|
Po bližnji reki
Dravi je včasih potekal živahen rečni promet z lesom, ki so ga
splavarili vse tja do Ogrske. V prispevku k projektu Drava, smo
dodali nekaj drobcev iz zgodovine splavarjenja po Dravi. Moči
smo združili Mojca Kukovec, Dušanka Bratuša, Denis Borak (učenci
8.b šol. l. 2001/02); mentorja sva bila Suzana Petek
in Ivo Zupanič, za lektoriranje teksta pa je poskrbela Marica
Zebec.
SPLAVARSTVO
v naši okolici v rimskem času
Na ptujskem področju (Poetovio) nam vojaški pristan izpričuje
CIL III. 4025, intenzivnejšo plovbo po Dravi, vsaj do Ruš, nad
katerimi so bili kamnolomi pohorskega marmorja, za poetovijske
marmorne spomenike.
SPLAVARSTVO
Najstarejši pisani vir o dravskem splavarstvu je listina iz ok.
1280, s katero je vitez Oton iz Velikovca daroval vetrinjskemu
samostanu mitnino od praznih vinskih sodov, ki so jih vozili po
Dravi. Na Štajerskem je bilo splavarjenje regal deželnega kneza,
urejala so ga zemljiška gospostva, šeleod leta 1784 je bilo
splavarjenje na Dravi in Muri svobodno. Imelo je pomembno vlogo
pri transportu trgovskega blaga na veliki razdalji. V 15. in 16.
st. so s splavi prevažali trgovsko blago iz nemških in
italijanskih dežel po Dravi prek Ptuja v Ogrsko. Ko so v 16. st.
uporabljali na Dravi za prevoz trgovskega blaga čolne in je
trgovski promet z Ogrsko nazadoval zaradi turških osvajanj, je
dravsko splavarstvo omogočalo predvsem trgovsko izmenjavo med
bližnjimi deželami. Prej so dravski in murski splavarji pluli
predvsem do Varaždina, 1725 in 1728 pa je Karel VI. dovolil
voziti radgonskim splavarskim mojstrom splave do Beograda.
 |
Johann Ziegler (po
risbi Ferdinanda Runka), Maribor, kolorirani bakrorez iz
Stöcklove suite, 1805, PM Maribor. Vir: Enciklopedija Slovenije,
Mladinska knjiga 1998, 12: Slovenka n – Sz. (stran: 193-194).
Dravski splavarji so
pluli od 1. polovice 19. st. do Beograda, Pančeva, Bele
Palanke, v drugi polovici 19. st. tudi v kraje ob Tisi, Tamišu
in Begeju. Konjuktura trgovine z lesom v 19. st. in izboljšanje
plovnosti Drave 1818 – 19 sta povečala splavarjenje po Dravi.
Leta 1847 je plulo po Dravi 1100 – 1200 splavov. Poleg lesa so
prevažali tudi steklene, železarske in svinčene izdelke, pozneje
tudi sadje. Dravsko splavarstvo je zaradi cenenega prevoza
živelo dalje kljub zgrajenim želežniškim progam; v tridesetih
letih 20. st. je doseglo največji obseg. Okrog 1934 je plulo
mimo Maribora in Ptuja letno do 2000 splavov, po tem letu
je promet upadel. Leta 1938 je plulo po Dravi 1245 splavov s
73954 m3 lesa. 1939 leta je odplulo iz Maribora le še
757 splavov. Glavni pristani za splave za na Dravi so bili:
Dravograd, Brezno, Ožbolt, Vuzenica, Maribor, Ptuj, Ormož.
Postanek splavov v
Mariboru, Lent. Vir: Zloženka: ...S koroškimi splavarji na
Dravi, Koroška turistična pisarna.
Splavarski
mojstri so bili na Dravi v začetku 19. st. v Lovrencu na
Pohorju, Mariboru in na Ptuju, pozneje le v Mariboru in na
Ptuju.
Gospodarji splavov so bili premožnejši kmetje (pri trgovini z
lesom zlasti lesni trgovci, lastniki žag), mestni trgovci in
poklicni splavarji. Gospodarji splavov so najemali splavarje med
najmanj premožnimi podeželskimi prebivalci, ki jim je bilo
splavarjenje dodaten vir zaslužka. Dravski splavarji so leta
1933 ustanovili za zaščito svojih interesov Dravsko splavarsko
zadrugo v Ožboltu.
Splavarstvo je dajalo z mitnino dohodek tudi deželnemu knezu oz.
zemljiškemu gospodstvu. Mitnino so pobirali od plovil na Ptuju
konec 10. st., v Dravogradu konec 12, st.; tarife vodne mitnine
so znane za Muto (1265), Vuzenico (362), Ptuj (1498), Maribor
(1526) in Borl (1595). Mitnino so pobirali v denarju ali deležu
lesa. Dravski splavarji so plačevali vodno mitnino še v 19. st.
v Mariboru, na Ptuju, v Zavrču in
Borlu.
Zemljiški gospodje so pobirali desetino od splavov, deloma pa so
njihovi podložniki splavarili za potrebe gospodstva.
Splave so uporabljali tudi za vojaške namene. V turških vojnah
od 16. do18. st. so prevažali po Dravi na splavih vojake,
orožje, municijo in živež. V letih 1683 – 88 je plulo po Dravi
in Muri povprečno po 300 splavov letno za vojsko.
V 19. in 20. st. so bili dravski splavi dolgi 32 – 33 m, široki
spredaj 6 m, zadaj 5m , sestavljalo jih je 80 – 90 m3
lesa, po dva in dva splava so vezali vštric.
ŠEGE vezane na
splavarstvo
Slovesen sprejem novincev v poklicno skupnost (krst) se je
uveljavil tudi pri savinjskih
Savinjski splavarji
na splavu mitrovčanu pred Sremsko MItrovico 1929. Vir:
Enciklopedija Slovenije, Mladinska knjiga 1998, 12: Slovenka n –
Sz. (stran: 193-194).
in dravskih
splavarjih. Šega krsta z »duhovniki«, »škofom« in »botrom« je
nastala sredi 19. st. Med izrazitimi šegami splavarjev je bila
molitev na splavu na točno določenih odsekih poti.
POSTAVITEV CERKVE
DEVICE MARIJE
O nastanku te podružnične cerkve je ohranjena legenda, ki bi
lahko osvetlila postavitev te cerkve v Zavrču, tako blizu
župnijske. Na nek Marijin praznik so splavarji pluli po Dravi in
je med delom na splavu eden od splavarjev utonil. V tem so
preostali tovariši videli božjo kazen, ker so splavarili na
Marijin praznik. V zadoščenje za ta greh in kot prošnjo za
varstvo v bodoče, so zgradili cerkev Mariji v čast.
Podružnična cerkev
Device Marije v Zavrču. Foto: Ivo Zupanič, november 2000.
Cerkev je za
splavarje na res primernem mestu, saj jo je videti po Dravi od
Ptuja. Od župnijske cerkve je proti severozahodu oddaljena kakih
deset minut zmerne hoje. Od nje je prelep razgled po celem
Ptujskem polju, na Veliko Nedeljo, Ormož, Hum in preko
varaždinske ravnine tja do Čakovca. Zidavo te cerkve se
postavlja najkasneje v drugo polovico 16. stoletja. Okrog leta
1700 je bila prvotni cerkvi dozidana baročna kapela,
imenovana rožnovenska.
Je krasna poznogotska stavba z rebrastim stropom in lepim
gotskim stranskim vhodom "Oslov hrbet". Stavba je zaščitena kot
kulturnozgodovinski spomenik.
|