Sveto
pokrajino predstavljajo tri kultna
mesta, ki so povezana z omenjenimi božanstvi in povezujejo mitološki in stvarni svet. Kultna
mesta imajo vlogo 'vertikalne svetovne osi'. Preko obredov omogočajo
stik s svetom božanstev in tako v prostor vnašajo ravnovesje ter skupnosti
omogočajo blagostanje.
Vrnimo se k terminu slovenska
poganska sveta pokrajina. Zakaj slovenska? Večina mitoloških
referenc, ki jih uporabljamo, se nanaša na praslovansko mitologijo. Vendar na
tem mestu ne želimo podajati določnih izjav o nosilcih religioznih predstav.
Za celoten slovenski prostor je v zgodnjem srednjem veku značilno prepletanje
različnih kultur. Nazoren je primer izročila iz okolice Rodika, ki ga navajamo
v nadaljevanju, kjer se na mestu rimskodobnega grobišča v krščanski
preobleki odvija poganski obred. Izraz slovenska torej uporabljamo v
geografskem pomenu. Nanaša se najprej na področje študijskega primera,
vzhodno Gorenjsko. Verjamemo pa, da bodo nadaljne raziskave prikazale podobno
sliko na celotnem modernem narodnostnem ozemlju Slovencev.
Pojem pogan, poganska
je uveljavljen v literaturi za predkrščanske zgodnjesrednjeveške religije,
tudi praslovanske in slovanske. Pojem je religiozno obremenjen (izraža pogled
kristjana), čemur se sicer v prispevku izogibamo. Vendar pojem poganska,
zaradi razširjenosti v strokovni literaturi, uporabljamo.
Sveta pokrajina (ang. sacred landscape) je v arheološki
literaturi uveljavljen termin. Pokrajino tudi mi smatramo za
"landscape is an entity that exists by virtue of its being perceived,
experienced, and contextualized by people." Ta pogled nam omogoča, da si
predstavljamo sveto pokrajino: "And whereas ... landscape might also
be a 'sacred' landscape, it is also a stage constructed in the mind to convey
meaning to those who inhabit it." Gradniki takšnih pokrajin so lahko
templji in cerkve, dramatične pokrajine ali zgolj kraji, katerih religiozen
pomen je posledica obredov, torej skrit v mitih.
Pojem sveta pokrajina,
kot ga uporabljamo, ima še drugi pomen, ki ga lahko razložimo z besedami Z. Šmitka.
Svet sestavljajo tri horizontalne sfere, in os, ki jih povezuje. Horizontalne
sfere so nebo, zemlja in podzemlje. Os, ki jih povezuje, simbolizira gorski vrh,
votlina v gori ali kozmično drevo. Vendar človeški svet obsega le del
zemeljske plošče, nadzemska in podzemska sfera pa pripadata bogovom, demonom
in dušam umrlih. Sveta pokrajina je torej horizontalni ‘zemeljski
svet’, v katerem imajo posebno vlogo določena kultna mesta,
kjer vertikalna os povezuje vse tri svetove.
Na kultnih mestih so se
odvijali obredi, katerih namen je bil povezovati vse tri svetove. Tako se je
ohranjevalo ravnovesje v vseh treh sferah, kar je omogočalo blagostanje na
zemeljskem svetu.
Krščanstvo in poganstvo sta
se v zgodnjem srednjem veku prepletala in nista bila tako jasno definirana, kot
se zdi danes: »Yet it is clear as the day is long that early medieval
Christianity was fluid. It was not clearly defined.« Zato ne moremo govoriti o kristjanih,
poganih in sinkretizmu med obojim.
Ali drugače, ne govorimo o
kristjanih in tistih, ki niso bili krščeni ter so ostali pogani. Govorimo o
(vsaj dveh) različnih verah, ki sta obstajali sočasno. Skrajna pola teh
predstav danes zaznavamo kot krščanstvo in poganstvo. Predpostavljamo pa, da
je ta družba uporabljala enoten sistem simbolov in (vsaj nekaterih) obredov, ki
mu je vsak posameznik pripisal svojo vsebino.
Pojasnili bi radi še termin obred, kot ga uporabljamo.
V osnovi gre za sopomenko izraza ritual (lat. ritus); zgovorna je tudi
slovanska etimologija izraza obred: nekaj, kar je v redu. Pomembna za naše
razumevanje pa je spremenljiva narava obreda. S časom lahko obred spremeni
obliko, vsebino ali oboje. To pomeni, da so v ‘ljudskih običajih’ skrite
oblike (forme) obredov, katerih vsebina (mitologija) je izgubljena. Tudi
toponimi so lahko, kot poimenovanja kultnih mest, ohranjeni fragmenti
obredov.
Vsaj na prostoru Bistriške
ravni je zgodnjesrednjeveška pokrajina na ravni skupnosti urejena po naslednjem
ključu: kultno mesto Peruna predstavlja upravno vojaško središče
(Grad na Gradišču in kamniški Stari grad; ne pa Štefanova gora). Kultno
mesto Velesa je povezano z ekonomskim (kmetijskim) središčem (Mengeš,
Nevlje, Velesovo). Za kultno mesto Mokoši v prostoru skupnosti, poleg
religiozne, nismo odkrili nobene posebne vloge.
Takšna ureditev pokrajine je,
vsaj na obravnavanem področju, vplivala tudi na poznejšo ureditev srednjeveške
fevdalne pokrajine. Kultno mesto Peruna je ostalo upravno vojaški
center (mesto bellatores: Gradišče pri Lukovici, Kamnik - stari grad;
na pa Štefanova gora). Kultno mesto Velesa je postalo center religiozne
organizacije (mesto oratores: Mengeš in Nevlje; ne pa Velesovo). Tretje
mesto, kultno mesto Mokoši, postane romarsko središče (Homška gora,
ženski samostan v Velesovem). Uporaba upravno vojaškega centra je pogojena že
z okoljem (strateška lega Kamnika, Perunovega kultnega mesta). Vendar
nadaljna uporaba Mokošinega kultnega mesta priča, da so se v krščansko
fevdalni visoki srednji vek prenesli tudi elementi svete pokrajine.