jernej
kožar
Štiri mesta gradijo mostove
Karl Schüssler, Peter Hergold, Sandro Trotti, Gabor Zongor
Mesta in mrtvi. 1. (Italo Calvino, Izgubljena
mesta (str.46))
Kadarkoli stopiš v Melaniji
na trg, se vedno znajdeš sredi kakega dialoga: hvalisavi vojščak in prisklednik
prideta skozi kaka vrata in srečata mladega razsipneža z vlačugo; ali skopi oče
s praga daje zadnja priporočila zaljubljeni hčeri, pa mu skoči v besedo zabiti
služabnik, ki nosi sporočilo zvodnici. Vrneš se v Melanijo čez leta in slišiš
isti dialog, ki se nadaljuje; medtem so umrli prisklednik, zvodnica skopi oče;
ampak hvalisavi vojak, zaljubljena hči, zabiti sluga so stopili na
njihovo mesto, te tri pa so zamenjali hinavec, zaupnica, astrolog.
Prebivalstvo Melanije se obnavlja: govorci drug za drugim umirajo, medtem pa se rojevajo oni, ki bodo kasneje zavzeli svoj prostor v dialogu, ta v tej vlogi, oni v drugi. Ko kdo zamenja vlogo ali za vedno zapusti trg ali prvič stopi nanj, nastane veriga sprememb, dokler niso vse vloge na novo razdeljene; medtem pa togotljivemu starcu naprej odgovarja duhovita služabnica, oderuh ne neha zasledovati obubožanega mladeniča, dojilja slejkoprej tolaži pastorko, četudi nobeden od njih nima več glasu in oči, ki jih je imel v prejšnjem prizoru.
Včasih se zgodi, da en sam govorec
naenkrat igra dve ali več vlog: tirana, dobrotnika, sla; ali pa, da je kaka
vloga podvojena ali pomnožena, prisojena stotim, tisočim prebivalcem Melanije:
tri tisoč za hinavca, trideset tisoč za zajedalca, sto tisoč kraljevih sinov,
ki jim je sreča obrnila hrbet in čakajo, da svet spozna, kakšna krivica se jim
godi.
S časoma tudi vloge niso več natanko iste kot prej; seveda dejanje, ki se prebija naprej skozi intrige in preobrate, vodi proti kakšnemu končnemu razpletu in temu se venomer približuje, tudi ko je videti, da se štrena čedalje bolj zamotava in je ovir zmeraj več. Kdor se v več zaporednih trenutkih zazre na trg, sliši, da se iz dejanja v dejanje dialog spreminja, čeprav so življenja prebivalcev Melanije prekratka, da bi bilo to moč zaznati.
Slikarje Karla Schüsslerja, Petera
Hergolda, Sandra Trottija, Gaborja Zongorja zanima problem reprezentacije
realnosti in ne toliko sama realnost, ki jo reprezentirajo. Zanimajo jih ravno
tista drobna nihanja v predstavah, ki so vendar vsem ljudem skupne a vendar
tako različne. To temeljno občutje jih umešča v modernizem.
V postmodernizmu se avtorji posvečajo
realnosti in ne toliko njeni reprezentaciji. Posegajo torej v samo snov, v sam
označevalec in ga (pre)oblikujejo. Njihov namen je sprememba realnosti,
dejanski učinki njihovega početja in ne toliko neizurjenemu očesu komaj opazna
subtilna nihanja med različnimi stopnjami reprezentacije. Ker umetnostna
teorija ponavadi vedno caplja za umetniško prakso, je tudi v tem primeru to
razlog, zakaj lahko klasična modernistična dela še danes predstavljajo za širšo
publiko radikalno izzivanje. Medtem se je svet že vsaj dvakrat spremenil.
Pričujoči avtorji torej ali izhajajo iz
modernizma in mu ostajajo zvesti - Karl Schüssler ali pa se kot Peter Hergold
vračajo iz postmodernizma v modernizem, želeč si ponovno predelavo
reprezentacije. V nekaterih pogojih je ta način dela značilen za področja, kjer
je krog odjemalcev umetniških del manjši in posledično primanjkuje dojemljivih
mecenov. Izdelki so s tega vidika vsaj za eno stopnjo manj problematični,
seveda ne popolnoma nekonfliktni. Po drugi strani pa ne gre pozabiti, da
današnji čas dopušča pluralizem slogov. S te strani je vztrajanje avtorjev v
nekakšnem modernizmu popolnoma razumljivo.
Toda umetnikovo poslanstvo in njegova
odgovornost je, da spreminja realnost, saj nenazadnje njegova publika to od
njega pričakuje. Umetnik je danes še edini posameznik znotraj nadzorovanih
družb, ki mu je dovoljeno posegati v realnost in jo oblikovati. Za umetnika je
nujno, da dojame, da umetniško izražanje ni in ne more biti omejeno na en sam
ali na izbrani medij, ker nova sporočila zahtevajo nove forme, ker stare forme
nosijo reakcionarne ideologije, tudi če je njihova vsebina progresivna.
Za razstavo smo izbrali umetnike, ki v svojih
delih ne opevajo samo svojega okolja in svojega načina življenja. Izbrali smo
umetnike, ki zmorejo tudi nekaj vpogleda v lastno ustvarjanje, vedenja, da je
tudi njihovo ustvarjanje (kot tudi to pisanje) pogojeno z okoljem iz katerega
prihajajo, z ideologijo, kateri se podrejajo, da lahko ima gradnja mostov več
pomenov. Zato naj mi bo dovoljeno v tem kratkem prispevku se soočiti z
realnostjo in pustiti likovni reprezentaciji, da sama doseže svoj namen. Kajti
z reprezentiranjem reprezentacije »diskurz o umetnosti« reprezentira
»umetnostno« reprezentacijo, ki po drugi strani reprezentira reprezentacijo
ideološke reprezentacije…
Ljudje v teh 4
mestih so sloveli po svojih spretnostih. V nekem razgovoru so ugotovili, da se
meščani teh štirih mest premalo poznajo med seboj, kar je verjetno posledica
nerazumevanja jezika, kajti v vsakem od teh mest ljudje govore drug jezik. Na
pomoč so poklicali filozofa. Samo en jezik je, je ugotovil filozof, ki ga bodo
razumeli meščani vseh štirih mest, to je slikarski jezik.
Umetniki gradijo mostove. Predstavniki
ljudstva pošiljajo v izvidnico umetnike, nekako tako kot je Džingis Kan
pošiljal glasnike, ki so širili in spodbujali govorice. Mogoče gre tudi tokrat
za osvajanje ozemelj. Vendar se osvajanje danes ne dogaja več tako krvavo kot
prej, kajti tudi interesi niso več samo beli ali črni. Danes vsak osvajalec, ki
ga predstavniki ljudstva pošljejo na osvajalni pohod ve, da mora teritorij
ostati nepoškodovan in nespremenjen saj le ohranjanje obstoječih struktur omogoča
osvajalcem financiranje tega in naslednjih osvajalnih pohodov. Vsak osvajalni
pohod podpirajo lokalni trgovci, ki si od osvojenih ozemelj največ obetajo, saj
njim osvojena ozemlja predstavljajo novo tržišče, tako možnost širitve
dejavnosti, več dela in boljše življenje za vso skupnost. (Mogoče je osvajanje
le metafora.)
A bodimo pazljivi: tudi gradnja mostov ima
lahko dva obraza. Kadar gradimo most prek reke ali prepada ga gradimo na nekem
mestu, določenem mestu, ne kjerkoli. Ker je ponavadi gradnja mostov povezana z
denarjem, ki pa ga med ljudmi vedno primanjkuje, se zgradi le eden ali nekaj
mostov. Če ljudje gradijo most potem ga gradijo v določeno smer in tako
zapostavljajo druge.
Od graditve mostov imajo lahko vsi
koristi: umetniki, trgovci in politiki. Ozemlje ni nujno samo materialno,
oprijemljivo, ozemlje je lahko tudi virtualno: lahko je ozemlje trgovine, polje
potrošnje, polje izdelave nekega predmeta ali samo ideja za izdelavo in trženje
nekega izdelka. Kako nekoga navezati nase, ga narediti odvisnega in kako od
njega pobirati denar, ki nam ostalim omogoča dobro življenje.
Namen razstave ni pokazati samo sodobno
umetniško produkcijo v štirih mestih. Organizatorji si od razstave obetajo več
- z razstavo želijo pokazati, da med mesti in regijami obstajajo kulturne,
umetniške in ekonomske razlike. S tem ko razstava razkazuje očitne razlike,
spodbuja obiskovalce (prebivalce mest in regij) k izmenjavi mnenj. Šele z
definicijo razlik skozi umetnost lahko vzpostavimo trdne temelje za plodnejšo
komunikacijo in hkrati pokažemo kako je mogoče zbližati različna kulturna
okolja. Umetniška dela bodo nedvomno na subtilnejšem nivoju spregovorila tudi o
težavah v vsakdanjem življenju prebivalcev teh mest, njihovih obremenitvah in
problemih ter o njihovih vizijah o bodočnosti svojih okolij.
Ko popotnik
nekega jutra prispe v mesto in sreča dekle, kateremu ne bo nikoli izvedel imena
in ki mogoče dela v tovarni cigaret, lahko da presenečen obstane na ozkih z
avtomobili napolnjenih ulicah in se v tistem trenutku zave:«Ut pittura poesis.«
In tako politiki izberejo umetnike in jih
pošljejo na področja, da jim prinesejo novice, da pripravijo ljudi na drugačnosti,
ki bodo sledile, ko bodo umetnikom sledili drugi. Umetniki s svojimi
umetniškimi deli lahko do določene mere pripravijo neko okolje na motivni svet,
na ideologijo, na načine razmišljanja, ki vladajo v okolju iz katerega
prihajajo.
Džingis Kan je
pred svojo vojsko pošiljal glasnike, ki so širili in spodbujali govorice, da je
Džingis Kan hudič in njegova vojska hudičeva vojska. Ubogi ljudje so verjeli
tem zgodbam. Govorili so, da ne bo prizanešeno nikomur, ki se bo upiral.
Pravili so strašne zgodbe, kaj Mongoli naredijo z mestom, ki se upira: ropajo,
posiljujejo, pobijajo, koljejo, zažigajo. Na koncu od mesta ne ostane niti
spomin. Toda, kdor se ne upira, tistemu je življenje podarjeno, njegovi ženi in
hčerki se ne zgodi nič, sina mu ne odpeljejo. Hiša ostane nepoškodovana.
Zgodovinarji poročajo, da je Džingis Kan mesta pogosto zajel brez boja. Nekatera je pustil, druga je prestavil, ker so mesta vzdržlivejša od človeka in njegove govorice, so mesta preživela, voda pa se je umaknila.