnebesni kliker, telo, boj dneva in noči, dada
– jok, krivilci jekla, dvorišče, telefonska
govorilnica, terra incognita,
veliki obred, imaginarni predel, barva – prostor – čas, pozitiv/
negativ in was ist kunst? Vsaka od navedenih skupin je postavljena okoli
nekega problema ali pa je konstrukcija neke mikrozgodovine.
Zbirka
Muzeja savremene umetnosti prestavlja težišče
modernistične koncepcije modernega muzeja, kot zbirke pomembnih umetnin ali del
velikih mojstrov, vodilnih lokalnih avtorjev/ umetnikov (etničnih identitet,
nacionalnih kultur) h konceptu muzeja sodobne umetnosti kot institucije, ki
beleži in konstruira možne zgodovine ali prezentacije
kultur in problemov, skozi katere se profilirajo
umetniške individualnosti. V tem smislu umetnik ni več veliki tvorec ali izvor
dela, temveč delavec (cultural worker, autor), ki v
konkretnih zgodovinskih in kulturnih okoliščinah ustvarja, realizira in nudi
mogoči koncept doživljanja, razumevanja in prikazovanja lastnega obstoja v
sodobnem svetu. Predstavljena so dela, ki kažejo vpliv mednarodnega modernizma,
kot tudi dela, ki se enakovredno vpletajo v razvoj te iste mednarodne umetnosti
20. stoletja.
Pri
tej postavitvi se vedno znova odpira vprašanje jugoslovanskega umetniškega
prostora. Po razpadu SFRJ se je zdelo nemogoče, da bo še kdaj mogoče pokazati
umetnost, ki je prej pripadala istemu kulturnemu okolju zopet na pričujoč
način: dela avtorjev iz različnih umetniških okolij se prepletajo. V času postsocializma devetdesetih so se posamezne nacionalne
kulture (srbska, hrvaška, slovenska, makedonska) zapirale vase, da bi znova
našle svoje izgubljeno nacionalno bistvo. Izgubile so se nekoč zelo žive
povezave med posameznimi umetniškimi sredinami in izmenjava vplivov je
pojenjala. Razstava govori o enotnem kulturno-umetniškem prostoru in se na
daleč izogne postsocialističnemu obdobju, antijugoslovanstvu iz obdobja razpada SFRJ in ustanavljanja
nacionalnih držav in nostalgičnemu jugoslovanstvu
ponorelih klastrofobičnih nacionalizmov devetdesetih.
Zbirko Muzeja savremene umetnosti je Denegri uporabil za rekonstruiranje modela zgodovine in
umetniških problemov 20. stoletja, neke zgodovinsko opredeljene kulture,
kulture jugoslovanskih narodov.
Na
razstavi izstopajo dela beograjskega nadrealizma, sekcija dada
– jok, v kateri so prikazana dela jugoslovanskih zgodovinskih avantgard (dada, zenitizem, konstruktivizem) in sekcija "Was
ist Kunst?", v kateri
vidimo konceptualno umetnost, oziroma čas med moderno in postmoderno,
čas sedemdesetih. Te tri sekcije povzemajo umetnost avantgard, neoavantgard in postavantgard, ki
so imele vedno posebno mesto znotraj umetnostne zgodovine. To so tudi točke, v
katerih je jugoslovanska umetnost stopila v tesnejši stik z dogajanji v zahodni
Evropi in ZDA.
Pomembno
mesto v postavitvi imajo štirje najvplivnejši slikarji druge polovice 20.
stoletja na enotnem kulturnem prostoru SFRJ: Krsto Hegedušić,
Petar Lubarda, Marij
Pregelj in Gabriel Stupica.
Od slovenskih umetnikov sta predstavljena še France Kralj in Avgust Černigoj,
ki zavzema osrednje mesto v sekciji dada – jok.
Postavitev
zbirke Muzeja savremene umetnosti odpira nove poglede
na umetnost nekdaj skupnega jugoslovanskega kulturnega prostora, pokaže na
medsebojne vplive ter sočasnost
umetniškega in kulturnega dogajanja, prekrivanje nekaterih umetniških stilov
ali tendenc ter pušča odprta vprašanja glede nadaljnjega razvoja sedaj ločenih
nacionalnih kulturnih prostorov, ki izvirajo neposredno iz tega skupnega, tu prikazanega.