|
Nekaj več podatkov o
gradu Borl pa je v svoji seminarski predstavil Domen Zver.
UVOD
Namen moje seminarske naloge je bil spoznati grad Borl, predvsem pa
njegovo opremo. Stari opisi
nam
pričajo o tem da je grad v preteklosti hranil mnoge dragocenosti in
zanimivosti. Prvi opisi se pojavijo šele v 19. st in nam govorijo o
njegovi zanimivi zgodovini te strateško pomembne utrdbe (večkrat je
bil cilj napadov Ogrov in Turkov). Da je s te plati grad še posebej
zanimiv nam priča njegova masivna gradnja in lega. V nalogi je nekaj
govora tudi o zgodovini in lastnikih, ki so se zvrstili na gradu
Borl in ga finančno ter z mnogo okusa opremili do današnjega zgleda.
ZGODOVINA GRADU BORL (kako je grad menjaval lastnike in
upravljavce)
Grad Borl leži na skalni vzpetini nad reko Dravo pri Dolanah,
JV od Ptuja, ki je v starodavnih časih obvladoval rečni prehod z
brodom blizu stare Štajersko - Ogrske meje.
Prvotna stavba, gradiška utrdba (Borlyn), je nastala že zelo zgodaj,
morda v začetku 12. st. Prvič je omenjen leta 1255, kot Anchenstain,
ko ga je v fevd od ogrskega kralja Bele dobil gospod Friderik
Ptujski, ki je prezidal in utrdil prvotno utrdbo (grad je omenjen še
leta 1292-haws ze Anckenstain, leta 1291-Borlyn siue Ankynstain
castrum, leta 1335-vest Anchanstain, leta 1337- castrum Ankenstain,
leta 1441- vest Ankenstain ter leta 1464 in 1490-gesloss
Anckchelstain). Morda so ga pred tem imeli v fevdu vitezi Treumski,
ki so ga okoli leta 1200 iztrgali iz madžarskih rok.
Rodbini gospodov Ptujskih (med ptujskimi kastelani je leta 1423
omenjen vitez Fricel iz Borla) so po letu 1438 sledili grofica Ana
Schaunberška, od leta 1464 grof Janez Montfortski, od leta 1471
zakupnik Bernard Griebinger, od leta 1478 pa cesarski upravnik
Bernard Breunner. Leta 1481 ga je zavzel madžarski vojskovodja
Viljem Fettauer in ga upravljal do leta 1488, ko ga je dobil v last
baron Jakob Szekely de Khevendt. Szekely so imeli Borl do leta 1595,
nato pa se je zvrstilo več lastnikov, med letoma 1620 in 1639 so ga
imele pastorke barona Wolfa Vajkarda Herbersteina, grof Henrik
Ludvik Thurn pa ga leta 1639 prodal baronu Hansu Karlu Sauerju.
Sauerji so imeli Borl do leta 1801, ko so ga prodali knezu
Stanislavu Poniatowskemu, od leta 1803 so gospoščino grada imeli
grofica Jožefa Leslie rojena Wurnbrand in njeni dediči, po letu 1901
baronica Adalberta Kòbeck rojena Wurnbrand. Med svetovnima vojnama
je bil Borl v posesti delniške družbe Barlin iz Maribora, zadnji
lastnici pa sta bili rodbini Vučetič in Weiss iz Zagreba1.
Med drugo svetovno vojno so bili v gradu nacistično zbirno taborišče
in gestapovski zapori, skozi njihove mučilnice je šlo več tisoč
ljudi. Nemci so takrat iz gradu odstranili tudi vse priče njegove
bogate preteklosti, tako grajsko upravo, opremo, slike, knjižnico in
arhiv ter vse to odpeljali v reich. Po vojni je bili v Borlu najprej
mladinsko okrevališče in begunski center za otroke iz Egejske
Makedonije, leta 1952 so ga obnovili in je bilo do leta 1981 v njem
letovišče in gostišče, nato pa so začeli z obnovitvenimi deli, ki
trajajo še danes.
OPIS GRADU IN NJEGOVE
ARHITEKTURNE ZNAČILNOSTI
Borl je grad z zapleteno tlorisno zasnovo, ki priča o njegovem
večstoletnem povezanem razvoju. V grajski kompleks stopimo skozi
portal v JV zidu, ki na tej strani zapira zunanje dvorišče. Zid z
ključastimi
renesančnimi strelnicami, je na vrhu opremljen s cinami. Desno od
vhoda je manjši, enonadstropni stolpič v katerem je urejeno
renesančno stopnišče, ki vodi v enonadstropen pomožni trakt. Ta
trakt se stika z severnim, ki je opremljen z baročno fasado. V njem
se v nadstropju nahaja viteška dvorana, pod njo pa v pritličju ladja
nekdanje cerkve sv. Trojice, ki je bila v teh prostorih.
Fasado oblikujejo segmenti in trikotna čela nad okni, v pritličju pa
zgodnjebaročni portal, okrašen z bisernim nizom. Nad njim je
napisana plošča z angelskima glavama, ki pravi, da sta Jurij
Friderik Sauer in njegova žena Marija Barbara rojena Trautmansdorf,
leta 1675 zgradila ta trakt skupaj s cerkvijo sv. Trojice. Na levi
strani dvorišča se mogočen poligonalni bergfrid, ob njem pa je vhod
na notranje dvorišče. Portal je rustičen, renesančen, nad njim je v
vsaki od obeh etaž preprosta bifora za ravno preklado in oprta s
pravokotnim stebričem. Dvorišče ima obliko nepravilnega pravokotnika
in je na obeh kratkih ter vzhodni daljši stranici opremljeno z
arkadami, ki so v pritličju odprte na slope, v nadstropjih pa na
enkrat gosteje postavljene stebriče.
Prostore v zahodnem traktu povezujeta lesena ganka s trebušastima
železnima ograjama. V vseh traktih so tako kot v pritličju tudi v
nadstropju še delno ohranjeni baročni kamniti portali, v zazidanem
loku južnega arkadnega hodnika, tik zraven stolpa, pa je vzidano
neogotsko okno. Na steni zahodnega je vzidana spominska plošča iz
leta 1957, ki je spomin na koncentracijsko taborišče za slovensko
inteligenco med 2. sv. vojno. Na dvorišču stoji baročni vodnjak z
ohranjenim kamnitim obročem in kovanim nastavkom. Vodnjak je
izjemnih dimenzij - 4 x 4m v obsegu in 20m v globino2.
Bergfrid
Stavba je v pritličju obokana v vzhodnem delu pa podkletena, ima
vrsto kulturnozgodovinsko in umetnostno zanimivih prostorov. Med
njimi izstopa bergfrid, ki je nekakšen iregularen mnogokotnik, ki se
kot top klin obrača proti pobočju hriba, od koder bi bilo mogoče
pričakovati napad (po Stroparju)3.
Bergfrid
v pritličju obdaja talni zidec, iznad katerega se povzpne tri etaže
visoko. Četrto etažo zaseda ranobaročen stolpič s prvotno čebulasto,
sedaj piramidasto streho4. Zidava stolpa je neurejena, s
klesanci pa so poudarjeni njegovi šivani vogali. Obodna streha je
navzven skoraj povsem kompaktna.
Zelo zanimiva je razporeditev prostorov v stolpu. V pritličju sta
samo dve manjši čumnati, šele v obeh nadstropjih je notranjost
stolpa izrabljena z več in večjimi prostori. V delu stolpa, ki je
oblikovan kot klin je stena debela več kot 12 metrov, pa tudi v obeh
nadstropjih so zunanje stene v povprečju debele 3 – 4m. Trdnost in
masivnost zgradbe kažeta na izredno izpostavljenost in strateško
pomembnost gradu.
Baročna grajska kapela
Med ostalimi prostori je najpomembnejša baročna grajska kapela,
urejena v vogalu med vzhodnim in severnim traktom zunanjega
dvorišča. Skupaj s sobanama pod viteško dvorano je med leti 1675 –
1684 predstavljala grajsko cerkev sv. Trojice, ki je v teh letih
veljala kot farna cerkev.
Kapela je v tlorisu pravokoten in v dve etaži segajoč prostor5.
V stenah so na straneh polkrožne niše, na vrhu okrašene s štukom,
prav tako pa je v obliki friza okrašen vrhnji pas sten, nad s štukom
ornamentalno prekrito gredo. Motivno gre predvsem za listovje, v
obeh vzhodnih vogalih ob oltarni steni sta plastični poprsji devic s
kronama in palmovima vejicama. Štukirani pa so tudi slepi tridelni
okenski okviri v vrhnjem delu južne stene, grba, ki ju pridržujejo
trije putti in kapiteli pilastrov, ki dajejo stenam plastični
poudarek. Stene so okrašene tudi z upodobitvami dvanajstih apostolov
v okroglih poljih.
Glavni oltar, ki je nastal leta 1675, krasi slika, ki je ena redkih
ohranjenih, drugače pa značilnih za obdobje, v katerem je nastala.
Sliko bi po motiviki lahko razdelili na dva dela. Zgornji del krasi
prizor Marijinega kronanja, na spodnjem pa sta na vsaki strani
donatorja, po podatkih o lastnikih iz tega obdobja, najverjetneje
graditelja kapele – Barbara in Jurij Sauer, ki kažeta na grad v
ozadju, v njegovi podobi iz 17. st. Izmed treh stranskih oltarjev je
ostal le še eden, ki pa je zelo uničen. Na pevsko emporo je pripet
lestenec, ki pa je zelo slabo ohranjen.
V ladji nekdanje grajske cerkve sv. Trojice je na steni Mežanova
stenska slika, iz leta 1952. Prikazuje haloške ljudi pri trgatvi.
Omeniti velja še viteško dvorano nad cerkveno ladjo. Naj bi jo
zgradili grofje Sauerji, skupaj z gledališčem, kapelo in grajskimi
vrtati.
Danes je dvorana prazna, v manjšem stranskem prostoru ob njej je na
stropu baročna slikarija s prizorom iz bakhanala6.
V zahodnem krilu so v prvem nadstropju tri sobe s kvalitetnimi
štukiranimi stropi. V zadnji sobi tega trakta, v prvem nadstropju,
je siv kamin iz peščenca. V prvi sobi, v katero pridemo z ganka, pa
je še dobro ohranjena rjava lončena peč. V naslednji sobi so ostanki
še ene peči, ki je bila zelene barve. V ostalih sobah peči ni več.
Na to, da pa so bile po vsem gradu, kažejo vratca na hodnikih, skozi
katera se je v te peči kurilo. Drugo nadstropje je danes prazno.
STAVBNA ZGODOVINA
Stavbno zgodovino gradu lahko le grobo skiciramo. V 13. st. je
najbrž nastalo grajsko jedro – zgodnjegotski obrambni stolp
(bergfrid) in za njim ležeče dvorišče z zahodnim stanovanjskim
traktom. Ostali trakti, skupaj s prvim notranjim dvoriščem ter
obodnimi utrdbenimi sestavinami, so rezultat renesančnih in
poznejših prezidav. Verjetno so že kmalu po letu 1620, ko je grad
prišel v last Herbersteinovih dedinj, dvorišče obdali z arkadami.
Grofje Sauerji so okoli leta 1674 pozidali trakta na zunanjem
dvorišču, kjer so uredili tudi kapelo. Poznejše prezidave so se
omejile na manjše adaptacije, ki grajske podobe niso preveč
spremenile. Zadnjo pomembnejšo restavracijo je grad doživel po letu
1843, ko izgine predgradje z večino spremnih poslopij in obzidje, ki
je oklepalo grad na severovzhodni strani7.
OPREMA GRADU V PRETEKLOSTI
O opremi Borlskega gradu je malo znanega. Opisi se pojavijo šele v
19. st., kot o gradu, ki je opremljen razkošno in z okusom.
F. Reisp leta 1858 poroča, da so grofje Sauerji zgradili viteško
dvorano, kapelo in grajska vrata ter da grad hrani mnoge
dragocenosti. Takole pravi: ˝…Jedilnica z nizkim stropom, še
ohranjenimi mogočnimi prehodnimi balkoni z lepimi okraski in opažem.
Skozi nje se na desni strani pride v damske prostore, na levi pa v
moško kadilnico, sobo grajskega gospoda in dalje v damski salon, z
zelo lepim kaminom iz marmorja in pohištvom, oblazinjenim z
vijolično svilo. Še posebej je zanimiva kadilna soba, v kateri je
zanimiva zbirka starih lovskih pušk. Pravi biser je knjižnica. Visok
pravokoten prostor, ki ni vsakdanji, pač pa zelo lepo opremljen z
bogato zbirko lovskih trofej: Čudovitimi jelenjimi rogovi, rogovi
divjih koz in srn z lova grajskega gospoda, z redkimi puškami, jih
je le ta prinesel s svojih potovanj. Knjižnica vsebuje zaklad starih
knjig, listin, rib, skic iz prejšnjih časov, slik in drugih
umetniških del in predmetov iz rimskega Ptuja.˝
V tem času so bili lastniki gradu Wurmbrandi8.
Janisch pa v svojem leksikonu Štajerske iz leta 1885, opremo gradu
opiše takole: ˝…Prvo in drugo nadstropje je namenjeno gospodi.
V prvem nadstropju stopi obiskovalcu v oči dobro ohranjeno pohištvo.
Vhodna soba in jedilnica z dobro ohranjenim pohištvom iz prve
polovice 18. st. in mnogimi portreti družine Wurmbrand iz časa
Marije Terezije. Desno od jedilnice najdemo v sobi za biljard dva
portreta sedanjih lastnikov gradu, Vinzenta, grofa Saurja
Ankensteinskega in Wilhelmine, grofice Leslie. Sledi konverzacijski
salon in damski kabinet s čudovitim kaminom iz sivega marmorja, nad
katerim visi portret Marije Terezije. Od tu pride obiskovalec skozi
stranska vrata na ljubko majhno teraso z brajdami iz
najplemenitejših deželnih sort vinske trte. Levo od jedilnice se
nahaja vrsta sob za goste. Vse sobe tega nadstropja so opremljene z
modernim pohištvom, medtem, ko so sobe drugega nadstropja opremljene
s pohištvom iz prejšnjega stoletja.˝
Nekaj omemb grajske opreme je tudi v pismih svojcev jetnikov gradu
med 2. sv. vojno9.
Do leta 1981 je bilo na gradu še nekaj pohištva in slik, ki so
ostali po zadnjih lastnikih ali pa so jih iz federalnega zbirnega
centra dodelili za opremo gostišča. Leta 1980 je bilo gostišče
opuščeno in zaradi varnosti se je ta del opreme preselil v ptujski
muzej. Gre za več kosov klasicističnega, baročnega in neobaročnega
pohištva za nekaj slik in kipov v razponu od 17. do 20. st. Med temi
izstopa komplet klasicističnega pohištva, sestavljen iz desetih
stolov, kanapeja in štirih nizkih omar, žal pa je vsa ta oprema v
slabem stanju in po izvoru iz gradu Ormož.
Po kvaliteti izstopa še zbirka slik, tihožitij s pticami, ki
domnevno izvira iz Borla10. Glavni motiv so ptice, ki so
obešene ali pa ležijo na kamniti mizi. Slikar, ki jih je naslikal je
bil mojster za slikanje ptic, saj je skoraj vse mogoče prepoznati.
Nekatere od njih niso evropske, zato je mogoče, da je slikar
uporabljal grafične predloge živali iz drugih celin. Ponekod se
pticam pridružijo še košare s sadjem, vendar po kvaliteti niso
enakovredne pticam.
Slike so nastale Dunaju ali pa celo na Slovenskem, namenjene za
opremo gradov, ki jih je imelo avstrijsko plemstvo kot izhodišča za
prirejanje vsakoletnih lovov na posestvu.
Z gradu izvira tudi veduta znanega ptujskega slikarja Alojza
Kasimirja z naslovom Poplava na ptujskem polju iz leta 1882. Slika
prikazuje eno izmed mnogih poplav, ki so prizadele Ptujsko polje v
19. st.. Avtor slike Alojz Kasimir se je rodil na Dunaju, 16. 9.
1852. V sedemdesetih letih 19. st. se je odpovedal vojaškemu poklicu
in se poročil na Ptuj. Živel je delno v tujini, kjer je 22. 2. 1930
na Dunaju tudi umrl. Pokopan je na Ptujskem pokopališču, kamor so
28. 2. 1930 prenesli njegovo žaro.
Najraje je slikal vedute mest, ki vedno zajemajo ali mesto v celoti
ali pa del njegove zanimivosti v celem obsegu. Mesta, ki jih je
slikal so: Ptuj, Rogaška Slatina, Brežice, Zagreb, Gradec, Dunaj,
Rim… O njem ne moremo govoriti kot o slikarju velikega formata,
vendar pa je s svojim delom pripomogel k promociji našega mesta v
tujini.
Posebnost Borlskega gradu je bil tudi lestenec, ki je bil po vzoru
17. st. izdelan v 19. Izdelan je iz tolčenega železa in kaže podobo
zmajevke. Lestenec je svečnik11. Trup je oblikovan v
obliki dvojne črke S, glavo krasi krona, pred katero sta dva
rožička. Zmajevki iz ust visi jezik, razklan na tri dele, ki se
končujejo s puščicami. Po en svečnik najdemo na vsaki od zmajevih
nog, po dve stojali za sveče na obeh krilih in eno na konici repa.
Noge in trup so pokrite z luskami, ki so natančno izdelane, kar kaže
na izvedenost mojstra. Lestenec visi na treh vrvicah, ki so prav
tako iz kovanega železa. Na desno krilo je pritrjena plošča z
napisom: Eigentum des Herren Simon Hutter, Pettau.
OPOMBE
1Stopar, Ivan: Gradovi v severovzhodni Sloveniji,
Ljubljana 1990, Borl, stran 22 – 29;
2Jakič, Ivan: Vsi slovenski gradovi, Ljubljana 1997, grad
Borl, stran 62
3Stopar,
Ivan: Gradovi v severovzhodni Sloveniji, Ljubljana 1990, Borl, stran
22 – 29 ;
4Curk, Jože:
Trije gradovi-tri usode, Ptujski zbornik V 1953, stran 364-368 ;
5Stopar,
Ivan: Gradovi v severovzhodni Sloveniji, Ljubljana 1990, Borl, stran
22 – 29 ;
6bakhanal-praznik
rimskega boga Bakha oziroma grškega Dionizija. Dioniz je bil grški
bog vina, pomladnega cvetja in ekstaze, ki je bila značilna ob
njegovih praznovanjih ;
7Stopar,
Ivan: Gradovi v severovzhodni Sloveniji, Ljubljana 1990, Borl, stran
22 – 29 ;
8Curk, Jože:
Trije gradovi-tri usode, Ptujski zbornik V 1953, stran 364-368 ;
9Grašič, Mira: Skozi viharje v lepšo prihodnost;
Okupatorjevo nasilje, Ptuj 1981, stran 18 – 20 ;
10Zeri, Federico, Rozman, Ksenija: Katalog iz razstave:
Evropska tihožitja iz slovenskih zbirk; Narodna galerija Ljubljana
1989, stran 68 – 69 ;
11Ciglenečki, Marjeta: Zgodovina ptujskega gradu (interni
vodnik), stran 11.
Ključne besede
Strateška utrdba
Masivnost gradnje
Dragocenosti v preteklosti
Bergfrid
Kapela
Alojz Kasimir
LITERATURA SEMINARSKE
NALOGE:
Stopar, Ivan: Gradovi v severovzhodni Sloveniji, Ljubljana 1990,
Borl, stran 22 – 29 ;
Curk, Jože: Trije gradovi-tri usode, Ptujski zbornik V 1953, stran
364-368 ;
Ciglenečki, Marjeta: Zgodovina ptujskega gradu (interni vodnik),
stran 11 ;
Grašič, Mira: Skozi viharje v lepšo prihodnost; Okupatorjevo
nasilje, Ptuj 1981, stran 18 – 20 ;
Zeri, Federico, Rozman, Ksenija: Katalog iz razstave: Evropska
tihožitja iz slovenskih zbirk; Narodna galerija Ljubljana 1989,
stran 68 – 69 ;
Jakič, Ivan: Vsi slovenski gradovi, Ljubljana 1997, grad Borl, stran
62 ;
Internet ;
Ustni viri.
Vir:
Domen Zver: Grad Borl (seminarska naloga), Gimnazija Ptuj
2000. |